Vilka behöver rapportera och vilka behöver inte rapportera 24h.

Det är en myt skapad av filmvärlden. Det hävdas att NSA har den möjligheten.
Det är en myt eftersom en mobiltelefon är en traditionell sändare och mottagare och kommunicerar med GSM radiotorn för att komma in på telenätet. Det är här den går spåra. triangulera positionen från radiotornen och/eller på lokatorsignalen om den är påslagen på telefonen.
Stänger du av telefonen stängs strömmatningen till sändaren och mottagaren och telefonen går inte längre spåra för den kan inte sända sin signal.
Att klocka och larm fortfarande fungerar beror på särskilda klockkretsar i ic-kretsen som man på ett interrupt kan väcka telefonen. Den kan dock inte sända för det finns ingen sådan ström.
Och förstår man inte det så funderar jag på slutledningsförmågan i teknikhänseendet , ingen kraftkälla påslagen ingen sändning = ingen spårbarhet

Det är en myt eftersom en mobiltelefon är en traditionell sändare och mottagare och kommunicerar med GSM radiotorn för att komma in på telenätet. Det är här den går spåra. triangulera positionen från radiotornen och/eller på lokatorsignalen om den är påslagen på telefonen.
Stänger du av telefonen stängs strömmatningen till sändaren och mottagaren och telefonen går inte längre spåra för den kan inte sända sin signal.
Att klocka och larm fortfarande fungerar beror på särskilda klockkretsar i ic-kretsen som man på ett interrupt kan väcka telefonen. Den kan dock inte sända för det finns ingen sådan ström.
Det har spekulerats i om vissa telefoner inte stänger av sig och det är en annan sak. Är den avstängd går det inte, men stänger den inte av sig, då går det.
Sen tror jag det kan bli jobbigt att per automatik spåra samtliga utlänningars påslagna mobiler , det blir nog i så fall att jobba med just en intressant Mobil tillhörande någon som skall kontrolleras

Ja det räcker väl till allt smink, kom inte å säg att din fru inte är mån om utseendet ;)
Jo hon har börjat sminka sig sista halvåret eller året, innan det så var det väldigt sällan, hade knappt nåt smink hemma.
Men nu sen vi flytta in i nya huset kan hon stå länge vid spegeln, bättre förr då var hon klar lika snabbt som mig.
Tror hon blev påverkad av att se andra uppsminkade tanter på skolan eller om det är åldern, innan brydde hon sig inte och åker vi till byn slutar hon bry sig rätt snabbt med.
Och sist köpte jag lite i taxfree, men förutom läppstiftet syns det knappt att hon sminkat sig oftast.

Och förstår man inte det så funderar jag på slutledningsförmågan i teknikhänseendet , ingen kraftkälla påslagen ingen sändning = ingen spårbarhet
555, du anar inte hur många personer jag stött på som till och med tror att telefonsamtal mellan mobiler går direkt mellan mobilerna. De skulle alltså vara helt oberoende av om strömmen slutat fungera i elnät etc. Eller tror att man inte kan ha medhörning på mobiler för den går inte över tråd sägs det.
Här i Thailand säger de till och med att man måste stänga av mobiltelefonen även inomhus när åskan går, för annars är det farligt.
Myterna är fler än det finns mobiltelefonmodeller tror jag.
Såg reklam om en film som gick ut på att hela världen skickats tillbaks till typ medeltiden på grund av en stor EMP som dödade all elektronik. Fullständig oförstående för teknik. Verkar som de tror den är magisk.
Eller klassikern i filmer, tortyr med stötar från ett bilbatteri.... Asgarv varje gång det dyker upp i filmer.
Eller, öka upplösningen för att se vad en kornig bild innehåller.
Teknikförståelsen hos folk är något jag inte sätter en femöring på en gång. Den är obefintlig.

Sen tror jag det kan bli jobbigt att per automatik spåra samtliga utlänningars påslagna mobiler , det blir nog i så fall att jobba med just en intressant Mobil tillhörande någon som skall kontrolleras
Nåja, med ett datorprogram kan man lägga in spårdata i databasen löpande utan att någon behöver engagera sig. Vid behov går man in på den intressanta telefonen och tittar vart den var. Men att sitta och övervaka alla. Nej, inte en chans.

555, du anar inte hur många personer jag stött på som till och med tror att telefonsamtal mellan mobiler går direkt mellan mobilerna. De skulle alltså vara helt oberoende av om strömmen slutat fungera i elnät etc. Eller tror att man inte kan ha medhörning på mobiler för den går inte över tråd sägs det.
Här i Thailand säger de till och med att man måste stänga av mobiltelefonen även inomhus när åskan går, för annars är det farligt.
Myterna är fler än det finns mobiltelefonmodeller tror jag.
Såg reklam om en film som gick ut på att hela världen skickats tillbaks till typ medeltiden på grund av en stor EMP som dödade all elektronik. Fullständig oförstående för teknik. Verkar som de tror den är magisk.
Eller klassikern i filmer, tortyr med stötar från ett bilbatteri.... Asgarv varje gång det dyker upp i filmer.
Eller, öka upplösningen för att se vad en kornig bild innehåller.
Teknikförståelsen hos folk är något jag inte sätter en femöring på en gång. Den är obefintlig.
Att du är inomhus skyddar dig inte.
Vi fick ett rejält blixtnedslag sist ombord, slog ut ena gyrot som står skyddat inne.

Jo hon har börjat sminka sig sista halvåret eller året, innan det så var det väldigt sällan, hade knappt nåt smink hemma.
Men nu sen vi flytta in i nya huset kan hon stå länge vid spegeln, bättre förr då var hon klar lika snabbt som mig.
Tror hon blev påverkad av att se andra uppsminkade tanter på skolan eller om det är åldern, innan brydde hon sig inte och åker vi till byn slutar hon bry sig rätt snabbt med.
Och sist köpte jag lite i taxfree, men förutom läppstiftet syns det knappt att hon sminkat sig oftast.
Själv har jag slutat bry mig, vill hon sminka sig varsågod, har förklarat tusen ggr att hon är finare utan smink. Är iofs som att prata för döva öron :)
I byn upphör sminkandet, men skall vi någonstans, blir det stridsmålning;)

Att du är inomhus skyddar dig inte.
Vi fick ett rejält blixtnedslag sist ombord, slog ut ena gyrot som står skyddat inne.
Ja telefonen kan alltid ta skada på grund av den elektricitet som är i luften runt dig. Men här tror de att du som människa är i fara. Det är en annan sak.
Samma som EMP, den dödar bara elektronik som är spänningsatt, inte avslagen sådan.

Det var ju det jag skrev ,Eller ?? :)För övrigt inga problem , mitt tel,nummer eller Facebook konto finns bara hos mina vänner , Inga Workinggirls som kan erhålla sånt, privata saker håller jag för mig själv . Ni drar gärna egna slutsatser av att jag är öppen med att jag ibland kan sitta på en bar ,vet inte vad ni har för självkontroll av era lustar , själv inga problem alls .. :)
Det är inte bara myndigheter som kollar en. :p.
Jag är ju själv i Phrae i veckorna, Noi jobbar i Nan.
En morgon ringde hon och sa att du har inte varit hemma inatt.
Grannen hade ringt henne. :wai:
Ok sa jag, var har jag varit då? Det visste hon inte och jag berättade inte.
Sa bara att antingen litar du på mig, eller inte oavsett vaar jag är.
Hon fattade med en gång och det var bra. Den frågan har aldrig mera dykt upp.:p
Nu började jag tänka på dom där workig girls i din berättelse. Vad gör dom? :cool::p
Annars slutade jag rapportera vad jag gör när jag flyttade hemifrån. Lite privatliv skall man väl ha som vuxen. :beer:

Det är inte bara myndigheter som kollar en. :p.
Jag är ju själv i Phrae i veckorna, Noi jobbar i Nan.
En morgon ringde hon och sa att du har inte varit hemma inatt.
Grannen hade ringt henne. :wai:
Ok sa jag, var har jag varit då? Det visste hon inte och jag berättade inte.
Sa bara att antingen litar du på mig, eller inte oavsett vaar jag är.
Hon fattade med en gång och det var bra. Den frågan har aldrig mera dykt upp.:p
Nu började jag tänka på dom där workig girls i din berättelse. Vad gör dom? :cool::p
Annars slutade jag rapportera vad jag gör när jag flyttade hemifrån. Lite privatliv skall man väl ha som vuxen. :beer:
Som gift har man väl inget privatliv?
Jag berättar allt jag gör för frugan, hon behöver inte ens fråga.
Idag har jag pratat 5 gånger med dom där hemma.
Vi gör det mesta ihop, förutom tråkiga saker då skickar hon iväg mig med ursäkten att lättare hon stannar hemma med den yngste ;)

Som gift har man väl inget privatliv?
Jag berättar allt jag gör för frugan, hon behöver inte ens fråga.
Idag har jag pratat 5 gånger med dom där hemma.
Vi gör det mesta ihop, förutom tråkiga saker då skickar hon iväg mig med ursäkten att lättare hon stannar hemma med den yngste ;)
Du har rätt på många sätt.
Der var lite ironi i mitt inslag mot en del tankar i tråden.
Jag är också gift numera och visst pratar vi med varandra om allt möjligt men jag rapporterar inte allt jag gör men inte för att jag har något behov att dölja saker.
Däremot har all svartsjuka dött, vilket jag tycker är bra, hon åker bort rätt mycket på sitt jobb och jag är inte orolig, det är inte hon heller numera.
Hon behöver inte heller ta ledigt från jobbet för att följa med när jag skall till konsulat med mera.
Känns bara bra att ha förtroende för varandra utan att behöva kontrollera den andre.
Det var på första tiden jäkla koll när jag var här själv.
Det är ju rätt vanligt annars att thai har bihustru(r). Så på ett sätt förstår jag dom.
Hennes släkt åkte runt här och en del kom in till och med.
Det satt jag stopp för och idag är det ingen som kollar, för det behövs inte.
Ibland hjälper det att ryta till. :D

Nu finns det Appar och att dela position Google Maps är mycket praktiskt i många fall för att se var nära och kära befinner sig.

Det finns säkert mer avancerade program att köpa på nätet för att mer diskret spionera.

20191014_091416-259x300.jpg

20191014_091451-259x153.jpg

Det har spekulerats i om vissa telefoner inte stänger av sig och det är en annan sak. Är den avstängd går det inte, men stänger den inte av sig, då går det.

Jag föreslår att du kollar upp detta igen, det finns mobiler där vissa delar får ström även i avstängt läge och dels registrerar var den befinner sej och givetvis så lämnar den då samtidigt spår i systemet om vart den befinner sej.

Jag föreslår att du kollar upp detta igen, det finns mobiler där vissa delar får ström även i avstängt läge och dels registrerar var den befinner sej och givetvis så lämnar den då samtidigt spår i systemet om vart den befinner sej.
Citat mig från det inlägg du svarade:

Kan stämma, var inne hos Telia och klagade på att mitt saldo minskade fast telefonen var avstängd.
Killen där påstod att vissa appar som FB och andra gick ut på egen hand och letade efter uppdatering mm. trots avstängd.
Detta var en iPhone den gången.

Kan stämma, var inne hos Telia och klagade på att mitt saldo minskade fast telefonen var avstängd.
Killen där påstod att vissa appar som FB och andra gick ut på egen hand och letade efter uppdatering mm. trots avstängd.
Detta var en iPhone den gången.
Nej, det där är en skröna sagt av en person som inte var tekniskt lagd.
Det finns inget sätt en app kan starta en avstängd telefon på.
Appar söker själv inte efter uppdateringar, det är uppdateringsfunktionen på din telefon som letar uppdateringar för de appar du har installerat, aldrig någonsin appen själv.
Däremot skall man minnas att skärmsläckaren är inte "avstängd", den är bara en svart skärm där telefonen är på i bakgrunden.

Vad gäller uppdateringar finns det inte en enda tillverkare du kan hämta uppdateringar för. det är inte så det fungerar tekniskt.
Både på Apple och Google måste man skapa ett konto för att kunna leverera program. Alla tillverkare av appar måste ladda upp appen med ett nyare versionsnummer hos Apple eller Google på deras servrar. Personal där går igenom appen o kontrollerar att den inte bryter mot reglerna. Sedan lanseras den som tillgänglig för telefonerna att hitta i uppdateringstjänsten. Appen i sig är alltså aldrig inblandad i sina egna uppdateringar.

Den där berättelsen låter mer som den akvariebutik som hävdade att fiskar inte behöver så mycket mat för de äter vatten.

Senast ändrad:
Nej, det där är en skröna sagt av en person som inte var tekniskt lagd.
Det finns inget sätt en app kan starta en avstängd telefon på.
Appar söker själv inte efter uppdateringar, det är uppdateringsfunktionen på din telefon som letar uppdateringar för de appar du har installerat, aldrig någonsin appen själv.
Däremot skall man minnas att skärmsläckaren är inte "avstängd", den är bara en svart skärm där telefonen är på i bakgrunden.

Vad gäller uppdateringar finns det inte en enda tillverkare du kan hämta uppdateringar för. det är inte så det fungerar tekniskt.
Både på Apple och Google måste man skapa ett konto för att kunna leverera program. Alla tillverkare av appar måste ladda upp appen med ett nyare versionsnummer hos Apple eller Google på deras servrar. Personal där går igenom appen o kontrollerar att den inte bryter mot reglerna. Sedan lanseras den som tillgänglig för telefonerna att hitta i uppdateringstjänsten. Appen i sig är alltså aldrig inblandad i sina egna uppdateringar.

Den där berättelsen låter mer som den akvariebutik som hävdade att fiskar inte behöver så mycket mat för de äter vatten.
Jag tror faktiskt mer på killen på Telia än dig.

Jag tror faktiskt mer på killen på Telia än dig.
Dom bolagen kan ju ingenting om telefoner.
Försök få hjälp vid en Telia servicedisk, 0 koll på en telefon.
Enda dom klarar är att sälja telefoabonemang, dom har ingen teknisk utbildning, oftast ingen utbildning överhuvudtaget.
Det är ett lågavlönat jobb man får för man inte orkade gå klart skolan ;)

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
3 K
Phirawan
P
L
Svar
4
Visningar