thai airways erfarenheter

Off topic 555
Som gravt flygrädd har jag inbillat mig att 747:s starter o landningar är behagligare (läs: inte lika branta) än ALLA andra plan.
Fel eller bara hjärnspöken?
Mvh vågavägraflygautanattvaraklimat"smart".

Stigvinkeln är mer eller mindre samma hos alla trafikflygare. Finns variationer mellan olika flygplanstyper, men de är marginella.

Finns en populär bok, Flygrädd, som är skriven av en SAS-pilot och en psykolog som hsr hjälpt många. Kunskap är ett bra hjälpmedel mot sin oro.

Fast det var ju bara en period förra året när de hade tekniska problem och saknade flera maskiner. Då fick de sätta in B777-200 istället.

Så det är ingen risk man kan ta hänsyn till...

@magunnar
C-class heter business kabinen, J-class är en bokningsklass på den mest rabatterade businessklassbiljetten.

F kabin
C kabin
M kabin
Y kabin

Det är kabinklasserna för First, Business, Premium Economy och Economy.

Alla andra bokstäver är bokningsklasser inom respektive kabinklass.

Verkar ju ha varit populärt med 200:an även detta år...eller så hade jag otur som jag alltid har

Stigvinkeln är mer eller mindre samma hos alla trafikflygare. Finns variationer mellan olika flygplanstyper, men de är marginella.

Finns en populär bok, Flygrädd, som är skriven av en SAS-pilot och en psykolog som hsr hjälpt många. Kunskap är ett bra hjälpmedel mot sin oro.
Täntkte skriva nåt nu men det kunde bli jgligt långt så jag nöjer mig det "tråkiga" svaret ang 747 och tummen upp på bok, flygrädd, SAS-pilot och shrink.

Fast det var ju bara en period förra året när de hade tekniska problem och saknade flera maskiner. Då fick de sätta in B777-200 istället.

Så det är ingen risk man kan ta hänsyn till...

@magunnar
C-class heter business kabinen, J-class är en bokningsklass på den mest rabatterade businessklassbiljetten.

F kabin
C kabin
M kabin
Y kabin

Det är kabinklasserna för First, Business, Premium Economy och Economy.

Alla andra bokstäver är bokningsklasser inom respektive kabinklass.
Men jag har fått F, A och P. På biljetten har jag för mig med olika flygbolag för first class i usa har jag fått olika bokstaver
Och fått C och D på biz
Är det Delta, United.
Etihad?
@Samet ?

Men jag har fått F, A och P. På biljetten har jag för mig med olika flygbolag för first class i usa har jag fått olika bokstaver
Och fått C och D på biz
Är det Delta, United.
Etihad?
@Samet ?

Du har helt rätt. Du får olika bokstäver, det är bokningsklassen.

Kabinerna däremot betecknas med F, C, M, Y. Den bokstaven brukar stå stort i bakgrunden på boardingkortet för att personal lätt skall kunna se den.

De andra bokstäver du fått är olika bokningsklasser, det finns flera bokningsklasser i varje kabinklass.

Bokningsklass C är fullpris businessbiljett i C kabin. D är lite rabatterad businessbiljett i C kabin. J är mest rabatterad businessbiljett i C kabin.

Det finns även fler bokningsklasser och dessa kan skilja sig lite från bolag till bolag. Men principen är densamma och de flesta har likvärdiga beteckningar.

F, A är olika bokningsklasser i F kabin.
Bokningsklass P är normalt en bokningsklass i C kabin.

Skall flyga First om två veckor i bokningsklass O... så får du fundera på vad det innebär... ;)

Detta med bokningsklass är en djungel... därför är det tydligare att använda beteckningen för kabinklassen.

Ett exempel...
Flyger man bokningsklass U med SQ, Singapore så flyger man business.

Flyger man bokningsklass U med NH, All Nippon Air så flyger man i ekonomi.

Senast ändrad:
Du har helt rätt. Du får olika bokstäver, det är bokningsklassen.

Kabinerna däremot betecknas med F, C, M, Y. Den bokstaven brukar stå stort i bakgrunden på boardingkortet för att personal lätt skall kunna se den.

De andra bokstäver du fått är olika bokningsklasser, det finns flera bokningsklasser i varje kabinklass.

Bokningsklass C är fullpris businessbiljett i C kabin. D är lite rabatterad businessbiljett i C kabin. J är mest rabatterad businessbiljett i C kabin.

Det finns även fler bokningsklasser och dessa kan skilja sig lite från bolag till bolag. Men principen är densamma och de flesta har likvärdiga beteckningar.

F, A är olika bokningsklasser i F kabin.
Bokningsklass P är normalt en bokningsklass i C kabin.

Skall flyga First om två veckor i bokningsklass O... så får du fundera på vad det innebär... ;)

Detta med bokningsklass är en djungel... därför är det tydligare att använda beteckningen för kabinklassen.

Ett exempel...
Flyger man bokningsklass U med SQ, Singapore så flyger man business.

Flyger man bokningsklass U med NH, All Nippon Air så flyger man i ekonomi.
O !!! @Samet
On the wing?:p:p:p:cool:
Bättre med ITP
In the plane:p:p:p:p

Bokningklassen har jag aldrig tänkt på.
Bara kollar online och ser vad passar för stunden med flyg.
Vet bara vad jag betalar för biljetten/biljetterna om frugan är med.
F.
C.
Nu är jag lite nyfiken om jag har missat något.
First med bokningklass O @Samet
Berätta för Nicke nyfiken?
Gör du inget annat än att resa,
?:angry_transparent::angry_transparent:

Senast ändrad:
Återigen ett påstående från din sida som jag önskar att du styrker med någon källa mer än att du "tycker" det.

Visst är det ett säkert plan men flera av dina "kriterier" uppfylls av de allra flesta stora flygmaskiner idag... B777, B787, A340, A350, A380 osv...
Här har vi ytterligare in utbildad flygplanstekniker märker jag :rolleyes: 747an kom året innan jag började min utbildning och praktikarbete på Lintaverken , 747an har av ledande kunna flygplanstekniker värden över (inte jag , bara simpel flygmek på den tiden) många ggr under årens gång hyllats för just sin säkerhet, Inte bara min subjektiva ide ,, Orkar inte verifiera allt som ifrågasätts av forummedlemmar , Läs lär själva så kommer den som vill att finna att detta stämmer ganska bra trots ditt ifrågasättande. Bör nu vara ca 50 årsedan den första 747an kom i trafik

Bokningklassen har jag aldrig tänkt på.
Bara kollar online och ser vad passar för stunden med flyg.
Vet bara vad jag betalar för biljetten/biljetterna om frugan är med.
F.
C.
Nu är jag lite nyfiken om jag har missat något.
First med bokningklass O @Samet
Berätta för Nicke nyfiken?
Gör du inget annat än att resa,
?:angry_transparent::angry_transparent:

Bokningsklass O är en awardbiljett, alltså en biljett bokad med poäng... en gratisresa med andra ord.

Gäller ju att hålla uppe resandet så inte Greta blir utan uppdrag. Dessutom har jag ju inte varit i Thailand på nästan en månad nu... denna gången blir det 4 nätter i Bangkok... har även bokat in lite trevliga middagar... ;)
Skall bättra på mina CO2 utsläpp ikväll men en flygning hemåt också...

Här har vi ytterligare in utbildad flygplanstekniker märker jag :rolleyes: 747an kom året innan jag började min utbildning och praktikarbete på Lintaverken , 747an har av ledande kunna flygplanstekniker värden över (inte jag , bara simpel flygmek på den tiden) många ggr under årens gång hyllats för just sin säkerhet, Inte bara min subjektiva ide ,, Orkar inte verifiera allt som ifrågasätts av forummedlemmar , Läs lär själva så kommer den som vill att finna att detta stämmer ganska bra trots ditt ifrågasättande. Bör nu vara ca 50 årsedan den första 747an kom i trafik

Jag har läst massor... men din sista mening sammanfattar precis det jag ville få fram... 50år gammal teknik är grundplåten!

Boeing är mil efter Airbus idag... därför de panikartat försöker komma ikapp genom att ta genvägar (MAX)...

Du vill inte ta fram fakta... men gör en liten sökning... hur många krasher har det varit med A380? Sedan kan du försöka påstå att B747 är säkrare...

Bokningsklass O är en awardbiljett, alltså en biljett bokad med poäng... en gratisresa med andra ord.

Gäller ju att hålla uppe resandet så inte Greta blir utan uppdrag. Dessutom har jag ju inte varit i Thailand på nästan en månad nu... denna gången blir det 4 nätter i Bangkok... har även bokat in lite trevliga middagar... ;)
Skall bättra på mina CO2 utsläpp ikväll men en flygning hemåt också...
jag blir avis nu

Jag har läst massor... men din sista mening sammanfattar precis det jag ville få fram... 50år gammal teknik är grundplåten!

Boeing är mil efter Airbus idag... därför de panikartat försöker komma ikapp genom att ta genvägar (MAX)...

Du vill inte ta fram fakta... men gör en liten sökning... hur många krasher har det varit med A380? Sedan kan du försöka påstå att B747 är säkrare...
Här finns en lista som exempel.

20190809_074357.jpg

En fullgod anledning för dig att följa med teerak till Sverige. 380 Biz med Emirates, perfekt! ;)
Näää jag är inte fullsketen som @Micke.T .

När frugan åker till Swelandia, då åker jag till Tokyo och några städer till i en vecka tror jag det är så länge?
Försöker hålla företag 3 ovan ytan, det är en tuff marknad nu ute världen.:mad:
Så ut och ragga kunder det är jag bäst på.
@Berralund

Liknande trådar

Tillbaka
Topp