Spara först köp sedan

Nu förvrider du lite jag skrev att om du skattade i Sverige i tidigare inlägg så kan det inte kännas kul att behöva betala en gång till för skola här nere, man betalar ju redan för detta i Sverige då.
Jag hade inte tyckt det om jag skattade i Sverige.
Nu gör ju inte du det så det gäller ju inte dig.

Jag bara anser att jobbade man skattefritt så kan man räkna bort 30% av lönen som skulle gått till tex. pension och skola om man jobbat och bott i Sverige och lägga den på det.
Om pengar inte är en så viktig sak borde inte det vara något problem.
Det är ju iofs om man har samma nettolön som en Svensk har i bruttolön, har man istället nettolön skattefritt som en Svensk nettolön så har man ju sämre betalt än en Svensk i Sverige då man förlorar alla förmåner.

Har heller inte gett någon pekpinne om budget, den tror jag du sköter utmärkt.

Har inte sagt att vi gör rätt och skrev tidigare att yngste skall gå på Thaiskola tills han blir 9 år minst och börjar mellanstadiet och hade vi bott i Bangkok hade det antagligen blivit billingual school som jag länkade till.
Vi har ju inte samma utbud och möjligheter som er.

Sen hemmafru delen var bara en pik för du skriver så ofta om hur rätt det är med karriärskvinna och att vi andra är rädda för dom.
Du kan inte förstå hur man kan leva ihop med som du skriver lite inlindat korkade fruntimmer i beroendeställning, du vill ha någon på en lite mer intellektuell nivå och våra fruar möter inte dom kraven ;)
Detta är ju återkommande i inlägg från dig, och det är ju våra hemmafruar du menar då och oss som valt detta. ;)

Ang. det fetade så tror jag tyvärr du har rätt. Ska försöka bli bättre på det för det är inte helt ok att göra, ursäkta.
Ibland blir man tyvärr lite för kaxig och stolt vilket jag kanske förmedlat på fel sätt ibland.
Bara för att klargöra, jag har haft ett 2-årigt förhållande med en tjej jag löste ut från en bar i pattis, så jag tror inte på något vis att min bakgrund skulle vara bättre än vem som helst. Det har nog färgat av sig på min syn och varför jag tänker som jag gör ibland. Det var en hel del negativ skit som hände under de åren som slutade med en krashlandning 2007. Ska, som sagt, försöka tänka lite bättre ang. det.

Ha en bra dag / SatanG

Ang. det fetade så tror jag tyvärr du har rätt. Ska försöka bli bättre på det för det är inte helt ok att göra, ursäkta.
Ibland blir man tyvärr lite för kaxig och stolt vilket jag kanske förmedlat på fel sätt ibland.
Bara för att klargöra, jag har haft ett 2-årigt förhållande med en tjej jag löste ut från en bar i pattis, så jag tror inte på något vis att min bakgrund skulle vara bättre än vem som helst. Det har nog färgat av sig på min syn och varför jag tänker som jag gör ibland. Det var en hel del negativ skit som hände under de åren som slutade med en krashlandning 2007. Ska, som sagt, försöka tänka lite bättre ang. det.

Ha en bra dag / SatanG
Fair winds and following seas.

Nu skall jag gå och brandövelse.

Bara bensin kostade mig 7000 baht sista månaden.
Sjukvårdsförsäkringen kostar 3000 i månaden för mig.
1200 det fasta fibernätet.
El 2500.
Vatten 300.
Blir det 1000 baht över till mat, kläder, blöjor, skola, nöje, hus, bil etc.
Så nej inte för mig.
Men har man allt betalt inga barn och inget intresse till några direkt utsvävningar så går det ju att leva på.

Om jag skulle dra mina omkostnader här så skulle de flesta komma med kommentarer som så är det när man inte har några intressen eller inte går ut o har roligt.
Nja jag njuter för fulla muggar och går ut och in vartannat.
Omkostnader för hus El: 300 bath, annars inget. Vi har vatten från brunn. Fast vi installerade AC igår och startar vi den så blir någon hundring mera.
Ok vi köper dricksvatten men det hör inte hit.
Sedan på listan finns faktiskt; inget. Det var allt. Trehundra spänn i månaden kanske blir det mer, vi har någon försäkring men det är bra små nypotatis.
Gå ut? Jag är ute sådär 80 % av tiden så det känns ok.
Nej jag saknar inte att gå till någon restaurang och äta en argentinsk biff eller liknande. Fast vi går ut, har vänner med restaurang och träffade en tandläkare på cykelrundan som också har en restaurang med vattenfall o grejer och han bjöd mig dit gratis. :xmas_smiley:
Går till Matmarknaden och köper dagens mat för sådär 50 bath resten kommer från trädgården. Det blir en del över till den nyligen byggda komposten också.
Jodå jag äter bättre än ni som påstår annat :cool:
Sammanfattning: Det är billigt att leva i Thailand, Om man inte råkar vilja annorlunda. :eek:
Detta är pensionärslivet i kubik. Fast roligt har vi.:p

Om jag skulle dra mina omkostnader här så skulle de flesta komma med kommentarer som så är det när man inte har några intressen eller inte går ut o har roligt.
Omkostnader för hus El: 300 bath, annars inget. Vi har vatten från brunn. Fast vi installerade AC igår och startar vi den så blir någon hundring mera.
Sedan på listan finns faktiskt; inget. Det var allt. Trehundra spänn i månaden kanske blir det mer, vi har någon försäkring men det är bra små nypotatis.
Nej jag saknar inte att gå till någon restaurang och äta en argentinsk biff eller liknande. Fast vi går ut, har vänner med restaurang och träffade en tandläkare på cykelrundan som också har en restaurang med vattenfall o grejer och han bjöd mig dit gratis. :xmas_smiley:
Går till Matmarknaden och köper dagens mat för sådär 50 bath resten kommer från trädgården. Det blir en del över till den nyligen byggda komposten också.
Sammanfattning: Det är billigt att leva i Thailand, Om man inte råkar vilja annorlunda. :eek:
:eek::eek::eek: Vi lever någorlunda likadana liv du o jag 555555

Hej

Livskvalitet går inte att mäta i pengar tycker jag, är fullständigt övertygad om att det är andra saker än pengar som ger livskvalitet, tänker då på saker som hälsan, livsglädjen, familjen, släkten, vännerna och miljön man vistas i, att folk gillar och uppskattar en för den man är och inte för plånboken, att man är integrerad och accepterad i byn, att man har sunda vanor, äter och sover bra o.s.v.

Pengar är väl mer ett nödvändigt ont än avgörande för livskvaliteten, själv har jag genom mitt gamla jobb inom flyget träffat miljardärer som inte alls har varit speciellt lyckliga trots att dom har bott i slott och herrgårdar, haft egna privatplan och många lyxbilar.

Mvh isan lover
För mig så utöver goa vänner så är det livskvalitet att bo fint, ha moppe, bil, båt, bra stereo, tv, bra kvalitet på kläder, spela golf, äta å dricka gott mm mm mm. Så nog fn kostar livskvalitet pengar.
En hel del pengar..
Men är väl precis det som är vitsen med pengar eller har jag missat nåt?

Just nu sitter jag under ett plåttak ute på en risåker 3 mil utanför Korat, här kan man nog leva på en snål budget men det är inget liv jag skulle vilja ha, stannar max 2 tim här så tjejen får tjöta lite med mamsen men sen drar jag till hotellet, fi satan för att bo här ute, inte undra på att var å varannan här e alkis.

Alltså inga försäkringar, ingen bil, ingen moppe eller något annat.

1800 Thb/ månad då + dricksvatten på 500 Thb/ månad.
2300 Thb per månad. Thats it?

Snålsurfar du på grannens Wi-Fi?

För mig så utöver goa vänner så är det livskvalitet att bo fint, ha moppe, bil, båt, bra stereo, tv, bra kvalitet på kläder, spela golf, äta å dricka gott mm mm mm. Så nog fn kostar livskvalitet pengar.
En hel del pengar..
Du har helt rätt men som tur är har folk olika prioriteringar. Visst kan det vara livskvalitet med prylar och märkeskläder om man gillar det, inget fel på något sätt. Men för egen del ger familjen livskvalitet, jag behöver ingen lyx eller så men visst är det kul att unna sig något extra ibland. Jag har aldrig känt mig så nöjd med livet som jag gör nu, det finns inte en chans att jag skulle ändra något. Vi har det bra och så även svärföräldrarna i Thailand, alla är nöjda och glada.

Du har helt rätt men som tur är har folk olika prioriteringar. Visst kan det vara livskvalitet med prylar och märkeskläder om man gillar det, inget fel på något sätt. Men för egen del ger familjen livskvalitet, jag behöver ingen lyx eller så men visst är det kul att unna sig något extra ibland. Jag har aldrig känt mig så nöjd med livet som jag gör nu, det finns inte en chans att jag skulle ändra något. Vi har det bra och så även svärföräldrarna i Thailand, alla är nöjda och glada.
Ja du är nöjd med livet så som ni lever det men inte fasen är det gratis eller hur?
Du ska skaffa ny bil, ser du inte det som livskvalitet?
Varför köper du inte en 20 år gammal bil?...

En hel del pengar..
NEJ! Du har inte missat nåt

Ja du är nöjd med livet så som ni lever det men inte fasen är det gratis eller hur?
Du ska skaffa ny bil, ser du inte det som livskvalitet?
Varför köper du inte en 20 år gammal bil?...
För att en 20 år gammal bil skulle bli skitdyr för mig eftersom jag inte kan fixa något själv på den. Men leasing är inte att köpa, eller hur? Bekvämlighet är ordet om vi väljer det alternativet.

Ha en bra dag / SatanG
Kan hända vem som helst i Thailand tror jag :thumbsup:

NEJ! Du har inte missat nåt
Hela vitsen med pengar är väl att skapa just livskvalitet,
För att en 20 år gammal bil skulle bli skitdyr för mig eftersom jag inte kan fixa något själv på den. Men leasing är inte att köpa, eller hur? Bekvämlighet är ordet om vi väljer det alternativet.
Leasa eller köpa kvittar väl för antar att leasingen kostar en del pengar?
Gissningsvis dyrare än att köpa på avbet eftersom du aldrig kommer att äga bilen.

Hela vitsen med pengar är väl att skapa just livskvalitet,

Leasa eller köpa kvittar väl för antar att leasingen kostar en del pengar?
Gissningsvis dyrare än att köpa på avbet eftersom du aldrig kommer att äga bilen.
Precis men en bil är egentligen en bruksvara för mig, känner inget behov av ägande. Det finns viktigare saker att binda pengar i, t ex eget hus eller resor till Thailand.

Livskvalité är ju olika för alla och för mig är resor och naturupplevelser viktiga saker.
Vi packade inte ens upp vår nästan nya TV ur kartongen när vi flyttade till Dumaguete. 7 månader utan TV flöt på bra och då fick vi mer tid för att besöka restauranger och njuta av strandpromenaden på kvällarna.
Bil har vi inget behov av och klarar oss gott med en 150cc Honda. Lägger hellre pengar på försäkringar och pension åt frun än att köpa teknikprylar som samlar damm.
Vill jag se film finns det ju biografer istället för att vistas hemma hela tiden. Bada gör man bättre i havet om man bor vid kusten.
Det jag saknade mest var en trädgård med lummig grönska och det hoppas jag på i september.

Livskvalité är ju olika för alla och för mig är resor och naturupplevelser viktiga saker.
Vi packade inte ens upp vår nästan nya TV ur kartongen när vi flyttade till Dumaguete. 7 månader utan TV flöt på bra och då fick vi mer tid för att besöka restauranger och njuta av strandpromenaden på kvällarna.
Bil har vi inget behov av och klarar oss gott med en 150cc Honda. Lägger hellre pengar på försäkringar och pension åt frun än att köpa teknikprylar som samlar damm.
Vill jag se film finns det ju biografer istället för att vistas hemma hela tiden. Bada gör man bättre i havet om man bor vid kusten.
Det jag saknade mest var en trädgård med lummig grönska och det hoppas jag på i september.
Ja, alla är vi olika.

En hel del pengar..

Hej

Mycket av det du räknar upp här är väl mer eller mindre standard numera även i ett Thailändskt hem, tänker då på TV, stereo, moppe samt äta och dricka gott, saker som golf, kvalitet på kläder och båt känns väl inte direkt så nödvändiga i Thailand, möjligtvis båt då om man bor vid havet, själva har vi bara en traditionell Thailändsk kanot av trä som vi paddlar omkring med.
Men sånt här som livskvalitet betyder naturligtvis väldigt olika saker för olika människor, det finns ju inte direkt något facit här, för en del rankas pengarna högt och möjliggör det liv dom denne vill ha, för andra är det kanske lite mer mjuka saker som värderas högt och skapar livskvalitet.

Mvh isan lover

Just nu sitter jag under ett plåttak ute på en risåker 3 mil utanför Korat, här kan man nog leva på en snål budget men det är inget liv jag skulle vilja ha, stannar max 2 tim här så tjejen får tjöta lite med mamsen men sen drar jag till hotellet, fi satan för att bo här ute, inte undra på att var å varannan här e alkis.

Hej

Där skulle jag nog finna livskvalitet.

Mvh isan lover

Precis men en bil är egentligen en bruksvara för mig, känner inget behov av ägande. Det finns viktigare saker att binda pengar i, t ex eget hus eller resor till Thailand.
Att tillex som vi kunna åka till Thailand på en sex månader lång semester , det är en investering , ha det gott i värmen under den Svenska tråkiga vintern .. Nu får vi se hur det blir med att bo heltid i värmen , lutar åt det ..

Liknande trådar

G
Svar
6
Visningar
2 K
marias
M
A
Svar
0
Visningar