Länk till hur man tar Thai körkort och vad som krävs.

Här där vi är så kollade jag på närmaste kontor ligger i Kampangphet. Och kolllade åt andra hållet i Nakonsawan .samma svar gör på Internet och boka och kom hit sen .

Skall förnya mitt körkort nu och står ingenting på DLT hemsida om att man måste göra test under normala omständigheter och man uppfyller dom 4 kraven på screen shot.
Står att om det är över 1 år sen körkortet gick ut så måste ett test göras.

Screenshot_20230516_163012_Chrome.jpg

Skall förnya mitt körkort nu och står ingenting på DLT hemsida om att man måste göra test under normala omständigheter och man uppfyller dom 4 kraven på screen shot.
Står att om det är över 1 år sen körkortet gick ut så måste ett test göras.

Screenshot_20230516_163012_Chrome.jpg
De menar "nog" uppkörning / teoriprov.

När jag var där i februari så var det de vanliga broms + färgtestet.

Uppe vid 36an var man tvungen att först komma dit och boka tid för förnyelse, det fanns bara 50 tider om dagen för faranger. De tog slut snabbt.

De menar "nog" uppkörning / teoriprov.

När jag var där i februari så var det de vanliga broms + färgtestet.

Uppe vid 36an var man tvungen att först komma dit och boka tid för förnyelse, det fanns bara 50 tider om dagen för faranger. De tog slut snabbt.
Ok, blir till im och fixa cert of residence plus health cert, använder samma klinik som jag gjort innan, gör ingen undersökning bara skriver ut färdigt intyg.
Kunde man boka dagen före då, så åker och bokar imorrn och får tid annan dag?

Ok, blir till im och fixa cert of residence plus health cert, använder samma klinik som jag gjort innan, gör ingen undersökning bara skriver ut färdigt intyg.
Kunde man boka dagen före då, så åker och bokar imorrn och får tid annan dag?
Vi hade tur. De delade ut 30 bokningar på fm och 20 på em. Vi var där runt lunch. och fick de sista kölapparna för att göra en bokning den EM. De ropade upp nummren nån timme senare och vi bokade / fock tid nån vecka senare. Det var massa faranger då, troligen lugnare nu. Polaren fick tid två dar efter bokningen i november.

Alla som kom efter oss för att boka tid var det "come back tomorrow"

När vi var uppe för att förnya "på riktigt" så var alla tidsbokningar slut innan EM passet var öppet.

Jag funderar på att ta MC-kort på nästa resa (har inte MC kort i Sverige), och har läst på hur man skall göra.
Kommer resa ner och få Visa or arrival stamp eller söka Singel Entry Tourist Visa 60dagar om det skulle behövas.
Men som det brukar vara med en del saker i Thailand så är saker mottstridiga.
Om jag utgår i från Panpan`s komihåglapp till att börja med (som han fått på DLT),

Så är första punkt 1. Pass & Visa, Pass inga problem, Visa or arrival stamp copy. Om jag läser på DLTs sida så står det att man måste ha någon typ av "NON-Immigrant" Visa. Där får jag inte ihop det med komihåglappen, och om jag läster på Thai Embassy sidan så finns inte texten "NON-Immigrant" med för än när det gäller de Visa med längre tid. Den texten saknas helt när det gäller Visa on arrival eller Singel Entry Tourist Visa.
Så vad gäller är det upp till varje kontor att "tolka" hur töjbara reglerna är och låta någon med Turist Visa söka körkort?

Punkt 2. Resident certificate. Enligt DLT, Certifierat från immigrant Bureau som är giltigt ett år. Är ju svårt att få till det med ett turist visa på 60dagar! . Vad skall de använda addressen till? funkar det bara att få till en adress till ett hus man hyr några veckor?
Eller kollar de om man är registerad som boende där i den obligatoriska rapporteringen?
Om man tex. bara skulle låna en adress till någon bekant i närheten, om man skälv bor på hotell ?
Punkt 3. Hälsokontrollen verkar vara det lättaste att få till, bara gå till närmaste läkare och få till ett intyg.
Punkt 4. Gäller inte mig då det är nytt körkort. Eller finns det någon fördel att få med det vanliga bil körkortet samtidigt , eller skapar det bara massa krångel ?
1695550162197.jpeg

Då är vi nere på nästa lista enligt DLT

1695550177251.jpeg

1 och 2 , kolla document. Ifylld ansökan och kolla intyg på träningen på nätet.
3. Fört på listan är vad jag förstår , den obligatoriska trafiktesten som man gör via deras hemsida.
Andra, TAKE A PHYSICAL TEST, Är det något som de gör på DLT kontoret ?
Tredje, TAKE A TRAINING 5 HOURS, vad är detta ? är ingen som har nämnt det här tidigare.
Är det något nytt som införts, är det intyg från någon körskola som behövs ?
Fjärde, TAKE A PHYSICAL TEST igen ? är det ett andra test för att se om man orkar med Thai byråkratin utan psykbryt :D
Femte , TAKE A THEORY TEST, är väl skälva teoritestet för körkortet.
Sjätte , TAKE A PRACTICAL TEST , det borde ju logiska vara skälva uppkörningen.
Punkt 4. betala ta foto och få körkortet

Det jag har läst här på listan stämmer dåligt med det som står på DLTs sida.
Men som vanlig gissar jag på att det är olika på hur det fungerar på olika DLT kontor,
och att jag kanske behöver kolla med någon som just varit på det kontoret som jag tänker åka till för att få 100% rätt svar.

Jag funderar på att ta MC-kort på nästa resa (har inte MC kort i Sverige), och har läst på hur man skall göra.
Kommer resa ner och få Visa or arrival stamp eller söka Singel Entry Tourist Visa 60dagar om det skulle behövas.
Om jag utgår i från Panpan`s komihåglapp till att börja med (som han fått på DLT),

Så är första punkt 1. Pass & Visa, Pass inga problem, Visa or arrival stamp copy. Om jag läser på DLTs sida så står det att man måste ha någon typ av "NON-Immigrant" Visa. Där får jag inte ihop det med komihåglappen, och om jag läster på Thai Embassy sidan så finns inte texten "NON-Immigrant" med för än när det gäller de Visa med längre tid. Den texten saknas helt när det gäller Visa on arrival eller Singel Entry Tourist Visa.
Så vad gäller är det upp till varje kontor att "tolka" hur töjbara reglerna är och låta någon med Turist Visa söka körkort?

Punkt 2. Resident certificate. Enligt DLT, Certifierat från immigrant Bureau som är giltigt ett år. Är ju svårt att få till det med ett turist visa på 60dagar! . Vad skall de använda addressen till? funkar det bara att få till en adress till ett hus man hyr några veckor?
Eller kollar de om man är registerad som boende där i den obligatoriska rapporteringen?
Om man tex. bara skulle låna en adress till någon bekant i närheten, om man skälv bor på hotell ?
Punkt 3. Hälsokontrollen verkar vara det lättaste att få till, bara gå till närmaste läkare och få till ett intyg.
Punkt 4. Gäller inte mig då det är nytt körkort. Eller finns det någon fördel att få med det vanliga bil körkortet samtidigt , eller skapar det bara massa krångel ?
1695550162197.jpeg

1695550177251.jpeg

3. Fört på listan är vad jag förstår , den obligatoriska trafiktesten som man gör via deras hemsida.
Tredje, TAKE A TRAINING 5 HOURS, vad är detta ? är ingen som har nämnt det här tidigare.
Fjärde, TAKE A PHYSICAL TEST igen ? är det ett andra test för att se om man orkar med Thai byråkratin utan psykbryt :D

Men som vanlig gissar jag på att det är olika på hur det fungerar på olika DLT kontor,
och att jag kanske behöver kolla med någon som just varit på det kontoret som jag tänker åka till för att få 100% rätt svar.

PanPans komihåglapp har nog en del att önska.

Visa on arrival kan vi svenskar inte få. Har vi inget visum kan vi åka in på visa exemtion.

Första gången du tar körkort får du alltid ett ”Temprorary” som gäller 2 år oavsett visum. Vanligt turistvisum duger bra till det 2 åriga körkortet. Vill du ha 5 årigt efter detta kan det vara svårt utan non o.

Adress funkar det egentligen med vad som helst. Jag har tagit körkort på hotelladress. Jag har av hotellpersonalen fått ett intyg om att jag bor på adressen som jag sedan tagit med mig till immigration för att få ett intyg för körkort.

Mina erfarenheter kommer är mestadels från Pattaya. det kan variera lite vart i landet man är.

1695550162197.jpeg

1695550177251.jpeg

Hej där jag håller till i Thailand så är det till och med svårt att förnya körkort utan non o visa går inte med 60 dars turist visa migration skriver inte adress intyg.

Liknande trådar

T
Svar
51
Visningar
4 K
L

Tillbaka
Topp