Bygga eller hyra hus i Thailand

Var och en gör givet som den själv vill, jag reagerade som sagt bara på att en del tycks tro att dom kan veta på förhand att det aldrig blir skilsmässa, höjden av naivitet typ.

Att skriva äktenskapsförord mm har ingenting med misstro att göra, bara att vara lite förankrad i verkligheten.

Ett hus i damens hemby kan man inte säkra upp oavsett vilka avtal mm man sätter upp, vill familjen ha bort dig så fixar dom det så bra då om man inte satsat hela sitt kapital där vilket ju fler än man kan tro faktiskt gör.

Vad kostar en rättsprocess i Thailand och hur lång tid tar den?
Just den lilla detaljen missar många när dom känner sig trygga med sina upprättade avtal.

Var och en gör givet som den själv vill, jag reagerade som sagt bara på att en del tycks tro att dom kan veta på förhand att det aldrig blir skilsmässa, höjden av naivitet typ.

Att skriva äktenskapsförord mm har ingenting med misstro att göra, bara att vara lite förankrad i verkligheten.

Ett hus i damens hemby kan man inte säkra upp oavsett vilka avtal mm man sätter upp, vill familjen ha bort dig så fixar dom det så bra då om man inte satsat hela sitt kapital där vilket ju fler än man kan tro faktiskt gör.

Jag tror inte det är många som hade haft lust att stanna i damens hemby och leva där som singel. Enda skälet att dom står ut i huset idag är väl just att dom har damen där.

Vem misstänker du har satsat hela sitt kapital på ett hus i damens hemby?

Hej

Det där är med oro och hur mycket man oroar sig är nog lite individuellt.

Känner fler män som inte kan äga aktier p.g.a detta, dom kan inte sova och koppla av p.g.a rädsla för att aktierna ska gå ned och att dom riskerar att förlora pengar o.s.v.

Lite samma kanske det är med ett äktenskap, sover man gott och känner sig trygg kanske man struntar i ett äktenskapsförord.

Men även jag hade kanske resonerat annorlunda om jex.vis ag var 75 år och frugan dryga 20 år, då hade nog riskerna ökat rejält.

Mvh isan lover

Tvångsförsäljning av ett hus i fruns hemby.
Vem ska du sälja till?

Värdet av hus och land är en tillgång. Om det säljs eller inte så har man rätt till 50% av värdet. Precis som i Sverige.
Det blir att värdera huset och hälften av stålarna ska damen ut med.
Hon får väl pantsätta huset och ta lån.

I Sverige kan man inte heller få en tvångsförsäljning av fastighet så länge den ena parten kan betala för huset och vill bo kvar.

Vad kostar en rättsprocess i Thailand och hur lång tid tar den?
Just den lilla detaljen missar många när dom känner sig trygga med sina upprättade avtal.

Hur lång tid tar en rättsprocess och vad kostar den i Sverige?
Jag har haft advokat i Thailand, jag behövde dock inte starta en rättsprocess.
Kostnad: överkomlig

Vad har du för erfarenheter?
Snackat med gubbarna på Biltema över en korv med bröd?

Värdet av hus och land är en tillgång. Om det säljs eller inte så har man rätt till 50% av värdet. Precis som i Sverige.
Det blir att värdera huset och hälften av stålarna ska damen ut med.
Hon får väl pantsätta huset och ta lån.

I Sverige kan man inte heller få en tvångsförsäljning av fastighet så länge den ena parten kan betala för huset och vill bo kvar.
Vad får du för ett hus i fruns hemby?
Vem ska låna henne pengar?
Du inser väl hur naiva dina argument är även om du har rätt i sak?

Att gå omkring med dom tankar du har om förhållande, pengar och rädsla att bli av med lite stålar hade tärt livet ur mig.

Skulle inte va lycklig en minut;)
Busenkelt, bara att ge f*n i att köpa ett hus till tjejen.
Jag är sååå lycklig med att hyra.
Att dessutom slippa alla problem som uppstår med ägande av ett hus gör mig ännu lyckligare. Så lite problem som möjligt är mitt motto och bla därför jag sålde huset i Sverige trots att jag kunde leva gott enbart på hyran jag fick in.

Vad får du för ett hus i fruns hemby?
Vem ska låna henne pengar?
Du inser väl hur naiva dina argument är även om du har rätt i sak?

Folk har pantsatt hus och land förr i Thailand.
Oavsett vilket...

Då de flesta av oss har en sudd med pengar eller kanske t.o.m en fastighet i Sverige eller bil, MC eller annat i Thailand (ja, enda ägodelen är nog inte 4 väggar och tak) så lär man inte gå lottlös.

Jag förstår dock att du är singel

Får jag höra din egen erfarenhet i ämnet?

Naiva argument?
Nåja, kanske om man utgår från din situation.
I min situation så var det bara bra att det fanns ett relativt stort värde i Thailand så jag slapp pröjsa allt för stora summor.

Hur lång tid tar en rättsprocess och vad kostar den i Sverige?
Jag har haft advokat i Thailand, jag behövde dock inte starta en rättsprocess.
Kostnad: överkomlig

Vad har du för erfarenheter?
Snackat med gubbarna på Biltema över en korv med bröd?
Om rättsprocesser har jag i stort ingen erfarenhet alls och önskar att det så förblir.
Däremot känner jag en del som prövat detta i Thailand, ingen av dom hade något gott att säga om det men advokaterna var tydligen nöjda.

Om rättsprocesser har jag i stort ingen erfarenhet alls och önskar att det så förblir.
Däremot känner jag en del som prövat detta i Thailand, ingen av dom hade något gott att säga om det men advokaterna var tydligen nöjda.

Ok, för min del så var det helt ok och smidigt som fan även om det inte gick till någon rättsprocess.

Folk har pantsatt hus och land förr i Thailand.
Oavsett vilket...

Då de flesta av oss har en sudd med pengar eller kanske t.o.m en fastighet i Sverige eller bil, MC eller annat i Thailand (ja, enda ägodelen är nog inte 4 väggar och tak) så lär man inte gå lottlös.

Jag förstår dock att du är singel

Får jag höra din egen erfarenhet i ämnet?

Naiva argument?
Nåja, kanske om man utgår från din situation.
I min situation så var det bara bra att det fanns ett relativt stort värde i Thailand så jag slapp pröjsa allt för stora summor.
Hur tvingar du nån som inte vill att pantsätta sitt hus?
Vad gör du om hon ändå inte ger pengarna till dig?

Jag har varit singel i typ 2 år totalt sen jag blev tonåring.

Busenkelt, bara att ge f*n i att köpa ett hus till tjejen.
Jag är sååå lycklig med att hyra.
Att dessutom slippa alla problem som uppstår med ägande av ett hus gör mig ännu lyckligare. Så lite problem som möjligt är mitt motto och bla därför jag sålde huset i Sverige trots att jag kunde leva gott enbart på hyran jag fick in.
Kan väl inte va så farligt att bygga ett hus till sin kärlek, du som cashar en bil för 3-4 hundratusen på en månadslön;)

Men det är klart, byter man ofta blir det dyrt i längden:D;)

Ok, för min del så var det helt ok och smidigt som fan även om det inte gick till någon rättsprocess.
Härligt men alla har inte samma tur.
Som sagt igen då så var det retoriken "köp när relationen är trygg" som jag reagerade på.

Personligen så gillar jag att bo hyfsat och skulle jag köpa ett hus i Thailand så skulle det gå på en 6-8 milj baht iaf.
Även om jag inte är direkt fattig så är det åt helsike för mycket pengar att ge bort.
Däremot så får min tjej ett mycket bra liv så länge vi är ihop och inte så att jag sätter henne utfattig på gatan heller om det tar slut, men 8 milj får hon inte.
Hon får en vettig peng baserat lite på varför det tog slut.

Liknande trådar

C
Svar
116
Visningar
15 K
Anonymos
A
A
Svar
88
Visningar