Att skicka pengar / en farangs äventyr i LOS

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
NORDEA:Vid köp av 1 000,00 Svensk krona (SEK) får du 4 255,32 Bath (THB) till kursen 0,2350.

(Säljkurs sedel, 2013-05-02 12:04)

De andra bankerna har lägre kurser....

BANGKOKBANK.... ger vid ungefär samma tidpunkt 4,360.00 THB per svensk krona. Följaktligen lönar det sig att skicka kronor och inte bath.

ECB har sänkt räntan till 0,5 % vilket kommer att stärka kronan på kort sikt. Teknikföretagen vill att Riksbanken ska haka på vilket skulle försvaga den starka kronan och gynna exportföretagen.

Mvh Hans Svensson

Valutaomräknare SWEDBANK, 1000 svenska kronor
Från SEK SvenskaAUD - AustralienBGN - BulgarienCAD - KanadaCHF - SchweizCNY - KinaCZK - TjeckienDKK - DanmarkEUR - EuroGBP - StorbritannienHRK - KroatienJPY - JapanLTL - LitauenLVL - LettlandNOK - NorgePLN - PolenRUB - RysslandTHB - ThailandUSD - USAZAR - Sydafrika>
Till SEK Svenska<AUD - AustralienBGN - BulgarienCAD - KanadaCHF - SchweizCNY - KinaCZK - TjeckienDKK - DanmarkEUR - EuroGBP - StorbritannienHRK - KroatienJPY - JapanLTL - LitauenLVL - LettlandNOK - NorgePLN - PolenRUB - RysslandTHB - ThailandUSD - USAZAR - Sydafrika>
Belopp
Resultat 4208.75
:thumbsdown:

"Hans Svensson " sa:
NORDEA:Vid köp av 1 000,00 Svensk krona (SEK) får du 4 255,32 Bath (THB) till kursen 0,2350.

(Säljkurs sedel, 2013-05-02 12:04)
Om du läser det Mackes kommit fram till är det inte denna kurs som används vid överföringar mellan banker. Den kurs du hänvisar till är när du ska köpa valuta på ett Nordea kontor. Denna dåliga kurs har ju med sedelhantering och risker att ligga på sedlar att göra. Den kurs du ska titta på är börskursen mellan SEK och THB och så korrigera den kursen enligt Mackers information.

Läs igen ska du se!

"Janne " sa:
Om du läser det Mackes kommit fram till är det inte denna kurs som används vid överföringar mellan banker. Den kurs du hänvisar till är när du ska köpa valuta på ett Nordea kontor. Denna dåliga kurs har ju med sedelhantering och risker att ligga på sedlar att göra. Den kurs du ska titta på är börskursen mellan SEK och THB och så korrigera den kursen enligt Mackers information.

Läs igen ska du se!

Jag har skickat både bath och kronor genom åren och senast diskuterat detta med en s.k personlig bankman. Det råder ingen tvekan om att det är bättre att skicka kronor.
Detta har jag alltså kommit fram till genom att jag både skickat bath och svenska kronor via svenska banker. Så är det, så är det, så är det...

Till läsarna....Jag ska ändå göra ett expriment och skicka ner 45000bath och se vad Nordea tar ut i kronor....Jag gissar på runt 11000:-kr kanske mer....
Jag förlorar runt 1000:-kr för att bevisa att denna Macke har fel....
Exakta siffror för kostnaden i kronor att skicka 45000bath kommer imorgon....

Mvh Hns Svensson

Till läsarna...skickade 45000bath....Jag konstaterar att Nordea nu på morgonen den 3/5-13 dragit 30:-kr i avgift + 10044:-kr (tiotusenfyrtifyrakronor), det blir cirka 4,48bath per krona....
Svårt att säga vad jag skulle fått om jag skickat kronor, just nu är kronan stark, men det var mycket bättre kurs än vad jag trodde...

Mvh Hans Svensson

"Hans Svensson " sa:
Till läsarna...skickade 45000bath....Jag konstaterar att Nordea nu på morgonen den 3/5-13 dragit 30:-kr i avgift + 10044:-kr (tiotusenfyrtifyrakronor), det blir cirka 4,48bath per krona....
Svårt att säga vad jag skulle fått om jag skickat kronor, just nu är kronan stark, men det var mycket bättre kurs än vad jag trodde...

Mvh Hans Svensson
Måste bara tillägga "Så är det, så är det, så är det..." :D

"Hans Svensson " sa:

Mvh Hans Svensson

Så bra, då kan vi få verifierat Nordea också. Har du någon tid? Kursen steg under morgontimmarna (från 06:00 - 4.53 till 09:00 4:55)

Om det var vid 9-tiden så har faktiskt Nordea en kurs som är betydligt sämre än Swedbank och SHB ( -7 s atang mot SHB -4 och Swedbank -3)

Frågan är om det här testet verkligen visar att det är bäst att skicka thb, kurserna hos thaibankerna är idag över 4.52 så undrar om du inte hade tjänat på att skicka sek iaf... ;)

"FA " sa:
Frågan är om det här testet verkligen visar att det är bäst att skicka thb, kurserna hos thaibankerna är idag över 4.52 så undrar om du inte hade tjänat på att skicka sek iaf... ;)
Det svaret har vi om två dagar, då är det dragning i lotteriet. :-\ ;D

Jag tror att skillnaderna är så små så det som eg avgör vad som blir bäst är hur kursen rör sig de här 3 dagarna det tar för SEK att landa som THB på kontot.
Fördelen med att skicka THB är ju att man vet på direkten vilken kurs man får men om det är vinst eller inte vet man inte förrän 3 dagar senare.

"FA " sa:
Jag tror att skillnaderna är så små så det som eg avgör vad som blir bäst är hur kursen rör sig de här 3 dagarna det tar för SEK att landa som THB på kontot.
Fördelen med att skicka THB är ju att man vet på direkten vilken kurs man får men om det är vinst eller inte vet man inte förrän 3 dagar senare.

Hej....Den kurs jag fick var bra, ordern lade jag kvällen innan - kurser går upp och ner från dag till dag, - idag den 3/5 gick dollarn ner 5öre mot kronan under dagen...-följaktligen stärktes kronan mot bathen under dagen...Det är inte fel att skicka bath, troligen hade det varit bättre att skicka kronor, tillfälligheter styr hur kursen sätts.

Lycka till med "att skicka pengar"!

Hans Svensson

"Hans Svensson " sa:

Mvh Hans Svensson

Ok säger bara 55 555 du hade fått 4.51 se länken http://www.superrichthailand.com/editor/rate.html
Denna stämmer exakt vad du får då du skickar sek. på mottagardagen.
Glöm inte att Nordea och Swedbank använder anra kursen än dom övriga bankerna, då dom skickar Thaibath till Thailand. Detta sedan man stoppade att skick Sek via nätat.

"legolas " sa:
Jösses nu är du fanimej vildare än Zeb McCahan ju... Varför hittar du på sådana saker, det är för allvarligt och folk lägger alltså tid på detta Långeman,, ta det inte så lekfullt.

jag har sagt det förut i ett långt inlägg, de (NORDEA) har alltså INTE slutat att skicka SEK. så påstå inte saker som du inte känner till...

Superrichkurserna... NU blandar du in det här också.... Långeman, jag vet inte i vilken värld detta förekommer som du pratar om, men jag har skickat och transfererat så många gånger, och jag VET att det absolut inte stämmer när jag skickar med NORDEA i alla fall.

På länken som gäller ATM-kurserna här i Thailand, så dra bort runt 5 öre så har du den kurs som gäller, i fredags alltså runt 4,47, detta om du skickar SEK och låter bankerna växla härnere...

http://bankexchangerates.daytodaydata.net/default.aspx

Superrich är väl ett växlingskontor nere i Bangkok?? Eller har jag fel?? Varför skulle Thailands banker blanda sig med dom????

legolas

Hur skall du ha det med din inställning till mig. Då jag skrev om KK då fick jag skit för att jag var allvarlig och stel, detta med KK, är viktigare än någon skiten Thibat hit och dit.Nog om detta Up To you. :D :D
Når man pratar om Banker så finns det Nordea och Swebank, sedan finns det riktiga banker i Swe troligen fortfarande, har ej varit där dom sista 4 åeren så jag är inte säker vill jag påpeka.
Om Man kan skicka Sve kr till Thai från "Norda" igen så är det något dom återgått till, efter att dom stoppade det, så fick dom mycket skit .Samma med Länsf bank och Swebank. :( :( :( :(
Själv har jag en anna bank och skickar SEK till mitt konto i Thai och har inte någon annan stans hittat bättre växelkurs, sedan snart 4 år tillbaka.
Detta är min åsikt med ett stort leeeeeeeeeende ;D ;D ;D ;D

"legolas " sa:
Jösses nu är du fanimej vildare än Zeb McCahan ju... Varför hittar du på sådana saker, det är för allvarligt och folk lägger alltså tid på detta Långeman,, ta det inte så lekfullt.

jag har sagt det förut i ett långt inlägg, de (NORDEA) har alltså INTE slutat att skicka SEK. så påstå inte saker som du inte känner till...

Superrichkurserna... NU blandar du in det här också.... Långeman, jag vet inte i vilken värld detta förekommer som du pratar om, men jag har skickat och transfererat så många gånger, och jag VET att det absolut inte stämmer när jag skickar med NORDEA i alla fall.

På länken som gäller ATM-kurserna här i Thailand, så dra bort runt 5 öre så har du den kurs som gäller, i fredags alltså runt 4,47, detta om du skickar SEK och låter bankerna växla härnere...

http://bankexchangerates.daytodaydata.net/default.aspx

Superrich är väl ett växlingskontor nere i Bangkok?? Eller har jag fel?? Varför skulle Thailands banker blanda sig med dom????

legolas

Till läsarna....

Det som gäller idag är att man naturligtvis kan skicka vilken valuta man vill med Nordea, - detta vet jag eftersom jag precis som legolas skickar via Nordea och det har jag gjort under många år.

Håll en trevlig ton i inläggen, jag tycker långeman passerat gränsen....

Lycka till med att "skicka pengar!"

Mvh Hans Svensson

angående sek-bath

jag har alltid skickat sek,
är det bättre att skicka bath??
virrigt nu.

"magnusjansson " sa:
angående sek-bath

jag har alltid skickat sek,
är det bättre att skicka bath??
virrigt nu.

Hej! Jag föreslår att diskussionen om valutaväxling fortsätter under tråden "Thaibath...". Vänligen skriv frågor och svar där!
Här kan vi diskutera hur mycket det är rimligt att skicka till fastmön och relationsproblematik.

Mvh hans Svensson

"legolas " sa:
Ingen fara Hans Svensson - jag och Långeman tjötar heter det ju på göteborgska, och då blir det lite hetsigt ibland. Men vi gillar varandra så det är ingen fara....

Bra ide´att ta inläggen om thaibaht hit och dit över till tråden som heter just THAIBAHT... Så får Hans Svensson har sin tråd ren och handla om det han vill att det skall handla om.

legolas

Legolas, om du och jag, samt någon mer hoppar till Thaibath, så blir det nog tyst här och det är kanske meningen. Vi ses ower there ;D ;D :D :D ;) ;)

"Hans Svensson " sa:
Hej! Jag föreslår att diskussionen om valutaväxling fortsätter under tråden "Thaibath...". Vänligen skriv frågor och svar där!
Här kan vi diskutera hur mycket det är rimligt att skicka till fastmön och relationsproblematik.

Mvh hans Svensson

Min tillkommande har redan en inkomst eftersom hon är utbildad och har ett """riktigt""" jobb.
Det betyder att jag kommer inte att skicka några pengar, varför ska man skicka pengar?
Har min tillkommande klarat sig innan så klarar hon sig gott och väl till jag flyttar dit.
Snart är min biljett bokad och snart kommer jag. :) :) :)

Jag har bara inte riktigt bestämt mig ännu om jag ska flytta till Phuket, Hat Yai eller någon Risby i dom fattigare delarna av landet. Jag vill inte bo där """ ölgänget""" håller till.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

N
Svar
1
Visningar
1 K
glimten66
G
L
Svar