thai airways erfarenheter

 
Jag tycker det är svårt att veta vad man får då man bokar biljett på nätet. Jag tänker på bagage vikt, antal väskor o.s.v. Klickar man i typ ekonomi plus så kan man oftast bara lista ut att man t.ex inte behöver betala för att ändra namn på biljett eller kan omboka. Men information om säte och benutrymme är det sällan. Inte heller någon info om mat eller vilken service man kommer att få. Ni som flyger så pass mycket har ju såklart koll på detta men inte jag. Köper jag en annan produkt får jag veta i princip allt om produkten utan att behöva göra en arkeologisk utgrävning.
Har 1 kabinväska 5-6kg MAX
Och kanske 10 till 15 kg i den andre
Har för mig på Thai
F 50 kg
C 40
M 40 ?
Y 30..?
Mat same shit på M och Y tror jag, bara gissar.
Mycket bättre på F och C
@Nam Falang
Men @Samet vet mer eller @Tuffa Viktor. Vad vet jag om sådana greijer.
Bara vet att jag ALDRIG har så många kilo som jag får varje gång
 
Har 1 kabinväska 5-6kg MAX
Och kanske 10 till 15 kg i den andre
Har för mig på Thai
F 50 kg
C 40
M 40 ?
Y 30..?
Mat same shit på M och Y tror jag, bara gissar.
Mycket bättre på F och C
@Nam Falang
Men @Samet vet mer eller @Tuffa Viktor. Vad vet jag om sådana greijer.
Bara vet att jag ALDRIG har så många kilo som jag får varje gång

Thai har jag ju hyfsad koll på då jag mest flyger med dom till Thailand. Dock så har dom ändrat från 30 till 20 kg på vissa ekonomi. Jag ser ingen skillnad på dom vi köp. Brukar söka via Momondo och oftast köpa via Ticket. När jag sedan får biljetten så har det varit 20kg till Thailand och 30kg hem. Så har det varit dom två senaste gångerna. Men när denna info kommer har jag ju redan köpt biljetten. Nu vet jag hur det är på thai och jag är silvermedlem och får 10 extra kg. Endast på hemresan som frugan vill utnyttja alla kg. Ditresan spelar ingen roll då räcker 20kg/pers gott o väl.

Men så fort jag skall till något annat resmål så känner jag att man saknar en massa info som man vill ha redan vid bokningstillfället. Jämför vi t.ex. med att hyra ett hotellrum så kan man titta på allt från olika rum till vilken frukost som erbjuds samt andra faciliteter. Fast flygbolagen tjänar så jäkla bra och behöver väl inte anstränga sig för fler kunder :rolleyes:
 
Thai har jag ju hyfsad koll på då jag mest flyger med dom till Thailand. Dock så har dom ändrat från 30 till 20 kg på vissa ekonomi. Jag ser ingen skillnad på dom vi köp. Brukar söka via Momondo och oftast köpa via Ticket. När jag sedan får biljetten så har det varit 20kg till Thailand och 30kg hem. Så har det varit dom två senaste gångerna. Men när denna info kommer har jag ju redan köpt biljetten. Nu vet jag hur det är på thai och jag är silvermedlem och får 10 extra kg. Endast på hemresan som frugan vill utnyttja alla kg. Ditresan spelar ingen roll då räcker 20kg/pers gott o väl.

Men så fort jag skall till något annat resmål så känner jag att man saknar en massa info som man vill ha redan vid bokningstillfället. Jämför vi t.ex. med att hyra ett hotellrum så kan man titta på allt från olika rum till vilken frukost som erbjuds samt andra faciliteter. Fast flygbolagen tjänar så jäkla bra och behöver väl inte anstränga sig för fler kunder :rolleyes:
Köper du direkt från flygbolaget får du väl all info istället för stt använda typ ticket?
Jag söker flyg för att se vilka som flyger rutten med typ momondo eller travellink men när jag bokar biljetten gör jag det på flygbolagens hemsida och då står infon.
Bokar du hotell och använder tex agoda eller booking stämmer inte all info heller alltid.
Tex söker man familjerum på ett hotell sållas massa rum bort men kollar man på hotellets hemsida tillåts barn utan extra kostnad och dom har ofta mycket erbjudanden som inte kommer upp på dessa sidor.
Själv kollar jag vilka som ger bäst erbjudanden, vid bokning av flyg använder jag aldrig mellanhand när det är så lätt att göra på deras egna hemsidor.
Som sagt utnyttjar bara dessa bokningsbolag för att hitta vilka som flyger och har bäst pris, sållar utifrån det och bokar direkt på flygbolagets hemsida.
 
Köper du direkt från flygbolaget får du väl all info istället för stt använda typ ticket?
Jag söker flyg för att se vilka som flyger rutten med typ momondo eller travellink men när jag bokar biljetten gör jag det på flygbolagens hemsida och då står infon.
Bokar du hotell och använder tex agoda eller booking stämmer inte all info heller alltid.
Tex söker man familjerum på ett hotell sållas massa rum bort men kollar man på hotellets hemsida tillåts barn utan extra kostnad och dom har ofta mycket erbjudanden som inte kommer upp på dessa sidor.
Själv kollar jag vilka som ger bäst erbjudanden, vid bokning av flyg använder jag aldrig mellanhand när det är så lätt att göra på deras egna hemsidor.
Som sagt utnyttjar bara dessa bokningsbolag för att hitta vilka som flyger och har bäst pris, sållar utifrån det och bokar direkt på flygbolagets hemsida.
re
Är väl din arbetsgivare som betalar biljetten;)
När jag åker med familjen, bokar jag via flygresor.se
Kollar priserna direkt på flygbolaget vilket oftast är ett par tusenlappar dyra.
 
re
Är väl din arbetsgivare som betalar biljetten;)
När jag åker med familjen, bokar jag via flygresor.se
Kollar priserna direkt på flygbolaget vilket oftast är ett par tusenlappar dyra.
Det där är fram och tillbaks. Oftast när jag kollat har det varit billigare direkt på flygbolaget. Det var det förra året när jag åkte hit. Bara 500:- visserligen. Resan före det om det var typ 2014 var det 2000 billigare direkt på bolaget (Thai)
Tror man alltid tjänar på att kolla runt på alla varje gång.
Edit: Nu kom jag på mig själv med jämföra äpplen och päron.
Resan förra sommaren hit var en enkel resa. Resan 2014 var tur o retur. Det var totalpriset för båda jag syftade på.
 
Var får du fram att det finns mer dåligt skötta 747or än övriga flygplansmodeller runt om i världen.

Att du är faktaresistent är ingen nyhet, det är vi vana med.

In med lite länkar som stöder sakkunskapen som du påstår.
Jag uppade dig men 747 har ju osmaken att sprängas och mötas 747vs747 på mallis, där har du ju 800 pass, typ, tex. Har juinget med flygsäkerhet att göra, egentligen.
 
Köper du direkt från flygbolaget får du väl all info istället för stt använda typ ticket?
Jag söker flyg för att se vilka som flyger rutten med typ momondo eller travellink men när jag bokar biljetten gör jag det på flygbolagens hemsida och då står infon.
Bokar du hotell och använder tex agoda eller booking stämmer inte all info heller alltid.
Tex söker man familjerum på ett hotell sållas massa rum bort men kollar man på hotellets hemsida tillåts barn utan extra kostnad och dom har ofta mycket erbjudanden som inte kommer upp på dessa sidor.
Själv kollar jag vilka som ger bäst erbjudanden, vid bokning av flyg använder jag aldrig mellanhand när det är så lätt att göra på deras egna hemsidor.
Som sagt utnyttjar bara dessa bokningsbolag för att hitta vilka som flyger och har bäst pris, sållar utifrån det och bokar direkt på flygbolagets hemsida.

Nja inte så impad av thaiairways hemsida över huvudtaget. Mer fancy för en bokning i business än så här blir det inte. Finns inte ens en bild på stolen eller något annat lockande. Vilken service, bekvämlighet mm kan jag förvänta mig då jag köper en biljett för 22 rökare. Jag tycker faktiskt att man kunde sälja in biljetten bättre.

7E391496-3D08-4D0D-9F2C-05A430CDCC38.png


F5B129A1-7FA2-49B0-9B1F-4176F58EF2E5.png


1FA9B784-548F-47ED-B90E-0D0C7A71AD84.png


39E8B706-A5C8-42A4-813A-3FDF0068FE2D.png


C45E15DA-9C0F-4D78-8AFB-E3E8EBEE76CF.png
 
Många flygbolag kör med regelbundna kampanjer/promo som kan vara från några timmar till några dagar.
Då ska man köpa direkt av dom.
I Asien brukar det vara lite "magiska" dagar som 8/8, 9/9 och 11/11 som man ska hålla koll på.

Det är även värt att kolla vad de stora resebyråerna i Asien erbjuder från Sverige, ofta är dom billigare.
En som är värt att nämna är Wego som finns på många språk. Även Tripmoba har jag köpt ifrån i Filippinerna.
 
re
Är väl din arbetsgivare som betalar biljetten;)
När jag åker med familjen, bokar jag via flygresor.se
Kollar priserna direkt på flygbolaget vilket oftast är ett par tusenlappar dyra.
Jag menar såklart när jag bokar privat, trodde inte jag skulle behöva förtydliga det.

När jag flyger i arbete bokas det av ATPI, då får jag ta det jag får, jag kan väl försöka påverka kapten lite men annars har vi andra inget med våra flygbokningar att göra inom jobbet.
Vi får en flygbiljett på mailen, den skall vi flyga med.
 
Senast ändrad:
Det är vad det är i Monkey class, generellt så tycker jag att thai är lite sämre än andra bolag i ekonomi class.
 
Det är vad det är i Monkey class, generellt så tycker jag att thai är lite sämre än andra bolag i ekonomi class.
Jag brukar säga "Same shit, different names". När vi reser tillsammans är det priset som styr samt ev transfertid. Men är det fråga om mindre summor i skillnad blir det Thai. Direktflyg tycker jag är att föredra. Men alla har vi olika preferenser.
 
Jag brukar kolla runt på alla möjliga ställen när jag bokar, jag bokar billigast möjliga, går bara efter priset, för snål för annat.
Men blir oftast att bokningen blir direkt från bolaget jag skall flyga med då priset jag har hittat inte skiljt sig mot dom jag sett på sökservicesidorna.
Men jag använder dom för att hitta billigaste, skulle jag få en billigare på sådan sida hade jag nog tagit det.

Sist bokade jag air asia till Phuket.
Kollade sådana söksidor, men stod inte klart och tydligt vad som gällde för 1 åringar.
Så bokade på air asias hemsida där det var klart och tydligt vad jag hade bokat.
 
Jag brukar säga "Same shit, different names". När vi reser tillsammans är det priset som styr samt ev transfertid. Men är det fråga om mindre summor i skillnad blir det Thai. Direktflyg tycker jag är att föredra. Men alla har vi olika preferenser.
Samma här, kortast möjliga flygtid till lägsta möjliga pris, sätter dock flygtiden som prio 1 så blir aldrig den billigaste biljetten. Mellanlandningar på över 3 tim går fetbort.

Ekonomiklass duger gott åt mig men vill sitta långt fram så bokar alltid via bolagets hemsida och köper till dyraste ekonomi platsen. Just platsbokning har strular för mig via övetsiktssiter så jag betalar hellre nån krona mer via flygbolagets sajt men oftast blir det i stort sett samma pris som momondo mfl iaf.

Betala typ 20.000 sek för biz till Thailand skulle jag aldrig göra men om det skiljer 500 spänn för att boka via bolagets hemsida skiter jag i. Blir nästan alltid Lufthansa för mig, kort flygtid och nattflyg. Det är också ett krav, vill inte flyga på morgonen så man måste stressa upp på morgonen eller knappt sova på hela natten.
 
Det går tungt för Thai Airways, förlusterna ökar hela tiden.


 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp