Dela ord

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Arnold Layne " sa:
Tycker att det är tråkigt att det ska behöva vara inbördes beundran även på detta forum.
Tror att det i många fall leder till att många nya medlemmar tröttnar när dom inte kommer in i den inre kretsen.... för det är väl skrivande medlemmar ni vill ha eller ???
Nu har jag väl den turen att jag kände några stycken här när jag reggade mig , så det har ju underlättat för mig att jag har kommit igång med skrivandet :)

Jag förstår vad du menar Arnold, känner man ingen så är det absolut inte lätt att veta vad man ska skriva.
Är man ny så vet man inte vart gränsen går, man vet inte vad dom andra är för några, man vill men vet inte hur man ska börja för ingen hjälper en att "sparka" igång en.
Jag tycker du har kommit igång bra, fortsätt så :thumbsup:
Du har ju precis kommit hem från en underbar semester från Thailand och Kambodia, kanske du kan berätta för oss andra hur den resan var, eller nån utav dina andra sjuttioelva resor har varit, om du har nåt tips du vill dela med dej utav eller nåt annat, då får du säkert så mycket svar och frågor så det blir fullt upp med skrivandet. :)
 
Nu har det startats nåt svårt...........
Hur vet man när en människa uppfattar detta forum som en sluten familj och inte en öppen vänskap som jag hoppas att alla närvarande och kommande strävar efter att ChiMai ska vara.
Sen att några gillar att tjata med varandra är ju i mitt tycke bara uppfriskande.
Det är förstås ett stort ansvar som vilar på våra nya forumvärdar och på våra Amin.
Men jag tycker mej ha upptäckt trots den korta tid jag varit medlem att alla besitter den förmågan att kunna styra detta forum i rätt riktning.
Fan va seriöst det blev ???
Skit samma ni är alla både nya och gamla en hyvens bunt galningar :thumbsup:
Rolf
 
Javisst du har både rätt och fel. Som alltid är det en fråga om tycke och smak. Vad trivs vi med, vad vill vi ha ut av forumet. Vi är ju olika och olika vi trivs i olika miljöer. Visst jag håller med dig och upptäckte det väldigt snabbt att här duggar ryggdunkningarna tätt. Men samtidigt vad för slags forum vill vi ha?

Jag har varit med i många andra forum och tydligen så ock du. Problemet om man nu vill se det som ett problem finns där också som du riktigt påpekar men i olika skepnader, det är till syvende och sist den enskilde som ansvarar för hur han/hon väljer att uppleva saker och ting och är inget man kan lägga på andras axlar.

De Thaiforum jag deltagit i och som jag nu lämnat har en rå och opersonlig mentalitet. Det blir alltid att vissa tar mer plats än andra och det kan vi aldrig komma ifrån, det är helt naturligt och måste vara så. Det måste alltid finnas ”loket” annars står vagnarna still samt att upplevelsen av att det är på så sätt ligger alltid på den enskilde.

Skillnaden här är att vi har en varm och härlig stämning samt en tillåtande attityd där människor får och tillåts ha synpunkter samt säga och tycka vad de vill utan att riskera att bli brutalt påhoppade av så kallade ”besserwissrar”, som tror att de kan och vet allting om Thailand bara för att de har tillbringat 78 gånger på en horbar i Patpong och inget annat.

Detta forum är det enda forum jag varit med om som har en mogen och genuint äkta mentalitet och är det någon som kommer med felaktigheter eller annat så säger vi till i en god och mogen anda utan att behöva vara besserwissrar samt med ett gott stycke självironi.

Fördelen med detta forum är att alla här är trygga i sig själv har livserfarenhet och behöver inte gå på defensiven i allt utan kan kosta på sig att leva och andas och det passar mig i alla fall.

För min del föredrar jag detta forum, nackdelarna med ryggdunkningar om man nu vill se det som nackdel och lite inbördes beundran överväger i alla fall för mig än att var i ett forum som bara är kallt och mekaniskt fullt av förståsigpåare. Jag kan inte se att folk skulle bli skrämda av detta och att det skulle leda till som du säger:

Tror att det i många fall leder till att många nya medlemmar tröttnar när dom inte kommer in i den inre kretsen.... för det är väl skrivande medlemmar ni vill ha eller.

Inre krets, ja så kan man ju uppleva det "inre krets har ju sitt ursprung i ordet Kotteri, alltså en sluten krets som är stängd och som arbetar i lönndom" och det får vi verkligen inte hoppas att vi är, men det är återigen den enskildes ansvar hur han/hon har det ställt med sina känslor och kan ju inte lägga över den bördan på andra människor. Så länge ingen kränker någon eller på annat sätt åsamkar någon skada kan man ju inte begära att människor skall ändra sitt naturliga beteende för att det kan finnas människor där ute som kan ta illa upp.

Du själv och Rolf t ex har ju inte haft problem, nu kände du någon eller några innan. Men Rolf dundrade ju in här med hull och hår och det var ju som om han aldrig gjort annat än varit på detta forum.

Nej jag tror helt enkelt det beror på hur vi är som människor, attityd och inställning. Det skulle ju bli väldigt krystat hela tiden att gå balansgång för vad som överskrider vissa gränser med mera och hela tiden behöva ta ansvar för andra människors känslor, de om något är en stor fara för forumet och skulle sannolikt leda till en snar död. Vi är ju alla vuxna människor och som det måste vi ju få vara och tycka som vi vill.

Men samtidigt så har ju alla forum sin nisch och det måste man ju respektera, här prioriterar vi mer samspel, kompisanda och det familjära så som jag ser det. Det är ju som det här med is i ölen, antingen gillar man det eller inte.

Kanske också att det är lite en generationsfråga, här finns kanske fler äldre och det spänner kanske mer över åldrar här än i andra forum, äldre vill ha lite myspys och tänka tillbaka lite samt luta oss tillbaka i vår ungdom fick vi bara skit och nu tar vi igen det med att dela ut karma och ryggdunkningar till varandra, bättre än att sitta i parken och mata duvor ensam.

Yngre kanske vill ha mer av annat vad vet jag. I detta forum finns kanske fler longtimer och de som bor i thailand än i andra forum, i andra forum är det mer charterturister och det skapar en helt annan karaktär.

Alla forum är ju strukturerade på olika sätt man väljer olika ingångsvinklar och det passar ju inte alla, mig passar det här forumet utmärkt, för en del andra passar det inte, så är det ju. Sen är det som kök, förr i tiden, har jobbat många år som kock, varje kök hade sin karaktär beroende på vem som var köksmästare. Detta forum har sin karaktär ledd av köksmästare Ling.

Med just den erfarenhet som finns här och det kunnande många har här, borde ju det få motsatt effekt att folk just ställde massa frågor om olika saker och att när de ser en så hjärtlig stämning att ingen skulle bli rädd för att skriva eller prata.

Men vi alla skall ju ta åt oss av kritik och jag har förståelse för hur du tänker och resonerar, inget ont öga till dig, tycker att det var bra att du tog upp det, säger det med risk för att det är en ny ”ryggdunkning;), men jag får ta den smällen och jag gör det med ett gott och varmt hjärta. Jag byter inte detta forum mot något annat, trivs bra här och man skall ju vara där man trivs.

Jag hoppas att som andra sagt här att du inte känner dig utanför på något vis och samtidigt skall du inte lägga en så stor börda på dina axlar att du skall ta ansvar för hur andra människor kan tänkas uppleva detta forum, för det vet du ju egentligen ingenting om, så varför belasta dig själv med det.

Nu när jag läser det jag skrev igen kan jag ju hålla med om att det var väl i det smörigaste laget eller som thailändarna säger ปากหวาน bpaak[sup]L[/sup] waan[sup]R[/sup] förföriskt smicker.

Mvh Peter :wai:
 
Ja se bara på mig, jag flyger gärna direkt på strupen på både nya och gamla medlemmar.
Jag gurglar runt en stund, sen spottar jag ut resterna precis vid vid mina fötter så att jag senare kan uri... på dem ;) ;)
Jag håller kanske inte på med så mycket ryggdunkningar, men det är jag det.
Jag älskar det här forumet för att folk här accepterar mig som jag är ( För det mesta)

/Gazton
 
Mycket bra inlägg :thumbsup: Reagerade nog mycket på "visst skalldet vara lite inbördes beundran" och det där med inre kretsen kanske var och ta i.
Har fått en bra förklaring så det är bara att tugga vidare :laugh:
 
Nu kommer några ord från forumvärden: Det här fenomenet med ryggdunkningar etc ser jag inte som något konstigt så länge det inte går ut över andra. Att kompisar dunkar varandra i ryggen om man har gjort något bra eller trevligt är väl naturligt!? Jag tycker själv att vi har en öppen och kamratlig anda där ingen attackerar någon annan med personliga påhopp. Inträffar detta på "mitt" forum så lovar jag att jag kommer att agera direkt.

När jag fick förfrågan från ling om jag var villig att ta över "Ordet är fritt" som forumvärd så var svaret självklart för mig. Jag ser det som en ära att man har ett sådant förtroende för mig. Och eftersom vi har en sådant gott kamratskap så är jag övertygad om att det blir väldigt sällan som jag kommer att bli tvungen att göra några ingrepp i debatten.

Och en sak är 100 % säker - alla nya medlemmar är hjärtligt välkomna att komma in och delta i diskussionerna. Ingen skall känna att hon/han inte är välkommen, det är precis tvärtom.

Så släpp loss och sätt igång, alla är lika välkomna! Och är det någon som har några frågor/synpunkter så är ni alltid välkomna att skicka ett PM till mig.


Berralund :wai:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
6 K
A
A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonymius
A
A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonymius
A
A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonymius
A
Svar
27
Visningar
2 K
magnusjansson
M
A
Svar
1
Visningar
1 K
R
H
Svar
1
Visningar
1 K
A
A
Svar
2
Visningar
3 K
A
T
Svar
24
Visningar
7 K
Anonymius
A
A
Svar
0
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
0
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar
5
Visningar
2 K
kimmoo
K
T
Svar
1
Visningar
2 K
Shaowpanyaa
S
T
Svar
2
Visningar
2 K
titanium79
T
A
Svar
0
Visningar
2 K
A
A
Svar
2
Visningar
1 K
A
A
Svar
1
Visningar
4 K
Shaowpanyaa
S
 
Tillbaka
Topp