AC tips

Måste nog vara avancerat, denna service, 3 man, i inne som tog bort flterna och tvättade dessa, 1 man på ute-enheten som tog bort fläktbladet och tvättade denna, avancerade grejer detta...:) och den 3:e mannen klappade hunden.

Att klappa hunden har jag lärt mig, nu är det att lära sig resten...:)

Köpte för några år sedan en AC, monterad och klar, därefter service varje år, (tvätta filter) 400 b första året, nu 600 b, nu ska jag lära mig att tvätta filter själv...:)
Låter som du är snål. Jag har sett när de tvättar och servar sambons 2 ac:n och det får de gärna göra för mig.

Ubon har läst på lite om denna, och för min del så går den "fetbort", då kan jag lika bra bygga något själv...:) har hört vad andra tycker om denna, och det är ingen av dessa som köpt och är nöjd.

Min tanke var mest tekniken, att dessa skulle gå att bygga själv är jag helt klar över.
Jag läste för några år sedan om någon typ av aircondition som på något vis drevs av solens värme, ungefär som ett gasolkylskåp.

Hur skulle det funka med Evaporative Aircooler i Thailand?
Du menar evaporativ kyla så kallad"Munterskyla " Fodrar ganska mycket service för att den skall funka bra , dessutom risk för mögel , om du menar densamma som jag avser , Dvs vattendysor värmebatteri mm, har aldrig sett detta på villafastigheter , finns det överhuvudtaget ??Jobbade en del med dessa då jag jobbade ute på fältet som drifttekniker . Mycket service samt underhåll , inget jag var förtjust i

Du menar evaporativ kyla så kallad"Munterskyla " Fodrar ganska mycket service för att den skall funka bra , dessutom risk för mögel , om du menar densamma som jag avser , Dvs vattendysor värmebatteri mm, har aldrig sett detta på villafastigheter , finns det överhuvudtaget ??Jobbade en del med dessa då jag jobbade ute på fältet som drifttekniker . Mycket service samt underhåll , inget jag var förtjust i

Jag har i sommar sett lite annonser i Sverige för dessa, i Thailand så säljs de på många olika ställen.
Jag vet att de varit vanliga i bla Iran med omnejd.

Låter som du är snål. Jag har sett när de tvättar och servar sambons 2 ac:n och det får de gärna göra för mig.

Om Du uppfattar Ubon som snål, så får Du stå för detta, nu är det Du som har den uppfattningen, och Ubon ber dig, ge mig namnet på 1 person till som delar din uppfattning, Du lär inte hitta någon som delar din uppfattning, sen ser jag skillnad på 3 man:s arbete 1 timma och vad dom debiterar, snål har Ubon aldrig varit, skulle Du hitta en person hos mina klienter som påstår att jag är snål, så lovar jag dig att jag avslutar min verksamhet.

Jag behövde det billigaste alternativet sa jag tydlig, till butiken. Nej dom räknar kubikmeter och sedan vilken maskin som klarar att kyla ner. Det var väldigt överdimensionerat

Det är ju så mycket annat än rummets storlek som har betydelse också, men iaf det jag ville få fram var att en AC med högre inköpspris kan bli billigare än en med lägre inköpspris pga att man får en bättre maskin som inte förbrukar så mycket ström och eventuellt kräver mindre i servicekostnader också. Så det kan ju vara så att den AC han rekommenderade dig ändå hade blivit billigare totalt sett. :)

Kanske hade wifi med så man kunde koppla in den i sitt smarta hem och röststyra den ;)
Lull lull. Ja om man har gott om pengar och skall
Det är ju så mycket annat än rummets storlek som har betydelse också, men iaf det jag ville få fram var att en AC med högre inköpspris kan bli billigare än en med lägre inköpspris pga att man får en bättre maskin som inte förbrukar så mycket ström och eventuellt kräver mindre i servicekostnader också. Så det kan ju vara så att den AC han rekommenderade dig ändå hade blivit billigare totalt sett. :)

Jo kanske om jag hade haft kvar den i 20 år istället för drygt 10 månader.

Hmmm Hur många år räknar du hem en priskillnad på 25k , det som avgör är ju kompressorns strömförbrukning samt en liten del fläkten

Det som behövs för evaporativ kyla är just värme samt även kallt vatten som skall kyla luften när den passerar genom ett kallvattenbegjutet filter , så fungerar rent tekniskt denna kyla . jag höll i en utredning avseende detta med alternativ kyla när jag jobbade på Kungsleden fastigheter som teknisk förvaltare , jag utredde även detta med ammoniak- maskiner , detta var det riktigt jobba krav på från olika myndigheter , Evaporativ kyla är /var då i alla fall inget vi satsade på , detta var 2002 , så mycket kan ha hänt inom detta område. Det då förhärskande köldmedia var R122 som idag inte längre får användas i Europa, man bytte ut detta till modernare och miljövänligare alternativ som tillex 134 a och även till en blandsoppa som hette 404 , denna blev däremot inte så populär då den arbetatde under betydligt högre systemtryck och de gamla maskinerna måste bytas ut i stället för att bara byta en del delar samt byta köldmedia och olja i kompressorer

Senast redigerad av en moderator:
Hmmm Hur många år räknar du hem en priskillnad på 25k , det som avgör är ju kompressorns strömförbrukning samt en liten del fläkten

När jag var och tittade sist så var den beräknade besparingen några tusen per år, så kanske en 8-10 år innan det börjar bli billigare. Och så bör man ha haft en tystare och bättre anläggning unter tiden också. :)

När jag var och tittade sist så var den beräknade besparingen några tusen per år, så kanske en 8-10 år innan det börjar bli billigare. Och så bör man ha haft en tystare och bättre anläggning unter tiden också. :)
De Samsung maskiner vi har i huset i Isaan monterades 2007 , det är 11 år sen , de kostade då ca15000 thbt styck, inklusive montage , Dessa går mycket tyst och har fungerat alldeles ypperligt över denna tid , så ge mig en anledning att köpa dyrare maskiner ;)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp