Snurrig (Vad krävs för att bosätta mig i Thailand för gott?)

För det första så har du INGET VISA alls, du har ett EXTENSION OF STAY, och det står också tydligt i ditt pass på stämpeln dom ger dig.

Du har bott här nu i fem år, men det har fungerat i 8 år, inte dåligt. Mitt förslag till dig är att FLYTTA ALDRIG, och be en stilla bön till Gud, att dom inte stänger ner ditt immigration-kontor, ty då kommer du till ett annat, och dom kommer att upptäcka genast, att du inte sköter dina 90-dagars-rapporter.

Så med detta sagt, du har ett klassiskt thailändskt uppehålls-tillstånd (extension of stay) vilket som sagt var tydligt också står i ditt pass. Med detta så följer en skyldighet att rapportera var 90;e dag, och varje gång du skall åka ur Thailand, så måste du på ditt immigrationkontor handla på dig en TM8, alltså en RE ENTRY PERMIT annars makuleras omgående ditt uppehållstillstånd, och ditt gamla Non immigrant O i passet vid hemkomsten till Thailand, och du måste göra om allting ifrån början.

Du lever på lånad tid min vän, skulle vara intressant om du kunde fotografera ditt RETIREMENT-VISA, så man vet att man gett rätt informationer.....

Vill avsluta med, anledningen till att damen vart irriterad på dig gällande din fråga om 90 dagar var väl att hon tyckte att frågan kom lite väl snabbt, du hade ju 89 dagar kvar till rapporteringen, och sedan är det inte hennes sak att "ge" dig blanketter. Dessa plockar du upp på immigration själv, eller så laddar du ner dom online, dessa finns här om du vill ha och ladda ner...

Blanketten vi pratar om heter TM47.. medans förlängningen av ditt uppehållstillständ heter; TM7....
http://www.immigration.go.th/nov2004/en/base.php?page=download

Senast redigerad av en moderator:
Kan bli djäkligt dyrt , overstay 8 år ,, inte kul kam jag tänka , behövs ju bara att Mig byter chef , kan inte komma ur landet utan att betala . Nu har ju även jag hört vid stenbordet att man kan köpa sk. in blanco 90 dagars blanketter underskrivna och klara för ett år .iof så är det ju olagligt och man skall nog hålla djäkligt tyst om det.:police:
Kanske tycker han att han ville vara ball och visa detta bara för att vi skulle bli avis , inte ett dugg avis när han står där med byxorna nere och bötespiskan viner i luften ;)

Normalt sett om han klarar sig till gränsen utan att fångas in av polisen, är väl ett böter på 2.000 baht, vilket kan maximalt förvandlas till 5.000 baht. Men frågan är om han blir utslängd för att fullständigt skita i rapporteringarna, eller om han kan köpa sig fri....

För det första så har du INGET VISA alls, du har ett EXTENSION OF STAY, och det står också tydligt i ditt pass på stämpeln dom ger dig.

Du har bott här nu i fem år, men det har fungerat i 8 år, inte dåligt. Mitt förslag till dig är att FLYTTA ALDRIG, och be en stilla bön till Gud, att dom inte stänger ner ditt immigration-kontor, ty då kommer du till ett annat, och dom kommer att upptäcka genast, att du inte sköter dina 90-dagars-rapporter.

Så med detta sagt, du har ett klassiskt thailändskt uppehålls-tillstånd (extension of stay) vilket som sagt var tydligt också står i ditt pass. Med detta så följer en skyldighet att rapportera var 90;e dag, och varje gång du skall åka ur Thailand, så måste du på ditt immigrationkontor handla på dig en TM8, alltså en RE ENTRY PERMIT annars makuleras omgående ditt uppehållstillstånd, och ditt gamla Non immigrant O i passet vid hemkomsten till Thailand, och du måste göra om allting ifrån början.

Du lever på lånad tid min vän, skulle vara intressant om du kunde fotografera ditt RETIREMENT-VISA, så man vet att man gett rätt informationer.....

Vill avsluta med, anledningen till att damen vart irriterad på dig gällande din fråga om 90 dagar var väl att hon tyckte att frågan kom lite väl snabbt, du hade ju 89 dagar kvar till rapporteringen, och sedan är det inte hennes sak att "ge" dig blanketter. Dessa plockar du upp på immigration själv, eller så laddar du ner dom online, dessa finns här om du vill ha och ladda ner...

Blanketten vi pratar om heter TM47.. medans förlängningen av ditt uppehållstillständ heter; TM7....

Men snälla du nu är du verkligen ute och svamlar om saker som du inte verkar känna till, du pratar om saker som är helt främmande för mig hur kan du vara så säker på vad du säger när det inte alls stämmer jag har varit i Thailand sen -76 till och från så jag har lite erfarenhet av landet, men jag går inte ut och pratar om saker som jag inte känner till, jag har flugit till Singapore, varit till Laos, Kambodja och Burma och det var inga problem, jag har varit till tre olika migrationskontor och det har inte varit några problem. I mitt pass så står det klart och tydligt med en röd stämpel RETIREMENT.

Antar att klasedvin inte har några falangvänner som han bollat detta med, då borde han ju insett att något är fel i hans fall. Det existerar inga uppehållstillstånd som inte har ett 90 dagars krav, antingen ska man lämna landet eller rapportera till IM, enda undantagen mot detta är turistvisum och visumfri inresa.
Så när dom byter officer på klasedvins IM kontor så kommer han att få problem.

Tycker också att det är helt fantastiskt att det har funkat i 8 år fast han bara bott här i 5..

Antar att klasedvin inte har några falangvänner som han bollat detta med, då borde han ju insett att något är fel i hans fall. Det existerar inga uppehållstillstånd som inte har ett 90 dagars krav, antingen ska man lämna landet eller rapportera till IM, enda undantagen mot detta är turistvisum och visumfri inresa.
Så när dom byter officer på klasedvins IM kontor så kommer han att få problem.

Tycker också att det är helt fantastiskt att det har funkat i 8 år fast han bara bott här i 5..
Jag har bytt IM kontor tre gånger utan några problem, Jag har varit här i Thailand till och från i fyrtio år och började med att söka tremånaders visa för ca tjugo år sen sen blev det sexmånaders och för åtta år sen blev det ettårs, jag ser inte nåt konstigt med det. Har väldigt många falangkompisar som inte tror på mitt visa, men det har ju funkat i åtta år,

Mr Newdawn. Du har fel i precis allt du säger försök att lära dig vad det är som gäller innan du öppnar din //

Det skall råda en god ton på forumet och detta innefattar inte användande av kraftuttryck. Tack!

Senast redigerad av en moderator:
Jag vill förtydliga mina data, jag är sextionio år och har bott här i fem år, första gången jag fick ett års visa så stod det i passet att jag skulle stämpla var nittionde dag men jag fick ingen blankett, jag gick tillbaks till hon som gav mig passet och frågade om jag skulle komma tillbaks efter nittio dagar, men hon vart lite irriterad och skrev på ett papper att jag skulle komma tillbaks före ettårsdagen för ett nytt visum. Så vad gör jag, jo precis som dom säger går dit varje år och köper ett nytt ettårsvisa för nittonhundra bath, jag har inte betalat några mellanhänder eller andra ockrare. Det har fungerat nu i åtta år och har aldrig fått overstay. Om ni inte kan förklara det för mig så verkar det ju som ni inte vet hur det är med visum i Thailand. Jag har retirement visum.
Alla har ju förklarat det för dig, det ligger en hund begraven här, för fel är det, har du retirment O skall du lämna landet var 90 dag, har du retirement O-A skall du in och stämpla var 90 dag.

Varför diskutera detta här, det är bara att gå till Thailands abbasads hemsida och ta fram fakta.
Klipp på svenska, står precis likadant på engelska på deras sida.

"Med ett O-A-visum kan du stanna i Thailand i upp till ett år, men var 90:e dag behöver du besöka migrationsmyndigheterna i Thailand och rapportera att du är där. Det går även att ansöka om förlängning innan året har gått och då behöver du visa upp intyg om att du har tillräckligt med inkomst eller pengar för att stanna i ytterligare ett år."
Samma regler för rapportering, vad är problemet?
Om någon inte förstår att retirement betyder pensionering så vet hen det nu.
Om någon lyckas förhandla andra villkor så är det bara att gratulera och önska lycka till ifall den som har godkänt detta jobbar kvar där hen skall förnya visan.
Allt står klart och tydligt på myndighetens hemsida och är man seriös så är det väl första valet när man söker information av detta slaget. :wai:

Antar att detta gäller inte Zlatan om han skulle få för sig att spela för Buriram eller kanske för Hua Hin boys om det nu finns ett sådant klubb.
:nod::wai::rolleyes:

Varför diskutera detta här, det är bara att gå till Thailands abbasads hemsida och ta fram fakta.
Klipp på svenska, står precis likadant på engelska på deras sida.

"Med ett O-A-visum kan du stanna i Thailand i upp till ett år, men var 90:e dag behöver du besöka migrationsmyndigheterna i Thailand och rapportera att du är där. Det går även att ansöka om förlängning innan året har gått och då behöver du visa upp intyg om att du har tillräckligt med inkomst eller pengar för att stanna i ytterligare ett år."
Samma regler för rapportering, vad är problemet?
Om någon inte förstår att retirement betyder pensionering så vet hen det nu.
Om någon lyckas förhandla andra villkor så är det bara att gratulera och önska lycka till ifall den som har godkänt detta jobbar kvar där hen skall förnya visan.
Allt står klart och tydligt på myndighetens hemsida och är man seriös så är det väl första valet när man söker information av detta slaget. :wai:

Jag ville bara höra vad alla ni som tycks veta allt om visum hade att säga om mitt visum men det är ju ingen som kan ge ett svar, så jag tycker att ni ska tagga ner lite och erkänna att ni inte vet allt.

V
Jag ville bara höra vad alla ni som tycks veta allt om visum hade att säga om mitt visum men det är ju ingen som kan ge ett svar, så jag tycker att ni ska tagga ner lite och erkänna att ni inte vet allt.
Vi vet nog allt, hört talas om stenbord?
Ett vettigt svar förutsätter en vettig fråga bör du också veta.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp