Kommer Thai Airways överleva skuld- och coronakrisen ?

 
Thai kommer överleva även denna gången men staten har inte längre majoritetsägande vad jag förstår. Detta för att kunna rensa bort korruptionen som grottat in sig i väggarna samt bli av med alla snyltare som på livstid (inkl familjemedlemmar) åkt gratis business när och vart de vill.
De har mycket skulder men också många långivare som inte vill bli helt utan pengar. Sen har vi ju en toppspelare som antagligen inte vill bli av med en flotta som han kan leka och bestämma över.

/ SatanG
Vi får hoppas du har rätt:rolleyes:
 
Thai kommer överleva även denna gången men staten har inte längre majoritetsägande vad jag förstår. Detta för att kunna rensa bort korruptionen som grottat in sig i väggarna samt bli av med alla snyltare som på livstid (inkl familjemedlemmar) åkt gratis business när och vart de vill.
De har mycket skulder men också många långivare som inte vill bli helt utan pengar. Sen har vi ju en toppspelare som antagligen inte vill bli av med en flotta som han kan leka och bestämma över.

/ SatanG

Ja, det konstiga är just, att i praktiken är thailändska staten fortfarande majoritetsägare.

Officiellt ägar staten nu 47,86 % av aktierna efter att ha sålt 3,17 % av aktier till Vayupak Fund.
Vayupak Fund ägar nu 18,29 % av aktierna, och Vayupak Fund styrs av Krungthai Bank, där thailändska staten indirekt ägar mer än 60 av aktierna !

Så det syns som att staten inte är majoritetsägande, men i praktiken är det annorlunda.

I senaste rapporter i olika medier låter det som, att förhandlingar med kreditorer går bra, men jag tror, man ska ta den information med en nypa salt, inte för att jag vet mera än vad man kan läsa i medier, men jag har inte mycket förtroende för regeringens "shenanigans "
Shenanigans = busstreck ? inte säker på det.....
 
Thai kommer överleva även denna gången men staten har inte längre majoritetsägande vad jag förstår. Detta för att kunna rensa bort korruptionen som grottat in sig i väggarna samt bli av med alla snyltare som på livstid (inkl familjemedlemmar) åkt gratis business när och vart de vill.
De har mycket skulder men också många långivare som inte vill bli helt utan pengar. Sen har vi ju en toppspelare som antagligen inte vill bli av med en flotta som han kan leka och bestämma över.

/ SatanG

Hej

Tror ocksa att Thai kommer att överleva men någon utrensning och stopp på korruption tror jag inte alls på, möjligtvis byts några korrumperade ut och ersätts av andra korrumperade som får chansen att berika sig lite.

Mvh isan lover
 
B894302C-E3DC-4F34-838D-E9BB2CE53C61.png
 
Ja, det konstiga är just, att i praktiken är thailändska staten fortfarande majoritetsägare.

Officiellt ägar staten nu 47,86 % av aktierna efter att ha sålt 3,17 % av aktier till Vayupak Fund.
Vayupak Fund ägar nu 18,29 % av aktierna, och Vayupak Fund styrs av Krungthai Bank, där thailändska staten indirekt ägar mer än 60 av aktierna !

Så det syns som att staten inte är majoritetsägande, men i praktiken är det annorlunda.

I senaste rapporter i olika medier låter det som, att förhandlingar med kreditorer går bra, men jag tror, man ska ta den information med en nypa salt, inte för att jag vet mera än vad man kan läsa i medier, men jag har inte mycket förtroende för regeringens "shenanigans "
Shenanigans = busstreck ? inte säker på det.....
Gouvernent Savings Bank är också statlig och har aktier i Thai.
Kontrollen av staten är stor trots manövrern med att minska sitt ägande.
Dom utländska långivarna har naturligtvis någon form av pant eller borgen som säkerhet.
 
"...Thai Airways International (THAI) has admitted it is looking to delay yet again the resumption of scheduled flights to Aug 1.... "

"THAI will not resume flights to Italy, Moscow, Vienna, Oslo, Stockholm, Sapporo, Fukuoka, Sendai, Kathmandu and Colombo, although it is still not clear if the routes will be closed permanently."


/ SatanG
 
Får dom inte tillskott av nya pengar för att överleva är utsikten liten.
Även att starta om på nytt kräver enorma mängder pengar.
Sen får man inte glömma att konkurrerande bolag gärna blir av med en konkurrent.
Oroande är att Thai har lån i så många länder.
Om flera långivare vill konvertera lån till aktier i Thai som pant är det inte längre ett thailändskt bolag och då faller glorian av.

Har thailändska staten råd att lösa ut utländska långivare kan det gå vägen.
De skulle i princip kunna göra som Sverige. låta riksbanken köpa obligationer. Med andra ord trycka pengar. Ett problem kan vara att USA kan få för sig att de aktivt trycker ned Bathens värde. Då kan exporten bli lidande.
 
Hej

Tror ocksa att Thai kommer att överleva men någon utrensning och stopp på korruption tror jag inte alls på, möjligtvis byts några korrumperade ut och ersätts av andra korrumperade som får chansen att berika sig lite.

Mvh isan lover
Thai har alla förutsättningar att överleva så länge som det uppfattas som en nationalklenod och statuspryl av högsta ledningen i landet Det kan möjligen också ha en militär betydelse för att flytta runt trupp och prylar snabbt för att bekämpa terrorister och uppror. Kanske kan det också vara bra för att ha arbete åt stridspiloter i fredstid.
När Thai bildades med hjälp av personal utlånad från SAS var det stort och de två ledarna fick träffa kungen och berätta om den lyckliga tilldragelsen.
Kan också finnas nostalgiska skäl därför att Rama X har varit pilot hos Thai.

Troligen hittar man några okonventionella ekonomiska lösningar, som inte Ingves skulle kunna använda.
 
Thai har alla förutsättningar att överleva så länge som det uppfattas som en nationalklenod och statuspryl av högsta ledningen i landet Det kan möjligen också ha en militär betydelse för att flytta runt trupp och prylar snabbt för att bekämpa terrorister och uppror. Kanske kan det också vara bra för att ha arbete åt stridspiloter i fredstid.
När Thai bildades med hjälp av personal utlånad från SAS var det stort och de två ledarna fick träffa kungen och berätta om den lyckliga tilldragelsen.
Kan också finnas nostalgiska skäl därför att Rama X har varit pilot hos Thai.

Troligen hittar man några okonventionella ekonomiska lösningar, som inte Ingves skulle kunna använda.
Var hittar du din positivitet med thais skulder? Tyvärr tror jag personligen att utländska intressen tar över.
 
Där dom har stora skulder och lån.

Känt är ju intressen i bla Japan, USA, Schweiz och Airbus har fodringar.
Det är troligt att man lånat mycket av även kinesiska långivare.
Uppgifter finns att 70% av skulderna är utländska.
Betala skulderna eller få utländska delägare är ett scenario till en konkurs.
 
Var hittar du din positivitet med thais skulder? Tyvärr tror jag personligen att utländska intressen tar över.
Jag skrev: Thai har alla förutsättningar att överleva så länge som det uppfattas som en nationalklenod och statuspryl av högsta ledningen i landet

Detta kan vara en förutsättning för att Thai överlever. Om detta ska uppfattas som positivitet vet jag inte. Som jag uppfattar flygmarknaden finns det en överkapacitet och ett lönsamhetsproblem oavsett coronan. Därför kanske det inte blir så lätt att sälja Thai även om man vill. Om man bryr sig om bokföringsproblem får man en förlust vid en försäljning.

Min tro är att man hittar en mygellösning. Vari den består överlåter jag till kreativa thailändare.

När det gäller SAS är jag tveksam till nyttan av att staten ska gå in med ytterligare miljarder. Norrmännen var förståndiga som gjorde sig av med sin andel. SAS blir alltmer ett danskt bolag med huvudkontoret i Solna. För oss som bor i stockholmstrakten finns det ingen anledning att flyga till CPH och därifrån till Bangkok. Vi kan lika gärna flyga över Helsingfors eller Oslo. Priset avgör. Där brukar inte SAS hänga med. Finnair flyger dessutom över Bromma vilket framstår som attraktivt för en del.

En framtida lösning kan vara att SAS passagerare åker med thaiplan. Det har hänt förr.
 
Jag skrev: Thai har alla förutsättningar att överleva så länge som det uppfattas som en nationalklenod och statuspryl av högsta ledningen i landet

Detta kan vara en förutsättning för att Thai överlever. Om detta ska uppfattas som positivitet vet jag inte. Som jag uppfattar flygmarknaden finns det en överkapacitet och ett lönsamhetsproblem oavsett coronan. Därför kanske det inte blir så lätt att sälja Thai även om man vill. Om man bryr sig om bokföringsproblem får man en förlust vid en försäljning.

Min tro är att man hittar en mygellösning. Vari den består överlåter jag till kreativa thailändare.

När det gäller SAS är jag tveksam till nyttan av att staten ska gå in med ytterligare miljarder. Norrmännen var förståndiga som gjorde sig av med sin andel. SAS blir alltmer ett danskt bolag med huvudkontoret i Solna. För oss som bor i stockholmstrakten finns det ingen anledning att flyga till CPH och därifrån till Bangkok. Vi kan lika gärna flyga över Helsingfors eller Oslo. Priset avgör. Där brukar inte SAS hänga med. Finnair flyger dessutom över Bromma vilket framstår som attraktivt för en del.

En framtida lösning kan vara att SAS passagerare åker med thaiplan. Det har hänt förr.
Thai Arways är börsnoterat företag i Thailand och därför kan aldrig säljas mer en till 49%. till utländska köpare...
 
Japanska JAL 2010 eller 2011.hade samma problen som Thai har idag och gjorde samma sak som Thai ska göra, chapter 11.

Okej, JAL hade större skuld 25 eller 26 miljarder USD.

Och slaktade personal från 47-48 tusen jag höftar lite, länge sen jag läste om detta till 31 tusen och gjorde sig av med olönsamma rutter

Och går bra i dagsläget.

Så om alla är med om att rädda skutan ( Thai Airways) kanske det går att rädda????
Vi kommer att veta om några år.
Men om det skulle bli chapter 7 och de tvungna att sälja tillgångar då är Thai Airways solvent...
Tillgångar större än skulden vi får hoppas att det går inte den vägen.

Kanske Thai Airways kan göra en JAL.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp