Farangmat i Thailand

 
Jo hans puckade inlægg læste jag 555555.
Nu ær det ju kyckling kebab jag med æter hær, men ær det onyttigare med lamkøtt (før det skall det væl vara i riktig kebab) Æn kyckling, resten av innehållet i rullen ær ju samma, eller om dom skulle anvænt sig av griskøtt?
Och du som veteran kanske kan höja nivån på språket lite.
 
Jag fixa mina Pizzor själv, utan vetedeg, med lagrade ostar, kryddbombad.

2016 001.JPG


2016 002.JPG
 
Att jämföra matkontrollen mellan Sverige och Thailand är som att jämföra natt med dag. Hur sker matkontrollen på alla matmarknader i Thailand? Du vill säkert inte veta utan vill leva i din drömtillvaro för ingenting kan väl drabba dig?


Väldigt bra sagt, du verkar ha studerat detta. Tack för att du väcker mig
 
Kebabkött i Sverige är ju till 99% dom där pressade rullarna som består av typ fläskkarre och annat skit kött och går ju inte riktigt att jämföra med kyckling file.

Men ok av all dålig snabbmat så är ju inte just kebabrulle det sämsta alternativet och klart bättre än risråtta vilket tydligen går hem både hos Berra och Mr Jo.

Du är säkert kunnig i mat o typ så, kan se skillnaden mellan risråtta o typ kebab o så. Du vet säkert också allt vad som är puckat o typ inte är.
Annars så tycker det ser jättebra up typ på din tallrik. Ser att det är en salladablad och kanske är det en morotsstav typ. Kanonmat riktigt svenskt kyckling o allt typ.
Jä.....dra vad vi gamlingar har o lära :wai:
 
Du är säkert kunnig i mat o typ så, kan se skillnaden mellan risråtta o typ kebab o så. Du vet säkert också allt vad som är puckat o typ inte är.
Annars så tycker det ser jättebra up typ på din tallrik. Ser att det är en salladablad och kanske är det en morotsstav typ. Kanonmat riktigt svenskt kyckling o allt typ.
Jä.....dra vad vi gamlingar har o lära :wai:
Kan vi få se en bild på maten som din fru/tjej lagar till dig?
 
Skickade bild igår på dagens lunch, du kan se där bland annat jackfruktsgryta, riktig delikatess, annars brukar jag laga mat rätt ofta och då blir det blandat. Men gillar thaiköket helt klart.
 
Kebabkött i Sverige är ju till 99% dom där pressade rullarna som består av typ fläskkarre och annat skit kött och går ju inte riktigt att jämföra med kyckling file.

Men ok av all dålig snabbmat så är ju inte just kebabrulle det sämsta alternativet och klart bättre än risråtta vilket tydligen går hem både hos Berra och Mr Jo.

Det är väl inget fel på fläskkarré. Däremot så är det väl inte det mest kvalitativa kött dom använder i dessa rullar. Fast det gäller ju all mat som säljs i kvantitet. Lamm, kyckling, fläskkött eller what ever spelar mindre roll tror jag. Däremot är det viktigt hur köttet blev framställt.
 
Tog ett litet klipp på Ny Teknik, handlar om den berömda säkra svenska maten. Varsågod;

"FOSFOR I MATEN HOT MOT MILJÖN
Livsmedelsindustrins tillsatser av fosfor i maten är så omfattande att det utgör ett hot mot miljön i hav och sjöar.

Enligt en analys från Havsmiljöinstitutet vid Göteborgs universitet tillsätts i dag lika mycket fosfor i maten som man tidigare använde i maskindiskmedel innan det begränsades av miljöskäl.

Resultatet överraskar forskarna.

När vi såg siffrorna var första reaktionen att det måste vara en felräkning. Jag trodde att alla stora fosforkällor i samhället redan var noga utredda ur miljösynpunkt, säger professor Anders Grimvall vid Havsmiljöinstitutet.

Enligt beräkningarna, som bygger på Kemikalieinspektionens siffror om fosfortillsatser i svensk livsmedelsindustri, läcker omkring 60 ton fosfor ut i svenska vatten som ett resultat av tillsatserna."


Undrar om folk börjar bli självlysande i Sverige?
 
Tog ett litet klipp på Ny Teknik, handlar om den berömda säkra svenska maten. Varsågod;

"FOSFOR I MATEN HOT MOT MILJÖN
Livsmedelsindustrins tillsatser av fosfor i maten är så omfattande att det utgör ett hot mot miljön i hav och sjöar.

Enligt en analys från Havsmiljöinstitutet vid Göteborgs universitet tillsätts i dag lika mycket fosfor i maten som man tidigare använde i maskindiskmedel innan det begränsades av miljöskäl.

Resultatet överraskar forskarna.

När vi såg siffrorna var första reaktionen att det måste vara en felräkning. Jag trodde att alla stora fosforkällor i samhället redan var noga utredda ur miljösynpunkt, säger professor Anders Grimvall vid Havsmiljöinstitutet.

Enligt beräkningarna, som bygger på Kemikalieinspektionens siffror om fosfortillsatser i svensk livsmedelsindustri, läcker omkring 60 ton fosfor ut i svenska vatten som ett resultat av tillsatserna."


Undrar om folk börjar bli självlysande i Sverige?

Ja, i artikeln du hänvisar till står det att det inte har någon negativ effekt på folks hälsa (förmodligen avser de det naturliga fosfor, som ju är livsnödvändigt) läser man här så är det ju överanvändandet av som kan vara skadligt http://www.svd.se/fosfor-i-mat-kopplas-till-for-tidig-dod.

Ja, det beror på vad och av vem man läser, men som alltid, naturlig och så lite processad mat, gjord på artificiell väg är ju att föredra. Precis som med MSG som finns naturligt finns ju också Fosfor naturligt men i den industriella mattillverkningen där man använder alla dessa ämnen i överflöd för att den onaturliga maten skall likna den naturliga och för att det skall hålla i evighet samt kunna transporteras långa vägar, den vill jag inte ha.

Här en lista på mat som innehåller Fosfor i olika grad: http://matkalkyl.se/naringsamnen51.php
 
:wai: Överflöd av även goda ting får negativa följder.
T o m kan man träna ihjäl sig, äta eller dricka. Lagom är bäst som vi svenskar brukar säga.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp