Budget för att leva i Thailand

Ja sitta på en filt och dricka whiskey och öl med Thai funkar, men det är pga whiskeyn och ölen ;)
Ute med grannarna och gick en del dryck på alla den dagen och kvällen, fast kvällen va hos grannen, frugan fick köra hem från stranden.
Var precis innan nyår.

20201205_114910.jpg

20201205_113423.jpg

20201205_131211.jpg

20201205_141602.jpg

20201205_141808.jpg

20201205_152222.jpg

20201205_152230.jpg
Billigt va det med Thaigrannen stod för kalaset, hans fest i dagarna 2.

Hej

För mig är det viktiga på stranden mat, öl och frukt, gillar precis som Thailändarna att käka bläckfisk, krabba, räkor, klibbris, som tam, mango, ananas, samt att dricka öl och whiskey i en vilstol.

Mvh isan lover

Allt det du beskriver kan man ju göra utanför stranden. Alltså kan man ge f*n i stranden helt enkelt.
Då är jag mer som PanPan, det måste vara lite action runtom.
Jag kan gärna sitta i någon bar och se på scenen som pågår utanför.
Lättillgänglig öl och mat är en stor fördel i Thailand. Det är ingenting man direkt behöver planlägga för att få till.

Allt det du beskriver kan man ju göra utanför stranden. Alltså kan man ge f*n i stranden helt enkelt.
Då är jag mer som PanPan, det måste vara lite action runtom.
Jag kan gärna sitta i någon bar och se på scenen som pågår utanför.
Lättillgänglig öl och mat är en stor fördel i Thailand. Det är ingenting man direkt behöver planlägga för att få till.

Hej

Jag resonerar så här, vi vistas ju nästan bara i Isaan när vi är på plats i Thailand och dom få veckor om året vi besöker havet och stranden så är det, just miljön, svala havsbrisen och bad i kombination med Seafood och allt annat gott som saluförs på stranden som lockar, att vara ett gäng på stranden, låta barnen bada, medans dom vuxna äter och dricker gott är ett perfekt avbrott ifrån arbetet i Isaan.

Mvh isan lover

Hej

Jag resonerar så här, vi vistas ju nästan bara i Isaan när vi är på plats i Thailand och dom få veckor om året vi besöker havet och stranden så är det, just miljön, svala havsbrisen och bad i kombination med Seafood och allt annat gott som saluförs på stranden som lockar, att vara ett gäng på stranden, låta barnen bada, medans dom vuxna äter och dricker gott är ett perfekt avbrott ifrån arbetet i Isaan.

Mvh isan lover
Arbetet, där kom det 55555.

Hej

Mvh isan lover
Du tänker helt rätt! Och det är inte ofta jag säger att du gör det..... Hehe. Däremot tror jag inte att din kombattant menar att du ska äta seafood i Issan utan att det kan göras på många ställen, en restaurang eller bar istället för på stranden.

Jag röstar på stranden i första hand, så länge det finns solstolar, klarar inte sitta på mattor.

Hej

Ja efter hårt arbete på farmen så känner man sig verkligen värd dom där vilodagarna i solstolen med maten, ölen och vännerna.:)

Mvh isan lover
Konstigt att jag aldrig upplevt det.
Frugan skratta sist när vi kom till byn, yes sometime work.
Sen asgarva hon ok Isaan not work to much but have good life.

Hej

Mvh isan lover

Ja, det blir ju lite annat.
Det är alltid trevligt med lite strand, men att tillbringa en hel dag på den utan någon action blir jobbigt.
Men jag håller med dig om att det är fint med några öl och strandmat. Men efter jag har ätit och druckit färdigt så känner jag att det är dags att lämna stranden.

Hej

Har släkten inga jobb till dig i byn?

Mvh isan lover
Dom har ju knappt jobb till sig själva, mellan risskördarna är det valla kor, väldigt lay back där.
När jag bodde i Petchabun var det lite mer, där var det majs mellan risskörden och lite mer arbete, och fiskodlingar i hålor, bränna trä till kol etc.
Men i frugans by en jävla massa kor som man vandrar med mellan skördarna och knappt nån som gör ett handtag.

Hej

Har släkten inga jobb till dig i byn?

Mvh isan lover
Och där jag bodde i Lomsak satte man inte riset själva, inte ens dom fattigaste hushållen, runtresande lao och kambodianer som gjorde det jobbet.
Fisken däremot låg man i hålor med nät och tog upp själv medans damerna satt med laokhao på nätfilt ;)

Och där jag bodde i Lomsak satte man inte riset själva, inte ens dom fattigaste hushållen, runtresande lao och kambodianer som gjorde det jobbet.
Fisken däremot låg man i hålor med nät och tog upp själv medans damerna satt med laokhao på nätfilt ;)
Hej

Det är ju lite mer centralt i Thailand och dom ligger nog ca 15-20 år före norra Isaan, känner till området i Petchabun provins, var ju gift däri nästan 10 år, hos oss planterar och skördar nästan alla familjer fortfarande sitt ris för hand, några utländska arbetare har man inte råd med och inga skördetröskor syns till ännu heller, men dom finns att köpa numera.

Mvh isan lover

Hej

Det är ju lite mer centralt i Thailand och dom ligger nog ca 15-20 år före norra Isaan, känner till området i Petchabun provins, var ju gift däri nästan 10 år, hos oss planterar och skördar nästan alla familjer fortfarande sitt ris för hand, några utländska arbetare har man inte råd med och inga skördetröskor syns till ännu heller, men dom finns att köpa numera.

Mvh isan lover
Mmm men mina svärföräldrar nu och livet i byn va sarakham dom ligger nog likt er för är nog provinsen i Isaan som inte har nåt....
Petchabun va 10 år sen.

Men kan hålla med om att petchabun är i framkant, sån skillnad mot odlingarna där och i Isaan.
Men det tror jag som tex Lomsak ligger i en dalgång mellan 2 bergskedjor att dom har bättre vattentillgång.
Där står sprinkles och spruter över fälten, inte sett det i Isaan och vattentillgången är väl sämre där.
Skrivit det innan att när vi borra brunn kosta det 500 baht och en fylla.
I Isaan har jag hört man får betala x0.xxx för en brunn.

Men kan hålla med om att petchabun är i framkant, sån skillnad mot odlingarna där och i Isaan.
Men det tror jag som tex Lomsak ligger i en dalgång mellan 2 bergskedjor att dom har bättre vattentillgång.
Där står sprinkles och spruter över fälten, inte sett det i Isaan och vattentillgången är väl sämre där.
Skrivit det innan att när vi borra brunn kosta det 500 baht och en fylla.
I Isaan har jag hört man får betala x0.xxx för en brunn.

Hej

Just dessa stora sprinklers fanns redan på 80-talet i Petchabun-Lom Sak, min dåvarande svärfar kommenterade alltid dessa när vi passerade på vägen, vi passerade dessa när vi åkte hem till min dåvarande frus familj, man tog vägen västerut ifrån Lom Sak över bergen till deras lilla by.

Dessa sprinklers liknade ju mer vattenkanoner med en enorm räckvidd, något fantastiskt på dentiden när andra fortfarande bar vatten i hinksr eller körde dunkar med vatten på en kärra.

Mvh isan lover

Hej

Just dessa stora sprinklers fanns redan på 80-talet i Petchabun-Lom Sak, min dåvarande svärfar kommenterade alltid dessa när vi passerade på vägen, vi passerade dessa när vi åkte hem till min dåvarande frus familj, man tog vägen västerut ifrån Lom Sak över bergen till deras lilla by.

Dessa sprinklers liknade ju mer vattenkanoner med en enorm räckvidd, något fantastiskt på dentiden när andra fortfarande bar vatten i hinksr eller körde dunkar med vatten på en kärra.

Mvh isan lover
Var inte ovanligt att när typ resten av rislandet som Isaan fick en risskörd så kunde Lomsak köra en risskörd, en majsskörd och sen en risskörd till.
Sen hade dom ju massvis av andra odlingar du inte ser i andra delar av landet, sen uppe i khao kho och deras speciella odlingar.

Var inte ovanligt att när typ resten av rislandet som Isaan fick en risskörd så kunde Lomsak köra en risskörd, en majsskörd och sen en risskörd till.
Sen hade dom ju massvis av andra odlingar du inte ser i andra delar av landet, sen uppe i khao kho och deras speciella odlingar.
Hej

Ja det är en fin trakt med både berg, bördiga dalar och tillgång på vatten, på 80-talet odlades mycket frukt och då speciellt Tamarind (Makam) som ju hela provinsen är känd för, på min tid var bergen fortfarande klädda med urskog och det fanns gott om vilda djur.

Men man hade börjat avverka skogen i bergen redan då, längs vägarna i bergen fanns det militärposteringar där beväpnade soldater vaktade i utkikstorn och bakom murar av sandsäckar, ibland stannade dom passerande och kollade id-kort och last.

Tror att dom fanns där p.g.a att man hade problem med en kommunistisk gerilla i området på 60-70 talet, gerillan hade bybornas stöd eftersom dom gav bönderna läkemedel och hade läkare som kunde hjälpa dom sjuka, så byborna gav gerillan mat och hade deras stöd.

Mvh isan lover

Hej

Ja det är en fin trakt med både berg, bördiga dalar och tillgång på vatten, på 80-talet odlades mycket frukt och då speciellt Tamarind (Makam) som ju hela provinsen är känd för, på min tid var bergen fortfarande klädda med urskog och det fanns gott om vilda djur.

Men man hade börjat avverka skogen i bergen redan då, längs vägarna i bergen fanns det militärposteringar där beväpnade soldater vaktade i utkikstorn och bakom murar av sandsäckar, ibland stannade dom passerande och kollade id-kort och last.

Tror att dom fanns där p.g.a att man hade problem med en kommunistisk gerilla i området på 60-70 talet, gerillan hade bybornas stöd eftersom dom gav bönderna läkemedel och hade läkare som kunde hjälpa dom sjuka, så byborna gav gerillan mat och hade deras stöd.

Mvh isan lover
Road 66 som den kallas är fortsatt den finaste eller va när jag körde där för 10 år sen.
Utnämnd till Thailands vackraste vägsträcka.
Fast håller inte med, den är i Kao sok.

Liknande trådar

G
Svar
19
Visningar
2 K
piloten
P
A
Svar
3