Jag funderar på att ta MC-kort på nästa resa (har inte MC kort i Sverige), och har läst på hur man skall göra.
Kommer resa ner och få Visa or arrival stamp eller söka Singel Entry Tourist Visa 60dagar om det skulle behövas.
Men som det brukar vara med en del saker i Thailand så är saker mottstridiga.
Om jag utgår i från Panpan`s komihåglapp till att börja med (som han fått på DLT),
Så är första punkt 1. Pass & Visa, Pass inga problem, Visa or arrival stamp copy. Om jag läser på DLTs sida så står det att man måste ha någon typ av "NON-Immigrant" Visa. Där får jag inte ihop det med komihåglappen, och om jag läster på Thai Embassy sidan så finns inte texten "NON-Immigrant" med för än när det gäller de Visa med längre tid. Den texten saknas helt när det gäller Visa on arrival eller Singel Entry Tourist Visa.
Så vad gäller är det upp till varje kontor att "tolka" hur töjbara reglerna är och låta någon med Turist Visa söka körkort?
Punkt 2. Resident certificate. Enligt DLT, Certifierat från immigrant Bureau som är giltigt ett år. Är ju svårt att få till det med ett turist visa på 60dagar! . Vad skall de använda addressen till? funkar det bara att få till en adress till ett hus man hyr några veckor?
Eller kollar de om man är registerad som boende där i den obligatoriska rapporteringen?
Om man tex. bara skulle låna en adress till någon bekant i närheten, om man skälv bor på hotell ?
Punkt 3. Hälsokontrollen verkar vara det lättaste att få till, bara gå till närmaste läkare och få till ett intyg.
Punkt 4. Gäller inte mig då det är nytt körkort. Eller finns det någon fördel att få med det vanliga bil körkortet samtidigt , eller skapar det bara massa krångel ?
Då är vi nere på nästa lista enligt DLT
1 och 2 , kolla document. Ifylld ansökan och kolla intyg på träningen på nätet.
3. Fört på listan är vad jag förstår , den obligatoriska trafiktesten som man gör via deras hemsida.
Andra, TAKE A PHYSICAL TEST, Är det något som de gör på DLT kontoret ?
Tredje, TAKE A TRAINING 5 HOURS, vad är detta ? är ingen som har nämnt det här tidigare.
Är det något nytt som införts, är det intyg från någon körskola som behövs ?
Fjärde, TAKE A PHYSICAL TEST igen ? är det ett andra test för att se om man orkar med Thai byråkratin utan psykbryt
Femte , TAKE A THEORY TEST, är väl skälva teoritestet för körkortet.
Sjätte , TAKE A PRACTICAL TEST , det borde ju logiska vara skälva uppkörningen.
Punkt 4. betala ta foto och få körkortet
Det jag har läst här på listan stämmer dåligt med det som står på DLTs sida.
Men som vanlig gissar jag på att det är olika på hur det fungerar på olika DLT kontor,
och att jag kanske behöver kolla med någon som just varit på det kontoret som jag tänker åka till för att få 100% rätt svar.