Thai Red Currypaste

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"anubaan " sa:
Jag måste nog in och bröta lite i den här tråden också ;)

Jag äter Thaimat. Det finns mycket som smakar gott. Det kan få vara starkt det är ok. Men jag tycker inte om att man så ofta förstör all smak med att doppa allt i "Naam Phrik". T.ex helt smaklösa räkor doppa i "Naam Phrik" och de smakar "Naam Phrik". Samma gäller för övrigt smaklös kyckling och osaltat fläsk. Allt dopps i "Naam Phrik" och så smakar allt likadant. När det finns så många kryddblandningar att marinera kyckling i. Och Mo däng smakar gott utan att dopas i "Naam Phrik". Räkor och sea food mår bra av att ligga i lite saltvatten innan de tillagas, då smakar de bra utan "Naam Phrik".

Varför detta utbredda missbruk av "Naam Phrik"?

/Anubaan

Nä det har du rätt i, men oftast har man ju alla dessa dipsåser som ett slags kryddbord.

Sen Sea Food som Lego tycker alla misshandlar stämmer ju inte, utan man tillagar ju de olika produkterna i mänger av varianter där man sätter smak.

Kan tänka mig att som jag tidigare har sagt att uppe i Isaan, finns ju inte denna kultur, men här i Ban Phe med omnejd, har utsökt Sea Food.

Mör saftig krabba, fisk och räkor samt bläckfisk, saftiga och smakrika.

Vet igår mrputtes och hans kompis fruar kommer ju från Petchabun och de satt hela tiden "mmmm, vad gott". Detta är ju sällan de får uppleva mat på det sättet hemma.

Sen har jag ju sagt alla dessa falang BarbeQue, där man lägger upp en massa Sea Food på stora bord med is, helt värdelöst, det kan jag hålla med om och där får du just som du säger anubban, en massa dipsåser för att det överhuvudtaget skall smaka något. Brända räkor och bränd fisk mm.

Insayt
 
Du har säkert rätt i att det finns ställen där nere vid havet där de kan laga utsökt sea food. Här mitt inne i landet (Phitsanulok) så finns det väl inte någon vana vid detta. Men även här finns det matställen där man vet hur man gör. Det jag refererade till var mer den vardagsmat som Thailändarna i min omgivning här tillreder.

/Anubaan
 
"anubaan " sa:
Du har säkert rätt i att det finns ställen där nere vid havet där de kan laga utsökt sea food. Här mitt inne i landet (Phitsanulok) så finns det väl inte någon vana vid detta. Men även här finns det matställen där man vet hur man gör. Det jag refererade till var mer den vardagsmat som Thailändarna i min omgivning här tillreder.

/Anubaan

Ja, jag förstår dig anubaan, vilken del av Sverige brukar man förknippa med god mat från havet, jo västkusten, så alla delar av ett land har ju sina specialiteter.

Men det är ju det som Lego, om jag får vara lite elak inte tycks förstå utan han kör bara rakt av "allt är skit" ;D ;D

Insayt
 
"legolas " sa:
Insayt, jag vet att du är minst sagt FÖR thaimat, men blunda inte,, räkor i avfallsform luktar och smakar skit. och thai klarar bara inte av att hantera seafood. De är odugliga, Ban Phae eller Isaan skitsamma. Tycker jag i alla fall som smakat eländet på mängder av ställen i Thailand.... :thumbsdown: :thumbsdown:

legolas
ps. smaken är som baken kanske skall tilläggas till Er som snörvlar efter denna mat.. Väl bekomme....

räkor i avfallsform luktar och smakar skit

...återigen en helt fel slutsats.

Kapi den som görs i Ban Phe, skiljer sig från den allmänt vanliga tillagningsmetoden, nämligen den som görs på fermenterade räkor, den kan stinka.

I Ban Phe görs Kapi enbart på väl utvalda kvalitetsräkor som torkas. Sen blötläggs de i saltat vatten och sen kokas sönder till en pasta.

Efter detta, bredes pastan ut på stora plåtar där den i ca tre dagar får mogna i solen, sen är det färdigt, alltså inga avfallsprodukter! ;D

Insayt
 
"Insayt " sa:
Jag ser många gånger att man säger "naam phrik", vad menar ni då? Menar du glimten66, den med räkpasta, chili, vitlök, lime, socker osv, eller menar du annat.

För naam phrik, kan ju var stark, men oftst är den ju ganska lagom stark, men syrlig som man ofta doppar grönsaker och fisk t ex.

Ibland får jag en känsla av att man kallar allt för naam phrik, men denna är ju den man allmänt förknippar med naam phrik (kapi), är det den du talar om också glimten66, se bild?

För när du säger att, "men när tanten gör namprik då springer jag så starkt så att man kan inte andas i lägenheten", då känner jag mer att hon rostar torkad chili i pannan och det är ett heelvete och gör något annat, för naam phrik är ju inte rostad chili, där kan man snacka om att tappa andan. ;D

Sen om man kör chili i matberedare, ja då släpps ju också alla oljor och det kan bli jäkligt stickigt i ögon och näsa.

Insayt

Hon använder inte räkpastan allergisk o så e den nästan lika tjock som curry pastan här har dom den fasen till allt kött fisk fågel grönsaker det e ju vitlök,färskchilli rödlök,ingefära mm ,,
o allt bankas i hop som din currypasta o sen ner i pannan en stund o det e då andnings problemen kommer
 
"glimten66 " sa:
Hon använder inte räkpastan allergisk o så e den nästan lika tjock som curry pastan här har dom den fasen till allt kött fisk fågel grönsaker det e ju vitlök,färskchilli rödlök,ingefära mm ,,
o allt bankas i hop som din currypasta o sen ner i pannan en stund o det e då andnings problemen kommer

Jo, det var väl det jag tänkte, ja då kommer andningsproblem det har du rätt! ;D

Insayt
 
"Sir One " sa:
Gammal ost och //, smakar gott men.......
flickans lilla kan väl inte vara ett olämpligt uttryck som renderar i i en censur?
Flickor har många " lilla". Dockor, leksaker, julgranar, trehjulingar, råttor, katter, och även ett husdjur kallat // Varför censurera det?. Är man inte väldigt nära ett förhållningssätt gränsande till Molle Lindberg nu? Jag vet att Berra är en man av heder, en stor sådan så jag begriper inte ingreppet i texten i detta fall.
Gammal ost och // , smakar gott och luktar bus. I detta fall anspelar jag på ordens egentliga betydelse så det torde inte nödvändiggöra ett ingrepp i pressfriheten.
Jag vet, min dotter sökte rädda en mus ur ormens gap så hon köpta sagda mus för tio kronor, födde upp den med gräddmjölk från en tops och räddade på så sätt musens liv. Hon höll musen vid liv, inlindad i fetvadd och bar den närmast sitt bröst för ett ge den värme och trygghet. Musen levde med oss i tre år och är nu begravd i min trädgård. Dotten gav henne namnet Gucchi och den var djupt älskad, sedan sörjd i månader av min älskade dotter. Bör detta sluta i en censur?

Hade det varit bättre om jag skrev // ? Något som censurens övervakare tydligen hade i sinnet.

Nej, jag avser inte att ställa till med en scen men viss tolerans kan vara på sin plats.
Det är en enorm skillnad på humor/satir och på otidigheter eller djupt olämpligt språkbruk. Jag medger att det kan vara en svår gränsdragning och jag anammar tanken om ett vårdat språk men jag köper inte den pingstvänsmässiga inställning som tycks utgöra grunden för tillåtet språkbruk på CM.

Detta sagt utan pekpinnemässighet gentemot Berra som ingripit. Berra är en man värd all heder och respekt och vars omdöme jag annars litar på.
 
Sir One! Att det ska vara så svårt att föra en hyffsad konversation.

Bra Berra.
 
"Sir One " sa:
flickans lilla kan väl inte vara ett olämpligt uttryck som renderar i i en censur?
Flickor har många " lilla". Dockor, leksaker, julgranar, trehjulingar, råttor, katter, och även ett husdjur kallat mus. Varför censurera det?. Är man inte väldigt nära ett förhållningssätt gränsande till Molle Lindberg nu? Jag vet att Berra är en man av heder, en stor sådan så jag begriper inte ingreppet i texten i detta fall.
Gammal ost och flickans mus, smakar gott och luktar bus. I detta fall anspelar jag på ordens egentliga betydelse så det torde inte nödvändiggöra ett ingrepp i pressfriheten.
Jag vet, min dotter sökte rädda en mus ur ormens gap så hon köpta sagda mus för tio kronor, födde upp den med gräddmjölk från en tops och räddade på så sätt musens liv. Hon höll musen vid liv, inlindad i fetvadd och bar den närmast sitt bröst för ett ge den värme och trygghet. Musen levde med oss i tre år och är nu begravd i min trädgård. Dotten gav henne namnet Gucchi och den var djupt älskad, sedan sörjd i månader av min älskade dotter. Bör detta sluta i en censur?

Hade det varit bättre om jag skrev f111a? Något som censurens övervakare tydligen hade i sinnet.

Nej, jag avser inte att ställa till med en scen men viss tolerans kan vara på sin plats.
Det är en enorm skillnad på humor/satir och på otidigheter eller djupt olämpligt språkbruk. Jag medger att det kan vara en svår gränsdragning och jag anammar tanken om ett vårdat språk men jag köper inte den pingstvänsmässiga inställning som tycks utgöra grunden för tillåtet språkbruk på CM.

Detta sagt utan pekpinnemässighet gentemot Berra som ingripit. Berra är en man värd all heder och respekt och vars omdöme jag annars litar på.

Sir One, du får ett PM från mig angående detta. Jag skriver inte vad jag tycker i öppet forum.
 
"Sir One " sa:
flickans lilla kan väl inte vara ett olämpligt uttryck som renderar i i en censur?
Flickor har många " lilla". Dockor, leksaker, julgranar, trehjulingar, råttor, katter, och även ett husdjur kallat // Varför censurera det?. Är man inte väldigt nära ett förhållningssätt gränsande till Molle Lindberg nu? Jag vet att Berra är en man av heder, en stor sådan så jag begriper inte ingreppet i texten i detta fall.
Gammal ost och // , smakar gott och luktar bus. I detta fall anspelar jag på ordens egentliga betydelse så det torde inte nödvändiggöra ett ingrepp i pressfriheten.
Jag vet, min dotter sökte rädda en mus ur ormens gap så hon köpta sagda mus för tio kronor, födde upp den med gräddmjölk från en tops och räddade på så sätt musens liv. Hon höll musen vid liv, inlindad i fetvadd och bar den närmast sitt bröst för ett ge den värme och trygghet. Musen levde med oss i tre år och är nu begravd i min trädgård. Dotten gav henne namnet Gucchi och den var djupt älskad, sedan sörjd i månader av min älskade dotter. Bör detta sluta i en censur?

Hade det varit bättre om jag skrev // ? Något som censurens övervakare tydligen hade i sinnet.

Nej, jag avser inte att ställa till med en scen men viss tolerans kan vara på sin plats.
Det är en enorm skillnad på humor/satir och på otidigheter eller djupt olämpligt språkbruk. Jag medger att det kan vara en svår gränsdragning och jag anammar tanken om ett vårdat språk men jag köper inte den pingstvänsmässiga inställning som tycks utgöra grunden för tillåtet språkbruk på CM.

Detta sagt utan pekpinnemässighet gentemot Berra som ingripit. Berra är en man värd all heder och respekt och vars omdöme jag annars litar på.


...gör du Sir One?, med tanke på ditt inlägg gör du inte det och jag själv är skeptisk som Stefan Sauk sa!

Insayt
 
"Insayt " sa:
Nä, hon har gjort en till sats så det blir nog kanske en tre kilo, sen skall jag ju ha räkkpasta 4 burkar, är väl ca ett halv kilo styck, sen phrik bplaa raa sap, phrik phao, 6 saltade fiskar bplaa khem, torkade räkor, ja och lite annat smått och gott!

Insayt
Känner igen både receptet av röd curry och packningen brukar se ungefär likadant när vi åker hem. Numera brukar inte frugan göra röd curry själv utan vi köper av en tant med rätta receptet. Men det börjar bli svårare och svårare att få tag på riktig curry och en del andra saker uppe i Pitsanuloktrakten och då blir det att återuppta egentillverkningen.

En fråga om kapi. Vi brukar åka ner till Chantaburi för att slänga oss i havet och koppla av. När vi åker hem brukar vi passa på att köpa en del lokala produkter med havsanknytning, bla. kapi. Skiljer det på den kapi som dom gör i Ban Phe och den kapi dom gör i Chantaburis kusttrakter?
 
"Insayt " sa:
...gör du Sir One?, med tanke på ditt inlägg gör du inte det och jag själv är skeptisk som Stefan Sauk sa!

Insayt
Ibland kan jag känna mig lika kontroversiell som du är och jag vet inte om jag ska vara stolt över det eller beklaga mig. Hur som helst så står jag för mina åsikter, avser aldrig att racka ner på en enda människa men det kan emellanåt vara svårt att sätta på pränt. Det skrivna ordet kan lätt missuppfattas om man inte passar på hur man skriver. Att muntligen vräka ur sig något är lika fel men då kan man korrigera sig i nästkommande mening och hoppas på förståelse/förlåtelse. Gudarna ska veta att jag ofta har behov av förlåtelse...
 
Jag tycker "santa Maria's" red curry paste är perfekt att gnida in kyckling filé med innan stekning. Den smakar säkert inte bättre än den era fruar gör... Men den duger gott åt mig


Sent from my Iphone
using Tapatalk
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp