Material till hus i Kalsin

OttO

Medlem
Testar att fråga er som bygger och byggt redan, just nu letar jag plåt till taket.
Har fått ett pris på 95 bath/ meter för den plåt som har lite av tegelutsende, plus 50 bath/meter för folie.
Vet inte om det är ett vettigt pris, detta kommer från Lonthaimetalshee i Yangtalat.
Gilla inte Global Houser och deras affärspolicy riktigt, om ja köper balkar för 800 000 så får jag betala lika mycket per meter som gubben som kommer in och handlar 2 meter, lite märkligt.
Men detta är kanske vanligt, vad vet jag :-)
Tar tacksamt emot förslag på bra köpställen i närheten, ska ha dörrar fönster klinker mm

Testar att fråga er som bygger och byggt redan, just nu letar jag plåt till taket.
Har fått ett pris på 95 bath/ meter för den plåt som har lite av tegelutsende, plus 50 bath/meter för folie.
Vet inte om det är ett vettigt pris, detta kommer från Lonthaimetalshee i Yangtalat.
Gilla inte Global Houser och deras affärspolicy riktigt, om ja köper balkar för 800 000 så får jag betala lika mycket per meter som gubben som kommer in och handlar 2 meter, lite märkligt.
Men detta är kanske vanligt, vad vet jag :)
Tar tacksamt emot förslag på bra köpställen i närheten, ska ha dörrar fönster klinker mm
Jag kommer ihåg när jag byggde själv och handlade på Global House då fick jag kuponger 500tb för varje 20.000tb jag handlade.
Men det var inte i Kalasin.
Det var i Nong Bua Lamphu
Lycka till med huset.

Men detta är kanske vanligt, vad vet jag :)

Kan inte hjälpa dig med takpriser, det finns mindre firmor som säljer, du får leta dig fram, eller rättare sagt din andra halva får fråga runt om priser, frågar Du så kan priset bli högre, egen erfarenhet.

Stålprofiler ligger normalt på 6 meter, visst kan man köpa 1 meter men man får betala för 6 meter, har själv köpt profiler hos olika handlare, samtliga kör med samma policy.

Taskigt om man skulle behöva en profil på 6,20 meter...:)

Kan väl säga att på grannens hus har den folien med skumgummi eller vad det nu är släppt, i alla fall på det som är utanför huset samt börjat råsta. Hur det ser ut inne vet jag ej det är aldrig någon i huset.
Jag vet inget om sådana tak det var någon som skrev om det.
Jag har i alla falli inte på mitt (frugans) hus.

Kan väl säga att på grannens hus har den folien med skumgummi eller vad det nu är släppt, i alla fall på det som är utanför huset samt börjat råsta. Hur det ser ut inne vet jag ej det är aldrig någon i huset.
Att ett plåttak rostar, bara det säger ju att det är billig skit.
Man får nog vad man betalar för, hur många gånger har ni sett ett rostigt plåttak i Sverige?
Farsan är ju plåtslagare och jag har ju själv jobbat som plåtslagarlärling en kort peeiod och aldrig såg jag ett rostigt plåttak.
Ett plåttak skall inte rosta, men betalar man 95 baht/m, så tror jag det kommer rosta ;)

Att ett plåttak rostar, bara det säger ju att det är billig skit.
Man får nog vad man betalar för, hur många gånger har ni sett ett rostigt plåttak i Sverige?
Farsan är ju plåtslagare och jag har ju själv jobbat som plåtslagarlärling en kort peeiod och aldrig såg jag ett rostigt plåttak.
Ett plåttak skall inte rosta, men betalar man 95 baht/m, så tror jag det kommer rosta ;)
Vi har nyss köpt plåt, fick betala motsvarande 250 baht/m.
Den är nog inte av bästa kvalitet men den bästa som finns här. I alla fall målad på båda sidorna.

Jag kommer inte ihåg vad vi betalde för plåttaket/m. Vi tig in offert från 3 eller 4 leverantörer och vi valde den som kändes bäst. Ungefär samma totalpris som av en annan leverantör men vi fick takavvattning helt i rostfritt.

Takplåt är en djungel det med, fick jag lära mig. Den säljs i olika tjocklek och självklart kvalite. Vi valde den tjockare. Valde även limmad isolering. Tyvärr verkar den inte klara värmen där det blir som varmast. Färgen på plåttaket är mörkbrunt vilket gör sitt till. Jag var och tittade hos en leverantör som valsade plåten själv i sin verkstad. I samma maskin limmades isolering på. Han verkade faktiskt riktigt seriös. En ung herre som talade bra engelska för att vara Thailand. Han höll till i Sattahip och finns kvar fortfarande.

Just detta med isolering är svårt att förutspå. Vår såg jättefin ut i några år men inte nu längre. Vi byggde ca 240kvm tak och det är på några kvm det släppt än så länge. Vi får se hur det ser ut om ytterligare några år.

Jo vi har plåttak med limmad isolering, dyrt som skam, jämfört med allt annat material till huset.
Dom som sålde lovade köpa tillbaka taket och betala mellanskillnad för nytt tak, om jag fick problem första 15 åren.

Jag kunde faktiskt inte låta bli att dra på smilbanden, garanti i Thailand?, halva 5, 2,5 2,5 2,5 :)

Jag har kolkällaren nästan full med BC, som folk dumpat hos mig, och flera blir det....

Jag kunde faktiskt inte låta bli att dra på smilbanden, garanti i Thailand?, halva 5, 2,5 2,5 2,5 :)

Jag har kolkällaren nästan full med BC, som folk dumpat hos mig, och flera blir det....
Funkar väl bra med garanti i Thailand, iallafall nere i civilisationen.
Frugan har fått telefon fixad på garanti och vattenmaskinen hemma kom dom och fixade på garantin.
Tycker det vart lätt att få fixat på garanti här nere, samma med användandet av försäkringar eller lämna tillbaks saker som man köpt fel.
Sverige så är det ju ett jäkla krångel med sånt men inte här.

Jovisst, så kan det vara, men nu skrev han om en garanti på 15 år, vilken vara eller arbete hittar Du en garanti som gäller i 15 år? inte ens en ny bil har dessa garantier...men visst var han rolig...:)

Hej

Köp om möjligt takplåt med folien limmad färdig direkt på plåten, den är hållbare och fungerar bättre än den lösa på rulle.

Det fanns inte när vi byggde vårt hus men den hade jag gärna haft nu med facit i hand.

Mvh isan lover

Ja det är folie som är limmad på plåten!
Det var någon som köpt plåt för 250 bat meter, Ja hoppas att du menar kvadratmeter
Det pris som jag nämnde är för löpmeter och den är 80 cm bred men täcker endast 75 cm, då den ska ligga om lott lite.

Det kanske inte är så tokigt pris som jag fått, den är lackad på båda sidor.
Ska höra om de lämnar någon garanti, eller det är samma som ubon ger för kalkon "runt hörnet garanti";):)

Tackar för era tips o synpunkter
/OttO

Funkar väl bra med garanti i Thailand, iallafall nere i civilisationen.
Frugan har fått telefon fixad på garanti och vattenmaskinen hemma kom dom och fixade på garantin.
Tycker det vart lätt att få fixat på garanti här nere, samma med användandet av försäkringar eller lämna tillbaks saker som man köpt fel.
Sverige så är det ju ett jäkla krångel med sånt men inte här.
Jag håller med här uppe i issan fungerar de också.vårat nya vatten filter fungerade inte som jag tänkt mej (köpt på Hom pro) vi ringde dom kom från bankok där företaget fins. dom kollade och fixade till allt PÅ garanti, då hade vi haft de i nästan ett år. Toyota här uppe hade servat och kollat upp våran gamla pickupp, dom visade mej att gummi damaskerna fram på drivknutarna var dålig. vi bytte dom efter några veckor tittade jag och såg att den ena inte satt ordentligt så fett trängde ut. Åkte ner till Toyota inga problem sa verkaren dom fixade till de på garanti. Så min erfarenhet är att garanti fungerar

Vad jag förstår av Global så tillämpar dom öppet köp 30 dagar pengarna tillbaka, mot uppvisande av kvitto, så står det på en stor skylt ute på parkeringen, och den fungerar i vart fall för mig, bla. lämnade jag tillbaka/bytte ett vattenpass, någon hade glömt att fylla på vatten...samma med borrmaskin, chucken svajade, fast det var väl mera reklamation, när det gäller djur så är det "runt hörnet garanti" som gäller, köparen besiktar på plats, ansvaret upphör när djuren lämnat farmen, tycker det låter ganska logiskt, frugan säljer/sålde kor, går inte att lämna garanti på djur, och hur ska frugan veta hur djuret behandlats av köparen efter att djuret lämnat farmen.

Funderar lite på detta med garanti på tak, (plåt) vad är det man vill ha garanti för?, har man väl spikat/skruvat fast plåten så har man gjort åverkan, kan tänka mig en veckas ångerrätt om man ångrar färgvalet, återlämnar i samma skick.

Ha det gott

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar