Kommande krav på försäkring för alla som reser till Thailand.

Nu tror jag de flesta andra nationaliteter aldrig ens har hört talas om hemförsäkring eller ens en försäkring överhuvudtaget.
Blir väl att en försäkring köps som tillägg till flygbiljetten för många nationaliteter, främst de asiatiska som dominerar turismen i Thailand.

Enligt artikeln verkar det ju som att försäkringar skall kunnas köpas vid gränsen.

Under the proposal, the Office of the Insurance Commission would draft details on insurance policies and insurance distribution channels, including the installation of automatic vending machines at international airports and border checkpoints.

Ser ut som det kommer komma krav att alla som skall resa till Thailand måste ha sjukvårdsförsäkring för att släppas in.
Kan ju bli svårt för vissa pensionärer då det är svårt att finna försäkring vid en viss ålder och om det finns till ett rimligt pris?
http://www.bangkokpost.com/news/gen...e-to-be-compulsory-for-travellers-to-thailand
Tanken är la god, men har för mig det varit uppe förr? Frågan är om det är genomförbart isf. måste de nog ta fram nya billiga försäkringar.

Tanken är la god, men har för mig det varit uppe förr? Frågan är om det är genomförbart isf. måste de nog ta fram nya billiga försäkringar.

Och ska man nu köa till dessa maskiner också? Ska passpolisen känna till alls försäkringar från alla länder?

Idén känns bra, men upplägget känns tveksamt.

Detta är ju bara ett förslag, ytterligare ett korkat förslag som aldrig kommer bli verklighet. Thai är ju världsmästare på ogenomtänka förslag som dras tillbaka när folk som har lite innanför pannan upplyst upphovsmännen bakom förslaget om konsekvenserna.
Konsekvensanalys är ju inte Thaiarnas starka sida så går ju alltid till så här.

Om dom inför Visumkrav för alla så kan dom ju tvinga igenom detta..??
Då blir det ju exakt som när Thai vill åka till länder utanför Asien..
Ingen försäkring ingen boarding..

Om dom inför Visumkrav för alla så kan dom ju tvinga igenom detta..??
Då blir det ju exakt som när Thai vill åka till länder utanför Asien..
Ingen försäkring ingen boarding..
Hur mycket sätter du på att det blir så?
Du kan få oddset 10-1

Schengen har ju krav på att utan försäkring så inget beviljat visum eller nekad inresa, varför skulle inte Thailand lyckas?

Schengen har ju krav på att utan försäkring så inget beviljat visum eller nekad inresa, varför skulle inte Thailand lyckas?

Ja, men hur gör man med 30 dagars då, skippa det eller...? Är det inte detta som är akilleshälen här. Alla måste söka visum för 30 dagar då?!

Åker man på sina vanliga "30 dagar", så kommer dom att kolla försäkringspapper i passkontrollen. Skaffar man ett längre visum via ambassaden så har man redan visat pappret där, precis som för visum till Sverige. Då kollar dom inget i passkontrollen.

En annan väg att gå är ju att vid köp av biljett måste du samtidigt köpa en försäkring, kan ju flygbolagen tävla om vem som kan erbjuda den billigaste försäkringen, för blir man stoppad i passkontrollen i Bangkok och det blir respass hem igen kommer man att lägga det på flygbolagen och det vill man nog inte, så flygbolagen själva kommer att kräva köp av reseförsäkring vid biljettköp om inte köparen redan har en förstås.

Åker man på sina vanliga "30 dagar", så kommer dom att kolla försäkringspapper i passkontrollen

Ja det är ju det vi mest snackar om här, inte när du har visum, hur många reser inte på just 30-dagars och det är ju det vi undrar över hur skall thailändska immigrationen handskas med detta, långa köer för att köpa på plats osv.

Ja det är ju det vi mest snackar om här, inte när du har visum, hur många reser inte på just 30-dagars och det är ju det vi undrar över hur skall thailändska immigrationen handskas med detta, långa köer för att köpa på plats osv.
Det är ju precis det dom håller på att diskutera, hur det ska lösas, mer personal osv. Vi behöver inte bekymra oss, OM det införs lär vi höra det, och då köper man sin försäkring. Vi kan spekulera hur mycket vi vill.

Det är ju precis det dom håller på att diskutera, hur det ska lösas, mer personal osv. Vi behöver inte bekymra oss, OM det införs lär vi höra det, och då köper man sin försäkring. Vi kan spekulera hur mycket vi vill.

Nä, jag bekymrar mig inte ett dugg och som jag ser det när jag läser är det ju ett förslag som lagts fram till turistmyndigheten, så inget är ju hugget i sten ännu.

Men vi är ju många som har färs'kring via våra hemförsäkringar, skulle de införa en ny som all passpolis skulle känna till så kommer det minska passagerare från dessa länder ...

Nej det kommer nog inte bli verklighet på ett tag, men bra idé.

Liknande trådar

M
Svar
1
Visningar
1 K
A
Svar
2
Visningar
1 K
kjell.t