Hus i karthumton

Är väl ingen dum fråga.
Brunnen är 22 meter djup och då måste man ha en ejektor med sug och tryckledning i stället för en vanlig bottenventill.

5851324.jpg
Nu har jag googlat och lärt mig något nytt idag också :wai: Skulle man kunna ha en armerad slang ner/upp ur hållet? Har lite planer på att sätta 800W solpaneler på en kärra för att kunna köra runt till olika borrhål. Perfekt med en ejektor då det inte är några rörliga delar.

Nu har jag googlat och lärt mig något nytt idag också :wai: Skulle man kunna ha en armerad slang ner/upp ur hållet? Har lite planer på att sätta 800W solpaneler på en kärra för att kunna köra runt till olika borrhål. Perfekt med en ejektor då det inte är några rörliga delar.
Har jag aldrig hört talas om eller sett, skulle det inte fungera med vanlig pem vattenslang.

Men jag ser inga backventiler, så om du använder komunens vatten och deras pumpstation behöver repareras eller skulle sluta att fungera så går ju vattnet tillbaka från tanken till komunala vattenledningen.
så nu har man fått svaret på varför tanken var tom, efter att byn rensat ledningarna.
Undrade vad gammelmor gjort av vattnet.
Nu fick man ju betala en kubik extra.
Så nästa gång får jag väl stänga av inkommande vatten.

Men jag ser inga backventiler, så om du använder komunens vatten och deras pumpstation behöver repareras eller skulle sluta att fungera så går ju vattnet tillbaka från tanken till komunala vattenledningen.
Nej tanken fyller på uppe med nivå vippa och sitter backventil i pumpen men jag får öppna och stänga en annan ventil för att få det att fungera

Här i våran by har vi borrat och fixat själva, byns vatten funkar som de vill. Trots att dom har borrat nytt och bygg ett vatten torn. Var där och tittade, utgående från tornet till byn är 3/4. Ja frågade om de kunde räcka, inga problem Alla thai är rörläggare och kan allt. Gick hem bara

så nu har man fått svaret på varför tanken var tom, efter att byn rensat ledningarna.
Undrade vad gammelmor gjort av vattnet.
Nu fick man ju betala en kubik extra.
Så nästa gång får jag väl stänga av inkommande vatten.
Det är bättre om du monterar en backventil för nästa gång de gör något med huvudledningen kanske inte du är hemma eller får veta att de stänger av vattnet.

Här i våran by har vi borrat och fixat själva, byns vatten funkar som de vill. Trots att dom har borrat nytt och bygg ett vatten torn. Var där och tittade, utgående från tornet till byn är 3/4. Ja frågade om de kunde räcka, inga problem Alla thai är rörläggare och kan allt. Gick hem bara
Hos oss hade stållarna satt ett t-rör vid pumpen och dragit 2 stycken1/2 tums ledningar till huset men det har jag gjort om, det komunala från gatan till huset är 1/2 tum.

Nej tanken fyller på uppe med nivå vippa och sitter backventil i pumpen men jag får öppna och stänga en annan ventil för att få det att fungera
Ursäkta om jag tjatar i tråden men jag fattar inte eller också har jag blivit dum i skallen.

Du skrev att en tank är till den egna vattenbrunnen och den andra till det komunala vattnet men pumpen på bilden suger ju vatten från båda tankarna, pumpen måste ju suga vatten från en brunn, har du en pump till vid borrhålet som trycker fram vattnet till tanken.

1641556780915.jpeg

Ursäkta om jag tjatar i tråden men jag fattar inte eller också har jag blivit dum i skallen.

Du skrev att en tank är till den egna vattenbrunnen och den andra till det komunala vattnet men pumpen på bilden suger ju vatten från båda tankarna, pumpen måste ju suga vatten från en brunn, har du en pump till vid borrhålet som trycker fram vattnet till tanken.

1641556780915.jpeg
Ja det har jag det är inte färdigt än ventilen till vänster om pumpen är till den ledningen .

Okay då är jag med, är ju lite nyfiken efter att ha rörpulat i 29 år på firmor och efter det lite vid sidan om det andra jag jobbat med.
Vet du om det går att få tag i sånt lim som rören limmas med i Sverige? Tänkte smuggla med mej en ejektorpump till Sverige eftersom dom är svindyra där,
Ska ha till en liten stuga som jag bygger där och vattenbrunnen ligger så lågt å vill ha pumpen i huset för frysrisken

Vet du om det går att få tag i sånt lim som rören limmas med i Sverige? Tänkte smuggla med mej en ejektorpump till Sverige eftersom dom är svindyra där,
Ska ha till en liten stuga som jag bygger där och vattenbrunnen ligger så lågt å vill ha pumpen i huset för frysrisken
Tangit använde jag på min tid men då ska du även rengöra limytorna med avfettningsmedel.

1641566002385.jpeg

Det syns att vara något helt fel där, tycker jag.
Om du koppler vattenbrunnen på den ventil til vänster, hur stänger du av det komunala vatten då ?
Ja det du inte förstår eller ser behöver du inte skriva dumheter om Stefan har 29 och jag 41 års erfarenhet av rörbranscen så jag tror att jag fixar det om du nu måste veta så sitter det både ventiler och backventiler på andra sidan av tankarna 5555!

Hej det finns på global solpumps paket som du kan driva med två paneler ska bygga en sån ger 350 liter per/min men borrhålet eller brunnen får vara Max 8 meter djup annars får man köpa en annan pump och lös el converter tror att det kostar ca 18000

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar
3 K