Thailendarne har pengar

Jag orkar inte köra och kolla nu men innan så stod det får max säljas för 18 baht.
Du behöver inte köra någonstans. Är det maxpris som varan får säljas vidare för så är det icke fri prissättning annars ett riktpris eller som i Sverige ett rekommenderat utpris då gäller fri prissättning. Det var bara det jag reagerade på.

Klart man inte följer det. Lika lite som lagar i Thailand. Jag som reagerade över att det inte var fri prissättning. Min förvåning bara.
Hej

Ja ett maxpris på en vara kan man ju sätta men att få folk att följa den är nog svårare, som vanligt blir det väl 7-eleven och andra kedjor som tvingas följa det här.

Mvh isan lover

Skatter och pension är knepiga i Sverige. Och att politiker i Sverige jagar utlandssvenskar (enligt partiprogram endast M som föreslår sänkning av Sinkskatt) står utom allt tvivel. Värnskatten sänktes. Bra. Sinkskatten då. Det sista beslutet Magdalena tog för att få Portugalsvenskarna (Grekland) att börja skatta på sina pensioner slog väl rejält fel för vanliga pensionärer utomlands. Oskyldiga offer vill jag påstå. Sedan sinkskatten höjdes till 25 % och samtidigt gör man stora förbättringar för pensionärer som, är skrivna, i Sverige. SINK skattare är rejält blåsta. Nu är det inte lönsamt med SINK för de flesta utlandsboende. Brytpunkten ligger nu vid drygt 30 000 kr. Många väljer att bli beskattade enligt IL och får ned sina skatter till 14-19 %. Samtidigt belastas skattemyndigheten enormt med detta manuella arbete och jämkningsansökan. Rent propaganda beslut enligt mig då man bortsåg hur drabbade fattigsvenskarna (pensionsinkomster ca 10000 kr och är familjeförsörjare utomlands)?

Rent propaganda beslut enligt mig då man bortsåg hur drabbade fattigsvenskarna (pensionsinkomster ca 10000 kr och är familjeförsörjare
Nu utgår jag ifrån att det är minst två familjeförsörjare i en traditionell familj även utomlands.

Skatten är väl densamma oavsett var man bosatt sig som pensionär?

Pensionärer har sällan barn i skolåldern.

Nu utgår jag ifrån att det är minst två familjeförsörjare i en traditionell familj även utomlands.

Skatten är väl densamma oavsett var man bosatt sig som pensionär?

Pensionärer har sällan barn i skolåldern.
Nej. 1. Många svenskar försörjer sin eller flera familjer i Thailand på enbart sin pension. Driver du med mig?

Nej. 2. Skatten är numera högre om du är pensionärutskriven utomlands. 25 % SINK. Vi pratar Thailandsvenskar här i gruppen svenskar, skrivna i T. Eller hur.??
Men det djävliga i kråksången. Välj IL. Alltså före skatta SINK. Inkomster 150.000-250.00 kr i pension betalar 14%-19%....jag vet ej exakt.....vilket ruff o båg och varför Magdalena ville göra så...vet ej....

Rätt. 3. Nej Men det vet vi väl. Du brukar ibland svara bra. Men nu fattar jag Nada ..

Nej. 1. Många svenskar försörjer sin eller flera familjer i Thailand på enbart sin pension. Driver du med mig?

Nej. 2. Skatten är numera högre om du är pensionärutskriven utomlands. 25 % SINK. Vi pratar Thailandsvenskar här i gruppen svenskar, skrivna i T. Eller hur.??
Men det djävliga i kråksången. Välj IL. Alltså före skatta SINK. Inkomster 150.000-250.00 kr i pension betalar 14%-19%....jag vet ej exakt.....vilket ruff o båg och varför Magdalena ville göra så...vet ej....

Rätt. 3. Nej Men det vet vi väl. Du brukar ibland svara bra. Men nu fattar jag Nada ..
Jag utgår ifrån att man skattar med IL om man inte är helt borta.
Brytgränsen är hög.

Att det är vanligt att en svensk pensionär med låg lön försörjer ensam försörjer en eller flera familjer har jag inte hört talas om.
Men nog har man hört talas om att hängmattan är den mest använda möbeln i Thailand.

Känner många pensionärer i Thailand där även övriga familjen bidrar med inkomster.
Inte sällan betydligt högre än fattigpensionär med 10.000kr.

Ja har ju haft tur i de fallet frugans 3 syskon har bra jobb så de är inte mycket vi bidrar med. Sen har frugans båda pojkar mycket bra jobb så dom skickar en slant till mamma. Ja har pratat med dom om detta men så gör vi i thai säger dom

Jag utgår ifrån att man skattar med IL om man inte är helt borta.
Brytgränsen är hög.

Att det är vanligt att en svensk pensionär med låg lön försörjer ensam försörjer en eller flera familjer har jag inte hört talas om.
Men nog har man hört talas om att hängmattan är den mest använda möbeln i Thailand.

Känner många pensionärer i Thailand där även övriga familjen bidrar med inkomster.
Inte sällan betydligt högre än fattigpensionär med 10.000kr.
Problemet med att skatta IL och inte SINK är att det är komplicerat som boende i Thailand. Mycket besvärligt även för normal begåvade. Jag har erfarenhet då hjälper många svenskar här i Chiang Mai. Fy tusen vilken mail kommunitation dessa pensionärer utsätts för. Jämkningsproblematik. Deklarationsproblematik och okunniga stackars medarbetare på skattemyndigheten. Jag svär varje dag över det orättvisa i hur man behandlar pensionärer med låg pension i tredje land typ Thailand. Bara för propagandasyftet. Nu skiljer skatterna över 5-10 procent. Mest i ålderguppen 62-65 år.

Ditt andra och tredje påstående kanske kan bero från vilka kretsar vi kommer ifrån. Vi hade julfest här i Chiang Mai och av de 7 paren var det bara en som jobbade av våra fruar - resten av oss försörjer 1-2 familjer. Men OK vi är alla 62-75 år. Det har nog kanske med åldern att göra. Så där kan du nog ha rätt och ungdomar under 60 år finns inte i min svenskgrupp.

Problemet med att skatta IL och inte SINK är att det är komplicerat som boende i Thailand. Mycket besvärligt även för normal begåvade. Jag har erfarenhet då hjälper många svenskar här i Chiang Mai. Fy tusen vilken mail kommunitation dessa pensionärer utsätts för. Jämkningsproblematik. Deklarationsproblematik och okunniga stackars medarbetare på skattemyndigheten. Jag svär varje dag över det orättvisa i hur man behandlar pensionärer med låg pension i tredje land typ Thailand. Bara för propagandasyftet. Nu skiljer skatterna över 5-10 procent. Mest i ålderguppen 62-65 år.

Ditt andra och tredje påstående kanske kan bero från vilka kretsar vi kommer ifrån. Vi hade julfest här i Chiang Mai och av de 7 paren var det bara en som jobbade av våra fruar - resten av oss försörjer 1-2 familjer. Men OK vi är alla 62-75 år. Det har nog kanske med åldern att göra. Så där kan du nog ha rätt och ungdomar under 60 år finns inte i min svenskgrupp.
Sitter man och försörjer 2 familjer får man la skylla sig själv, är väl inget som det skall bli någon skattelättnad av precis.
Gubbar som ibland är äldre än sina svärföräldrar och försörjer dom så dom kan gå hemma?
Tror inte dom får många Svenskars medömkan.
Och inget någon politiker vunnit något val på att ge skattelättnad åt utflyttade pensionärer så dom kan försörja par familjer i nya landet.

Sitter man och försörjer 2 familjer får man la skylla sig själv, är väl inget som det skall bli någon skattelättnad av precis.
Gubbar som ibland är äldre än sina svärföräldrar och försörjer dom så dom kan gå hemma?
Tror inte dom får många Svenskars medömkan.
Och inget någon politiker vunnit något val på att ge skattelättnad åt utflyttade pensionärer så dom kan försörja par familjer i nya landet.
Om man med liten pension försörjer två familjer visar man på empati. Vilket du visar med detta svar att du saknar -- eller så har du vaknat på en arg sida av kudden. Skälet att de valt sin partner för 27 år sedan var kärlek. Sedan att de har svag ekonomi p g a låg pension och därefter ett orättvis skattesystem för utlandsskrivna pensionärer - borde väl förändras. Eller tycker du att det är riktigt att det skiljer 10-15 procent mellan exakt lika pension beroende var man bor i världen? Utlandssvenskar måste även köpa sin sjukförsäkring. Och vad får man av svenska staten för det man skattar. Ingenting.

Om man med liten pension försörjer två familjer visar man på empati. Vilket du visar med detta svar att du saknar -- eller så har du vaknat på en arg sida av kudden. Skälet att de valt sin partner för 27 år sedan var kärlek. Sedan att de har svag ekonomi p g a låg pension och därefter ett orättvis skattesystem för utlandsskrivna pensionärer - borde väl förändras. Eller tycker du att det är riktigt att det skiljer 10-15 procent mellan exakt lika pension beroende var man bor i världen? Utlandssvenskar måste även köpa sin sjukförsäkring. Och vad får man av svenska staten för det man skattar. Ingenting.
Så du skall ha skattelättnad för empati och försörja 2 familjer.
Jag har empati med dom som har det svårt i Sverige redan.
Är inte din eller deras fruar i arbetsför ålder, varför jobbar dom inte då och står för den andre familjens kostnad? Nä lättja handlar det om, det har jag inte empati för.
Du skriver själv att partnern i flesta fall går hemma.

JAG TROR, vet inte men thai frun gillar att visa ut att hon har en farlang med pengar. Pratade med frun om detta, hon tror att ja har lite rätt. Kanske även garanten vill visa lite, frugan har förklarat för sina syskon att om vill ha hjälp med något så komm när ni kan betala eran del så tar vi våran. Samma med att frun med farlang skall jobba, kan tolkas som att farlangen inte är rik Vilket dom flesta thai tror

Nej jag tycker inte det är rättvist, pensionär i utlandet borde ha bättre rättigheter.
Men försörjer man 2 familjer i Thailand är det upp till en själv, inget du vinner empati hos det Svenska folket med.

JAG TROR, vet inte men thai frun gillar att visa ut att hon har en farlang med pengar. Pratade med frun om detta, hon tror att ja har lite rätt. Kanske även garanten vill visa lite, frugan har förklarat för sina syskon att om vill ha hjälp med något så komm när ni kan betala eran del så tar vi våran. Samma med att frun med farlang skall jobba, kan tolkas som att farlangen inte är rik Vilket dom flesta thai tror
Är nog så iaf för vissa Thai, fast jag tror dom med lite bättre utbildning gifta med faranger känner en stolthet över sitt jobb och slutar inte med det pga gift med farang.
Men tjejer tagna ur baren i Pattaya ställer ju sig inte och utför vanligt jobb efter dom blivit tagna ur baren.
Därför många ställde sig i baren, för att slippa utföra vanligt jobb och en sugardaddy...

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
2 K
A
P
Svar
6
Visningar
5 K