Bygga eller hyra hus i Thailand

Det är oftast inte släktens mark utan har en ägare. Det är sant att denna är en del av släkten, precis dom vi är i Sverige.
Om du köper tomt på ditt namn så är det inte släkten som äger den. Det kan vara lite så i Sverige med tanke på arvsrätten men här kan du skriva över tomten till vem du vill fast inte till tomten för han finns inte. Eller kanske finns med lite eftertanke. :p
I vårat fall var det en av Nois systrar som hade köpt tomten tidigare och vi köpte den från henne, står klart och tydligt i alla papper. Sedan skrev hon kan vi säga arrenden till mig för trettio år.
Dessutom har vi tänkt på vårt revir och bygger mur i mellan husen där hennes mamma bor och rätt mycket luft också.
Övrig släkt bor inte i närheten.
Vi kan sälja huset om vi vill, släkten har inget med det att göra, kan säga att vi har även kommit överens vem ärver när vi dör.
Om hon dör före mig kan jag bo kvar om jag då vill det. Fast då skall jag åtminstone testa Mackes rekommenderade soapy massage :eek:
Arrende finns i Sverige och ofta dyrt men ser att det har redan utretts.
:cool:
Vad jag förstått det som så har du 12 månader på dig att avyttra marken om din fru skulle dö, sedan går markrätten till närmaste Thailändsk arvinge och arrende avtalet upphör att gälla och ett nytt måste tecknas.

Men det är vad jag hört och eftersom jag inte är i en position där det spelar någon roll för mig så orkar jag inte efterforska, men kan ju vara en anledning för dig att kolla upp det.

Skall vi köpa hus så skall ju också testamente tecknas där min nyfödda son är arvingen från modern.

Jag kommer självklart gå igenom det noga den dagen med advokater.

Vad jag förstått det som så har du 12 månader på dig att avyttra marken om din fru skulle dö, sedan går markrätten till närmaste Thailändsk arvinge och arrende avtalet upphör att gälla och ett nytt måste tecknas.

Men det är vad jag hört och eftersom jag inte är i en position där det spelar någon roll för mig så orkar jag inte efterforska, men kan ju vara en anledning för dig att kolla upp det.

Vi har de flesta pappren i ordning hennes testamente också.
Om det skulle ändras som är möjligt att lagar justeras så har även tänkt på det. Jag är inte så beroende av hus egentligen.
Skulle jag bli singel igen så kan jag ju alltid hyra en Condo har jag hört :oops: eller något mysigt äldreboende med mogna damer.
Brukar inte oroa mig om framtiden men tycker man skall göra det man kan resten lämnat jag åt ödet. :cool:

Om det skulle ändras som är möjligt att lagar justeras så har även tänkt på det. Jag är inte så beroende av hus egentligen.
Skulle jag bli singel igen så kan jag ju alltid hyra en Condo har jag hört :oops: eller något mysigt äldreboende med mogna damer.
Brukar inte oroa mig om framtiden men tycker man skall göra det man kan resten lämnat jag åt ödet. :cool:
Samma här, skulle frugan dö före mig kommer inte jag stanna i huset utan jag flyttar nog till en condo, vill inte sitta i ett hus som vi haft ihop och grubbla.
Då flyttar jag in i condon.
Men jag vill vara säker på att huset går i arv till min son och inte andra släktingar.

Vi har inte skrivit ett papper i thailand;)
Gul husbok har jag men till vilken nytta om hon skulle lämna:rolleyes:

Papper i Sverige har vi där jag tar huset i sverige hon huset i Th.

Nästa vända skall vi skriva våra gemensamma barn på huset i Th, skulle det i dagsläget hända min fru något står jag förmodligen rättslös.

Tror nu inte hennes morbror som är närmsta släkt i byn skulle ställa till det, men man vet aldrig;)den dagen den sorgen.

Nu är inte jag som person att jag går och oroar mig för framtiden, har man ju ändå ingen aning om:rolleyes:;):)

Samma här, skulle frugan dö före mig kommer inte jag stanna i huset utan jag flyttar nog till en condo, vill inte sitta i ett hus som vi haft ihop och grubbla.
Då flyttar jag in i condon.
Men jag vill vara säker på att huset går i arv till min son och inte andra släktingar.
Med reservation förstås.

Jag hade ju bott kvar i huset om frugan skulle gå bort i förtid.
Jag hade ju inte knött in mig och barnen i en liten condo.
Då hade jag bott kvar tagit hand om dom och då med sonen som ägare.

Den dumme svensken, känt över hela världen.
Har iaf jag aldrig hört. Tror nog inte Svenskarna är dummare än andra,,, jo,, förresten några, men sen finns det ju andra som är riktigt koko,, sen kan man väl lägga till alla blåögda svenskar med då,, för de vill ju bara träffa leende guldbruna ögon,,, Ja herrejäv,,r, God Natt

På Smögen har fiskare rätt att bygga en sjöbod men då skall du vara registrerad fiskar och på mark arrenderad från kommunen och sjöboden skall användas för fisket, förvaring av fiskeredskap etc. om nu inte detta har ändrats dom senaste 15 åren.

Hej

Bor ju på kusten norr om Smögen i Tanums kommun, även här är det förbjudet att bo i sjöbodar o.s.v, men ändå är väl 75-80% omvandlade till sommarstugor, det byggs dessutom mer sjöbodar nu än under dom stora sillperioderna, dessutom ofta väldigt stora utrustade med parabol, vatten och el, en del kallar dessa bodar för kontor eller sjöhus och då får dom även dra in kommunalt vatten och avlopp.

Mvh isan lover

Hej

Bor ju på kusten norr om Smögen i Tanums kommun, även här är det förbjudet att bo i sjöbodar o.s.v, men ändå är väl 75-80% omvandlade till sommarstugor, det byggs dessutom mer sjöbodar nu än under dom stora sillperioderna, dessutom ofta väldigt stora utrustade med parabol, vatten och el, en del kallar dessa bodar för kontor eller sjöhus och då får dom även dra in kommunalt vatten och avlopp.

Mvh isan lover
Har ju läst lite om detta och förstått att där du bor blomstrar vänskapskorruption och man har egna regelverk, sen byggs väl de flesta nybyggen och ombyggnader med svart arbetskraft från Baltländer och Polen.

Har ju läst lite om detta och förstått att där du bor blomstrar vänskapskorruption och man har egna regelverk, sen byggs väl de flesta nybyggen och ombyggnader med svart arbetskraft från Baltländer och Polen.

Hej

Det vimlar av Östeuropeiska byggare här, bilar med registreringsskyltar ifrån Litauen, Polen och Estland är vanliga.

Men alla jobbar nog inte bsra svart, några har firmor och en hel del Svenska företag har utländsk arbetskraft på sina byggen.

Mvh isan lover

Det bästa sättet är nog att ge kvinnan i sin relation frihet, både vad gäller ekonomi och i relationen. Stannar hon är det trygg. Genom hot eller begränsningar kan man ju aldrig veta.

Hej

Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att leva i ett förhållande om vi inte litade på varandra fullt ut, ser det som självklart att vi delar allt och hittills har det fungerat väldigt bra.

Mvh isan lover

Senast redigerad av en moderator:
Det bästa sättet är nog att ge kvinnan i sin relation frihet, både vad gäller ekonomi och i relationen. Stannar hon är det trygg. Genom hot eller begränsningar kan man ju aldrig veta.
Stannar hon är det tryggt, javisst men om hon går då?
När vet man på förhand att det aldrig händer?

Senast redigerad av en moderator:
Hej

Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att leva i ett förhållande om vi inte litade på varandra fullt ut, ser det som självklart att vi delar allt och hittills har det fungerat väldigt bra.

Mvh isan lover
Ja det funkar kanon ända tills det inte funkar längre.
Vet du nu att ni aldrig kommer att skiljas?

Ja det funkar kanon ända tills det inte funkar längre.
Vet du nu att ni aldrig kommer att skiljas?
Ja, väldigt få planerar för en skilsmässa, när det sker tar frun huset i Sverige för hon har större rätt till ditt hus,
det gemensamma huset som du byggt åt henne i Thailand tar hon också för det är ju skrivit på henne.

Äktenskapsförord, arrendekontrakt och äga huset i Thailand gör väl de som inte tror till 100% tror på att det fungerar för evigt.....
Undrar hur många som har ett äktenskapsförord?

Liknande trådar

C
Svar
116
Visningar
15 K
Anonymos
A
A
Svar
88
Visningar