Thailendarne har pengar

Vi pratar pension och pensionärer. Om du förstår vad det innebär. Det innebär att man slutat arbeta efter kanske 45 år i Sverige. I Thailand är det svårt för kvinnor över 55 år att få ett arbete men nog kämpar många på här med att försöka. Alla blir vi äldre - även du Pan Pan. Tänk på det. Då återstår det att leva på pensionen, Och vi vet att utlandsboende som skattar i tredje land har bestraffats sista tre åren med nuvarande skattesystem. Vad man sedan gör med sina pensionspengar är upp till var och en. Men att många pensionerade expacts,väljer, att försörja thailändska familjer. Det är väl bra. Ingen egoism där inte!

Vi pratar pension och pensionärer. Om du förstår vad det innebär. Det innebär att man slutat arbeta efter kanske 45 år i Sverige. I Thailand är det svårt för kvinnor över 55 år att få ett arbete men nog kämpar många på här med att försöka. Alla blir vi äldre - även du Pan Pan. Tänk på det. Då återstår det att leva på pensionen, Och vi vet att utlandsboende som skattar i tredje land har bestraffats sista tre åren med nuvarande skattesystem. Vad man sedan gör med sina pensionspengar är upp till var och en. Men att många pensionerade expacts,väljer, att försörja thailändska familjer. Det är väl bra. Ingen egoism där inte!
Ja men det är upp till dom, man kan inte gnälla över att det inte räcker till en andra familj.

JAG TROR, vet inte men thai frun gillar att visa ut att hon har en farlang med pengar. Pratade med frun om detta, hon tror att ja har lite rätt. Kanske även garanten vill visa lite, frugan har förklarat för sina syskon att om vill ha hjälp med något så komm när ni kan betala eran del så tar vi våran. Samma med att frun med farlang skall jobba, kan tolkas som att farlangen inte är rik Vilket dom flesta thai tror

Stämmer nog ofta att folk undrar varför frugan jobbar när inte jag gör det. Många anser att har man gift sig, speciellt med en farang, så behöver man inte jobba mer. Ingen ovanlig inställning även om kvinnan gift sig med en Thai att planen är att ändra karriär till hemmafru när graviditeten kommer.
Har som tur är inte den inställningen hos min bättre hälft, istället vill hon fortsätta jobba 14 år till och lägga ner vid 55. Att få andra tro vi har pengar är helt ointressant för henne, helt ointresserad även av märkesvaror så det är väl som vanligt olika hos olika människor.

/ SatanG

Har man jobbat 45 år i Sverige är man ingen fattigpensionär med bara 10k som ska försörja flera familjer som något biståndsprojekt.

Ta kommandot som en riktig man och låt kvinnorna de jobb som som erbjuds.

Det är arbetskraftsbrist i Thailand.

Hej

Enligt mig arbetar mer eller mindre alla i Thailand, det är en seglivad myt bland falanger att Thailändare är lata, men ser man till en familj på landet så är det mesta jobbet som familjemedlemmarna utför obetalt, tänker då ex.vis på kvinnors städning, tvätt, diskning, matlagning, passa barnen, sköta husdjur och odla grönsaker i trädgården m.m.

Sen är det ofta en eller flera familjemedlemmar som fiskar, jagar och samlar ätbart i naturen som svampar, honung, örter, ätbara rötter, frukter, grodor, ormar och snäckor o.s.v, det är ett bra tillskott mat för familjen men ger sällan större inkomster även om en del säljs, i bästa fall blir det väl några hundra baht över efter en dags arbete.

Sen ska ju familjens ris odlas och kanske odlar man även cassava, sockerrör, majs, frukt, eucalyptusträd, gummiträd eller andra grödor o.s.v, även detta kräver stora arbetsinsatser men det ger bara inkomst säsongsvis.

Dom få jobb som finns lokalt ute i byarna handlar ju nästan undantagslöst om säsongsarbete till minimilön eller strax över, dessa jobb är det dessutom hård konkurrens om och dom är som sagt alldeles för få, men det är ändå ett välkommet tillskott i perioder.

Sen ska ju dessutom dom som har en inkomst försörja sina äldre som ju bara får 600 baht i månaden i pension och det räcker ju inte långt, barnen ska ha lite pengar med sig till skolan och skolskjutsen, sen finns det ju oftast lite fasta utgifter för el, sopor, mobil, försäkringar, fordonsskatt och besiktning av fordon, skatt på mark o.s.v.

Så är en familj arbetsam men har det ändå svårt ekonomiskt så ser jag det nog både som en god gärning och helt naturligt om man som Svensk pensionär stöttar dom lite ekonomiskt, gifter man in sig i en familj och släkt på landet blir man ju i bästa fall en del av denna och då förväntas man naturligtvis bidra på olika vis precis som alla andra familjemedlemmar.

Men man ska absolut inte börja strö pengar på en familj i den omfattningen att det passiviserar den, det finns ju såna exempel också och då är det ju negativt, men att stötta barn att studera, hjälp till självhjälp o.s.v är ju bara positivt, att köpa lite godsaker eller sticka till familjens åldringar en peng ibland är ju heller aldrig fel, ge släktens barn en liten slant till skolan ibland är ju fint.

Så empati bör man absolut ha, att sitta på pengapåsen som en Joakim von Anka och bara tänka på sig själv ger absolut inga extra poäng i ett Buddistiskt samhälle, knappast riktiga vänner heller och man blir nog lätt ganska ensam.

Mvh isan lover

• Like
Reactions: jp
Stämmer nog ofta att folk undrar varför frugan jobbar när inte jag gör det. Många anser att har man gift sig, speciellt med en farang, så behöver man inte jobba mer. Ingen ovanlig inställning även om kvinnan gift sig med en Thai att planen är att ändra karriär till hemmafru när graviditeten kommer.
Har som tur är inte den inställningen hos min bättre hälft, istället vill hon fortsätta jobba 14 år till och lägga ner vid 55. Att få andra tro vi har pengar är helt ointressant för henne, helt ointresserad även av märkesvaror så det är väl som vanligt olika hos olika människor.

/ SatanG
Hej

Frugan är inne på samma spår, jobbar hårt nu, tjänar mångdubbelt mer än mig och planerar att sluta jobba tidigare, förhoppningsvis vid 55 år.

Mvh isan lover

Har man inte råd med hemma fru som pensioner har man nog slarvat en del.

Jag tycker det är ok att även duktiga kvinnor vill ha en karriär.
En del är duktiga och klarar av mer än att ta hand om hushållet, inget jag stoppar vare sig jag har råd eller inte.
I många fall är det nog bra för båda men inte i vårt fall, som vi ser det. Oberoende är viktigt och här är ingen av oss beroende av någon annan.

/ SatanG

Jag tycker det är ok att även duktiga kvinnor vill ha en karriär.
En del är duktiga och klarar av mer än att ta hand om hushållet, inget jag stoppar vare sig jag har råd eller inte.
I många fall är det nog bra för båda men inte i vårt fall, som vi ser det. Oberoende är viktigt och här är ingen av oss beroende av någon annan.

/ SatanG
Ja men din fru är ju inte pensioner, sen vem som jobbar eller har koll hemma spelar ju ingen roll. Sen är de ju lite skillnad för mej min fru är ju 56 och skulle nog få de svårt med jobb där de blev lite pengar. Där för sköter ja ekonomin och försöker vara en snäll gubbe

Ja men din fru är ju inte pensioner, sen vem som jobbar eller har koll hemma spelar ju ingen roll. Sen är de ju lite skillnad för mej min fru är ju 56 och skulle nog få de svårt med jobb där de blev lite pengar. Där för sköter ja ekonomin och försöker vara en snäll gubbe

Bra gjort, jag tycker inte att du har fel och skulle accepterat alla varianter.
Jag förstår absolut ditt och de flesta pensionärers val, inget konstigt alls i det utan ville bara bredda diskussionen lite.
Jag är helt övertygad om att ni är vuxna nog att välja rätt för eran situation, ha det bra även i fortsättningen.

/ SatanG

Jag tycker att den thailändska kulturen att en fattig pensionär från Sverige ska försörja flera familjer är fullständigt galet.

Inte ens du gör det som godsägare och rik.
Hej

Nej försörja ska man absolut inte behöva göra, men man bör absolut dra sitt strå till stacken och bidra som alla andra i familjen och släkten.

Sen det där med att kvinnorna ska ha lönarbeten, det fungerar ju bra i rika I-länder som Sverige där man har en väl utbyggd barnomsorg, äldrevård och numera även RUT-avdrag för städning o.s.v i hemmet.

Men i ett land som Thailand är det väl fortfarande så att hushållsarbetet till 80-90% sköts av vad vi i Sverige förr kallade hemmafruar, utan deras obetalda heltidsarbete skulle samhället där helt enkelt inte fungera.

Mvh isan lover

Hej

Sen det där med att kvinnorna ska ha lönarbeten, det fungerar ju bra i rika I-länder som Sverige där man har en väl utbyggd barnomsorg, äldrevård och numera även RUT-avdrag för städning o.s.v i hemmet.

Mvh isan lover
Rut avdrag? Det är våra skattepengar som går till de rika för pool skötsel och bartenders.

Det förutsätter jag att du är emot. Precis som allt annat vi är emot!

/

Jonas Sjöstedt

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
2 K
A
P
Svar
6