Här i våran moobaan har nog ingen, vare sig thai/burmes/khmer mindre än 12k i grundlön (5 dagar) och de verkar tjäna mycket på att jobba extra på lediga dagar. Får man någon av dem till att komma så gör dom en tjänst om de bara tar en femhundring för 6 timmars jobb.
Svärmor är nära vän till ett par från Kambodja, de arbetar som "gardeners" och krattar löv, vattnar etc. Eftersom de känner svärmor så hjälper frugan dem att skicka hem sitt överskott då de inte har bankkonto själva. Den vägen skickar de iaf 200k om året, efter allt betalt, väldigt bra gjort och de vet hur att hushålla.
Som cashier på frugans jobb tjänar de, om jag minns rätt, mellan 17-21k plus lite förmåner som bonus och sjukförsäkring. Lönespannet ligger mellan 12k-hög lön.
Tror det är just hushållningen som är ett problem för många, inte olagliga anställningar eller obetald övertid, det existerar fortfarande till viss del inom fiskeriet men knappast norm annars. Ett rum får man för runt 1500B/mån, jepp ingen optimal yta att ha barn på men som sagt många barn bor ju kvar hos släktingar i byn.
Isaanmat finns överallt, inte gratis men till låga priser från mobila säljare och marknader. Finns ju miljoner arbetare från Isaan bara i storbangkok så det säger väl sig själv att det knappast är brist på maten och stor konkurrens att sälja. Transporter ordnas via buss, Songthaew, arbetsgivare eller egen moppe till mycket låga priser.
Du har helt rätt i att jag knappast skulle ta ett jobb, särskilt om det är under minimilön och under slavlika förhållanden även om jag har en viss vana från min tid i Maersk
/ SatanG