Måla hus

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Vi ska måla om huset i vår/sommar, finns det någon här som vet ungefär hur många liter färg det kommer att gå åt?
Huset är ett vanligt två våning från 40-talet.

Man brukar räkna, beroende på fabrikat att en liter räcker till 6-8 kvm vägg .... per strykning, så bara att räkna ...

Ungefär så ja. Jag brukar även fråga i färgaffären om råd, särskilt då vilken typ av färg jag skall välja. Dyrt är det hur som helst.

Om man gissar att det ca 8 meter varje sida och två våningar ger väl en höjd på 5 meter sen en trekant kvar där uppe ger ju en yta av 8*5*4+8*2*4/2 på ca 200 kvm och två strykningar då blir det 400 kvm vilket borde bli 60 liter färg.

10 liter kostar väl mellan 1000 - 3000 beroende på kvalité, sen brukar det vara erbjudanden på våren/försommaren. Så mellan 10 000 - 20 000 för färgen.

Sen kommer det ju till ev. ställning, penslar och framförallt jobbet ...

Om man gissar att det ca 8 meter varje sida och två våningar ger väl en höjd på 5 meter sen en trekant kvar där uppe ger ju en yta av 8*5*4+8*2*4/2 på ca 200 kvm och två strykningar då blir det 400 kvm vilket borde bli 60 liter färg.

10 liter kostar väl mellan 1000 - 3000 beroende på kvalité, sen brukar det vara erbjudanden på våren/försommaren. Så mellan 10 000 - 20 000 för färgen.

Sen kommer det ju till ev. ställning, penslar och framförallt jobbet ...
Tack för dina svar, det är demi deck färg nu så det är väl bara att fortsätta med samma.
Dyrt men det är väl bara att acceptera tyvärr.

Senast redigerad av en moderator:
Vi måla huset i Thailand , min fru reste till Thailand en månad för mig , och hade 10.000 Baht med sig
Och när ho kom till Thailand fick hon höra av grannen att arbetarna på ett stort bygg i när vårt hus
inte hade fått lön på flera månar , och lite mat . Min fru var och prata med målarna och inviterte dom på middag
Dom blev enig , Dom måla huset for 5000 baht och maten , målar färg låna dom på jobben , där fick vi litt
for mycket , det var 30 liter till övers . En Thai arbetar på en annan måte en vi ferang

4d888de9d02016a2b5f8fb45ac85db512d7d6ad91e386e548199cefcfd74f02f.jpg

Tack för dina svar, det är demi deck färg nu så det är väl bara att fortsätta med samma.
Dyrt men det är väl bara att acceptera tyvärr.
Smart val.
Demideck kan tyckas dyr men blir billig i längden om man uppskattar att det ser nymålat ut en stund. Dessutom väldigt "skön" att måla med.

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar
3 K