Kommer Thai Airways överleva skuld- och coronakrisen ?

 
Så om alla är med om att rädda skutan ( Thai Airways) kanske det går att rädda????
Vi kommer att veta om några år.
Men om det skulle bli chapter 7 och de tvungna att sälja tillgångar då är Thai Airways solvent...
Tillgångar större än skulden vi får hoppas att det går inte den vägen.

Kanske Thai Airways kan göra en JAL.

Solvent eller inte, kanske är på gränsen ?

Enligt denna artikel i Bangkok Post är skulden stort sett lik med tillgångarna:

"The source said the court was informed the airline had registered capital of 26.9 billion baht, debts of 354.4 billion and assets worth 349.6 billion. THAI already missed a 10.2 billion baht debt payment due on May 21. "

 
Senast ändrad:
Solvent eller inte, kanske är på gränsen ?

Enligt denna artikel i Bankok Post är skulden stort sett lik med tillgångarna:

"The source said the court was informed the airline had registered capital of 26.9 billion baht, debts of 354.4 billion and assets worth 349.6 billion. THAI already missed a 10.2 billion baht debt payment due on May 21. "

Den är på gränsen men LITE högre än skulde.
LITE :eek:
 
Överskriften i denna tråd är en fråga, som än så länge inte kan besvaras, men jag tycker, det ser svart ut för Thai Airways.
Senaste, jag läste någonstans, var, att Thai säkert inte kommer att flyga innan September, och även det tror jag inte riktigt på.

Här är en "Opinion" från en "Freelance Economist".
Han är inte optimist !

"How can a company start a restructuring process with almost 80 billion baht in deficit? Who will finance that deficit? Without cash for working capital, no airline could restart as there is no money to pay salaries, fuel costs, landing fees, maintenance fees and so on. "

 
Jag skrev: Thai har alla förutsättningar att överleva så länge som det uppfattas som en nationalklenod och statuspryl av högsta ledningen i landet

Detta kan vara en förutsättning för att Thai överlever. Om detta ska uppfattas som positivitet vet jag inte. Som jag uppfattar flygmarknaden finns det en överkapacitet och ett lönsamhetsproblem oavsett coronan. Därför kanske det inte blir så lätt att sälja Thai även om man vill. Om man bryr sig om bokföringsproblem får man en förlust vid en försäljning.

Min tro är att man hittar en mygellösning. Vari den består överlåter jag till kreativa thailändare.

När det gäller SAS är jag tveksam till nyttan av att staten ska gå in med ytterligare miljarder. Norrmännen var förståndiga som gjorde sig av med sin andel. SAS blir alltmer ett danskt bolag med huvudkontoret i Solna. För oss som bor i stockholmstrakten finns det ingen anledning att flyga till CPH och därifrån till Bangkok. Vi kan lika gärna flyga över Helsingfors eller Oslo. Priset avgör. Där brukar inte SAS hänga med. Finnair flyger dessutom över Bromma vilket framstår som attraktivt för en del.

En framtida lösning kan vara att SAS passagerare åker med thaiplan. Det har hänt förr.

Hej

Arlanda kläms mellan Helsingfors och Köpenhamn och har nog snart spelat ut sin roll, drömmen om Arlanda som en nordisk storflygplats kommer nog att stanna vid en dröm, det finns helt enkelt inget behov av ytterligare en sådan, Arlanda kommer nog mer och mer med tiden att fungera lite på det sätt som Landvetter fungerar idag.

Mvh isan lover
 
Hej

Arlanda kläms mellan Helsingfors och Köpenhamn och har nog snart spelat ut sin roll, drömmen om Arlanda som en nordisk storflygplats kommer nog att stanna vid en dröm, det finns helt enkelt inget behov av ytterligare en sådan, Arlanda kommer nog mer och mer med tiden att fungera lite på det sätt som Landvetter fungerar idag.

Mvh isan lover
Hade du bott i regionen hade du känt till att regionen har ett mycket stort antal huvudkontor för multisar och kämpar därför för att få ett större Arlanda med mer direktflyg. Regionen har dessutom en del offentliga myndigheter av internationell karaktär. Arlanda och Bromma är dessutom omstigningsstation för många resor inom Norden. Du kan också lägga till fraktflyg, ambulansflyg, privatflyg. Underlaget är 23% av landets befolkning. Kan bli någon extra procent om något år.

Köpenhamn kan komma att få kämpa mot tyska städer. Kan bli tufft.

Största problemet för Arlanda i dag är byggnationen, som har byggts ut stegvis. En expert sa till mig att den kan jämföras med en sommarstuga som har byggts om och till ett antal gånger. Skulle man bygga Arlanda i dag skulle det se helt annorlunda ut.

Enligt de utredningar som togs fram till regionplanen var man mycket hoppfull om regionens framtid inklusive Arlanda. Regionen har mig veterligen ingen ambition att bli nordisk storflygplats man nöjer sig med att bli bäst i Sverige också i fortsättningen.

Vad är underlaget för din dystra framtid? När S berättade att det blir ingen utbyggnad såg de ut att ha förätit sig på extremt sura citroner. Dina ministrar var tidigare positiva. Mp behövde ett köttben för att gå med på en del saker. Det blev Arlandas utbyggnad. Fasas Mp ut är problemen till stor del lösta.
 
Hej

Arlanda kläms mellan Helsingfors och Köpenhamn och har nog snart spelat ut sin roll, drömmen om Arlanda som en nordisk storflygplats kommer nog att stanna vid en dröm, det finns helt enkelt inget behov av ytterligare en sådan, Arlanda kommer nog mer och mer med tiden att fungera lite på det sätt som Landvetter fungerar idag.

Mvh isan lover
Du har en poäng. Allt hänger på MP.

Stockholm har stora möjligheter utan oket från MP. De försökte döda Bromma flygplats också men Alliansen parerade snyggt.

Att Helsingfors ska ta över tror jag inte på. De är stora på asien, ja, men slipper vi oket från miljötalibanerna så vinner Arlanda.

Tyvärr har ditt parti vikt ner sig för talibanerna just nu men det finns en morrondag också som kan ge andra besked.
 
Hade du bott i regionen hade du känt till att regionen har ett mycket stort antal huvudkontor för multisar och kämpar därför för att få ett större Arlanda med mer direktflyg. Regionen har dessutom en del offentliga myndigheter av internationell karaktär. Arlanda och Bromma är dessutom omstigningsstation för många resor inom Norden. Du kan också lägga till fraktflyg, ambulansflyg, privatflyg. Underlaget är 23% av landets befolkning. Kan bli någon extra procent om något år.

Köpenhamn kan komma att få kämpa mot tyska städer. Kan bli tufft.

Största problemet för Arlanda i dag är byggnationen, som har byggts ut stegvis. En expert sa till mig att den kan jämföras med en sommarstuga som har byggts om och till ett antal gånger. Skulle man bygga Arlanda i dag skulle det se helt annorlunda ut.

Enligt de utredningar som togs fram till regionplanen var man mycket hoppfull om regionens framtid inklusive Arlanda. Regionen har mig veterligen ingen ambition att bli nordisk storflygplats man nöjer sig med att bli bäst i Sverige också i fortsättningen.

Vad är underlaget för din dystra framtid? När S berättade att det blir ingen utbyggnad såg de ut att ha förätit sig på extremt sura citroner. Dina ministrar var tidigare positiva. Mp behövde ett köttben för att gå med på en del saker. Det blev Arlandas utbyggnad. Fasas Mp ut är problemen till stor del lösta.

Hej

Jag har full förståelse för att man på östkusten vill se Arlanda som en fullgod konkurrent till Kastrup, men jag tror inte att det finns några långsiktiga förutsättningar för detta, Kastrup kommer nog även fortsatt att vara störst och attraktivast i Norden.

Att SAS och Arlanda på allvar skulle kunna utmana Finnair på rutterna till Asien tror jag inte heller på, att skjuta upp utbyggnaden av Arlanda var i mina ögon helt logisk.

Mvh isan lover
 
Om Thai
Överskriften i denna tråd är en fråga, som än så länge inte kan besvaras, men jag tycker, det ser svart ut för Thai Airways.
Senaste, jag läste någonstans, var, att Thai säkert inte kommer att flyga innan September, och även det tror jag inte riktigt på.

Här är en "Opinion" från en "Freelance Economist".
Han är inte optimist !

"How can a company start a restructuring process with almost 80 billion baht in deficit? Who will finance that deficit? Without cash for working capital, no airline could restart as there is no money to pay salaries, fuel costs, landing fees, maintenance fees and so on. "



Ska man lyssna på denna ekonom, så är det bara att putta företaget över kanten till avgrunden, fast jag är benägen att hålla med honom, men det finns andra sidor av detta, flyg kan leasingbolaget ta tillbaka, i dom finns ett värde, ett värde som dom i samma stund får skriva ner, med tanke på att dom lär bli stående på marken, med en kostnad för underhåll och markhyra,
utan en skuldsanering så är det till att avveckla, jag ser inte annat än en väldigt lång uppförsbacke.
 
Hej

Jag har full förståelse för att man på östkusten vill se Arlanda som en fullgod konkurrent till Kastrup, men jag tror inte att det finns några långsiktiga förutsättningar för detta, Kastrup kommer nog även fortsatt att vara störst och attraktivast i Norden.

Att SAS och Arlanda på allvar skulle kunna utmana Finnair på rutterna till Asien tror jag inte heller på, att skjuta upp utbyggnaden av Arlanda var i mina ögon helt logisk.

Mvh isan lover
De experter, som jag har lyssnat på har haft andra uppfattningar än din tro. Enligt dem kommer regionen och Arlanda att utvecklas väl. Du har all rätt att ha samma uppfattningar som Mp men jag håller inte med.

Dina teorier om konkurrens med andra flygplatser är mindre intressanta än hur regionen utvecklas. Så länge regionen kan behålla och dra till sig nya och högteknologiska företag är allt bra. Med ett befolkningsunderlag på 2,5 milj invånare kommer en och annan att behöva flyga.

Brommas öde är mera ovisst. Enligt experterna, som jag lyssnade på tar det omkring 30 år att genomföra en avveckling och hitta något nytt t ex att bygga ut Arlanda.

För att undvika alla missförstånd vill jag framföra att jag har inget emot att andra flygplatser i landet utvecklas väl. I dag är flera nedläggningshotade p g a dålig lönsamhet.
 
De experter, som jag har lyssnat på har haft andra uppfattningar än din tro. Enligt dem kommer regionen och Arlanda att utvecklas väl. Du har all rätt att ha samma uppfattningar som Mp men jag håller inte med.

Dina teorier om konkurrens med andra flygplatser är mindre intressanta än hur regionen utvecklas. Så länge regionen kan behålla och dra till sig nya och högteknologiska företag är allt bra. Med ett befolkningsunderlag på 2,5 milj invånare kommer en och annan att behöva flyga.

Brommas öde är mera ovisst. Enligt experterna, som jag lyssnade på tar det omkring 30 år att genomföra en avveckling och hitta något nytt t ex att bygga ut Arlanda.

För att undvika alla missförstånd vill jag framföra att jag har inget emot att andra flygplatser i landet utvecklas väl. I dag är flera nedläggningshotade p g a dålig lönsamhet.

Hej

Jag säger inte att Arlanda kommer att läggas ned och försvinna, jag tror bara inte att den kommer att utvecklas till det stora Skandinaviska Hub som man en gång drömde om, rollen som Skandinaviskt Hub är tyvärr vikt för Kastrup.

Mvh isan lover
 
Hej

Jag säger inte att Arlanda kommer att läggas ned och försvinna, jag tror bara inte att den kommer att utvecklas till det stora Skandinaviska Hub som man en gång drömde om, rollen som Skandinaviskt Hub är tyvärr vikt för Kastrup.

Mvh isan lover
Det viktiga är att Arlanda och regionen utvecklas väl. Om den blir Skandinavisk hub eller inte är mindre viktigt. Kastrups roll är inte given enligt dem som jag lyssnade på. Tyska storstäder kan medföra hård konkurrens. Framtiden kan innehålla faktorer som påverkar flygplatserna t ex snabbtåg, tystare flygplan, befolkningsutveckling, turism, digitala möten etc. Det som händer på andra sidan Östersjön kan också påverka Arlanda.
 
Det viktiga är att Arlanda och regionen utvecklas väl. Om den blir Skandinavisk hub eller inte är mindre viktigt. Kastrups roll är inte given enligt dem som jag lyssnade på. Tyska storstäder kan medföra hård konkurrens. Framtiden kan innehålla faktorer som påverkar flygplatserna t ex snabbtåg, tystare flygplan, befolkningsutveckling, turism, digitala möten etc. Det som händer på andra sidan Östersjön kan också påverka Arlanda.

Hej

Själv tror jag inte att konkurrensen ifrån Tyskland är så svår för Kastrup att hantera så länge SAS är livskraftigt och har så många direktflighter just ifrån Kastrup, både Norge och Sverige matar ju dessutom ett konstant flöde av passagerare till just Kastrup, sen omfattar ju Öresundsregionen själv hela 3 785 000 människor.

Mvh isan lover
 
Hej

Själv tror jag inte att konkurrensen ifrån Tyskland är så svår för Kastrup att hantera så länge SAS är livskraftigt och har så många direktflighter just ifrån Kastrup, både Norge och Sverige matar ju dessutom ett konstant flöde av passagerare till just Kastrup, sen omfattar ju Öresundsregionen själv hela 3 785 000 människor.

Mvh isan lover
Den tyska konkurrensen för Kastrup blir inte svår förrän den fasta förbindelsen över Fehmarnbelt blir verklighet (om den nu någonsin blir det). Flaskhalsen som bromsar detta är färjorna Rödby - Puttgarden. Och det finns ingen tysk storflygplats i Danmarks omedelbara närhet, närmast ligger Hamburg och Berlin. Det krävs supersnabba tåg om dessa flygplatser skall kunna konkurrera och jag betvivlar starkt att det blir så.
 
Hej

Själv tror jag inte att konkurrensen ifrån Tyskland är så svår för Kastrup att hantera så länge SAS är livskraftigt och har så många direktflighter just ifrån Kastrup, både Norge och Sverige matar ju dessutom ett konstant flöde av passagerare till just Kastrup, sen omfattar ju Öresundsregionen själv hela 3 785 000 människor.

Mvh isan lover
Här är några siffror som belyser underlaget för Arlanda:

Både Irene Svenonius och finansborgarrådet Anna König Jerlmyr säger att Stockholms ekonomi är avgörande för hela landet. Svenonius säger att Stockholms län står för 35 procent av hela Sveriges BNP och hälften av statens intäkter.
 
Den tyska konkurrensen för Kastrup blir inte svår förrän den fasta förbindelsen över Fehmarnbelt blir verklighet (om den nu någonsin blir det). Flaskhalsen som bromsar detta är färjorna Rödby - Puttgarden. Och det finns ingen tysk storflygplats i Danmarks omedelbara närhet, närmast ligger Hamburg och Berlin. Det krävs supersnabba tåg om dessa flygplatser skall kunna konkurrera och jag betvivlar starkt att det blir så.

Hej

Håller med helt, hade Frankfurt legat nära gränsen hade det varit annorlunda.

Mvh isan lover
 
Men vad i, tråden handlar om Thai air, överleva eller inte, men här diskuteras politik, MP, Kastrup och Arlanda, Bromma,

kanske dags att byta namn på tråden?
Tai air har landat på Arlanda. Det får de gärna fortsätta med om de överlever vilket de gör med stor sannolikhet. Övriga frågor har varit kopplade till Arlandas utveckling.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp