Thailendarne har pengar

I början köpte jag lite taxfree kända parfymer, smink etc med mig hem men helt okända för henne.
Många gngr gav hon bort till typ städerskan när vi hyrde hus.
Smell to much.
Så idag köper jag inget med mig längre och inte blivit någon reaktion på det.

I början köpte jag lite taxfree kända parfymer, smink etc med mig hem men helt okända för henne.
Många gngr gav hon bort till typ städerskan när vi hyrde hus.
Smell to much.
Så idag köper jag inget med mig längre och inte blivit någon reaktion på det.
Det går lika bra med cooling powder :)

Vi är nog rätt många som idiotförklarar idioter som betalar 1000 tals kronor extra för märke symbolen med.
Jag köpet själv aldrig dyra märkeskläder, även om jag sällan heller köper det allra billigaste. Jag skulle dock inte idiotförklara de som gör det, förutsatt att de har så mycket pengar att inköpen inte spelar någon roll för deras ekonomi.

Som jag skrev så tror jag de flesta av oss lägger väldigt lite tanke på om andra har dyra kläder och vi skulle därför inte tänka på om någon har ett par Gucciskor och huruvida de är äkta eller inte. De som faktiskt bryr sig om någon har ett par Gucciskor ser dock om de är fake. Det är därför dubbelt dumt att köpa fake då de enda du skulle kunna imponera på är de som faktiskt ser att det är fake.

Jag köpet själv aldrig dyra märkeskläder, även om jag sällan heller köper det allra billigaste. Jag skulle dock inte idiotförklara de som gör det, förutsatt att de har så mycket pengar att inköpen inte spelar någon roll för deras ekonomi.

Som jag skrev så tror jag de flesta av oss lägger väldigt lite tanke på om andra har dyra kläder och vi skulle därför inte tänka på om någon har ett par Gucciskor och huruvida de är äkta eller inte. De som faktiskt bryr sig om någon har ett par Gucciskor ser dock om de är fake. Det är därför dubbelt dumt att köpa fake då de enda du skulle kunna imponera på är de som faktiskt ser att det är fake.

Jag har själv några kopior på kläder, inte för att jag är ute efter märket utan för att de såg sköna/bra ut. Inköpt på någon marknad som antagligen alla utanför Bangsaen förstår bara säljer kopior. Jag är helt med på vad du menar, visst är det så.
Min bättre hälft köper sällan märkesgrejor, hon kör vanligtvis sina no name-brands men har bra smak som funkar där hon ska vara, affärsmöten eller avslappnat hemma.

Sånt här går väl ofta i perioder för expats/långliggare härnere. Den första tiden är det väl amuletter och skit som gäller, sedan tillkommer guld i alla dess former för att visa sin "status". Senare fattar nog de flesta att den statusen guld ger enbart existerar bland de som inte har råd att köpa guld själva. Antar det gäller så med det mesta, generellt, ju mer pengar desto högre nivå på leksakerna man tävlar med.

/ SatanG

Hej

Rubriken för tråden är ju ”Thailendarne har pengar” men det gäller verkligen inte alla.

24 million people in Thailand face risks associated with multidimensional poverty​

March 5, 2025

Thailand has made significant progress in reducing poverty, but still faces challenges as around 24 million citizens remain vulnerable to multidimensional poverty, according to a report from the Office of the National Economic and Social Development Council (NESDC).

Mvh isan lover

Hej

Rubriken för tråden är ju ”Thailendarne har pengar” men det gäller verkligen inte alla.

24 million people in Thailand face risks associated with multidimensional poverty​

March 5, 2025

Thailand has made significant progress in reducing poverty, but still faces challenges as around 24 million citizens remain vulnerable to multidimensional poverty, according to a report from the Office of the National Economic and Social Development Council (NESDC).

Mvh isan lover
Står inte att 24 miljoner är fattiga utan att 24 miljoner riskerar att falla in i fattigdom.
Sen kan man diskutera vad är fattigdom, knappast några som svälter i Thailand

Står inte att 24 miljoner är fattiga utan att 24 miljoner riskerar att falla in i fattigdom.
Hej

Är det någon som har påstått att dom skulle vara fattiga ?

Sen kan man nog vara fattig utan att svälta.
Mvh isan lover

Hej

Är det någon som har påstått att dom skulle vara fattiga ?

Sen kan man nog vara fattig utan att svälta.
Mvh isan lover
Du påstår hela tiden.
Nej har man mat för dagen och tak över huvudet är man inte fattig.
Du förväxlar med välfärd.
Jordklotet hade inte klarat av att hela dess befolkning lever som svenskar.
Svensk välfärd gäller inte överallt och thailändare är inte fattiga.

Du påstår hela tiden.
Nej har man mat för dagen och tak över huvudet är man inte fattig.
Du förväxlar med välfärd.
Jordklotet hade inte klarat av att hela dess befolkning lever som svenskar.
Svensk välfärd gäller inte överallt och thailändare är inte fattiga.
Hej

Du får gärna citera det inlägget där jag påstår detta i samband med att 24 miljoner riskerar att hamna i fattigdom ?

Men det blir nog svårt eftersom det inte finns något sådant inlägg. :)

Mvh isan lover

Jag levde ibland på 2000 baht i månaden på mat i Thailand och svalt aldrig så jag var inte fattig då?

Vi är alla olika. Jag kan äta nudelsoppa tre gånger per dag om det kniper eller äta omelett fem dagar i veckan och havregrynsgröt resten av tiden.

BTT

Jag levde ibland på 2000 baht i månaden på mat i Thailand och svalt aldrig så jag var inte fattig då?

Vi är alla olika. Jag kan äta nudelsoppa tre gånger per dag om det kniper eller äta omelett fem dagar i veckan och havregrynsgröt resten av tiden.
Jag tror inte att du klarar många dagar på 2 000 bath idag? Nog helt andra priser numera än vad det var på din tid. :unsure:

Vad ligger en barfine på numera? Frågar åt BTT. :angel::-[

Jag tror inte att du klarar många dagar på 2 000 bath idag? Nog helt andra priser numera än vad det var på din tid. :unsure:

Vad ligger en barfine på numera? Frågar åt BTT. :angel::-[

Faktiskt ingen aning. Har inte löst ut någon dam sedan 2012 och då låg barfinen på 200-250 baht på soi 7 och 8 i Pattaya.

BTT

BTT
Det är väl därför som du fått förtidspension.Dåliga kostvanor sätter sina spår. :)

Hej

Intressant läsning för dom som tycker eller tror att Thailändarna i allmänhet har pengar.

Posted Friday at 12:47 PM
food.jpg
Picture courtesy of Wikipedia

The International Monetary Fund (IMF) has issued a stark warning to Thailand to enhance support for struggling families to prevent millions from remaining trapped in a debilitating cycle of debt. Released on April 9, the IMF's Country Focus report emphasizes that over half of Thai workers lack formal employment, which deprives them of job security and essential social protections, leaving them vulnerable to economic disruptions.

Many households are resorting to borrowing just to cover basic living expenses, creating a cycle of informal debt that poses a threat to Thailand's financial stability. Although the household debt-to-GDP ratio has slightly decreased to 89% from its pandemic peak, it remains worryingly high. An IMF spokesperson cautions that if this issue is addressed too aggressively without considering broader implications, it could harm consumer spending and business confidence by inadvertently tightening credit.

To adequately address the issue, the IMF recommends that Thai policymakers intensify social protections, decrease dependence on informal lending, and foster long-term financial resilience. Thai officials have already initiated several measures, such as repayment assistance, debt restructuring, regulatory crackdowns, and financial literacy campaigns. A significant initiative includes the You Fight, We Help relief scheme introduced in December 2024, which offers borrowers reduced payments, waived interest, and flexible repayment terms.

The Bank of Thailand's responsible lending guidelines, implemented in January 2024, have facilitated the restructuring of over 7 million accounts, with new borrowing caps based on asset levels aimed at curbing excessive debt. However, the IMF insists that further action is necessary, particularly concerning persistent, non-viable debt that permanently excludes borrowers from the formal credit system.

The report suggests streamlining personal bankruptcy laws and establishing an efficient debt resolution system. It also urges the Thai government to collaborate with the private sector to lower the costs of household debt resolution. The IMF cites Brazil as a successful example, highlighting a program that allowed defaulters to settle loans at significant discounts through banks without requiring taxpayer funds. This initiative helped over 15 million people restructure debts totalling 52 billion reals, nearly 0.5% of Brazil's GDP between July 2023 and May 2024.

The IMF's message is unequivocal: to prevent a household debt crisis from escalating into a national one, Thailand must invest in sustainable support mechanisms for its most vulnerable citizens or risk them falling further into financial distress, reported The Thaiger.

Mvh isan lover

FB_IMG_1744070812153.webp

Hej

Genomsnittet säger ingenting egentligen eftersom det är landets rikaste som lägger beslag på det mesta av pengarna, en anställd arbetare i Bangkokområdet tjänar enligt Forbes ca 433 USD i månaden och bland bönderna på landsbygden uppges 11% av familjerna leva på 81 USD per månad samtidigt som Thailand år 2021 hade ca 125 400 millionärer och 1 300 multi-millionärer.

Mvh isan lover

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
2 K
A
P
Svar
6
Visningar