Kan man leva billigare i Thailand?

• Trådstartare Trådstartare anonymous
  • Start datum Start datum

Kan man leva billigare i Thailand?

• Ja!

Röster: 14 100.0%
  • Nej!

Röster: 0 0.0%

• Totala väljare
    14

A

anonymous

Gäst
Eftersom flera tycks missförstå min andra tråd och tro att jag menar att det är dyrt i Thailand och inte förstod mitt första innlägg att det handlade om likadana identiska varor så gör jag en ny tråd för det är ju detta folk verkar tro att förra tråden handlade om.

Så kan man leva billigare i Thailand?
Ja det tycker jag för man kan få tag på saker som är mycket billigare än i Sverige, tyvvär går det många gånger på kvalitet, bryter mot upphovsrätt etc.

Kläder: kan gå på marknaden och handla kläder mycket billigare än i Sverige, i Sverige hade många av kläderna varit förbjudna då dom använder sig av kända märken, men mycket billigare blir det.
Man behöver inte köpa dyra vinterjackor, vattentåliga kläder etc. Så det blir väldigt billigt för du behöver inte den kvaliten på kläder som du behöver i norden

Mat: Är man inte kräsen som jag är så samma här du kan få väldigt billig mat, kan gå på Thairestaurang och äta ute för 10 kronor till och med nere på turistorterna, så även här är det mycket billigare så länge som man håller sig borta från den västerländska maten och kvaliten.

Bilar: Nja, du får en Nissan Juke eller en Toyota Hilux till samma pris kanske lite billigare än Sverige beroende på växelkurs men dom är strippade på säkerhet och tekniska funktioner, min nissan Juke har varken ABS eller antispinn och inte mycket till teknisk utrustning då är det ändås den dyraste modellen i Thailand. Men bryr man sig inte om säkerhet och extra utrustning kan du få tag på billigare bilar här nere.

Hus: kan bygga skitbilligt, mycket billigare än Sverige för du hade inte fått bygglov på dom husen som byggs skitbilligt här nere i Sverige då dom inte håller Svenska krav, men ja du kan bygga mycket billigare boenden här nere, dock tycker jag det är dyrt att hyra med tanke på vad du får för pengarna.

Transport: ja det är ju väldigt billigt du kan ta dig runt hela Thailand billigt, får en Taxi 10 mil som det nästan kostar att starta taxin i Sverige ;)

Så ja det går att leva billigare i Thailand om man drar ner på kvalitet vilket jag tror många gör här nere jämfört med hur dom levde i Sverige.
Vill man ha samma standard som man hade i Sverige tycker jag dock inte det är billigare här utan tvärtom dyrare, men kvalitet det diskuterar vi i en annan tråd, eller var iallafall tänkt så ;)

Senast redigerad av en moderator:
Ja, det går ju även att leva billigt i Norge, vilket jag gör.

Mat
På jobb skiter jag i vad jag stoppar i mig bara det tar bort hungern.
20nok per dag. Billigt som fan.

Det är de enda omkostnaderna jag har egentligen.

Svårslaget även i Thailand.
Ska man däremot äta ute så blir det fort dyrare.

Men man kan ju inte direkt jämföra äpplen och päron.

Skulle jag flytta till Norge och upprätthålla samma standard som jag har i Sverige så hade det kostat mig ett antal miljoner, trots att norska kronan suger.

Det samma gäller Thailand om jag ska ha samma kvalitet på huset och samma bil som jag har i Sverige.

Jo men i denna tråden kan vi jämföra äpplen och päron för det var ju det folk börja med i andra tråden som gällde kvalitet och liknande varor ;)

Jo men i denna tråden kan vi jämföra äpplen och päron för det var ju det folk börja med i andra tråden som gällde kvalitet och liknande varor ;)

Fast svaret är att man kan leva billigare i Thailand om man skiter i standarden man är van vid i Sverige.

Men då kan man ju faktiskt leva billigare i Sverige än man gör per idag. Bara gå ner i standard och lev billigt.
En Opel från -99 får man väl betalt för att ta emot.
Gammalt ruckel i någon skog kan man ju få för 1:-

Äta makaroner och ibland lyxa till det med något billigt kött, samtidigt som man skär ner på ketchup.
Sedan kan man odla sin egna potatis i skogen.

Svårslaget, rent ekonomiskt.

Det mesta av mat är billigare i Thailand , och av Thailändska råvaror kan du laga ferangmat till en
billig pris , när man lagar maten hemma i Thailand så blir det billigare en Sverige .

Det mesta av mat är billigare i Thailand , och av Thailändska råvaror kan du laga ferangmat till en
billig pris , när man lagar maten hemma i Thailand så blir det billigare en Sverige .

Nja, vad kostar maten i Sverige per månad?
Det blir trots allt inte så många kronor sparat.

Då du är norrman och äter pizza dygnet runt, ja förutom då du inte tar dig en "skive".
Då blir det ju jävlar så mycket dyrare i Thailand.

Har norrmän så dålig pension?:laugh:

Jag har sätt dom med god pension som tar konservburkar med till söder . Så jag skal berätta en historie
här : Jag tog sista minuten till Turkiet , och fick ett stort hus med 4 sovrum och ett kök som vi dela på.
Huset låg till ett stort Hotell ved stranden , Vi var 4 stycken som dela på den lägenheten , med var sina
rum . På hotellet hade alla all inclusive , och skulle en köpa en öl 0.33 , så kosta den cirka 45 kronor.
Det var ett Köp centrum cirka 2 kilometer från Hotellet , så jag promenera till köp centrum och köpte
ett flak öl , och tog Taxi hem till kåken . I huset vi bodde , var det en från Göteborg som bodde här
På 60 talet var han en av Sveriges bästa fotbal spelare , och han heter Erik Debroen , och han satt
på köken då jag kom , Jag skulle lägga in öl i kylskåp , men det var fult av konservburkar från ÖB
Det blev mycket skratt av konservburkarna , han satt på terassen han med burkarna , han kunne
inte ta hela kylskåpet . Så vi fick plats till ölen , och den blev kall , så när vi drack ölen blev det
mycket skratt om konservburkar , När vi kom hem från Turkiet , och stanna en väcka , reste jag
och Erik Debroen till Thailand , Se foto av kort han sänt mig

P1070829.JPG

Jag har sätt dom med god pension som tar konservburkar med till söder . Så jag skal berätta en historie
här : Jag tog sista minuten till Turkiet , och fick ett stort hus med 4 sovrum och ett kök som vi dela på.
Huset låg till ett stort Hotell ved stranden , Vi var 4 stycken som dela på den lägenheten , med var sina
rum . På hotellet hade alla all inclusive , och skulle en köpa en öl 0.33 , så kosta den cirka 45 kronor.
Det var ett Köp centrum cirka 2 kilometer från Hotellet , så jag promenera till köp centrum och köpte
ett flak öl , och tog Taxi hem till kåken . I huset vi bodde , var det en från Göteborg som bodde här
På 60 talet var han en av Sveriges bästa fotbal spelare , och han heter Erik Debroen , och han satt
på köken då jag kom , Jag skulle lägga in öl i kylskåp , men det var fult av konservburkar från ÖB
Det blev mycket skratt av konservburkarna , han satt på terassen han med burkarna , han kunne
inte ta hela kylskåpet . Så vi fick plats till ölen , och den blev kall , så när vi drack ölen blev det
mycket skratt om konservburkar , När vi kom hem från Turkiet , och stanna en väcka , reste jag
och Erik Debroen till Thailand , Se foto av kort han sänt mig

P1070829.JPG
Kan du berätta för dina Svenska vänner att det finns Svenska Felix konserver att köpa på Friendship i Pattaya, köttsoppa, köttfärssås etc.
Men skall erkänna att jag uppskattar om den som hälsar på har med sig ett par konserver med soldatens ärtsoppa ;)

Ang bilar kanske dåligt tänk,men vios, almeira och honda city är ju alla bilar i 100000 kr klassen stor som,tja golf?.
gemensam nämnare,visst säkerhetbrister,utrustning, men även 1,5 liters motor slö javisst men jag tror att större motorer straffskattas.

Jag tycker att det är bra att det finns så mycket olika kvaliteter att välja mellan i Thailand. Är det något man bara ska använda någon enstaka gång så kan det vara ganska onödigt att betala för hög kvalitet, tycker jag.

En annan sak är att man ofta kan hitta något skitbilligt med bara någon enstaka svag punkt som är lätt och billig att uppgradera själv.

Sedan kan man ockaå ha tur att få bra kvalitet kanonbilligt för att någon ny tillverkare som är kompetent men ännu inte har "gjort sig ett namn" vill komma in på marknaden.

Iaf, jag tycker att det finns jämförelsevis stora möjligheter att enkelt spara mycket pengar på att köpa rätt kvalitet. :)

Man kan givetvis leva väldigt mycket billigare i Thailand än i Sverige men man kan leva väldigt billigt i Sverige också. Håller dock med Jonas om att Thailand kan bli väl så dyrt som Sverige om man vill ha eventuella barn i vettiga skolor, en hyfsat täckande försäkring, en bra bil, äta bra västerländsk mat mm.

Är man trött på Sverige och nykär på Thailand kan man givetvis leva på nudlar, vatten och kärlek men jag skulle tro att för de allra flesta blir det snart vardag. Räknar jag bort skolavgiften lever vi fortfarande billigare än i Sverige men skillnaden är inte så stor.

Vi har i stort sett samma månadskostnad i Thailand (Koh Chang) som i Stockholm. Skillnaden är att vi endast äter frukost hemma (oftast) och lagar mat hemma ungefär en gång i veckan i Thailand. Äter alltså de flesta luncher och middagar på olika restauranger (mest thailändsk mat). I Stockholm äter vi däremot nästan alltid hemma och går på restaurang kanske en eller två gånger i månaden. Olika livsstil för samma budget.

Liknande trådar

G
Svar
19
Visningar
2 K
piloten
P
A
Svar
3
Visningar