Budget för att leva i Thailand

De får satsa på ryssar istället. Förhoppningsvis spenderar dessa mer än den svenske pensionären, som ofta sponsar en thaifamilj istället för att köpa märkeskläder etc. i någon luftkonditionerad galleria.
Problemet är att det inte är mätbart på samma sätt. Statstjänstemännen har sina KPI's så det som räknas är antalet anlända, antalet hotellnätter och omsättning i stora butiker i Bangkok och på turistområden. Att Roffe, Wolfgang och Steve kanske lägger 10-dubbelt mer på sin frus familj under ett år i Nakorn Nowhere än vad Ivan, Liu och Singh gör på sina 1-veckors resor till Bangkok, Phuket och Krabi spelar liksom ingen roll; Roffes pengar går till människor som inte intresserar beslutsfattarna då de inte syns någonstans.

Maten är lite av ett problem för frugan också, och kanske ännu mer för mig. Frugan gillar västerländsk mat, när vi tidigare gjort våra 3-veckors sommarresor i Europa så har hon aldrig saknat thailändsk mat och i Sverige så lagar hon själv thailändsk mat varje dag. Problemet är snarare att gå ut och äta är en så central del av livet i Bangkok och det går inte att ersätta ens i Stockholm. Oavsett om det är nudlar för 50 Baht på gatan eller en riktigt schysst restaurang, eller kanske allra helst ett köpcentrum med 20 bra restauranger. Vi går ut en hel i Stockholm också men det är sällan man känner att man får riktigt värde för pengarna.

Min känsla är det samma. I Umeå så finns det inte riktigt någon riktigt bra eller intressant restaurang. Visst, ganska bra mat, men motsvarar inte priset.
Det blir som oftast att knalla in på en japansk nudelrestaurang eller så tar man helt enkelt en flottig burgare på Max. Bäst mat får man hemma och även mest variation.

I Bangkok så är det ett helt annat utbud och väldigt mycket enklare att äta någonting riktigt bra.

Min känsla är det samma. I Umeå så finns det inte riktigt någon riktigt bra eller intressant restaurang. Visst, ganska bra mat, men motsvarar inte priset.
Det blir som oftast att knalla in på en japansk nudelrestaurang eller så tar man helt enkelt en flottig burgare på Max. Bäst mat får man hemma och även mest variation.

I Bangkok så är det ett helt annat utbud och väldigt mycket enklare att äta någonting riktigt bra.
Vi har varit ute och ätit 1-2 gånger per vecka, de veckor jag är hemma, i ett år nu så visst har vi hittat några bra restauranger. En hel del bra italienska restauranger runt där vi bor men varenda köpcenta i Bangkok har minst en italienare som är minst lika bra. Jag brukar jobba hemma en dag i veckan och då kan man däremot få riktigt bra mat till Bangkokpriser. Vi har en mellanösternrestaurang där de har lunchbuffe för 175 spänn och den är ruggigt bra, ska ta dottern dit när jag kommer hem nästa vecka.

Jag saknar att en tisdagskväll bara traska ut och käka en somtam eller få en schysst pad thai hemlevererad på 10 minuter. Vore jag lika "rik" i Stockholm som jag var i Bangkok så antar jag att problemet vore mindre ;)

Vi har varit ute och ätit 1-2 gånger per vecka, de veckor jag är hemma, i ett år nu så visst har vi hittat några bra restauranger. En hel del bra italienska restauranger runt där vi bor men varenda köpcenta i Bangkok har minst en italienare som är minst lika bra. Jag brukar jobba hemma en dag i veckan och då kan man däremot få riktigt bra mat till Bangkokpriser. Vi har en mellanösternrestaurang där de har lunchbuffe för 175 spänn och den är ruggigt bra, ska ta dottern dit när jag kommer hem nästa vecka.

Jag saknar att en tisdagskväll bara traska ut och käka en somtam eller få en schysst pad thai hemlevererad på 10 minuter. Vore jag lika "rik" i Stockholm som jag var i Bangkok så antar jag att problemet vore mindre ;)

Ja, en sak är att det är dyrare, men även med obegränsad budget så är Bangkok mycket bredare i utbudet och enklare.

Valfritt shoppingcenter i Bangkok har ett riktigt ordentligt utbud av bra restauranger som man måste åka Sverige runt för att hitta.
Thaimat i Sverige är riktigt knepigt.

Ja, en sak är att det är dyrare, men även med obegränsad budget så är Bangkok mycket bredare i utbudet och enklare.

Valfritt shoppingcenter i Bangkok har ett riktigt ordentligt utbud av bra restauranger som man måste åka Sverige runt för att hitta.
Thaimat i Sverige är riktigt knepigt.
Thairestauranger i Sverige gav frugan upp för 20 år sedan. Hon gillar att laga mat, det finns gott om thailändska/asiatiska butiker i Stockholm och hon har tid till det, så thaimat blir det bara hemma. Med det sagt så finns det ett undantag, nudlar. Hennes enda thailändska kompis i Stockholm rekommenderade en nudelrestaurang på Kungsholmen och vi var där för ett par veckor sedan. Ett enkelt hak men riktigt jävla bra. Inte direkt 50 Baht men ungefär vad en riktigt populär nudelrestaurang i Bangkok kostar.

Thairestauranger i Sverige gav frugan upp för 20 år sedan. Hon gillar att laga mat, det finns gott om thailändska/asiatiska butiker i Stockholm och hon har tid till det, så thaimat blir det bara hemma. Med det sagt så finns det ett undantag, nudlar. Hennes enda thailändska kompis i Stockholm rekommenderade en nudelrestaurang på Kungsholmen och vi var där för ett par veckor sedan. Ett enkelt hak men riktigt jävla bra. Inte direkt 50 Baht men ungefär vad en riktigt populär nudelrestaurang i Bangkok kostar.
Frugan har också svårt för svensk mat, lagar därför hemma. Tacksamt för mig som älskar thaimat. Vi blir mest besvikna av att äta thaimat ute. Eftersom de bra thaiställena är svåra att hitta tar jag gärna tips från dig på stället på Kungsholmen. Är det Chatong?

Frugan har också svårt för svensk mat, lagar därför hemma. Tacksamt för mig som älskar thaimat. Vi blir mest besvikna av att äta thaimat ute. Eftersom de bra thaiställena är svåra att hitta tar jag gärna tips från dig på stället på Kungsholmen. Är det Chatong?
Helt riktigt. Frugan var med sin kompis på deras ursprungliga restaurang, Chatong Thai, längre ned på Kungsholmen. Vi var på deras nyöppnade Chatong Thai Nudelbar, närmare Vasastan. Frugan tyckte originalet var ännu bättre.

Ja det är väl klart att en myndighetsperson i Thailand kan fatta ett eget beslut om 10.000 baht lämnas diskret under bordet.

Du menar att ett korrumperat system är ett bättre system?

BTT
Jag anser att styre skall vara flexibelt, inte samma regel för en pedofil och våldsbrottsling som en som vill göra rätt för sig.
I Sverige idag har en pedofil och mördare samma rätt som en barnfamiljpappa.
Det är inte rätt enligt mig iaf.

Idag skickade rederiet att vi kan bli tvungna att mönstra på Lördag.
Svarade att det kan ni glömma, bryter mot förbundsöverelsekommelse och kommer inte ske för min del.

Lite skillnad på Umeå och Bangkok
tycker du inte det. Äter sälan ute men
men hur många reaturanger finns i Umeå och ingen av deras mat passar dej, jo jo tror felet är hm hm

Lite skillnad på Umeå och Bangkok
tycker du inte det. Äter sälan ute men
men hur många reaturanger finns i Umeå och ingen av deras mat passar dej, jo jo tror felet är hm hm

Absolut, mycket stor skillnad på Bangkok och Umeå. Det var det jag ville få fram. Duktigt av dig att ändå förstå såpass mycket av ett inlägg.
Nämn tre bra restauranger i Umeå. Då räknar jag inte med Biltemas korv.

Absolut, mycket stor skillnad på Bangkok och Umeå. Det var det jag ville få fram. Duktigt av dig att ändå förstå såpass mycket av ett inlägg.
Nämn tre bra restauranger i Umeå. Då räknar jag inte med Biltemas korv.
Umeå har faktiskt ett väldigt bra utbud av mat från hela världen.
Etiopisk, Indien, Thailand, Kina, Libanon, Pakistan, Italien.

Vill man äta extra exklusivt är Hunger och Törst väldigt trendig och väldigt dyr.

Rekommenderar Rovögern fiskrestaurang och Sjöbris nu på sommaren samt Basta.
Lottas och Rex håller väl ännu stilen.

För mig är slutsatsen om mat i Sverige faktiskt helt annorlunda som kostnadsläget är nu på livsmedel i butik i relation till restaurangmat, åtminstone känns läget vara så i städer över 100k i storlek med ett vettigt utbud och konkurrens. Inflationen har varit brutal i butik sedan covid är min erfarenhet, men restauranger har inte alls (kunnat) höja priserna på färdiglagad mat i samma utsträckning.

Äter två mål lagad mat per dag och i stort sett inget av det hemma utan bara på restauranger jag gillar där jag vet vad jag får och där jag är stammis. Kostnaden är ca dubbelt så hög mot om jag lagar hemma, definitivt, men jag sparar tid, disk och slipper slänga matrester. Helt klart värt det tycker jag även om jag medger att jag är lat och säkert också sätter ett högre timpris på min egen arbetskraft än de flesta.

Umeå har faktiskt ett väldigt bra utbud av mat från hela världen.
Etiopisk, Indien, Thailand, Kina, Libanon, Pakistan, Italien.

Vill man äta extra exklusivt är Hunger och Törst väldigt trendig och väldigt dyr.

Rekommenderar Rovögern fiskrestaurang och Sjöbris nu på sommaren samt Basta.
Lottas och Rex håller väl ännu stilen.

Hunger och törst är bra och köksbaren. Trendigt och lite dyrt och rätt tråkigt om du frågar mig och långt ifrån någon kulinarisk upplevelse egentligen.
Sjöbris är ganska mediokert även om pizzorna är rätt bra, men just att pizzorna är det som är bra säger en del om restaurangen. Basta även det mediokert.
Sjöbris är mest en kul grej för att man sitter på en avdankad pråm och äter.

Att sitta och trycka i sig någon försvenskad indisk mat är inte heller något som får mig att få igång. Gjort några försök, men vette fan om jag går dit igen.

Som sagt, ok mat på en del ställen, dvs snäppet över det man får på o’learys eller Hooter i Thailand, dvs att det inte säger så mycket.
Hunger och törst är väl kanske den bästa restaurangen, men då har vi fortfarande bredden som saknas.

Ramen café har bra nudlar, men det hjälper inte så mycket för bredden och kvaliteten på bredden. Man kan säkert få en mexikanskt kryddad korv på Circle K och lägga till Sydamerika i repertoaren om man verkligen vill låtsas att det är ett bra utbud i Umeå.

Valfritt shoppingcenter i BKK har fortfarande bättre restauranger och större bredd och högre kvalitet.

Liknande trådar

G
Svar
19
Visningar
2 K
piloten
P
A
Svar
3
Visningar