Thailendarne har pengar

Genomsnittslönen ja, men kolla genomsnittsutgiften. Jag har jobbat i Norge 11 år, jag har bott i Ålesund och betalat hyra.
Är skillnad på och gå handla på ICA jämfört med REMA.

Jag bodde några mil utanför Ålesund för 20 år sedan. Matpriser och definitivt ölpriserna var så dyrt att vi skickade pallar med mat från Sverige via en bekant som körde lastbil för att få bättre marginal i slutet av månaden. Var en hel del pengar att tjänar på mat för 4 pers när man skickade det mesta från Sverige... Minns jag inte fel kostade en platta öl 540 norska då och i Sverige runt 200 så även fritidssysselsättningen fanns det pengar att spara på...

Jag bodde några mil utanför Ålesund för 20 år sedan. Matpriser och definitivt ölpriserna var så dyrt att vi skickade pallar med mat från Sverige via en bekant som körde lastbil för att få bättre marginal i slutet av månaden. Var en hel del pengar att tjänar på mat för 4 pers när man skickade det mesta från Sverige... Minns jag inte fel kostade en platta öl 540 norska då och i Sverige runt 200 så även fritidssysselsättningen fanns det pengar att spara på...
Bodde ju i student lägenhet betala som för en 3 rummare på Högsbohöjd i månaden, straks ovanför mosken med skitfolket...
Ålesund var bra, men inte var det billigare.
Ta inkomst dividerara med lön så nej inte bättre i Norge.

Bodde ju i student lägenhet betala som för en 3 rummare på Högsbohöjd i månaden, straks ovanför mosken med skitfolket...
Ålesund var bra, men inte var det billigare.
Ta inkomst dividerara med lön så nej inte bättre i Norge.

Ålesund var mysigt tyckte jag men har inte varit där på säkert 15 år. Enda anledningen till att lönen blev bra för oss var att vi hyrde ett hus för några tusenlappar i månaden, minns inte exakt pris samt att vi skickade nästan allt vi ville ha från Sverige.

På den tiden hade jag 192.5NOK i timmen men då allt förutom vår hyra var väldigt dyrt så hade det inte blivit särskilt mycket i månaden om vi skulle levt "som vanligt" i Norge och betalat norska priser på allt.

Ålesund var mysigt tyckte jag men har inte varit där på säkert 15 år. Enda anledningen till att lönen blev bra för oss var att vi hyrde ett hus för några tusenlappar i månaden, minns inte exakt pris samt att vi skickade nästan allt vi ville ha från Sverige.

På den tiden hade jag 192.5NOK i timmen men då allt förutom vår hyra var väldigt dyrt så hade det inte blivit särskilt mycket i månaden om vi skulle levt "som vanligt" i Norge och betalat norska priser på allt.
Ok, jag bodde ju där som utbytesstudent och levde faktist för första gången i livet på bidrag. Fick ju studentbidrag och det mesta betalt när vi bodde där..
Dock mins jag matkostnaden..

Du bör väl minnas ölkostnaden som student? :)
Jo den var inte billig, men hade faktist ölkamrater som var Svenskvänliga, och gick ut hur fan hade det hät funkat om vi inte haft Sverige bakom under alla dessa år.
Kan vara så Svensk ovänlig men det landet som räddat oss...
Blev ibland stora slagsmål i Ålesund, Norrmänn som slogs för Svenskar.

Minns ju själv, stort bråk i byn, är du mot Svenskarna.
Det är inte så omtyckt som vissa tror, Svenskar är faktist rätt uppskattade i Norge...

Ja har nu gått på dagliga behandlingar i två veckor, även fått penicillin, för sår på ankeln.
Alt gratis
Hej

Roligt att det fungerar så hos er också, vi har det exakt på samma vis hos oss, men del falanger tror ju att man ljuger när man berättar att man blir behandlad på samma sätt som Thailändare utan att behöva betala, så alla har det uppenbarligen inte på detta sätt.

Är själv också oerhört nöjd med hur vården fungerar i vårt område, dom gör verkligen allt dom kan med dom begränsade resurser dom har, man känner sig välkommen, blir väl omhändertagen och positivt överraskad varje gång man besöker sin vårdcentral eller närmaste sjukhus, ändå rör det sig om den statligt finasierade vården och inga privatsjukhus.

Mvh isan lover

Hej

Genomsnittslönen i Norge är, enligt Statistiska Centralbyrån, hela 50% högre än i Sverige, så är pengar viktigt så är det ingen dum idé att börja jobba i Norge. Ser man sen till enskilda yrken och speciellt dom där det råder brist på utbildad personal är skillnaderna ännu större, sen har ju under många år även kronkursen varit fördelaktig för dom dom jobbar i Norge men bor i Sverige.

Mvh isan lover
.
Det er en stor fordel for en svenske å jobba i Norge , Du for norsk pensjon , og kan flytta til Thailand å leva godt av pensjonen.

Kan dom bestämma priset i nästa led? Är det inte fri prissättning i Thailand?
Fri prissättning? Har man inte riktpriser från producenten?
Sen följs det väl inte av hålen i väggen men dom stora kedjorna verkar ju följa riktpriser iaf, under pandemin har ju regeringen tom sett till så priserna skall hållas nere för folk skall ha råd.

Fast kollade på colaflaska nu köpt på 7/11 där stod inget maxpris, kanske bara på Makro eller om det är borttaget, är ju par år sen jag läste det, innan pandemin.

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
2 K
A
P
Svar
6
Visningar
5 K