Fortsättning på mitt hus bygge i Roiet

Har blivit erbjuden att köpa lite land därnere, måste kolla på det om det kan vara något beroende på vad det ligger och hur många rai det är

Frugan har blivit erbjuden flera gånger att köpa mark i hembyn. Jag säger "vi har ju redan ca 15 rai". Bra för framtiden säger frugan. Jag förstår hennes tänk. Mark ger en viss säkerhet i svåra tider.

Men som alltid när det skall säljas något i Thailand. Den första informationen man får angående pris och storlek stämmer sällan med verkligheten. Om dom dessutom får nys om att det finns en falang med i bilden så har priset en tendens att krypa uppåt :)

Hittills har jag klarat mig från tjat från frugan då säljarna har gjort bort sig så hon är mer förbannad än intresserad.

Frugan har blivit erbjuden flera gånger att köpa mark i hembyn. Jag säger "vi har ju redan ca 15 rai". Bra för framtiden säger frugan. Jag förstår hennes tänk. Mark ger en viss säkerhet i svåra tider.

Men som alltid när det skall säljas något i Thailand. Den första informationen man får angående pris och storlek stämmer sällan med verkligheten. Om dom dessutom får nys om att det finns en falang med i bilden så har priset en tendens att krypa uppåt :)

Hittills har jag klarat mig från tjat från frugan då säljarna har gjort bort sig så hon är mer förbannad än intresserad.

Bra för framtiden säger frugan

Javisst, du kan ju aldrig bli markägare, inte ens delägare.

Sådana erbjudanden har vi också fått några gånger men det har vi avböjt. Det kommer säkert fler tillfällen senare, vi skall inte ta oss vatten över huvudet.
Japp, men det kan alltid vara ok att titta vad det är, dock går priserna upp även hos oss nu, då många flyttar tillbaka upp och behöver mark

Vi har fått många erbjudanden under årens lopp

Mark kan man alltid sälja i framtiden om så är. Självklart så kan priset krypa uppåt då det finns en falang, dock så har vi alltid tackat nej till dom erbjudanden vi fått, senaste erbjudandet var 1,5 rai inkl. ett hus och någon liten shop längs med den stora vägen, dom ville då ha 1,5 miljon bath för det

Gumman och jag pratade om att ev. köpa en sådan här leksak senare som man kan använda på landet, hon kommer att kolla vad dom kostar, finns i några olika utföranden

image.webp

image.webp

Gumman och jag pratade om att ev. köpa en sådan här leksak senare som man kan använda på landet, hon kommer att kolla vad dom kostar, finns i några olika utföranden

image.webp

image.webp

Haha! Frugans släkting har en sådan där. Jag frågade såklart om jag fick köra vilket jag fick. Körde igenom byn och alla skrattade och pekade på den tokiga falangen som körde. Bra ork i dom där Kubota dieslarna.

Haha! Frugans släkting har en sådan där. Jag frågade såklart om jag fick köra vilket jag fick. Körde igenom byn och alla skrattade och pekade på den tokiga falangen som körde. Bra ork i dom där Kubota dieslarna.
Det får man räkna med att alla stirrar, pekar och skrattar när en falang kommer körandes med en sådan :D Tror det blir något i stil med den på den nedre bilden att börja med, går ju att peta in ett tak m.m. senare. Kan ju även användas när man ska handla och köpa tunga saker i närområdet.

Senast ändrad:
Gumman har sett en butik som säljer sådana i centrala Roiet, så när jag kommer dit kan man kolla vad dom har, hon sa att dom säljs ram rena, så att man kan bygga lastdelen som man vill ha den, hon trodde även att dom i butiken kunde göra det om dom har tid.

Gumman har sett en butik som säljer sådana i centrala Roiet, så när jag kommer dit kan man kolla vad dom har, hon sa att dom säljs ram rena, så att man kan bygga lastdelen som man vill ha den, hon trodde även att dom i butiken kunde göra det om dom har tid.

Är det vanligt bilkörkort som gäller eller vad är det för krav?

Är det vanligt bilkörkort som gäller eller vad är det för krav?
Inget körkort behövs då det räknas som en farmmaskin om man har dom små modellerna, får inte köra med dom på dom stora vägarna, men har man typ en lastbils modell så lär körkort krävas.

Dom små modellerna går bara i 40 km/h och man kan köra dom mellan byarna på stora vägarna, måste dock hålla till vänster.

Undrar vad dom skulle säga om man kom med en sådan till uppkörningen

Vi diskuterade mark förut. Ägaren till denna rot thai är riktigt fattig men absolut ingen latmask. Han och hans fru äger lite mark som dom ärvt. Dom belånade marken för att kunna få råd med att åka till Sverige för att plocka blåbär. Frun stannade hemma med deras son och jobbar på fälten medans han åkte och plocka blåbär.

Han har varit både i Sverige och Finland och plockat. Dom har jobbat sig uppåt och nu i år fick dom råd att köpa denna bil. Detta var möjligt tack vare den lilla markplätten dom hade att belåna.

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar
3 K