Problem att förnya O - A (Visum) om man hyr bostad i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Långeman

Forumveteran
Har nu äntligen fått mina nya stämplar i mitt nya pass.
Nästa steg var då att ansöka om nytt uppehållstillstånd, men , se det gick INTE FÖR SIG, Thaikvinnan som jag hyr huset av hade inte rapporterat till I -M att jag bodde där.Blev då nekad till att hon hade kommit till I -M och skrivit i ett formulär där det stod att jag bodde där.
Då jag påpekade att denna lag var gammal och att den kände jag till, samt att detta måste vara en sak mellan Thaimyndigheten och henne.
du förlänga ditt uppehållstillstånd, så se till att hon kommer och rapporterar på denna blankett, och fick ett papper i hande och mina ansökningshandlingar tillbaka. Fortsättning på måndag 27 okt 2014, då nästa besök sker eftersom hyresvärden enligt egen uppgift varit där 24 Okt.

Om man hyr boendet så anser jag att man begär av ägaren kopia av hans (hennes) husbok med underskrift sedan kopia av hans (hennes) ide kort med underskrift sedan en kopia på ditt boende med att han (hon) intygar att du bor där. Det tar man med sig till I-M. Det går inte att lita på alla att dom registrerar er när ni kommer in i Landet.

"Farang53 " sa:
Om man hyr boendet så anser jag att man begär av ägaren kopia av hans (hennes) husbok med underskrift sedan kopia av hans (hennes) ide kort med underskrift sedan en kopia på ditt boende med att han (hon) intygar att du bor där. Det tar man med sig till I-M. Det går inte att lita på alla att dom registrerar er när ni kommer in i Landet.

Som jag skrev så är det en blankett, som hyresvärden skall fylla i med en massa uppgifter, den tillhandahålls av I - M kontoret.
Detta är en Thailag som alla som hyr ut till flanger skall rapportera med.Hotellen gör detta i sina liggare som sedan går till polisen, detta är motsvrigheten.
Detta har egentilgen inget med mitt Förnyande att göra, bara att man sparkar på den som står närmast, och genom påtryckning får detta gjort.

"Farang53 " sa:

Nar jag fick mitt sista reterimentvisa i juli sa visade jag upp en kopia pa passet av hyresvarden samt en kopia av kontraktet , sen var detta med anmalan klart - ;)

Som jag skrev ovan så kräver I -M att jag skall vara behjälplig med, att min hyresvärd, inställer sig och skriver under en 2 A4 sidor full blankett.
Tydligen har man nu stramat åt dessa bestämmelser, som är gamla som gatan, men inte varit i kraft för privatuthyrare. Kan vara så att hyran skall beskattas..

Det är ju tyvärr upp till den enskilda tjänstemannen att bestämma vad den vill begära in , det lönar sig i stort sett aldrig att vara kaxig , redan från början vara "rätt klädd samt med rätt inställning" ;)

"Phonta " sa:
Det är ju tyvärr upp till den enskilda tjänstemannen att bestämma vad den vill begära in , det lönar sig i stort sett aldrig att vara kaxig , redan från början vara "rätt klädd samt med rätt inställning" ;)
Så varför har just Långeman såna problem med detta då?

"Phonta " sa:

Jag brukar nästan krypa på golvet, och sänka mitt huvud ner till axlarna, och flina som ett fån.
Men som du redan vet Phontha så är dom inte så lite speciella på Si Racha.
Frågade vid besöket innan, då jag lämnade in mina pass, för byte av stämplar till det nya, om alla handlingar för övrigt var kompletta, får ett jakande svar, och sedan så sa samma handl. att jag skulle meddela min hyresvärd vid nästa besök.
Hjärnan kan inte tänka i flera steg för en del av dom.
För övrigt så då jag lämnade mina pass för byte av stämplar så fanns det inget för någon av dom att göra, men ändå så skulle det ta 3 vardagar för dom att göra detta.
Har förstått att detta kontor drar in massor av Tbh. under bordet, det ser man på alla gåvor som någon alltid kommer med.
Detta vägrar jag att göra.

För övrigt denna regel är inget nytt det är bara att man numera tillämpar den, med rapportering för hyresvärd. Samma som hotellen gör men på en annan blankett.
Troligen har dom börjat med detta i Si Racha, det kommer nog snart att ske på fler kontor.
Så du var där i rätt tid Phonta.

Det sker inte i pattis och kommer inte att ske heller , varför måste du ha ett läkarintyg Långeman ??? Ingen jag känner här i pattis har blivit avkrävd detta ... Och jag känner många , hela RC klubben , ca 40 faranger ,ingen har dessa problem du just nu beskriver ;)

"Phonta " sa:
Det sker inte i pattis och kommer inte att ske heller , varför måste du ha ett läkarintyg Långeman ??? Ingen jag känner här i pattis har blivit avkrävd detta ... Och jag känner många , hela RC klubben , ca 40 faranger ,ingen har dessa problem du just nu beskriver ;)

Troligen för att dom är vana att hantera Cambodjaner och inte faranger, vi tillhör mioiriteten där. Detta med läkarintyg, beror på att man använder, en 15 år gammal polisorder, och inte 252 som jag vill minnas den heter i dag, några år gammal bara.
I dag träffade jag en av dom gamla handläggarna som jag haft flera år, och slapp den ny sura madammen.
Hon bad t.o.m. om ursäkt för att jag har haft för dålig info från dom, som gjort att jag behöver komma fler gånger.

Tyckte du talte mig att du inte likförbannat fick ditt visum utan måste åka dit ytterligare en gång till ::)

"Phonta " sa:
Tyckte du talte mig att du inte likförbannat fick ditt visum utan måste åka dit ytterligare en gång till ::)

Stämmer bra det,skall dit i morgon igen.Skulle haft med mig slippen, liknande den man får vid 90 dagars, som min hyresvärd fick som kvitto då hon var där i Fredags. Den har jag nu i min hand, så då kör vi reset igen.

Långeman...-ta det bara L U G N T....-Det kommer att gå bra! Lycka till!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar