Visa - försäkring och flygbiljett

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har väl ibland tyckt att det varit avkopplande och lite informativt att läsa Legolas inlägg på ChaiMai. Han skriver faktiskt ganska innehållande även om det finns lite "beesvisser" kring Legolas. Detgår väl över när han vuxit till sig. Ler snällt.

Även Legolas får väl med tiden förstå att ett forum behöver med än hans ego för att överleva. Som en besvärande jobbig jurist som har en del kunder fråm medlemmarna hos Chai Mai så känns det lite ledsamt att Thaikonsult skulle snylta på forumet.

Kanske det vore i sin ordning att ge ett pris så vi kan göra rätt för oss.

Mvh
Roffe på Thaikonsult

ops det vart verkligen OT.

I alla fall så har jag bokat och betalt en försäkring från Europeiska för 60 dagar. Varit i kontakt med peter på jordens resor och fått en preliminär bokning på biljett som jag kan skicka med visumansökan.

Jag mailade svenska ambasaden i bangkok med lite frågor om några punkter i ansökningshandlingarna och fick svar dagen efter med utförliga förklaringar hur det ska fyllas i. Det kallar jag bra service!

Så nu på måndag åker pappren ner till thailand i snigelpost. Bara hoppas jag gjort allt rätt och det går vägen nu :)

Stort Lycka Till nakonsawan, hoppas allt går vägen för er nu. Har du bara följt ambassadens instruktioner så kommer det säkert att gå fint!! :)

Det är exakt min uppfattning också. Ambassadens personal skall ha all heder, dom har nästan uteslutande varit toppen att ha att göra med. Jag har också fått hjälp och alltid på ett korrekt och hjälpsamt sätt med en positiv attityd. Så Bangkokambassaden får :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: av mig och min familj!

Föresten någon som har flygit aeroflot till Thailand via Moskva? Hur är det egentligen?

"ledarn " sa:
Problemet med alla dessa "östbolag" är ju att det är inget problem förens det dyker upp ett problem.
Och då blir det ett PROBLEM !!

Tänkte att vi skulle testa Aerosvit nu i sommar p,g,a vansinnigt billiga biljetter.
Vi skulle spara drygt 6000:- på 3 personer gemfört med Thai.
Frågade Peter på Jorden om det var värt pengarna...?

Det var han som svarade det ovanstående och avrådde mig från att prova....

Peter e en klok man

Hej. Jo det verkar som åsikterna går isär om aeroflot på många forum. Men många nämner att dom blivit bättre och framförallt uppdaterat sin flotta till enbart boeing och airbus på internationella linjer? Men det känns tyvärr sant som du sa, går det bra då går det bra, går det dåligt så blir det ett stort PROBLEM. Ville egentligen inte åka.med dom men när de säljer biljetter för flera tusen billigare per biljett med 2-3 timmars byte i moskva bara så vart jag lite sugen...

det blir stor skillnad på 6500kr med aeroflot eller ca 10000 med andra bolag. Varför måste det va så dyrt just nu! :)

Jag flög med Aeroflot -94 och sa till mig själv, aldrig mer. Jag hade problem på min hemresa. Flyget från Moskva till Göteborg gick tydligen inte den dagen, dom ville jag skulle stanna kvar där över natten. Med mycket tjat, bedjande och några tårar så fick jag flyga till Stockholm, sen var det bara att ta sig därifrån hem igen. Flyget i övrigt var genomdåliga sittplatser, jätteblött på golvet.
Min bror flög med dom -08 han var nöjd med flyg, mat och sevice. Så jag utgår ifrån att dom har blivit bättre med åren.

...flög med dem från Leningrad ( S:t Petersburg) till Arlanda 1990.....jag hade en plats mitt i planet...stolen jag satt på var lör..den var som en gungstol...jag påpekade det för flygvärdinnan och hon försvann...kom tillbaka efter en stund och hämtade mig för att gå bakåt i planet...vi kom fram till en ryss som fick resa sig och jag fick hans plats...ryssen visades till min förra plats och så var det problemet löst....

Ja det är många som har erfarenheter från 20 år tillbaka som säger att det inte är att rekomendera, men samtidigt finns några få som jag har läst som har åkt någorlunda nyligen och har mycket gott att säga om personal och flygplanen de har idag.

Har ju hänt en del i själva ryssland sen 1990 dessutom :) flygplatsen verkar det som folk är eniga om att den suger och dom har ofta långa väntetider i moskva. Men i mitt fall spelar det ingen roll då bytet där sker på 2h.

Är ändå skeptisk. Lutar åt "vanligt" flyg men vi får väll se. 3000kr för en enda biljett är ganska mycket...

Tackar för era tipps i alla fall.

...talade med en kille från Armenien och han flyger alltid med Ryskt flyg till Armenien...han sade att de har det bästa i utrikestrafik och hemmavid körs det med skräpet....

Tänkte göra en uppdatering här. Idag fick tjejen hem sitt pass från ambasaden med en trevlig stämpel i som säger att hon har fått visum :) Så nu är allt klart så långt.

Ska bara betala och boka flygresan nu, det verkar vara hemska priser just nu. Svårt komma under 10000kr för en ToR biljett bangkok - stockholm. Förutom aeroflot som ligger på 7000kr då förstås... :)

Tack för hjälpen med visumet, det hade nog inte gått så smidigt utan er hjälp!

Grattis till att det funkade direkt. Det lönar sig att vara noga och att bifoga allt som krävs.

Hoppas att ni lyckas hitta en överkomlig flygbiljett, bokar du från Sverige är det nästan alltid dyrare. Lycka till!! :thumbsup: :thumbsup:

Tackar! Vad menar du med bokar från sverige? Jag kollar på sidor på nätet samt har kontakt med Peter på jordens. Har ni något mer tips på hur man letar biljett?

På "min" resebyrå sa dom att de finns avtal med flygbolagen när det gäller utresa från Sverige och att det därigenom blir dyrare att boka med utresa från Thailand. Detta var när jag bokade biljetter för mina svärföräldrar. Detta såg, åtminstone då, ut att stämma när jag kollade olika priser.

Man kan kanske boka billigare i Thailand, jag kollade aldrig det.

Vet att thai air kör me biljetter me omvald utresa se om du kan hitta en sån kampanj

"nakonsawan " sa:
Tackar! Vad menar du med bokar från sverige? Jag kollar på sidor på nätet samt har kontakt med Peter på jordens. Har ni något mer tips på hur man letar biljett?

Du ja gjorde en sökning på blocket sök thailand den 4 juli hade thai en annons om just omvända bilhetter till bra pris

hur skiljer det sig att söka UT mot att söka besöksvisum som jag tidigare gjort? Med UT behöver man inte ha flygbiljetter bokade samt försäkringar tecknade vid ansökningstillfället eller?
Har suttit på migrationsverkets hemsida och läst på lite nu då vi ska göra webbansökan om 2 veckor ungefär men tycker det är svårt hitta vilka papper som ska bifogas för just våran ansökan. Det står att man ska vara förbered med scannade dokument som ska bifogas men ingen lista över vilka. När vi gjorde detta för besöksvisum fanns bra hjälp på t.ex. vfsglobal om vad man ska förbereda men här hittar jag inte samma "hjälp". Antar att det kanske framkommer när man väl går in och startar ansökningensformuläret?

"nakonsawan " sa:
hur skiljer det sig att söka UT mot att söka besöksvisum som jag tidigare gjort? Med UT behöver man inte ha flygbiljetter bokade samt försäkringar tecknade vid ansökningstillfället eller?
Har suttit på migrationsverkets hemsida och läst på lite nu då vi ska göra webbansökan om 2 veckor ungefär men tycker det är svårt hitta vilka papper som ska bifogas för just våran ansökan. Det står att man ska vara förbered med scannade dokument som ska bifogas men ingen lista över vilka. När vi gjorde detta för besöksvisum fanns bra hjälp på t.ex. vfsglobal om vad man ska förbereda men här hittar jag inte samma "hjälp". Antar att det kanske framkommer när man väl går in och startar ansökningensformuläret?

Vi har inte gjort webansökan, det fanns ju inte på den tiden. Men flygbiljett kan du ju inte boka förrän efter UT är klart, du vet ju inte hur lång tid som Mig tar på sig. Någon försäkring behövs inte heller.

Ambassaden är väldigt hjälpsamma om man behöver fråga om något, det går bra att maila dom. Adressen finns på hemsidan. Annars finns allt uppställt på Migs hemsida, men det är en del krångligheter i dokumentationen från Thailand och de papper som måste fixas på Amphur Baan.

Lycka till!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

J
Svar
18
Visningar
2 K
anonymous
A
L