Blir man lycklig av att ha mycket pengar ?

Hej

Då skiljer sig dom Thai kvinnor som jag känner mot dina, min fru gör allt detta och många av våra bekanta också.

Men att det är männen som bygger hus, jagar och fiskar m.m och utför det fysiskt tunga arbetet håller jag med om

Mvh isan lover
Nej, faranger bygger inte hus själva, jagar och fiskar för att försörja sin fru och hennes familj.

Men jag känner till att vissa faranger byter livsstil och nöjer sig med en enkel standard och ett primitivt byaliv i Thailand.

Kanske inte var fruns dröm och vision när dom gifte sig.

Hej

Det får du gärna utveckla, själv känner jag inte till något sådant fall, en tjej på den Thailändska landsbygden brukar få lära sig laga mat, diska, tvätta, passa sina syskon deltaga vid skörd o.s.v redan i 7-8 års åldern, dom verkar sen sätta en ära i att sköta detta och dom brukar inte gilla om deras man lägger sig i dessa sysslor.

Mvh isan lover
Tyvärr det påståendet tror jag inte på,
Hej

Det får du gärna utveckla, själv känner jag inte till något sådant fall, en tjej på den Thailändska landsbygden brukar få lära sig laga mat, diska, tvätta, passa sina syskon deltaga vid skörd o.s.v redan i 7-8 års åldern, dom verkar sen sätta en ära i att sköta detta och dom brukar inte gilla om deras man lägger sig i dessa sysslor.

Mvh isan lover

Nej, faranger bygger inte hus själva, jagar och fiskar för att försörja sin fru och hennes familj.

Men jag känner till att vissa faranger byter livsstil och nöjer sig med en enkel standard och ett primitivt byaliv i Thailand.

Kanske inte var fruns dröm och vision när dom gifte sig.
Hej

Jag tycker att du har en del fördomar, självklart finns det även Svenskar som kan bygga hus, fiska och jaga, alla har inte tummen mitt i näven, känner till såna både i Thailand och Sverige, lika självklart finns det Thailändskor som kan laga mat, sy, diska, tvätta, ta hand om hem, barn och trivs med det.

Alla Thailändskor är inte lycksökare som vill hitta en falang att leva på, många fortsätter leva ungefär som tidigare och tar med glädje hand om familjen samtidigt som dom bidrar till hushållets ekonomi genom arbete och egna inkomster, känner inte någon Thailändska som bara vill rulla tummarna och bli försörjd av sin man, vi måste umgås med väldigt olika människor.

Mvh isan lover

Min hustru klagar inte på att jag lagar mat. Städ och diskning har hon ibland synpunkter på. Hon är lite pedantiskt vilket jag inte är.
Hej

Det är samma här numera, men det tog lång tid och åtskilliga år innan detta accepterades, varje gång jag visade mig i köket och gjorde något där tog hon det som kritik mot sig.

Men numera vet hon att jag gillar att laga mat ibland, gör saft och sylt, bakar och sånt, men det tog som sagt tid innan detta godtogs, men börjar jag städa kan hon fortfarande se det som ett tecken på att jag inte är nöjd och ta det som kritik.

Mvh isan lover

Hej

Det är samma här numera, men det tog lång tid och åtskilliga år innan detta accepterades, varje gång jag visade mig i köket och gjorde något där tog hon det som kritik mot sig.

Men numera vet hon att jag gillar att laga mat ibland, gör saft och sylt, bakar och sånt, men det tog som sagt tid innan detta godtogs, men börjar jag städa kan hon fortfarande se det som ett tecken på att jag inte är nöjd och ta det som kritik.

Mvh isan lover
Det går att lära sig att leva utan disk och städ jobb.

Hej

Jag tycker att du har en del fördomar, självklart finns det även Svenskar som kan bygga hus, fiska och jaga, alla har inte tummen mitt i näven, känner till såna både i Thailand och Sverige, lika självklart finns det Thailändskor som kan laga mat, sy, diska, tvätta, ta hand om hem, barn och trivs med det.

Alla Thailändskor är inte lycksökare som vill hitta en falang att leva på, många fortsätter leva ungefär som tidigare och tar med glädje hand om familjen samtidigt som dom bidrar till hushållets ekonomi genom arbete och egna inkomster, känner inte någon Thailändska som bara vill rulla tummarna och bli försörjd av sin man, vi måste umgås med väldigt olika människor.

Mvh isan lover
Det är din generalisering och romantik kring farangers liv på landsbygden som roar.

Det går att lära sig att leva utan disk och städ jobb.
När vi är hemma i byn så lejer vi bort tvätt och städning.
Det skulle uppfattas sniket och opassande att inte hjälpa bybor och grannar med små extra inkomster.

Frun vill inte att vi uppfattas som snåla utan vi anpassar oss till vår rikedom och vad som är passande.

Det är lättare att vara lycklig när man har tillräckligt med pengar och helst en stadig inkomst.
Hur glada är folk idag när dom sitter där med sin ”medianinkomst” och räntan på huslånet skruvas upp, maten blir dyrare och allt annat även det går upp i pris?

Det gäller att ha pengar till oförutsedda utgifter och ”oförutsedda” räntehöjningar och inflation.

Jag skulle ha lust att dra till med en motfråga.
”Blir man lycklig av att kronofogden kommer på besök?”

Hej

Mvh isan lover

Thailändskor är väl skapta som alla andra kvinnor i världen.

Problemet är att många av dom som gifter sig med en thaitjej nästan aldrig har sett och träffat andra tjejer än bartjejer.

Bartjejers och vanliga thaitjejers liv är ganska olika.

BTT

Hej

Mvh isan lover
Jo hedenhös tid efterlevs fortfarande i byarna, döttrarna uppfostras och sönerna skäms bort.

Hmm??
"Blir man lycklig med mera pengar?"
Nån enstaka människa har väl blivit gladare över att fylla på sitt konto med pengar som går över deras förstånd.
Men annars är mycket pengar bara ett sätt att vara oberoende av andra och kunna inhandla eller köpa något utan ha en negativ tanke om jag "verkligen har råd" att köpa den varan.
Tror det är en personlig känsla & tanke, som är mera egensinnig handling och vad andra tycker om vad man gjort kan köpa en biljett till ett jävulusiskt varmt ställe.
Om jag köper ett fordon för 100,000kr eller en för 1.000.000kr, i det fallet så utgår jag från vad jag för stunden behöver, men visst kan ett fordon för 1,000,000kr sticka mer i andras ögon och kanske också är min tanke i slutändan...

@JBK.Ltd.:monkey:

Hmm??
"Blir man lycklig med mera pengar?"
Nån enstaka människa har väl blivit gladare över att fylla på sitt konto med pengar som går över deras förstånd.
Men annars är mycket pengar bara ett sätt att vara oberoende av andra och kunna inhandla eller köpa något utan ha en negativ tanke om jag "verkligen har råd" att köpa den varan.
Tror det är en personlig känsla & tanke, som är mera egensinnig handling och vad andra tycker om vad man gjort kan köpa en biljett till ett jävulusiskt varmt ställe.
Om jag köper ett fordon för 100,000kr eller en för 1.000.000kr, i det fallet så utgår jag från vad jag för stunden behöver, men visst kan ett fordon för 1,000,000kr sticka mer i andras ögon och kanske också är min tanke i slutändan...

@JBK.Ltd.:monkey:

Det sista du lade till i inlägget säger lite om mentaliteten hos folk.

Man kanske inte blir lycklig att ha mycket pengar.
Det man med stor säkerhet vet är att folk verkar bli väldigt olyckliga om någon annan har mycket pengar.

Liknande trådar

L
Svar
3
Visningar
2 K
L
S
Svar
5
Visningar
2 K