Blir man lycklig av att ha mycket pengar ?

Hustrun har en dotter och en son. Det ställs inte särskilt höga krav på honom jämfört med dottern.
Det satsas också mer på en dotter än en son.
Ofta får en dotter vidareutbildning efter skolan och pojkar får börja jobba direkt.

I många fall är det en dotter som ska fortsätta bo hemma och ta hand om sina föräldrar och pojkar flyttar.

Det är lättare att vara lycklig när man har tillräckligt med pengar och helst en stadig inkomst.
Hur glada är folk idag när dom sitter där med sin ”medianinkomst” och räntan på huslånet skruvas upp, maten blir dyrare och allt annat även det går upp i pris?

Det gäller att ha pengar till oförutsedda utgifter och ”oförutsedda” räntehöjningar och inflation.

Jag skulle ha lust att dra till med en motfråga.
”Blir man lycklig av att kronofogden kommer på besök?”
Ja om hon är en snygging och kvittar om hon får hoppa i säng med mej :)

Men det är åt helvete, tjejerna måste hålla på med vissa saker och grabbarna leker med sina mobiler.
Hej

Ja för oss falanger är det ju ett otänkbart sätt att göra, men i Thailand och i många andra länder är det ju enligt traditionen så det ska vara, speciellt vanligt på landsbygden förstås.

Mvh isan lover

Det sista du lade till i inlägget säger lite om mentaliteten hos folk.

Man kanske inte blir lycklig att ha mycket pengar.
Det man med stor säkerhet vet är att folk verkar bli väldigt olyckliga om någon annan har mycket pengar.
Ja denna avundsjuka. Jag skulle nog bli lyckligare med en fet libra. Skulle köpa mig lugn och ro som tex flera boenden, slippa arbete och spendera en hel del på fritidsintressen. Allt utan att behöva fundera på om jag kan betala för allt. Skulle kännas jäkligt nice. Skulle jag bli annorlunda? Troligtvis inte. Skulle fortfarande hellre välja streetfood och billiga barer vid mina Thailands besök. Däremot skulle jag köpa mig minst två nya MC i Thailand, idag tvekar jag att ens byta min Click från 2013 trots att jag skulle ha råd.

Om man bortser från de som ärvt sina miljoner, vunnit på Lotto eller tjuvat/fuskat så har ju de flesta som har mycket pengar på något sätt tjänat in dem genom att jobba hårt och vara bra på det de gör. I deras fall är en bra inkomst också ett tecken på att de lyckats och pengarna kanske bara en bonus, så i deras fall så är de nog lyckligare.

I ett land som Sverige där även barn till fattiga föräldrar kan nå de bästa universiteten och få en bra cancerbehandling blir det inte lika viktigt att ha mycket pengar men kan bara tänka mig frustrationen att ha en oerhört intelligent och driven unge men inte ha råd att betala för en bra utbildning och istället se korkade och lata rikemansungar ta hens plats.

Bor man i Sverige och har som hobby att vandra i skogen eller meka med gamla bilar så behöver man givetvis inte mycket pengar för att vara lycklig. Vår största hobby är dock att resa och då bo och äta bra, och det är ju en tämligen dyr hobby och skulle vi behöva ge upp vårt största intresse så vore jag givetvis inte lika glad.

Det är dock alltid en uppoffring att tjäna bra och nog viktigt att emellanåt stanna upp och fundera på om ens prioriteringar är rätt.

Ja denna avundsjuka. Jag skulle nog bli lyckligare med en fet libra. Skulle köpa mig lugn och ro som tex flera boenden, slippa arbete och spendera en hel del på fritidsintressen. Allt utan att behöva fundera på om jag kan betala för allt. Skulle kännas jäkligt nice. Skulle jag bli annorlunda? Troligtvis inte. Skulle fortfarande hellre välja streetfood och billiga barer vid mina Thailands besök. Däremot skulle jag köpa mig minst två nya MC i Thailand, idag tvekar jag att ens byta min Click från 2013 trots att jag skulle ha råd.

Ja, det är ju en lite svår fråga egentligen.

Sedan är det nog lite av en personlig fråga också. Vissa nöjer sig med att andas och äta snabbmakaroner.

Många skilsmässor beror på ekonomisk press. Stressad, pressad och en massa oro som gnager i huvudet hos folk leder till att man blir lättirriterad och allmänt sur och gnällig.
För dessa människor/par, så hade nog en fetare plånbok fort människorna gladare och mer harmoniska.

Jag skulle gärna ha mer pengar och helst ha en inkomst som är 5ggr högre än den är idag. Sparkontot får man nog öka på med 50ggr innan det är en vettig slant.
Vad står sedan på listan att köpa????
-Hus med ett ordentligt garage
-Bil(ar)
-En massa bflygbiljetter
-…….vette fan vad mer jag behöver.

Att jag sedan hade ätit Laab Moo på restaurang med plaststolar är ett som är säkert. Men jag hade nog även ätit mer Wagyu och allt möjligt annat.

Jag hade gärna jobbat, men bara med det jag vill. Vad jag vill jobba med vet jag däremot inte.
Det är dock bara vad jag tror. Det blir lite hypotetiskt när man inte är där.

Hej

Det är samma här numera, men det tog lång tid och åtskilliga år innan detta accepterades, varje gång jag visade mig i köket och gjorde något där tog hon det som kritik mot sig.

Men numera vet hon att jag gillar att laga mat ibland, gör saft och sylt, bakar och sånt, men det tog som sagt tid innan detta godtogs, men börjar jag städa kan hon fortfarande se det som ett tecken på att jag inte är nöjd och ta det som kritik.

Mvh isan lover
Jag städar, lagar mat ja typ gör allt.

Ja, det är ju en lite svår fråga egentligen.

Sedan är det nog lite av en personlig fråga också. Vissa nöjer sig med att andas och äta snabbmakaroner.

Många skilsmässor beror på ekonomisk press. Stressad, pressad och en massa oro som gnager i huvudet hos folk leder till att man blir lättirriterad och allmänt sur och gnällig.
För dessa människor/par, så hade nog en fetare plånbok fort människorna gladare och mer harmoniska.

Jag skulle gärna ha mer pengar och helst ha en inkomst som är 5ggr högre än den är idag. Sparkontot får man nog öka på med 50ggr innan det är en vettig slant.
Vad står sedan på listan att köpa????
-Hus med ett ordentligt garage
-Bil(ar)
-En massa bflygbiljetter
-…….vette fan vad mer jag behöver.

Att jag sedan hade ätit Laab Moo på restaurang med plaststolar är ett som är säkert. Men jag hade nog även ätit mer Wagyu och allt möjligt annat.

Jag hade gärna jobbat, men bara med det jag vill. Vad jag vill jobba med vet jag däremot inte.
Det är dock bara vad jag tror. Det blir lite hypotetiskt när man inte är där.
Kan vara svår, när jag inga hade så sket jag i det med, sov gott och grubbla inte över ekonomin.
Men då var jag ogift och ansvarslös.
Nu som gift och ok lön så tänker jag på ekonomin hela tiden.
Var enklare när man var fattig och saknar det ibland men som förälder hade det varit jobbigt.

Du behöver nog inte kompromissa när du köper kött. ;)
Du har inte hela bilden klar för dig. Tro inte att jag är von Anka och simmar i stålar. Mina pengar skall räcka till en tidig pension och förhoppningsvis många friska år. Det kostar att leva på enbart besparingar utan annan inkomst. Jag är dessutom lite snål mot mig själv ibland eftersom vissa saker inte är så viktigt. Tex när jag flög till Thailand första gången efter pandemin så hade jag bestämt mig för att flyga ståndsmässigt. Slutade som vanligt, jag blev snål när jag bokade för egentligen är det inte så viktigt för mig. Köpte däremot en bra plats i ekonomi med mera benutrymme vilket gjorde skillnad.

Du har inte hela bilden klar för dig. Tro inte att jag är von Anka och simmar i stålar. Mina pengar skall räcka till en tidig pension och förhoppningsvis många friska år. Det kostar att leva på enbart besparingar utan annan inkomst. Jag är dessutom lite snål mot mig själv ibland eftersom vissa saker inte är så viktigt. Tex när jag flög till Thailand första gången efter pandemin så hade jag bestämt mig för att flyga ståndsmässigt. Slutade som vanligt, jag blev snål när jag bokade för egentligen är det inte så viktigt för mig. Köpte däremot en bra plats i ekonomi med mera benutrymme vilket gjorde skillnad.
Ja men det är ju eget val, du hade inte behövt snåla mot dig själv.
Jag snålar mot mig själv men igentligen skulle jag kunna gå på Beefeater och äta oxfile dagligen.

Ja men det är ju eget val, du hade inte behövt snåla mot dig själv.
Jag snålar mot mig själv men igentligen skulle jag kunna gå på Beefeater och äta oxfile dagligen.
Som med bil. Jag åker Skoda Octavia fast jag skulle ha råd att åka mer ståndsmässigt men det intresserar mig inte. Bilen har det jag behöver och tar mig från A till B. När det kommer till mina intressen är det en annan femma. Hojarna i garaget där sparas det inte på krutet.
Får ju lite kommentarer ibland varför jag åker Skoda då dom tycker att jag har råd med något flashigare. Precis så många tänker. Köper bil efter vad grannarna tycker och inte efter eget behov. Så jäkla patetiskt.
Oxfilé varje dag låter ju trevligt men jäklar vad jag njuter av en lab moo i hembyn i gott sällskap då och då :)

Som med bil. Jag åker Skoda Octavia fast jag skulle ha råd att åka mer ståndsmässigt men det intresserar mig inte. Bilen har det jag behöver och tar mig från A till B. När det kommer till mina intressen är det en annan femma. Hojarna i garaget där sparas det inte på krutet.
Får ju lite kommentarer ibland varför jag åker Skoda då dom tycker att jag har råd med något flashigare. Precis så många tänker. Köper bil efter vad grannarna tycker och inte efter eget behov. Så jäkla patetiskt.
Oxfilé varje dag låter ju trevligt men jäklar vad jag njuter av en lab moo i hembyn i gott sällskap då och då :)
En oxfilemiddag dagligen blir ju inte mer än 30.000thb.

Hej

Samma här jag skulle kunna gå och köpa en mer ”ståndsmässig” bil men jag kör en Dacia Lodgy, kostade 75 000, den köpte jag helt ny med 5 års garanti, den var föregående årsmodell och säljaren ville bli av med den, ordinarie pris var strax över 100 000 kr, detta var 2013, nu har jag kört den i 10 år, dessutom utan några problem, det enda som är bytt är vanliga saker som däck, bromsbelägg o.s.v. Snacka om billiga mil. Ser precis som du bilen som något nödvändigt för att ta mig mellan A och B, har inget som helst intresse av bilar mer än att dom fungerar och håller.

Mvh isan lover

Liknande trådar

L
Svar
3
Visningar
2 K
L
S
Svar
5
Visningar