Thailendarne har pengar

Hahaha så ni tillhör de tiotals miljoner fattiga du uppskattar det vara som behöva bidrag :)
Allt är normalt, alla tar gärna emot bidrag även om man inte behöver det, mänskligt.

/ SatanG
Måste rätta dig. 95% tar emot bidrag även om de inte behöver. Siffran är tagen efter antagandet att 5% är måna om sin stolthet.

Måste rätta dig. 95% tar emot bidrag även om de inte behöver. Siffran är tagen efter antagandet att 5% är måna om sin stolthet.

Svenskar du talar om nu va?
För stoltheten att inte ta allmosor upplever jag som betydligt större i Thai än Sverige.

Nu kan jag ha fel. Men min känsla är att en allmosa i Thailand sätter en stämpel, som man inte vill ha, av stolthet.

Medans ett bidrag, berättigat eller felaktigt i Sverige glatt tas emot och ses som "skatteåterbäring" eller -Gör de fel, tänker jag inte påpeka det.

Har de inga officiella inkomster så antingen får de pengar av någon eller lever på tidigare sparade.
De lever på FIRE nivå.
5555 dom har inget sparat, ris får dom sen får dom det lilla statliga bidraget, tuppar och höns har dom, trädgård med ätbart och knappt någon strömförbrukning.
Deras månadskostnad motsvarar väl en krogkväll, kostar inte så mycket att leva i byn.

Svenskar du talar om nu va?
För stoltheten att inte ta allmosor upplever jag som betydligt större i Thai än Sverige.

Nu kan jag ha fel. Men min känsla är att en allmosa i Thailand sätter en stämpel, som man inte vill ha, av stolthet.

Medans ett bidrag, berättigat eller felaktigt i Sverige glatt tas emot och ses som "skatteåterbäring" eller -Gör de fel, tänker jag inte påpeka det.

Tror det bevisades flera gånger under pandemin med ansökningar om diverse bidrag.
Miljoner och miljoner som varje gång ansökte. Först när regeringen hotade med att bötfälla de som medvetet sökte på fel grunder så drogs det tillbaka stora delar av ansökningarna.
Händer väl i Sverige också mera och mer nu för tiden?

Att man får något i Thailand tror jag ses på ett annat sätt. Nu är ju inte alla djupt buddhistiska men för många ses det som karma åt den som ger och den som tar emot har inte samma "tacksamhetsskuld" som i Sverige.
Men bara mina lösa spekulationer förstås, jag hoppas du mår bra kompis.

/ SatanG

En mycket stor andel har inofficiella inkomster, knappt 5% betalade skatt innan pandemin slog till och de är nog inte fler nu.

/ SatanG
Kanske betalar folk skatt utan att veta om det?
Sköts väl av bolaget dom är anställda av? tom jag betalar skatt här men går ju per automatik från aktiekontot.
När jag köpte första bilen så borgade Thai för mig, han fick visa sitt skattebrev, han hade skatt räknat på antal rai risfält han odlade.
Var vad dom sa iaf, jag kunde ju inte läsa pappret han visade.

Strand selgerne i Bangsaen betaler 5% skatt Jeg skatter til Thailand , dei förste 500.000 skatter jeg ikke for men for resten betaler jeg 15 % på grund av hög intekt

Kanske betalar folk skatt utan att veta om det?
Sköts väl av bolaget dom är anställda av? tom jag betalar skatt här men går ju per automatik från aktiekontot.
När jag köpte första bilen så borgade Thai för mig, han fick visa sitt skattebrev, han hade skatt räknat på antal rai risfält han odlade.
Var vad dom sa iaf, jag kunde ju inte läsa pappret han visade.

Jag tänkte på inkomstskatt, annars betalar väl i stort sett alla skatt genom t.ex. momsen.

/ SatanG

Strand selgerne i Bangsaen betaler 5% skatt Jeg skatter til Thailand , dei förste 500.000 skatter jeg ikke for men for resten betaler jeg 15 % på grund av hög intekt

Som sagt, en thailändare behöver sällan skatta om han inte kommer upp till ca. 30,000/månad pga diverse bidrag.
Frugans inkomstskatt startar på 30% men den jobbas självklart ner med diverse avdrag. T.ex.de första 150k, make utan inkomst, barn, föräldrar, diverse avdragsgilla fonder etc.
Här kan du se skattetrappan. Thailand - Individual - Taxes on personal income

/ SatanG

Jag tänkte på inkomstskatt, annars betalar väl i stort sett alla skatt genom t.ex. momsen.

/ SatanG
Jo men det jag skriver inkomstskatt.
I fallet med borgandet så sa dom att den räknades per rai risfält och en fast summa, sen har jag läst någonstans att skatt dras av lön men står ju inte så många som missar att dom gör det.
På aktier är det ju skatt 15% på vinst 0% på utdelning eller om det var omvänt, längesen jag läste om det.
1639978512439.webp

Jo men det jag skriver inkomstskatt.
I fallet med borgandet så sa dom att den räknades per rai risfält och en fast summa, sen har jag läst någonstans att skatt dras av lön men står ju inte så många som missar att dom gör det.
På aktier är det ju skatt 15% på vinst 0% på utdelning eller om det var omvänt, längesen jag läste om det.
1639978512439.png

Land och fastighetsskatt kan du se här New Land and Building Tax Act in Thailand - Tilleke & Gibbins
Som du ser är skatten högre för outnyttjad mark, det är därför det smälls upp bananträd där det går eller hålls marknader etc.

/ SatanG

5555 dom har inget sparat, ris får dom sen får dom det lilla statliga bidraget, tuppar och höns har dom, trädgård med ätbart och knappt någon strömförbrukning.
Deras månadskostnad motsvarar väl en krogkväll, kostar inte så mycket att leva i byn.
Hej

Om man är frisk och pigg nog att fortsätta arbeta med sina odlingar och husdjur samt får lite stöttning ifrån barnen så klarar man sig nog oftast bra i byn, men hur går det om man drabbas av en allvarlig sjukdom, har barn som inte har råd att stötta sina föräldrar, vars barn hamnar i fängelse eller avlider o.s.v, det finns ju inget annat skyddsnät än barnen.

I varenda by finns det äldre som har det sämre av olika anledningar, dom äger ingen egen mark, man ser det på deras betydligt sämre bostäder än övriga, dom har sämre kläder, dom får hålla tillgodo med en gammal rostig cykel eller promenera när många andra har moppe eller bil, även dom barnbarn dom tar hand om är ofta smutsigare och sämre klädda, dom går till templet på morgonen för att få dagens enda riktiga måltid, dom tar även med sig mat till barnbarnen därifrån, när det är bröllop eller begravningar frossar dom i mat och bär hem så mycket dom kan för att klara dom närmaste dagarna o.s.v.

Så detta är något många falanger med en Thsiländsk fru bör tänka på när tjejen vill skicka lite pengar hem till sina föräldrar, dom överlever i byn men lite extra pengar gör så stor skillnad i deras liv.

Mvh isan lover

Hej

Om man är frisk och pigg nog att fortsätta arbeta med sina odlingar och husdjur samt får lite stöttning ifrån barnen så klarar man sig nog oftast bra i byn, men hur går det om man drabbas av en allvarlig sjukdom, har barn som inte har råd att stötta sina föräldrar, vars barn hamnar i fängelse eller avlider o.s.v, det finns ju inget annat skyddsnät än barnen.

I varenda by finns det äldre som har det sämre av olika anledningar, dom äger ingen egen mark, man ser det på deras betydligt sämre bostäder än övriga, dom har sämre kläder, dom får hålla tillgodo med en gammal rostig cykel eller promenera när många andra har moppe eller bil, även dom barnbarn dom tar hand om är ofta smutsigare och sämre klädda, dom går till templet på morgonen för att få dagens enda riktiga måltid, dom tar även med sig mat till barnbarnen därifrån, när det är bröllop eller begravningar frossar dom i mat och bär hem så mycket dom kan för att klara dom närmaste dagarna o.s.v.

Så detta är något många falanger med en Thsiländsk fru bör tänka på när tjejen vill skicka lite pengar hem till sina föräldrar, dom överlever i byn men lite extra pengar gör så stor skillnad i deras liv.

Mvh isan lover
I svärföäldrarnas by kommer alla från samma släkt, mat får man.
Dom är inte rika men ser det inte som fattig heller, vi ger inget bidrag, jag är arbetslös.
Dom klarar sig bra dock ändå, dom har inga lån eller månadsutgifter och rikt socialt liv.

I svärföäldrarnas by kommer alla från samma släkt, mat får man.
Dom är inte rika men ser det inte som fattig heller, vi ger inget bidrag, jag är arbetslös.
Dom klarar sig bra dock ändå, dom har inga lån eller månadsutgifter och rikt socialt liv.
Hej

I vårt fall dog frugans mamma i cancer när hon var 48-49 år gammal, pappan jobbade hårt enda tills han dog 66-67 år gammal, dom försörjde sig själva men frugan skickade 2 500 baht till dom varje månad så länge dom levde ändå.

Han var ju bonde med ojämna inkomster och dom extra baht han fick ifrån frugan kunde han laga bilen med, ha som fickpengar och ge bort lite till andra barn och barnbarn o.s.v.

Mvh isan lover

Hej

Jag gjorde en sökning och fann att ca 10 miljoner medborgare av landets ca 70 miljoner betalar skatt.

Mvh isan lover

Nej det är knappt 10 miljoner som är med i systemet, det var bara 3.3 miljoner av dessa som nådde upp till brytpunkten för att behöva skatta.

"Out of 9.55 million taxpayers, there were 3.3 million people who had a monthly income of 25,000 baht, the minimum threshold to file tax forms, while the remaining 6.25 million earn less than the threshold."

Dvs knappt 5% av befolkningen betalar inkomstskatt.

/ SatanG

Hej

I vårt fall dog frugans mamma i cancer när hon var 48-49 år gammal, pappan jobbade hårt enda tills han dog 66-67 år gammal, dom försörjde sig själva men frugan skickade 2 500 baht till dom varje månad så länge dom levde ändå.

Han var ju bonde med ojämna inkomster och dom extra baht han fick ifrån frugan kunde han laga bilen med, ha som fickpengar och ge bort lite till andra barn och barnbarn o.s.v.

Mvh isan lover
Här har dom ingen bil, har en moppe frugan köpte till dom innan vi träffades.
Som sagt behövs inte mycke i byn, som sagt jag anser dom ha ett bra liv, mat och vänner, inga problem att fundera över, vad mer behövs..

Så vad du menar är att 95% inte betalar skatt,
Handlar de alt på momsfritt.
Eller ser du inte moms som skatt.

Du citerar min mening som talar om inkomst samt skatt, inkomstskatt betyder det för mig.
Jag har redan förklarat detta, det finns olika typer av skatt där moms självklart är en av dom.

/ SatanG

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
2 K
A
P
Svar
6
Visningar