Pensions/inkomstnivå - boende i Thailand

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Hur stor är din NETTO-pension per månad??

• 6.000 - 8.000:-

Röster: 3 8.6%
  • 8.000 - 10.000:-

Röster: 0 0.0%
  • 10.000 - 12.000:-

Röster: 2 5.7%
  • 12.000 - 14.000:-

Röster: 3 8.6%
  • 14.000 -17.000:-

Röster: 4 11.4%
  • 17.000 - 20.000:-

Röster: 5 14.3%
  • 20.000 - 25.000:-

Röster: 18 51.4%

• Totala väljare
    35

Ber om ursäkt om jag röstade utan tillåtelse. Röstade på min kommande nettopension 6-8000 som pensionsmyndighetens prognos visar. Hårda tider stundar :)

/ SatanG

Bortskämda slyngel :), det är minst en tiopotens mer än vad jag kommer få efter två skatteår i Sverige. Då jobbar jag ändå för ett svenskt företag och drar in 100 miljoner i exportinkomster åt Sverige varje, otack är livets lön.

Nåja, jag tror nog jag förvaltar mina egna pensionspengar bättre än några backslickade 24-åringar på Malta så jag förväntar mig allt en anständig ålderdom. Jag menar, man får ju trots allt en padkrapaow för 40 Baht :)

Bortskämda slyngel :), det är minst en tiopotens mer än vad jag kommer få efter två skatteår i Sverige. Då jobbar jag ändå för ett svenskt företag och drar in 100 miljoner i exportinkomster åt Sverige varje, otack är livets lön.

Nåja, jag tror nog jag förvaltar mina egna pensionspengar bättre än några backslickade 24-åringar på Malta så jag förväntar mig allt en anständig ålderdom. Jag menar, man får ju trots allt en padkrapaow för 40 Baht :)

Åja Atom, ser dig som en väl nykter sambadansare som vet var stegen skall tas, du vet nog hur järnet skall smidas. Dina inlägg i detta forum är intellektuellt de bästa och din penna suverän, tror nog att du har alla cellerna hemma, förvaltandet sträcker sig nog mer än 40 B:D

Hehe, jag fyller 49 om några månader så visa lite respekt för oss äldre tack!
Som tur är har jag hittat ett ställe vid Lotus på Soi Baering där man verkar få anständiga portioner nudelsoppa så vi får väl parkera rövarna där när pensionsutbetalningar kommer med sin månatliga förnedring :)
Går ju alltid att fylla kistan med kattmat, whiskas är inte så pjåkigt om man håller för näsan när man tuggar.

/ SatanG

Hehe, jag fyller 49 om några månader så visa lite respekt för oss äldre tack!
Som tur är har jag hittat ett ställe vid Lotus på Soi Baering där man verkar få anständiga portioner nudelsoppa så vi får väl parkera rövarna där när pensionsutbetalningar kommer med sin månatliga förnedring :)
Går ju alltid att fylla kistan med kattmat, whiskas är inte så pjåkigt om man håller för näsan när man tuggar.

/ SatanG

Mittåt, bortskämde gubbe skulle det givetvis varit. Ni 60-talister har alltid haft det så mycket bättre förspänt än oss stackas 70-talister :)

Det finns rätt mycket ställen härute vid Soi Lasalle / Soi Bearing där man får sig en hyfsad portion för under 50-lappen, det sägs ju dessutom att man förlorar det mesta av aptiten när man blir ännu äldre så vi kanske klarar oss ändå. De där IPA-ölen för 300 Baht per flaska och importerade Chorizon för 450 Baht blir dock lite småtufft att vänja sig av med. Kanske kan köra en Facebookinsamling med jämna mellanrum när suget blir för stort.

Vi kanske ska ge oss ut någon kväll och undersöka om det går att hitta några stora Chang för under 50 Baht vid något nudelställe häromkring så vi vet vad som väntar oss om några år.

Mittåt, bortskämde gubbe skulle det givetvis varit. Ni 60-talister har alltid haft det så mycket bättre förspänt än oss stackas 70-talister :)

Det finns rätt mycket ställen härute vid Soi Lasalle / Soi Bearing där man får sig en hyfsad portion för under 50-lappen, det sägs ju dessutom att man förlorar det mesta av aptiten när man blir ännu äldre så vi kanske klarar oss ändå. De där IPA-ölen för 300 Baht per flaska och importerade Chorizon för 450 Baht blir dock lite småtufft att vänja sig av med. Kanske kan köra en Facebookinsamling med jämna mellanrum när suget blir för stort.

Vi kanske ska ge oss ut någon kväll och undersöka om det går att hitta några stora Chang för under 50 Baht vid något nudelställe häromkring så vi vet vad som väntar oss om några år.

Ja lite synd är det nog allt om er söndercurlade 70-talisterna men det verkar ha gått bra för dig ändå :-)

Jag är mycket sugen på att göra en fältstudie tillsammans med dig för att hitta guldkornen med billigast chang i förorten, jag tror det hade varit riktigt roligt. Dock har min historia med alkohol i Thailand varit lite för nära att släcka lyset för gott hos mig gjort att jag tvekar. Det händer att jag trots allt tar en eller max två bira vid högtidliga tillfällen men mycket mer än så vågar jag inte för då kan det bli "all in". En nudelsoppa eller annat med dig skulle jag dock gärna hoppa på, sen kan vi lägga den på valfri bar/nudelställe. Bara för att jag är återhållsam betyder inte att du behöver vara det :-)

/ SatanG

Ja lite synd är det nog allt om er söndercurlade 70-talisterna men det verkar ha gått bra för dig ändå :)

Jag är mycket sugen på att göra en fältstudie tillsammans med dig för att hitta guldkornen med billigast chang i förorten, jag tror det hade varit riktigt roligt. Dock har min historia med alkohol i Thailand varit lite för nära att släcka lyset för gott hos mig gjort att jag tvekar. Det händer att jag trots allt tar en eller max två bira vid högtidliga tillfällen men mycket mer än så vågar jag inte för då kan det bli "all in". En nudelsoppa eller annat med dig skulle jag dock gärna hoppa på, sen kan vi lägga den på valfri bar/nudelställe. Bara för att jag är återhållsam betyder inte att du behöver vara det :)

/ SatanG

2 öl är en alldeles lagom kvällsranson om du frågar mig, då har man ju dessutom råd med en extra skål nudlar ;)

Kina imorgon men vi kan ju höras av via PM om när det passar.

Nu i september skall pensionen höjas.
Men nu gäller det bara för de som bor i EU samt några länder till, vi som bor i THailand får inte ta del av höjningen.

Förstår inte anledningen.

Ja, ju mindre pengar man har desto trevligare är man, enligt säkra källor.
Vad passar inte bättre då än att inte höja pensionen för de som bor i Thailand.

Dessutom bättre för solidariteten att endast ha pensioner för människor som bor i Sverige och spenderar pengarna i ett mer slutet system. I Thailand försvinner pensionerna bort på sedlöshet och annat som inte bidrar till solidariteten enligt säkra källor som Expressen.

Dessutom bättre för solidariteten att endast ha pensioner för människor som bor i Sverige och spenderar pengarna i ett mer slutet system. I Thailand försvinner pensionerna bort på sedlöshet och annat som inte bidrar till solidariteten enligt säkra källor som Expressen.
Bor du i EU å några länder till får du.
Men det är stopp om du har mer än 17 000 i pension.

Du tänker på Garantipension antar jag?
Nä det är faktiskt ett tillägg till den allmänna pensionen, inkomstpensionstillägg, som bara de som bor i EU plus några fler får. Det kuppades igenom i pensionsgruppen av Svetsaren, troligen med stöd av PRO, och som sagt då svenska pensionärer inte åker till konsulatet och röstar så kan man skita i dem.

Garantipension kan du väl inte få lagligt om du befinner dig utanför EU? Upp till ett år, sedan är det slut. Men det är väl ytterligare ett av alla bidrag som flödar fritt utan någon större kontroll.
Ja garantipensionsrätten avskriver man sig om man skriver ut sig och bosätter sig utanför EU.
Det informera skatteverket mig när jag var där och skrev ut mig.

Ja garantipensionsrätten avskriver man sig om man skriver ut sig och bosätter sig utanför EU.
Det informera skatteverket mig när jag var där och skrev ut mig.
Stämmer, det är ingen pension utan ett försörjningsstöd från 65år.
Före 65 kallas det socialbidrag och sjukbidrag.

Stämmer, det är ingen pension utan ett försörjningsstöd från 65år.
Före 65 kallas det socialbidrag och sjukbidrag.

Tror jag inte, garantipension får även mångmiljonärer men knappast socialbidragstagare. Stor skillnad.
Undrar hur många svenskar det sitter i Thailand/Filippinerna och lyfter det gräddmoset :)

/ SatanG

Tror jag inte, garantipension får även mångmiljonärer men knappast socialbidragstagare. Stor skillnad.
Undrar hur många svenskar det sitter i Thailand/Filippinerna och lyfter det gräddmoset :)

/ SatanG

Nope, nu blandar du ihop det med de övriga delarna av den allmänna pensionen:

/ SatanG
Hajar inte riktigt vad du menar, fins ju ingen i Thailand eller Filipino, som har garanti pension.
Om de är skrivna i Sverige ja

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
2 K
A
J
Svar
9
Visningar