Thailendarne har pengar

Rut avdrag? Det är våra skattepengar som går till de rika för pool skötsel och bartenders.

Det förutsätter jag att du är emot. Precis som allt annat vi är emot!

/

Jonas Sjöstedt
Hej

Självklart är jag emot RUT-avdraget, att via skatten subventionera rikas städning m.m är ett ovanligt dåligt sätt att använda våra skattepengar på.

Mvh isan lover

Hej

Självklart är jag emot RUT-avdraget, att via skatten subventionera rikas städning m.m är ett ovanligt dåligt sätt att använda våra skattepengar på.

Mvh isan lover
Jaha, ja i ditt tidigare inlägg så likställer du RUT avdrag med annat som gör Sverige till att bra samhälle som barnomsorg och äldrevård.

"Sen det där med att kvinnorna ska ha lönarbeten, det fungerar ju bra i rika I-länder som Sverige där man har en väl utbyggd barnomsorg, äldrevård och numera även RUT-avdrag för städning o.s.v i hemmet"

Nu en retorisk fråga; har du nån som helst koll på vad du skriver eller tycker?

Hej

Nej försörja ska man absolut inte behöva göra, men man bör absolut dra sitt strå till stacken och bidra som alla andra i familjen och släkten.

Sen det där med att kvinnorna ska ha lönarbeten, det fungerar ju bra i rika I-länder som Sverige där man har en väl utbyggd barnomsorg, äldrevård och numera även RUT-avdrag för städning o.s.v i hemmet.

Men i ett land som Thailand är det väl fortfarande så att hushållsarbetet till 80-90% sköts av vad vi i Sverige förr kallade hemmafruar, utan deras obetalda heltidsarbete skulle samhället där helt enkelt inte fungera.

Mvh isan lover

I Sverige går det att utföra hushållsarbete även om man jobbar.

Jaha, ja i ditt tidigare inlägg så likställer du RUT avdrag med annat som gör Sverige till att bra samhälle som barnomsorg och äldrevård.

"Sen det där med att kvinnorna ska ha lönarbeten, det fungerar ju bra i rika I-länder som Sverige där man har en väl utbyggd barnomsorg, äldrevård och numera även RUT-avdrag för städning o.s.v i hemmet"

Nu en retorisk fråga; har du nån som helst koll på vad du skriver eller tycker?
Hej

Det är nog ett faktum att barnomsorg och äldreomsorg är nödvändigt för att kvinnor ska kunna yrkesarbeta, sen har ju det här med RUT tillkommit för den rikare delen av befolkningen, så är det bara och det kan vi ju tycka vad vi vill om.

Mvh isan lover

Hej

Det är nog ett faktum att barnomsorg och äldreomsorg är nödvändigt för att kvinnor ska kunna yrkesarbeta, sen har ju det här med RUT tillkommit för den rikare delen av befolkningen, så är det bara och det kan vi ju tycka vad vi vill om.

Mvh isan lover

Hajar inte heller vad du menar, Thailand har väl inte någon barnomsorg/äldrevård att tala om än så länge iaf men många yrkesarbetande kvinnor.
Utan kvinnorna skulle hela landet ramla omkull på en kvart.

/ SatanG

Hajar inte heller vad du menar, Thailand har väl inte någon barnomsorg/äldrevård att tala om än så länge iaf men många yrkesarbetande kvinnor.
Utan kvinnorna skulle hela landet ramla omkull på en kvart.

/ SatanG
Hej

Det är just p.g.a detta det är svårt att jämföra Sverige och Thailand när det gäller kvinnors möjligheter att söka en anställning.

Skillnaderna länderna emellan är så stora att en jämförelse i princip är meningslös, visst finns det många kvinnor som jobbar även i Thailand men då lämnar dom ofta barnen hos sina släktingar som då tar hand om dessa, det innebär ju att den kvinna i byn som tar hand om barnen knappast kan ha något jobb, så är det inte i Sverige eftersom vi har en utbyggd barnomsorg.

I Sverige behöver inte barnen ta hand om dom äldre eftersom vi har en utbyggd äldreomsorg och pensioner o.s,v, så därför blir jämförelser mellan Sverige och Thailand i stort sett lite som att jämföra äpplen och päron.

Mvh isan lover

Hej

Det är just p.g.a detta det är svårt att jämföra Sverige och Thailand när det gäller kvinnors möjligheter att söka en anställning.

Skillnaderna länderna emellan är så stora att en jämförelse i princip är meningslös, visst finns det många kvinnor som jobbar även i Thailand men då lämnar dom ofta barnen hos sina släktingar som då tar hand om dessa, det innebär ju att den kvinna i byn som tar hand om barnen knappast kan ha något jobb, så är det inte i Sverige eftersom vi har en utbyggd barnomsorg.

I Sverige behöver inte barnen ta hand om dom äldre eftersom vi har en utbyggd äldreomsorg och pensioner o.s,v, så därför blir jämförelser mellan Sverige och Thailand i stort sett lite som att jämföra äpplen och päron.

Mvh isan lover
Eller så kan man säga att kvinnan i byn har ett jobb, hon är motsvarigheten till dagmamma i Sverige för kvinnan som jobbar skickar pengar till henne i betalning.
Lie annorlunda då kvinnan i byn tar över vårdnaden och uppfostran helt oftast och den riktiga mamman och pappan kommer och hälsar på 2 gngr om året om dom har råd, nyår och Songkhran, vilket dom inte alltid har råd med.
Men det är nog mer att dom som arbetar inte får se sina barn som är det större problemet, kvinnan i byn har fått en fulltid som dagmamma...

Svågern och hans fru hade egentligen inte råd att åka hem under Songkhran men pga mormor dog så tog dom sig dit 2 dagar och fick sett sin son.
Vet inte om dom kommer åka hem till nyår nu, tror inte det, för dyrt också förlorar dom arbetsdag, så blir nog 1 år mellan dom får träffa sonen denna gång.
Dom får se sin sons uppväxt via Line och inget ovanligt i landet.
Tror dock det är mest barnet som lider i detta fall, dom verkar trivas med Bangkoklivet.

Eller så kan man säga att kvinnan i byn har ett jobb, hon är motsvarigheten till dagmamma i Sverige för kvinnan som jobbar skickar pengar till henne i betalning.
Lie annorlunda då kvinnan i byn tar över vårdnaden och uppfostran helt oftast och den riktiga mamman och pappan kommer och hälsar på 2 gngr om året om dom har råd, nyår och Songkhran, vilket dom inte alltid har råd med.
Men det är nog mer att dom som arbetar inte får se sina barn som är det större problemet, kvinnan i byn har fått en fulltid som dagmamma...
Hej

Visst kan man se det som ett jobb motsvarande dagmamma, men det är ju betydligt mer omfattande än så och betalningen ofta bedrövligt dålig, några tusen baht per månad är väl ofta vad det handlar om, slår man ut det per dag och timma blir det en extremt låg lön.

Mvh isan lover

Hej

Visst kan man se det som ett jobb motsvarande dagmamma, men det är ju betydligt mer omfattande än så och betalningen ofta bedrövligt dålig, några tusen baht per månad är väl ofta vad det handlar om, slår man ut det per dag och timma blir det en extremt låg lön.

Mvh isan lover
Jag har med extremt låg lön om man skall slå ut det på dagar och timmar, jobbar 24/7, och skall man lägga till med att det är jag som är kvinnan i detta hushållet och sköter allt det görat så utför jag dubbla arbeten under den tiden...

Hej

Mvh isan lover

Ja sånt är ju ganska trist. Har fått uppfattningen att det oftast är far/morföräldrarna som i många fall inte kan säga nej med risken att den ekonomiska hjälpen isf kan dras in.

/ SatanG

Jag har med extremt låg lön om man skall slå ut det på dagar och timmar, jobbar 24/7, och skall man lägga till med att det är jag som är kvinnan i detta hushållet och sköter allt det görat så utför jag dubbla arbeten under den tiden...
Hej

Att ha ansvar för en annan familjs barn på heltid + eventuella egna barn är ju också ett 24/7 jobb, min gissning är att du får ihop betydligt mer än dom 1000-2000 baht per månad som en kvinna i byn brukar få för att ha barnen boende hos sig. :)

Mvh isan lover

Nej. 1. Många svenskar försörjer sin eller flera familjer i Thailand på enbart sin pension. Driver du med mig?

Nej. 2. Skatten är numera högre om du är pensionärutskriven utomlands. 25 % SINK. Vi pratar Thailandsvenskar här i gruppen svenskar, skrivna i T. Eller hur.??
Men det djävliga i kråksången. Välj IL. Alltså före skatta SINK. Inkomster 150.000-250.00 kr i pension betalar 14%-19%....jag vet ej exakt.....vilket ruff o båg och varför Magdalena ville göra så...vet ej....

Rätt. 3. Nej Men det vet vi väl. Du brukar ibland svara bra. Men nu fattar jag Nada ..
Betydligt vanligare med pensionärer som har barn i Thailand än i Sverige.

I våran lilla by fins de dagis alla dar i veckan, är de inte vanligt?
Hej

Det finns nog statliga eller privata dagis i många byar men det är ju oftast bara på vardagar och dagtid tills kl 14-15, dom flesta jobb ligger ju utanför byn och inte sällan ganska långt därifrån.

Man förväntas nog också börja vid 7-8 och skulle då behöva lämna barnen före dagiset har öppnat för att hinna resa och komma till jobbet i tid, sen slutar nog många arbetsplatser senare än sista tiden att hämta på dagis, sen innbär ju ofta en anställning att man jobbar på helger också, så jobbar man på farmen så fungerar bydagiset bra, men för att pendla till ett jobb blir det nog nästan omöjligt att sy ihop det med dagiset i byn.

Mvh isan lover

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
2 K
A
P
Svar
6
Visningar