Thailendarne har pengar

Jag håller med, självklart kan hon göra Somtam, eller vad hon gör, tills den dag hon dör och självklart kan hon ta sig en resa när hon fyller 70. Mina föräldrar gjorde dock ett 20-tal resor runt om i världen och slutade jobba när de var 60, men jag skulle aldrig komma på tanken att kalla dem rika; det var bara en prioritering de gjorde.

Einar vill med sitt exempel visa att thailändare är rika och, jag vet, många thailändare är oerhört rika. Just den här damen är dock inte rik, hon är en hårt arbetande arbetarklass som samlar burkar tills hon är 70 år för att, eventuellt, kunna åka på sin första, och enda, semester.

Och rikast är dom tydligen i Bangsaen:) I alla fall i jämförelse med det ytterst fattiga folket i Pattaya.

BTT

Och rikast är dom tydligen i Bangsaen:) I alla fall i jämförelse med det ytterst fattiga folket i Pattaya.

BTT

Pattaya är givetvis ofantligt mycket rikare än Bangsaen. Bangsaen har alltid varit för Bangkoks och omgivningens arbetarklass och det kan ses i att det inte finns ett endaste anständigt hotell.

Pattaya var tidigare nästan en no-go zone för Bangkoks välmående men numera börjar det konkurrera med Hua Hin. Pattaya är numera ett respektabelt helgutflyktsmål, på gott och ont för gamla Pattayaälskare givetvis.

Pattaya är givetvis ofantligt mycket rikare än Bangsaen. Bangsaen har alltid varit för Bangkoks och omgivningens arbetarklass och det kan ses i att det inte finns ett endaste anständigt hotell.

Pattaya var tidigare nästan en no-go zone för Bangkoks välmående men numera börjar det konkurrera med Hua Hin. Pattaya är numera ett respektabelt helgutflyktsmål, på gott och ont för gamla Pattayaälskare givetvis.
Håller med där. Dock har en del condos och ett par hyfsade restauranger poppat upp men att Hilton eller Sheraton öppnar nåt där ligger nog långt in i framtiden.

Vi skall nog inte göra oss allt för lustiga över Einar för honom (liksom min far och andra expats) är 20 baht en stor summa pengar som gör att de väljer en viss plats och äta en viss mat för att ha råd att leva.

Pattaya har jobbat hårt på imagen. Visst är det en partytown och lär så förbli men mycket mer inriktat mot inhemsk turism och evenemang

Det är nog ingen fara. Den thailändska medelklassfamiljen på utflykt till Pattaya undviker nog dom värsta bargatorna.

Det är värre med ryssarna som kan springa och hoppa på bargatorna med både barn och annat.

BTT

Och det är ju helt OK. Jag har dock ingen pension och min fru har 600 Baht i månaden; det ger oss 10 Baht per person och dag och även i Bangsaen så skulle det nog klassas som arbetarklass.

Vår dotter är svensk medborgare sedan födsel och har varit i Sverige över 20 gånger. Hon får dock inget CSN-bidrag och få universitet i Europa är gratis för henne. Ett bättre universitet i England kostar 400,000 SEK om året och plus boendekostnader får man räkna med 2 miljoner för 3 år. Hade vi inte sparat undan lite pengar, vilket är klart enklare när man knappt betalar någon skatt, så hade det blivit svårt.

Ja, så är det.
Det är lite knepigt att svara på när man är rik.

Jag skrev tidigare om tjejen vars man dog i Kina. Nu sitter hon ensam i ett hus som är betalt sedan länge, en ny bil som är betald och några miljoner på banken.
Hon har rätt bra förmögenhet, men saknar vettig inkomst och är närmare 30 år än 40 år.
Hon har pengar med andra ord, men jag skulle nog inte påstå att hon är rikare än mig så länge hon inte har någon vettig inkomst oavsett om hennes kontoutdrag ser mycket roligare ut än mitt kontoutdrag.
Hennes man hade en inkomst på runt 400k/månad, men den inkomsten ärver hon inte. Nu får hon alltså försöka överleva på sina miljoner, vilket inte kommer att fungera utan att få sig ett heltidsjobb.
De extra pengarna kan hon förgylla vardagen med däremot och dessutom lär det nog räcka till att dryga ut pensionen då det är dags.

Att inte kunna använda sina pengar innan man fyllt 70 år är knappast ett tecken på att man är rik, precis som du säger.
Även jag har ”fattiga” föräldrar, men dom har åtminstone varit i Thailand 5-6 gånger och runt om i Europa, Marocko och andra ställen.
Man kan ju undra varför den snart 70 åriga och rika damen inte har varit ute på resor tidigare då hon tydligen är så oerhört rik.

Personligen tror jag att Einar stirrar ner i lommeboken sin och referenspunkten ligger där, precis som när ett gäng thailändare dricker en Punk IPA för 450thb. För Einar verkar det vara en utopi, för övriga norrmän så är det helt överkomligt.
Att Somchai i stort tycker att det är dyrt med Chang är en annan sak.
Einar har på sin ålders höst upptäckt att det finns en del thailändare som har ok med pengar och han verkar börja ana att det finns thailändare så är fullsketna av stålar.
Nu vill Einar gärna upplysa oss om att dessa finns eftersom vi förnekar detta faktum och aldrig skulle få för oss att thailändare kan ha pengar. Dvs. det du upptäckte för 26 år sedan blir du upplyst om idag.

Håller med där. Dock har en del condos och ett par hyfsade restauranger poppat upp men att Hilton eller Sheraton öppnar nåt där ligger nog långt in i framtiden.

Vi skall nog inte göra oss allt för lustiga över Einar för honom (liksom min far och andra expats) är 20 baht en stor summa pengar som gör att de väljer en viss plats och äta en viss mat för att ha råd att leva.

Pattaya har jobbat hårt på imagen. Visst är det en partytown och lär så förbli men mycket mer inriktat mot inhemsk turism och evenemang

Absolut, mina föräldrar bodde alltid på ett sunkigt hotell i Jomtien för 600 Baht per natt och tyckte det var fantastiskt. De tyckte nog inte att 20 Baht var stora pengar men helt klart räknade de 100-Bahtingar.

Vem som är rik kan vara svårt att avgöra. Jag bor nu på Sheraton i Guangzhou och det är över 2,000 SEK per natt, dock är det inte jag som betalar. Dessutom är jag platinum/titan- medlem och kan äta och dricka gratis. Man kan givetvis välja att se det som lyx fast jag ser det snarare som ett tecken på att jag inte är så rik; hade jag varit rik på riktigt hade jag inte behövt spendera 100 dagar per år på ett hotell......

Gick ut för att köpa riktig öl men gick på pumpen då jag vägrar att ladda ned kinesiska appar och Visa/Mastercard inte fungerar längre. Snabbt upp till loungen och sno några sunköl; känns mer Tibrofattig än Bangkokrik :p

2.webp
4.webp

5.webp

3.webp

Absolut, mina föräldrar bodde alltid på ett sunkigt hotell i Jomtien för 600 Baht per natt och tyckte det var fantastiskt. De tyckte nog inte att 20 Baht var stora pengar men helt klart räknade de 100-Bahtingar.

Vem som är rik kan vara svårt att avgöra. Jag bor nu på Sheraton i Guangzhou och det är över 2,000 SEK per natt, dock är det inte jag som betalar. Dessutom är jag platinum/titan- medlem och kan äta och dricka gratis. Man kan givetvis välja att se det som lyx fast jag ser det snarare som ett tecken på att jag inte är så rik; hade jag varit rik på riktigt hade jag inte behövt spendera 100 dagar per år på ett hotell......

Gick ut för att köpa riktig öl men gick på pumpen då jag vägrar att ladda ned kinesiska appar och Visa/Mastercard inte fungerar längre. Snabbt upp till loungen och sno några sunköl; känns mer Tibrofattig än Bangkokrik :p

2.jpg
4.jpg

5.jpg

3.jpg
Guanzhou e dessutom en skitstad. Jag blev bjuden på en "lyxrestaurang" en gång. Jag ursäktade mig att jag ville på muggen men sprack o köpte en big mac istället

För folk som har pengar så är tid det dyrbaraste vi har. Jag kan vara ledig varje gång jag är hemma i Pattaya och utnyttjar det till max. Att bo på hotell e inget kul utan frugan så spelar ingen roll vilket hotell det e

Guanzhou e dessutom en skitstad. Jag blev bjuden på en "lyxrestaurang" en gång. Jag ursäktade mig att jag ville på muggen men sprack o köpte en big mac istället

För folk som har pengar så är tid det dyrbaraste vi har. Jag kan vara ledig varje gång jag är hemma i Pattaya och utnyttjar det till max. Att bo på hotell e inget kul utan frugan så spelar ingen roll vilket hotell det e

Guangzhou är absolut ingen höjdare men om man, som jag, spenderar 50% av tiden i Kina så är Guangzhou rätt bra :p .

Nedstängningen under Covid var tuff för många men för mig var det guld, jag kunde se på Narcos, Breaking Bad och Sopranos med dottern och bli av med 20 kg övervikt. När man som jag levt i 51 år börjar man inse att det kanske bara är en tredjedel kvar, och då ökar värdet per ledig dag exponentiellt.

2.jpg
4.jpg

5.jpg

3.jpg

Kostar det rummet 2000 kr natten så är jag Thaksin Shinawatra.

BTT

2.webp
4.webp

5.webp

3.webp

Ja, jag håller inte heller till i Norge då och då för att jag är rik. Det är mestadels för att lönen är ok och dessutom är det relativt enkelt jobb att utföra.
Helst hoppas jag på mer stålar, men även om jag skulle dubbla inkomsten så hade jag nog inte blivit rik. Jag hade däremot fått en dubbelt så bra inkomst, vilket inte är att förakta.

Ja, jag håller inte heller till i Norge då och då för att jag är rik. Det är mestadels för att lönen är ok och dessutom är det relativt enkelt jobb att utföra.
Helst hoppas jag på mer stålar, men även om jag skulle dubbla inkomsten så hade jag nog inte blivit rik. Jag hade däremot fått en dubbelt så bra inkomst, vilket inte är att förakta.

Jävligt svårt att bli rik på lön, nästan omöjligt skulle jag tro; rik blir man bara på investeringar. Man kan dock göra sitt bästa istället för att gnälla på hur jävligt allting är; kan man tjäna mer i Kina eller Norge är det givetvis ett bra alternativ.

Jävligt svårt att bli rik på lön, nästan omöjligt skulle jag tro; rik blir man bara på investeringar. Man kan dock göra sitt bästa istället för att gnälla på hur jävligt allting är; kan man tjäna mer i Kina eller Norge är det givetvis ett bra alternativ.

Ja, investeringar och ett sparsamt leverne för att inte slösa upp kapital som man ska investera.
Själv gillar jag lite motstånd och att man får tänka efter både en och två gånger innan man öppnar börsen eller drar magnetremsan även om det i många fall kan vara lite tråkigt.

En liten sidoanekdot, när jag ändå är igång.
En kollega till mig skickade in sin uppsägning från jobbet. Han bestämde sig för att bli vaktmästare hos kommunen där hemma i Norge.
Han gillar klockor (vem gör inte det) och får nu senarelägga inköp av en A.Lange & Söhne.

Det är ingen billig klocka, så jag förstår honom absolut. Å andra sidan är det knappast en klocka för en som jobbar som vaktmästare heller.
Hade han haft lust så hade han kunnat köpa de klockor han vill ha. Vi titulerar honom som ”laksearvingen” på jobbet och han behöver inte dra in på knäckebrödet.
Han lever dock bara på sin lön egentligen. Inga större utsvävningar alls som inte lönen klarar av att täcka.

Men man är rätt så rik när man kan skita i ett relativt välbetalt jobb och bli vaktmästare åt kommunen.

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
2 K
A
P
Svar
6
Visningar
5 K