Matilda vilda's bilder från Khao Lak

 
M

Matilda

Gäst
Mina bilder är några år gamla, men kanske kan inspirera någon att vilja besöka Khao Lak. :wai:


Personligen är jag en väldigt naturbaserad turist. Älskar de små lokal-ägda bungalowen, men också deras service :D. De ska gärna ligga i utkanten och inte i gröten.
Dagarna efter tsunamin befann jag mig i Khao Lak och har följt dess utveckling under 10 års tid. Det har blivit över 100.000 foton. Men syftet är inte att väcka gamla minnen till liv med tråden utan snarare tvärtom, inspirera andra att besöka Khao Lak. Tänkte därför lägga upp foton på Khao Lak som jag senast kom ihåg det. Det har säkert hänt en del och jag ligger troligtvis efter i uppdatering. :p

Bhandari Resort

DSC00528.JPG


DSC00515.JPG


DSC00516.JPG


DSC00517.JPG


DSC00518.JPG


DSC00519.JPG


DSC00520.JPG


DSC00521.JPG


DSC00522.JPG


DSC00523.JPG
 
Jättefina bilder @Matilda man tackar. Min yngsta syster och hennes familj befann sig på Khao Lak när tsunamin kom. Dom klarade sig helt oskadda tack vare att dom var ute på en dyk- och snorkeltur just då. Det var fasansfulla syner som mötte när dom kom iland, ett psykiskt trauma som satt i länge, speciellt hos döttrarna.
 
Jag gillar dina bilder också @Matilda, nu har jag ju redan sett en del av dom men tittar mer än gärna igen :).
Min och sambons första khao lak resa var i juli-13, efter det har vi varit där på semester två gånger om året. Detta året blir det inget tyvärr i dec så vi får satsa på en annan månad.
 
tack alla. Jag var där 2004-12-29 första gången. När man befann sig 600-700 meter från stranden och två våningshus var helt utspr Helt otroligt att det fanns överlevande @Berralund
Jättefina bilder @Matilda man tackar. Min yngsta syster och hennes familj befann sig på Khao Lak när tsunamin kom. Dom klarade sig helt oskadda tack vare att dom var ute på en dyk- och snorkeltur just då. Det var fasansfulla syner som mötte när dom kom iland, ett psykiskt trauma som satt i länge, speciellt hos döttrarna.
Helt otroligt. När jag var där första gången och befann mig 600-700 meter från stranden och två våningshus var helt utsprängda. Hur överlevde man? =) Du ska vara tacksam =) Har forskat i många år om tsunamin och det fanns ju ingen mer plats än Sumatra som var mer drabbat än Khao Lak, du ska vara tacksam att släktingarna är i behåll =)
 
Ja kanonfina bilder @Matilda Angående tsunamin så var det precis det som jag efterfrågade i @Gottland tråd. Detta kommer bli spännande. Vi är några fotointresserade här på forumet så ibland blir det lite teknik snack. Har du info om hur du tog vissa bilder så är åtminstone jag intresserad.
Har en massa foton efter tsunamin. Finns dock en Tysk som besitter en hel del foton från annandag jul. Har försökt kontakta honom men lika med noll. Jag vet att han strulade till det med hemsidan och förlorade en del bilder och kan tänka mig att intresset försvann då också =) Tror hemsidan var www.radarheinrich.com. Ligger dock nere idag.
 
Jag gillar dina bilder också @Matilda, nu har jag ju redan sett en del av dom men tittar mer än gärna igen :).
Min och sambons första khao lak resa var i juli-13, efter det har vi varit där på semester två gånger om året. Detta året blir det inget tyvärr i dec så vi får satsa på en annan månad.
Var också nere i Juli år 2013. Det var inte du som bodde i Baan Khaolak Resort? Av alla turister så träffade jag på ett svensk par i poolen =)
 
tack alla. Jag var där 2004-12-29 första gången. När man befann sig 600-700 meter från stranden och två våningshus var helt utspr Helt otroligt att det fanns överlevande @Berralund

Helt otroligt. När jag var där första gången och befann mig 600-700 meter från stranden och två våningshus var helt utsprängda. Hur överlevde man? =) Du ska vara tacksam =) Har forskat i många år om tsunamin och det fanns ju ingen mer plats än Sumatra som var mer drabbat än Khao Lak, du ska vara tacksam att släktingarna är i behåll =)
Jag är otroligt tacksam skall du veta, hade vågen kommit en timme senare hade dom inte haft en chans. Ute på öppet hav märks en tsunami inte så mycket, det är när det grundar upp som vågen växer på höjden något enormt. En våg som orsakas av ett jordskalv går hela vägen ner till botten till skillnad från vindalstrade vågor som är ytliga. Huga, vi snackar om enorma krafter i rörelse.
 
Jag är otroligt tacksam skall du veta, hade vågen kommit en timme senare hade dom inte haft en chans. Ute på öppet hav märks en tsunami inte så mycket, det är när det grundar upp som vågen växer på höjden något enormt. En våg som orsakas av ett jordskalv går hela vägen ner till botten till skillnad från vindalstrade vågor som är ytliga. Huga, vi snackar om enorma krafter i rörelse.
Jag är otroligt tacksam skall du veta, hade vågen kommit en timme senare hade dom inte haft en chans. Ute på öppet hav märks en tsunami inte så mycket, det är när det grundar upp som vågen växer på höjden något enormt. En våg som orsakas av ett jordskalv går hela vägen ner till botten till skillnad från vindalstrade vågor som är ytliga. Huga, vi snackar om enorma krafter i rörelse.
Precis. Havet i Khao Lak är har ju på många ställen väldigt djupt, framförallt i söder. Räcker med att gå någon meter ut så når man inte botten. Stämmer ju också bra med ögonvittnesskilldringar från Bang Niang och Nang Thong, där människor beskrev att vågen blev som en vägg de sista sekundrarna. Har också bott i Pakarang där man kan springa hundra meter ut i havet och fortfarande ha vatten upp till knäna. Tsunami som betyder hög våg är ju egentligen en undervattensvåg. Men upplevdes nog olika beroende på vart man bodde =)
 
Har aldrig besökt Koh Samet eller Koh Chang. Men vill jätte gärna se . 82 var man inte ens född . Har du nått att rekommendera till mig? Framförallt stränder på Koh Chang.
White sand beach som ligger i början efter färjeläget är den största, sedan finns det en radda av fina stränder. Nämner även Bang Bao som är mysig med sitt fiskeläge. Men gillar Koh samed mer, mindre ö men mysigare. Där brukar vi bo på antingen Hat sai kaew eller wongduan beach.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp