Värmetrögt hus

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Birger

Nedtystad
Fråga till er huskunniga i thailand! Den gode Legolas, vars inlägg jag följt med stort nöje, har rått mig att fråga er som bott länge i Isaan och som är allvisa och kunniga likt den allvise Oden. Jag skall nog inte ha mer vin nu.

Det är ju mycket länge sedan Oden var allvis och världsalltets härskare, men jag litar på att ni är mer "up to date". Frågan gällde:

Lecasten för husbygge. Jag vill bygga en kåk som det tar lång tid att värma upp, men som håller värme ett tag. Klimatstabil, alltså.
Lecakulor för fyllning på innertak (ljudisolering, grannen är ett tempel).
Någon som sett materialen i nånstans inom changvat Konkhaen ?

Satsa på isolering som du lägger på vinden i stället. Isoleringen i thailand ligger i plastpåse som man ska vara rädd om. Blir ju lättare än leca. Finns hos dom största byggvaruhusen.

Om jag skulle bygga upp ett nytt hus så skulle jag definitivt se till att ta det bygg material som isolerar mot kyla och värme.
Tegel är ju värdelöst, luftspalter i väggarna som forslar varmluften från rummen.
Som alla vet så stiger värmen, det gäller då att få bort den varma luften från tex vinden.
Bra ventilation är lösningen på det problemet självdrag eller några små fläktar, kan man bygga själv.
Jo källare skulle inte vara så dumt men vad blir det för kostnad, tänker på dränering som måste va 100%.
Om Värme och Energi smarta hus fin det hur mycket som helst skrivet på nätet.
Ska man nu bo i huset 20-30år eller mer så ska man väl för fan ha det bra. Slippa dessa jäkla ac'na så mycket som möjligt.
Vad som händer när jag dör och Thai tar över skiter jag i. Trivs dom i kåken så var så goda

Har själv byggt hus i Isaan.
Vi har använt material för att stänga ute värmen.
Kan bli jävligt varmt uppe i Isaan på dagarna annars.
Special mursten samt isolering i taket.
En stor fläkt för att forsla bort all varm lyft som finns under taket.
Innan vi ordnade med isoleringen så hade vi en temperatur mitt på dagen i huset på över +30.
Efter isoleringen har vi kommit ner till +22.
Det är en fruktansvärd skillnad skall ni veta.
Även om man kan tycka att +22 är varmt i Svedala så är det långt ifrån samma värme nere i LoS.
Så jag skulle råda eventuella byggare att lägga några kronor extra på bra mursten till att börja med.
Sedan se till att bygga en STOR veranda för det är där man sitter mesta tiden på dygnet.
Massa onödiga rum gör varken till eller ifrån.
Dom gillar att sova i flock dom små thaiarna.
Vill ni ha fler tips så skicka mig ett PM så skall vi nog kunna luska fram lite mer info om vad ni vill ha.

Mvh

"Spindeln " sa:
Har själv byggt hus i Isaan.
Vi har använt material för att stänga ute värmen.
Kan bli jävligt varmt uppe i Isaan på dagarna annars.
Special mursten samt isolering i taket.
En stor fläkt för att forsla bort all varm lyft som finns under taket.
Innan vi ordnade med isoleringen så hade vi en temperatur mitt på dagen i huset på över +30.
Efter isoleringen har vi kommit ner till +22.
Det är en fruktansvärd skillnad skall ni veta.
Även om man kan tycka att +22 är varmt i Svedala så är det långt ifrån samma värme nere i LoS.
Så jag skulle råda eventuella byggare att lägga några kronor extra på bra mursten till att börja med.
Sedan se till att bygga en STOR veranda för det är där man sitter mesta tiden på dygnet.
Massa onödiga rum gör varken till eller ifrån.
Dom gillar att sova i flock dom små thaiarna.
Vill ni ha fler tips så skicka mig ett PM så skall vi nog kunna luska fram lite mer info om vad ni vill ha.

Mvh

Helt riktigt byggt.
Att bygga hus genom teorin, att det är svalt i skuggan var ok på 1800-talet och tidigare.
Har man tänkt använda AC så är isolering det bästa.

Som jag skrivit i de flesta husbyggar inlägg så skiter jag i värme/kyl isolering eftersom jag inte stannar mer än några veckor per år i Thailand. Energiförbrukningen ger jag således fan i.

Men den akustiska delen är däremot viktigare. Vettigt material, dubbla väggar, isolerat innertak och helst treglasfönster. Annars blir det som att sova i tält.

Jag har nog missat att hålla koll på den här tråden och varit oartig nog att inte svara den gode Legolas. Syftet med en "trossbotten" är inte i första hand att hålla kvar värme, även om jag tror det kan behövas de kallaste nätterna, utan att Ljudisolera.
Grannen är ett tempel och jag vägrar att låta mig bli väckt varje morgon 0430 av deras plingande och mässande.
Jag vill ha tyst inomhus.
Frågan kvarstår: någon som sett leca? Jag har hört att det skall finnas på större handelsträdgårdar.

"Birger " sa:
Jag har nog missat att hålla koll på den här tråden och varit oartig nog att inte svara den gode Legolas. Syftet med en "trossbotten" är inte i första hand att hålla kvar värme, även om jag tror det kan behövas de kallaste nätterna, utan att Ljudisolera.
Grannen är ett tempel och jag vägrar att låta mig bli väckt varje morgon 0430 av deras plingande och mässande.
Jag vill ha tyst inomhus.
Frågan kvarstår: någon som sett leca? Jag har hört att det skall finnas på större handelsträdgårdar.
Jag har läst på ett flertal forum ang husbygge att dom har använt leka block så det finns jag hitta bara inta där dom säger var dom handlat. men stora byggvaruhus är nog det bästa att börja på.

"ledarn " sa:
Har du fläkt mellan yttertak och innertak då ?
Eller menade du en/flera stora takfläktar ?

Min veranda kommer vara minst lika stor till ytan som resten av huset... Vet av erfarenhet att man bara sitter där :nod: :nod:

Har en stor fläkt i mellan rummet .... ja ..... det gör massa grader. otroligt men samt.

"ledarn " sa:
Inte alls otroligt... Ventilation är ju hemligheten, och kan man hjälpa den så blir det tydligen bättre...
Ska kommas ihåg inför vårt nya hus. :wai:
Satsa då på små ljudlösa saker som du bygger in lite snyggt, Finns i Thailand typ dator fläktar, i olika storlekar, blir skitbra att bygga in kopplas till en reostat, tyst och behagligt. Man kan ha dom fläktarna till mycket, jag byggde in en i en plexi som jag sen sågade till för att passa i ovandelen av sidorutan på bilen, vart kanon frisk luft när man var in och handlade varma sommardagar

här i byn ä det en schweizare som bott här i 20år han bygger farang-hus med bubbla väggar med luftspalt å tunn skumplastissolering med blank utsida, luftspalt mellan tak å vägg så det blir självdrag,

"in-ka " sa:
här i byn ä det en schweizare som bott här i 20år han bygger farang-hus med bubbla väggar med luftspalt å tunn skumplastissolering med blank utsida, luftspalt mellan tak å vägg så det blir självdrag,

in-ka

Kan du få tag i någon beskrivning eller bilder från den här Schweizarn, om hur man går tillväga vid byggandet av dessa väggar och tak du talar om??
För det låter intressant inför mina byggplaner och hur man kan gör sitt hus maximalt energi riktigt, alla idéer är goda idéer..
Om det finns ritning så är det lungt, kan läsa dessa, 20 år i byggbranchen..

Jo-Be

Oavsett vad ni tycker finnes naturlagar!!!!
Om ni inte vet kan ni testa att slå kallt resp. varmt vatten i en termos. Den isolerar för värme resp. kyla och så fungerar det även i hus. Mjuk isolering är mer jludabsorberande än hårda. Isolera taken med mjuk isolering även mot värmen/kylan beroende på var man bor men komihåg att det inte hjälper om man inte stänger fönster och dörrar. Taket är största boven vid alla väder men även väggarna har betydels, isolera med mjuk typ stenull eller glasull för tempens skull och judet reduseras kraftigt. Leca har inte samma förmåga att reducera jlud eller värme/kyla men fungerar ju som bärande material, varför den brukas en hel del i sverige för vi har annan konstruktion pga obefintlig skalvrisk. Oftast i thailand bygger man med betongkonstruktion som senare fylles ut med tegel mm.

"kjell.t " sa:
Oavsett vad ni tycker finnes naturlagar!!!!
Om ni inte vet kan ni testa att slå kallt resp. varmt vatten i en termos. Den isolerar för värme resp. kyla och så fungerar det även i hus. Mjuk isolering är mer jludabsorberande än hårda. Isolera taken med mjuk isolering även mot värmen/kylan beroende på var man bor men komihåg att det inte hjälper om man inte stänger fönster och dörrar. Taket är största boven vid alla väder men även väggarna har betydels, isolera med mjuk typ stenull eller glasull för tempens skull och judet reduseras kraftigt. Leca har inte samma förmåga att reducera jlud eller värme/kyla men fungerar ju som bärande material, varför den brukas en hel del i sverige för vi har annan konstruktion pga obefintlig skalvrisk. Oftast i thailand bygger man med betongkonstruktion som senare fylles ut med tegel mm.
vad händer mä mjuk issolering när den blir fuktig? ä ju regnperioder har jag hört , hr dock alldrig varit här då så ja vet inte hur fuktigt dä ä

Det finns mjuk isolering som tåler fukt, i sverige finns gul glasull som inte tåler vatten för sen luktar den kattpiss men det finns en hel del som tåler fukt med anat bindemedel.
Tror glasullen är rosa i sverige om inte mitt minne sviker från den tid jag reparerade en linje på Gullfiber.
Jag har själv en gråaktig isolering i sattahipp utan problem

Jag har nog varit lite otydlig med syftet med mitt planerade värmetröga hus :jag vill förstås isolera ute värmen, inte behålla den inne. Inne får AC:n hålla svalt, men den skall inte behöva gå för att kyla hela Thailand utan jag tänkte mig att när det väl blivit svalt skulle det hålla ett tag.
Samma princip som att vi isolerar svenska hus för att värmeluftpumpen inte skall behöva gå för jämnan. Men tipsen om mjuk isolering i taket låter bra. Där är ju huvudskälet att hålla tyst inomhus, värmeisolering behövs säkert bara de kallaste nätterna och kanske inte ens varje år. Leca var bara en tanke, jag antar att det är billigt eftersom det används i handelsträdgårdarna för jordförbättring.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3