Hus för oss dödliga

Kan kännas bättre och mer intressant när man är på plats och man har havet,värmen och allt är bara skönt, då kommer nog mer sug på att planera för frugan din. :D

"Kycklingen " sa:
Kan kännas bättre och mer intressant när man är på plats och man har havet,värmen och allt är bara skönt, då kommer nog mer sug på att planera för frugan din. :D
Brukar bli så har man levt ihop så länge så känner man varandra :D Det kommer att bli så bra. :nod:

Hej igen och tack för nyttig info angående priser och info om byggmaterial.
Jag har en fråga till angående husbygge. I huset vi köpt (jag och min thai sambo) så är det toalett enligt thai standard. 2 fotplattor och ett hål att sikta på. Efter att varit i Sverige ett tag så har jag till och med fått med mig sambon angående ett skönt porslin att sitta på vid "egen tid". Enligt henne finns det inte att köpa med inbyggd spolning, utan endast stolen med manuellt öskar. För mig låter detta vansinnigt eftersom de flesta hotell har och då bör det finnas för oss dödliga också. Jag skulle behöva inköpsställe och cirka priser om någon har det.
Tack för hjälpen och tack för en underbar tråd att följa med husbygget. Ser underbart ut!!!

//Jimmy

Hej en toalet med vanlig spolning finns från 3500bath tror att våran me 5 liters spolning på Global kostade 4500bath

Har ni inte vatten draget till huset kan ni borra egen brunn de har vi gjort kostade en 6000bath + pumpav märke Mitchubitsi kostade runt 6000bath

glimten66 :wai:

Hej igen och tack för era svar.
Fastigheten har vatten så det är inga problem. Att sen bygga drömbygget är en del klurigheter med framförallt kommunikationsproblem. Det som aldrig har diskuterats eller upplevts, det finns inte. Lite som strutsen....
Att det fanns toastolar att köpa visste jag, men har bara sett de utan spolning. Modellen sitt ner och njut därefter öskaret.
Jag känner precis som beskrivs att ska jag nu bygga drömmen så ska jag ha den standarden jag förtjänar, helt klart.
Än en gång tack för era svar.
Jag kommer att följa denna tråden för inspiration och glädje.

Må väl!

Jimmy

"sawannakhuha " sa:
Hej igen och tack för era svar.
Fastigheten har vatten så det är inga problem. Att sen bygga drömbygget är en del klurigheter med framförallt kommunikationsproblem. Det som aldrig har diskuterats eller upplevts, det finns inte. Lite som strutsen....
Att det fanns toastolar att köpa visste jag, men har bara sett de utan spolning. Modellen sitt ner och njut därefter öskaret.
Jag känner precis som beskrivs att ska jag nu bygga drömmen så ska jag ha den standarden jag förtjänar, helt klart.
Än en gång tack för era svar.
Jag kommer att följa denna tråden för inspiration och glädje.

Må väl!

Jimmy

Hoppas du kommer tillbaka med hur du har
tänkt att ditt drömhus ska se ut

Jag lovar att jag återkommer med bilder och beskrivningar med om och hur vi ska göra / har gjort..... ;D
För att berätta lite om grunderna så ligger fastigheten i Suwannakhuha`s närområde. Suwannakhuha ligger drygt 50 km norr om Nong Nua Lamphu och en timme med bil västerut om Udon Thani.
Mycket släkt och relation s deals håller på att ske just nu, men det känns som vi gjort någon hyfsat glad..........

Vi köpte hennes mormors hus som blev tilldelat yngsta dottern när mormodern dog, och har varit i hennes familjs ägor sedan dess. Tur för oss så byggde mostern nytt och behövde pengar, och sålde huset med mark och allt. Vi betalade 100 000 baht (200 000 baht) var och jag tycker det är bra med komplett hus på ca 140 kvm och tomt på ca 500 kvm. Vi kan köpa till granntomten på 1 rai för 300 000, men vi väntar för mamma på hennes sida är ägaren.....
Jag som knäpp farang tycker att 140 kvm platta med murad undervåning, ström, vatten in och ut är ett bra pris..... vi får väl se dock var det slutar.
Jag uppdaterar så fort jag har info....
Kört Glimten..... du inspirerar oss alla......

// Jimmy

"sawannakhuha " sa:
Jag lovar att jag återkommer med bilder och beskrivningar med om och hur vi ska göra / har gjort..... ;D
För att berätta lite om grunderna så ligger fastigheten i Suwannakhuha`s närområde. Suwannakhuha ligger drygt 50 km norr om Nong Nua Lamphu och en timme med bil västerut om Udon Thani.
Mycket släkt och relation s deals håller på att ske just nu, men det känns som vi gjort någon hyfsat glad..........

Vi köpte hennes mormors hus som blev tilldelat yngsta dottern när mormodern dog, och har varit i hennes familjs ägor sedan dess. Tur för oss så byggde mostern nytt och behövde pengar, och sålde huset med mark och allt. Vi betalade 100 000 baht (200 000 baht) var och jag tycker det är bra med komplett hus på ca 140 kvm och tomt på ca 500 kvm. Vi kan köpa till granntomten på 1 rai för 300 000, men vi väntar för mamma på hennes sida är ägaren.....
Jag som knäpp farang tycker att 140 kvm platta med murad undervåning, ström, vatten in och ut är ett bra pris..... vi får väl se dock var det slutar.
Jag uppdaterar så fort jag har info....
Kört Glimten..... du inspirerar oss alla......

// Jimmy

:wai: Tack Jimmy

Ser ut som du gjorde en bra affär tycker jag om du vill får du gärna lägga in lite bilder på de
för bilder ger ju inspiration till oss alla som håller på me detta

glimten66 :wai:

Tackar glimten ja inte så mycke kvar nu du får komma över o kolla bilderna från thailand finns lite fler än dom ja lagt in här

Glimten:Jag gillar sammansättningen och färgvalet som ni har gjort i huset.Det ser onekligen helt enhetligt och levande ut.Helt olikt svart/vitt svenskt !!! och så ska ett hem se ut enligt min smak och tycke.

Vad gäller motorcyclarna så hade jag rekommenderat starkt till att införskaffa dig en simpel plastrulle som du kan täcka golvet med när och om du måste ta in dem igen, för hamnar en oljefläck emellan kakelplattorna så suger dem åt oljan snabbt och de är i princip helt omöjligt att få bort.

"helgonet " sa:
Glimten:Jag gillar sammansättningen och färgvalet som ni har gjort i huset.Det ser onekligen helt enhetligt och levande ut.Helt olikt svart/vitt svenskt !!! och så ska ett hem se ut enligt min smak och tycke.

Vad gäller motorcyclarna så hade jag rekommenderat starkt till att införskaffa dig en simpel plastrulle som du kan täcka golvet med när och om du måste ta in dem igen, för hamnar en oljefläck emellan kakelplattorna så suger dem åt oljan snabbt och de är i princip helt omöjligt att få bort.

Tackar för dom orden Helgonet
Cycklarna togs in när hon reste till sverige ska påpeka de om plasten för henne :thumbsup:

Instämmer i hyllningskören angående glimtens hus, väldigt inspirerande och om man kan använda utrycket när det gäller hus "vackert "detta trots att han är djurgårdare ;)

"matteisurin " sa:
Instämmer i hyllningskören angående glimtens hus, väldigt inspirerande och om man kan använda utrycket när det gäller hus "vackert "detta trots att han är djurgårdare ;)

:wai: :wai: :wai:

när ja kommer hem efter nästa resa så ska ja lägga in lite fler bilder om allt går som ja tänkt...

glimten66

satt o tittade på bilder från huset så kan ju slänga in några här ;)

Thailand dec 2010 104.jpg

Thailand dec 2010 464.jpg

Thailand dec 2010 466.jpg

Härligt härligt ! :thumbsup: En fråga glimten, så här efteråt är det något du skulle ha gjort annorlunda i byggnationen som du har tänkt på efteråt ?

Mvh Mats

"glimten66 " sa:
Tackar glimten ja inte så mycke kvar nu du får komma över o kolla bilderna från thailand finns lite fler än dom ja lagt in här
Har du byggt gästrum åt glimten, glimten? så han kan få titta på ursprunget till bilderna också :)

"matteisurin " sa:
Härligt härligt ! :thumbsup: En fråga glimten, så här efteråt är det något du skulle ha gjort annorlunda i byggnationen som du har tänkt på efteråt ?

Mvh Mats

Hej ja de e de men de e inte så stora saker ja skulle ha varit där när elen drogs ja sa till tanten hur dom skulle göra o hon förklara men lickförbannat fick ja utagen mitt på väggen o inte nere vid golvet:(
Men de hade kanske kunnat avhjälpas om ja sparkat i väg dom första snickarna tidigare än va vi gjorde
annars nej tror inte de men kommer säkert på mer senare :)

"Lunkan " sa:
Har du byggt gästrum åt glimten, glimten? så han kan få titta på ursprunget till bilderna också :)

Nej men han kan låna grabbens rum om han skulle dyka upp men de kommer senare att byggas ett gäst hus som e meningen att grabben ska ha när han e gammal nog ;)

lägger in lite fler på altanen på fram sidan ska ploca fram även på långsidan men den e inte klar än

DSC03800.jpg

DSC03806.jpg

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3