Hur vi får tiden att gå i Isaan

Thai kan vara riktigt elaka mot djur.
Kommer själv ihåg i byn, står och duschar hör skrikande hundljud.
Kollar ut i glöggen mot grannen då står sonen deras på 18 bast och misshandlar hunden med en påk.
Jag blev så rasande gick och knäckte ett kvastskaft, över till grannen och förklarade utförligt att ser jag det en gång till så kommer det vara killen som ligger på backen och får spö.

Kunde citerat vem som, men nu hamnade du på lotten;)

Först måste vi definiera "arbete".
Om man pular i familjens trädgård, odlingar så är det inte ett arbete så länge man inte gör ett sådant jobb så en thai blir arbetslösa din insats.

Arbete är att byta sin tid inom visst område mot pengar. Detta kräver ett arbetstillstånd.

Att söka WP (work permit) för arbeten inom lantbruk, fiske eller transport så blir det avslag såvida du inte har en specialkompetens. Dessa områden är stora No No för västerlänningar.

Och nu blev det Du som hamnade på lotten, sorry, orkar inte svara på alla inlägg i ämnet.

Vad är arbete?

Jag gör en del sysslor på den mark jag disponerar, även på familjens, tillåtet? inte?

Kan jag låta mina grönsaker växa upp på "min" frugans mark, djur, fåglar, fiskar, grodor,

kan jag sälja dessa i byar runt omkring? kan jag hyra bord på marknaden och sälja där,

utan arbetstillstånd?

Glöm nu inte det jag skrev tidigare, att just idag ska jag åter tillbaka till myndigheterna,

c.a 1 år sedan var jag där och ställde mina frågor, jag ställde samma frågor idag med vissa

tillägg, jag fick samma svar som tidigare, ok, låt oss nu se om experterna på forumet, kan

detta bättre än myndigheterna.

Nu blir Ubon skiträdd, går från dörr till dörr och samlar in dom som inte har arbetstillstånd,

ställd inför domstol, deporterad, tror nog Ubon tänker, jyst, en ny upplevelse...

Jag påstår återigen. jag behöver inget arbetstillstånd för att att utföra sysslor på

familjens mark, eller att sälja mina produkter, oavsett jag är gift eller ej.

Och jag tänker inte dunka min panna i väggen, antingen har experterna på forumet rätt,

och med det menas att myndigheterna i Thailand inte vet vad dom talar om.

Hoppsan, gjorde fel i eftermiddags, jag vacinerade kalkonerna utan arbetstillstånd.

Senast ändrad:
Min kamrat i Nongsonghong har tillsammans med frugan en resort som drivs pa frugans mark, han far inte ens klippa graset pa denna mark ,utan arbetstillstand ........

Min kamrat i Nongsonghong har tillsammans med frugan en resort som drivs pa frugans mark, han far inte ens klippa graset pa denna mark ,utan arbetstillstand ........
Nej, tacka f-n för det, en resort är ju en kommersiell anläggning, ett företag och inom sådana kan man inte arbeta "ideellt". Det kan man faktiskt inte i Sverige heller, om det inte är under väldigt väldokumenterade former.

Hej Phonta, när jag läser din text så kan jag tolka den på olika sätt, tror nog att den ska tolkas som så.

Din kamrats fru driver en resort, viket säger mig att den drivs som ett företag? rätt? fel?

Klart han inte får göra någonting utan arbetstillstånd, gör han något hos detta företag, för vi
talar väl om ett registrerat företag? eller hyrs stugorna ut, utan korrekta papper?

När Du skriver detta så ligger detta "mil " ifrån vad jag skrivit i mitt inlägg ovan....

Skojar lite med Dig ,. självklart är det skillnad , dock så har jag väldigt svårt att tro det är ok att du som du säger åker till marknaden och säljer det som frugans mark ger som avkastning , då är du väldigt nära kommersiell företagsamhet . IOF inte registrerad , men det kan nog var än mer illa ........................Enligt mina vänner här inom Chonburi polisen så händer ingenting om inte någon Thai beklagar sig och kräver att du ställs till svars för ditt deltagande i arbetet med din frus mark och djur .. Tror ändock att du är på gränsen till vad som skulle kunna ge dig problem ... Men det är vad jag tror , jag VET mao. ej . Sen är det ju upp till den tjänsteman som tar hand om ev anmälan , det finns riktiga "strebrar" även i Thailand. Är sen den som retar sig på detta kompis eller familj med polisen i kommunnen så kan du räkna med skit i kubik......................

Tack Phonta

Först skriver Du att Du skojar lite, jag gillar skoj och prank, men försöker skilja på skoj och allvar.

i nästa skriver Du, jag har svårt att tro, var det inte Du som skrev, tro gör man i kyrkan? i ett annat inlägg?

Hela tiden talar Du om en gränsdragning, enligt min mening så är man på rätt sida om gränsen, i annat fall

på fel sida, det finns inget mellanting.

Phonta Du skriver:

då är du väldigt nära kommersiell företagsamhet . Och hur nära ska man komma innan sanningen blir en verklighet?

Phonta, detta blev helt plötsligt intressant,

Enligt mina vänner här inom Chonburi polisen så händer ingenting om inte någon Thai beklagar sig och kräver att du ställs till svars för ditt deltagande i arbetet, Phonta, Du kan få min adress, så kan Du anlita några Thai som anmäler mig till dina polispolare, Du skriver själv,
tror ändock att Du är på gränsen till vad som skulle kunna ge dig problem, men som Du skriver, Men det är vad jag tror , jag VET mao. ej .
Varför frågar Du inte dina "polispolare"? dom torde väl veta?

Är sen den som retar sig på detta kompis eller familj med polisen i kommunnen så kan du räkna med skit i kubik......................

Phonta, tycker nog ditt inlägg är det lägsta plimsollmärke som jag läst av dig, helt under ytan utan struktur, nästan hotfullt,

när jag analysera vad Du skriver, förtäckta hot.

Phonta, vad är det jag ska anmälas för? här i Issan finns ingenting att göra, absolut ingenting.

Phonta: för att muntra upp dig så får Du en blomma...

Själv sitter jag i den tråkigaste delen av Thailand, i väntan på något, vad som helst, skit i kubik...

turkey 033.JPG

Tycker nog att det för min del känns ganska meningslöst att ödsla min tid på fakta.

Phonta, stenbordsgänget, överlåter tråden till er och eran expertiskunskap....

Från mig blir det inga fler inlägg eller svar i denna tråd.

jag tror myndigheter gör skillnad på om en farang jobbar själv och konkurrerar med thai eller om han/hon hjälper frugan.

tex. om jag sitter på marknaden med frugan. och en kund frågar mig vad kostar den.. jag svarar.. jag tar emot pengar.. osv. detta har jag inte märkt att någon reagerar på.

ett till ex. va ett tvreportage om en farang som gjorde somtam i Bkk. frugan packade tillbehör och tog betalt.. detta verkar det som är ok..

en gubbe körde tuktuk i Udonthani... han fick hur mycket kunder som helst.. han var borta efter ett par månader.

en gubbe bytte glödlampor i sin bar.. grannen ringde polisen o klagade.. fick 20,000 i böter

det sista va en Pattayahistoria, så jag tror det mer va ett sätt att dom giriga snutjävlarna skulle dra in cash.. men annars e det så gott som godtagbart att hjälpa familjen som farang..

ja har mer ex. om ni e intresserade

jag tror myndigheter gör skillnad på om en farang jobbar själv och konkurrerar med thai eller om han/hon hjälper frugan.

tex. om jag sitter på marknaden med frugan. och en kund frågar mig vad kostar den.. jag svarar.. jag tar emot pengar.. osv. detta har jag inte märkt att någon reagerar på.

ett till ex. va ett tvreportage om en farang som gjorde somtam i Bkk. frugan packade tillbehör och tog betalt.. detta verkar det som är ok..

en gubbe körde tuktuk i Udonthani... han fick hur mycket kunder som helst.. han var borta efter ett par månader.

en gubbe bytte glödlampor i sin bar.. grannen ringde polisen o klagade.. fick 20,000 i böter

det sista va en Pattayahistoria, så jag tror det mer va ett sätt att dom giriga snutjävlarna skulle dra in cash.. men annars e det så gott som godtagbart att hjälpa familjen som farang..

ja har mer ex. om ni e intresserade
Allt är naturligtvis av intresse. Men man har svårt att tänka sig att man kan bli bestraffad om man jobbar inom familjen på i sitt eget hem eller på sin tomt. Men avundsjuka kan självfallet alltid ställa till problem.

Just det Berra , i Thailand är avundsjukan enorm , större än du kan ana innan du sett den .

Nu har jag funderat en tid varför jag har svårt med för mycket Thailand ,dvs hela året .

Jag gillar ordning , jag har hela livet varit en ordningsmänniska , planera min tid samt mitt arbete har i mångt och mycket handlat om ordning .Jag har haft stort personalansvar (runt 20 personal, Stora projekt att hålla i m.m. Jag planerar mina dagar ,Jag gillar det .

i Thailand finns ingen ordning, väldigt få följer lagen , just därför att lagen samt regler här är väldigt töjbara , det beror på vilken Tjänsteman som man talar med . Till och med så kan man läsa om MIgmyndigheten att det är "upp till den enskilde tjänstemannen ". Folk är slarviga med sophantering , sköter oftast inte vad dom lovat att sköta ifråga om tjänster som man köper , kvaliten på det mesta är skit ,om man inte köper dyrt på Lotas då förstås.Folk tror dom är mekaniker men skulle inte klara att jobba på en moppeverkstad i Europa, Framförallt aldrig ta ansvar !!!
Tillex vad innebär ordet garanti , finns detta i Thailand ? Väldigt ,väldigt sällen ..................

. Detta är inte menat som klagomål utan som en förklaring till varför jag ruttnar på detta Land då och då

Nu kommer någon att säga ,min mekaniker är alltid jättebra blabla.... Ja , det finns som vanligt undantag
Men i stort sett så överensstämmer detta ganska bra med sanningen ...eller vad anser övriga .............

Skojar lite med Dig ,. självklart är det skillnad , dock så har jag väldigt svårt att tro det är ok att du som du säger åker till marknaden och säljer det som frugans mark ger som avkastning , då är du väldigt nära kommersiell företagsamhet . IOF inte registrerad , men det kan nog var än mer illa ........................Enligt mina vänner här inom Chonburi polisen så händer ingenting om inte någon Thai beklagar sig och kräver att du ställs till svars för ditt deltagande i arbetet med din frus mark och djur .. Tror ändock att du är på gränsen till vad som skulle kunna ge dig problem ... Men det är vad jag tror , jag VET mao. ej . Sen är det ju upp till den tjänsteman som tar hand om ev anmälan , det finns riktiga "strebrar" även i Thailand. Är sen den som retar sig på detta kompis eller familj med polisen i kommunnen så kan du räkna med skit i kubik......................

Nu tycker jag du är löjlig Ubon , du får det svar som Thailand förtjänar .................. Läs vad jag skriver om varför jag har svårt för och är ganska trött just nu på Thailand ..
Just för att det inte finns någon logik eller ordning ,, just därför skriver jag som jag gör , det finns ju bara inte !!!!c
Vadå hot , det är ju det som är verkligheten , jag skiter väl personligen i hur stor farm du driver ,även om det är helt ensamt regi,, ville bara tala om vad som gäller , och tyvärr , det är inte alltid som man tror här .................
Det finns inget "så här är det " eller" så fungerar det" :)

DET ÄR DÄRFÖR DET FINNS STENBORD !!! Alla har olika upplevd uppfattning ..

DET ÄR DÄRFÖR DET FINNS STENBORD !!! Alla har olika upplevd uppfattning ..

Den fick mig att skratta högt:)
Visst är det så och till det så kan det läggas till att vi är i förmodligen ett av världens mest flexibla land vad gäller efterlevnad av lagar, på gott och ont.

Det jag gillar är just flexibiliteten men man måste då oxå göra en värsta senario analys så man dels inte blir förvånad dels att vara medveten så risk/chans kan vägas mot konsekvensen.

Det är olagligt att byta en glödlampa i sin eller fruns registrerade verksamhet, oftast är det naturligtvis inga problem men det kan gå annorlunda oxå som nämndes innan.

Det går säkert bra oxå att stå på torget o sälja, det jag undrar är vad händer den dagen när alla kunder handlar bara från er och de andra knallarna går hem med tomma fickor? Jag överdriver naturligtvis för jag vill få fram en poäng med att så länge solen skiner och alla är glada så funkar i princip allt men...

Så går mina tankar om det hela:)

Pjodd Berra Phonta. ni har fattat poängen. I Th. finns lagar om allt. De flesta mår bra om lagarna inte efterlevs eller efterlevs bara lite grann.
I turistorter efterlevs vissa lagar för att dra in cash till polisen bl.a. men andra lagar ser man genom fingrarna med...
Summa sumarum.. du kan göra nästan vad du vill bara du inte retar upp din granne..

/K

P.S. kul diskussion... får mig att börja följa TS lite bättre igen..

Just det Berra , i Thailand är avundsjukan enorm , större än du kan ana innan du sett den .

Nu har jag funderat en tid varför jag har svårt med för mycket Thailand ,dvs hela året .

Jag gillar ordning , jag har hela livet varit en ordningsmänniska , planera min tid samt mitt arbete har i mångt och mycket handlat om ordning .Jag har haft stort personalansvar (runt 20 personal, Stora projekt att hålla i m.m. Jag planerar mina dagar ,Jag gillar det .

i Thailand finns ingen ordning, väldigt få följer lagen , just därför att lagen samt regler här är väldigt töjbara , det beror på vilken Tjänsteman som man talar med . Till och med så kan man läsa om MIgmyndigheten att det är "upp till den enskilde tjänstemannen ". Folk är slarviga med sophantering , sköter oftast inte vad dom lovat att sköta ifråga om tjänster som man köper , kvaliten på det mesta är skit ,om man inte köper dyrt på Lotas då förstås.Folk tror dom är mekaniker men skulle inte klara att jobba på en moppeverkstad i Europa, Framförallt aldrig ta ansvar !!!
Tillex vad innebär ordet garanti , finns detta i Thailand ? Väldigt ,väldigt sällen ..................

. Detta är inte menat som klagomål utan som en förklaring till varför jag ruttnar på detta Land då och då

Nu kommer någon att säga ,min mekaniker är alltid jättebra blabla.... Ja , det finns som vanligt undantag
Men i stort sett så överensstämmer detta ganska bra med sanningen ...eller vad anser övriga .............
Bra inlägg Phonta. Jag delar din syn till vissa delar och är också trött på Thailand i mellanåt pga oordning och avsaknad av sunt förnuft och logiskt tänk. Sen kan det bli lite tjötigt med värmen också, att i stort sett alltid vara svettig är inte jätteskönt. Funderar också på längre stunder i Sverige och ev något annat land.

Alla länder har sina för- och nackdelar, det är absolut säkert. Och @Phonta , avundsjukan har jag verkligen sett på nära håll och den kan ta sig olika uttryck i vårt fall mest genom en massa skitsnack och lögner om allehanda saker. Och det är inte enbart i Thailand den florerar, den sjukan finns även mellan thailändskor här i Sverige.

Jag är väldigt medveten om att medaljen har en stor baksida i Thailand men eftersom jag är en ganska anpassningsbar och flexibel person så är jag övertygad om att jag kommer att fixa ďetta. Familjens bästa går före det mesta och då är jag beredd att offra mycket.

Kan väl erkänna att jag troligtvis håller mig i en "gråzon" då jag studerar men uppehåller mig på turistvisum. Förvisso hade jag nog aldrig fått ett studentvisum då studierna inte är här, men jag studerar och gör det på Thailändsk territorium rent fysiskt. Och eftersom det inte stör ngn och inte heller uppgett till myndigheterna att jag studerar så funkar det bra att smyga runt i denna zon;). Skulle det dras till sin spets så tror jag nog ändå att det skulle väga över till min fördel då det regelbundet strömmar in pengar från utlandet, för mig veterligen så finns det ingen lag som direkt säger att man inte får studera på distans i Thailand, vilket ger öppning för tolkningar. Det är bara en av många anledningar jag har koll på mina bankböcker med dokumentation hur mycket som flödar in.

Jag har haft 2 olika bolag (LTD) i Thailand. Det ena när jag hade verksamhet på Phuket som gav mig insyn på vad som gäller och inte samt ett som jag hade när jag arbetade i Sverige.
Det senare gav många tjänstemän rynkiga pannor:) då jag hävdade att jag inte behövde ett WP (work permit) eftersom jag inte jobbade i Thailand. Det svåra var att få dom att förstå hur det hängde ihop med att jag var ägare, arbetande och få pengar för det. Enkelt, Jag jobbade i Sverige där jag redan får arbeta lagligt (men inte en sekund i Thailand) och som aktieägare (investerare om man så vill) lyfte aktieutdelning. Detta prövades i olika instanser och jag fick rätt. WP behövdes ej. Liknande turer hade jag med skatteverket hemma. Det var ngn som var avis (avundsjukan finns i Sverige också) och anmälde mig. Jag tog kontakt med skatteverket och förklarade hur det låg till och bad samtidigt att handläggaren skulle kontakta min kund (som stoppade utbetalningarna på mina fakturor av rädsla) för att berätta att jag haft rätt hela tiden. Det gjorde hon och samtidigt förklarade för mig att hennes tidigare besked till min kund om att det var olagligt berodde på uppgifter hon fick in som bevisligen inte stämde.

Dagens tips från Pjodd;) lyder: Man bör lära sig spelreglerna innan man börja fuska:)
Hoppas detta inte missförstås. Det är enbart en avrundning till min text.

Pjodds sista mening; man bör lära sig spelreglerna etc är i all sin enkelhet en stor visdom! Kan man reglerna (och framför allt hur dom tillämpas) kan man åstadkomma det mesta. Särskilt i Sverige, där myndighetsutövning bara funkar om offren samarbetar.....

Tack Phonta

Först skriver Du att Du skojar lite, jag gillar skoj och prank, men försöker skilja på skoj och allvar.

i nästa skriver Du, jag har svårt att tro, var det inte Du som skrev, tro gör man i kyrkan? i ett annat inlägg?

Hela tiden talar Du om en gränsdragning, enligt min mening så är man på rätt sida om gränsen, i annat fall

på fel sida, det finns inget mellanting.

Phonta Du skriver:

då är du väldigt nära kommersiell företagsamhet . Och hur nära ska man komma innan sanningen blir en verklighet?

Phonta, detta blev helt plötsligt intressant,

Enligt mina vänner här inom Chonburi polisen så händer ingenting om inte någon Thai beklagar sig och kräver att du ställs till svars för ditt deltagande i arbetet, Phonta, Du kan få min adress, så kan Du anlita några Thai som anmäler mig till dina polispolare, Du skriver själv,
tror ändock att Du är på gränsen till vad som skulle kunna ge dig problem, men som Du skriver, Men det är vad jag tror , jag VET mao. ej .
Varför frågar Du inte dina "polispolare"? dom torde väl veta?

Är sen den som retar sig på detta kompis eller familj med polisen i kommunnen så kan du räkna med skit i kubik......................

Phonta, tycker nog ditt inlägg är det lägsta plimsollmärke som jag läst av dig, helt under ytan utan struktur, nästan hotfullt,

när jag analysera vad Du skriver, förtäckta hot.

Phonta, vad är det jag ska anmälas för? här i Issan finns ingenting att göra, absolut ingenting.

Phonta: för att muntra upp dig så får Du en blomma...

Själv sitter jag i den tråkigaste delen av Thailand, i väntan på något, vad som helst, skit i kubik...

turkey 033.JPG

Jeg tror det finnes et svensk ord for et innlegg som dette som heter "fjantigt". Korrekt meg om jeg har feil. På godt norsk kaller vi dette "kverulering".

Jeg hadde ingen problemer med å forstå "Phonta" sine innlegg og MENINGEN bak dem. Hva han sier er at dersom du har en konflikt med en person eller noen er sjalu så finnes det en god mulighet for at vedkommende ringer politiet. Noe også politiet i Pattaya bekrefter (min link i et tidligere innlegg).

Jeg har gjennom mange år i Thailand alltid møtt utlendinger som har påstått at man som utlending kan gjøre si og så UTEN en arbeidstillatelse. Dem "kjøper" seg barer/restauranter eller landeiendommer for KOMMERSIELT jordbruk. Dem sier at det er kvinnen som "fronter" virksomheten eller at dem er gift med en thai kvinne så da er det lovlig. Da tenker jeg i mitt stille sinn "for noen jæv.. idioter". For det første så er det STRENGT ULOVLIV å operere med stråmenn i Thailand og for det andre så har ekteskapet absolutt ingenting med dette å gjøre.

I min hjemby så finnes det en utlending som driver ÅPENLYST en liten slags restaurant utenfor sitt hus mitt i byen. Politiet er fullstendig klar over hans virksomhet, men har så langt ikke reagert. Høyst sannsynlig fordi dem ikke tror at han tjener noe særlig med penger. Spørsmålet er hvor lenge det er før politiet endrer sin holdning og kommer på et lite besøk. Jeg spurte utlendingen om dette med arbeidstillatelse og han svarte at det tok hans kone seg av dersom det ble problemer. Mitt spørsmål er da hvor mye hun må betale til politiet.

I min naboby var det i noen år en nordmann som hadde kjøpt seg noen minibusser og drev kommersiell virksomhet. Skrøt i det vide og det brede at han kjørte de lokale polititoppene land og strand rundt og var deres venn. Så han trengte så absolutt ingen arbeidstillatelse. Det merkelige er at jeg ikke har sett han på noen år nå. Kanskje dem ikke var så gode venner som han trodde at dem var.

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar