Fortsättning på mitt hus bygge i Roiet

Nä, vi frågade i alla dom 3 stora varuhusen vilken färg dom rekommenderade för klimatet uppe hos, och alla rekommenderade denna, vi började med den dyraste butiken. Men duger den att måla det huset i Malmö så lär den duga för att måla vårat hus :D:D:D

Självklart att de rekommenderade denna burk, de vill ju bara sälja. Konstig att de inte sa något om Jotun, den är produkten är ju storsäljare i LOS.

Självklart att de rekommenderade denna burk, de vill ju bara sälja. Konstig att de inte sa något om Jotun, den är produkten är ju storsäljare i LOS.
Nu var det inte bara en butik vi var inne i och frågade, alla sa att denna var bäst och vi hade inte sagt någonting om märke eller så. Dom nämnde inte ens jotun

Jotun är Norsk färg och är väl världsledande inom färg? Även här på fartygen är det Jotun som gäller, såg på varvet i Gdansk där var det med Jotun som gällde.

Jotun är Norsk färg och är väl världsledande inom färg? Även här på fartygen är det Jotun som gäller, såg på varvet i Gdansk där var det med Jotun som gällde.

När jag hyrde i pattis och skulle lägga lite ny färg på väggarna inomhus, då var det bara Jotun som gällde, jag fråga om andra märken men säljarn sa att Jotun är bäst att använda både på utsida och insida.
Och hos denna handlare, som hade Captain, Jotun, Alcro (faktiskt??) och flera andra thai/asiatiska märken, valde att rekomendera Jotun åt mig.

När jag hyrde i pattis och skulle lägga lite ny färg på väggarna inomhus, då var det bara Jotun som gällde, jag fråga om andra märken men säljarn sa att Jotun är bäst att använda både på utsida och insida.
Och hos denna handlare, som hade Captain, Jotun, Alcro (faktiskt??) och flera andra thai/asiatiska märken, valde att rekomendera Jotun åt mig.

Han fick väl bäst provision på Jotun ;)

Skall måla huset och har tittat på lite färger på olika ställen och de verkar som de utlovar samma sak i fråga om värmereflektion rena fantasier?
Så jag vänder på det, är det något vi skall undvika:wai:
Är på väg och skicka pengar när de är beredda men de har hela vintern på sig.
De som skall måla håller på med ananas just nu och vet inte om det beror på gumman eller ananas säsongen att det står still i frågan.

Han fick väl bäst provision på Jotun ;)
Kan säga för testade lite olika färger bland annat Jotun och det vara den värsta skiten jag har målat med. Rinnig utan av bara den täckte sådär halvbra, absolut inget o ha. Det skulle varit deras toppfärg utomhus, jag säger ren skit. jag har inget emot norrmän men färg nix.
Det som till slut blev vald var Beger Para Shield för fasader. Även deras innefärg är riktigt bra.
Kanske Jotun har bra färger också men för min del blev det sluttestat.
Kan tänka kan att Jotun är nordisk färg och det som funkar där funkar helt enkelt inte här.
En del har en förmåga att tro att allt svenskt, norskt, eller finskt är bäst men det tror inte jag. Kanske funkar det bättre i norden men inte här.

Skall måla huset och har tittat på lite färger på olika ställen och de verkar som de utlovar samma sak i fråga om värmereflektion rena fantasier?
De som skall måla håller på med ananas just nu och vet inte om det beror på gumman eller ananas säsongen att det står still i frågan.
Värmereflektion är lite svårt att uttala sig för då borde man behöva måla två gånger och mäta temperatur emellan.
Däremot är Para Chield en riktigt bra färg att måla med och täcker bra och ytan är snygg. Hållbar också för det är ju nästan två månader sedan vi målade :eek:
Vill bara ge en varning, säg till att de får inte förtunna färgen med vatten. Dessa akrylfärg kan förlora sina egenskaper om man gör det
Även färgnyansen blir annorlunda.
Thaimålare tunnare utav bara den. Skulle förbjuda att tillsätta vatten i färgen helt, inte ens lite. :xmas_smiley:

Kan säga för testade lite olika färger bland annat Jotun och det vara den värsta skiten jag har målat med. Rinnig utan av bara den täckte sådär halvbra, absolut inget o ha. Det skulle varit deras toppfärg utomhus, jag säger ren skit. jag har inget emot norrmän men färg nix.
Det som till slut blev vald var Beger Para Shield för fasader. Även deras innefärg är riktigt bra.
Kanske Jotun har bra färger också men för min del blev det sluttestat.
Kan tänka kan att Jotun är nordisk färg och det som funkar där funkar helt enkelt inte här.
En del har en förmåga att tro att allt svenskt, norskt, eller finskt är bäst men det tror inte jag. Kanske funkar det bättre i norden men inte här.

Målade alla rum inne med Jotund alkyd primer och sedan en vattenbaserad topcoat inga problem med rinningar eller att det täckte dåligt. Tog visserligen med rullar å penslar från Sverige då det dom fanns att tillgå i Pattaya var halvdant. Använt en del Beger produkter också, verkade va bra grejor.

Aldrig att jag hade valt en Svensktillverkad färg, helt kass mot mögelpåväxt som ju inte precis är ett litet problem här.
Och blanda vatten i färgen är absolut no no. Det gör man bara om man ska sprutmåla inomhus med tjock takfärg.

Rätt roligt med t ex Global House där har man olika säljare för olika färgtillverkare.
Så det gäller att veta vad man skall välja innan för den första du träffar säljer förstås sin färg och rekommenderar naturligtvis inga andra.

Var på dohome idag och där såg jag bara Toa, tror den hette Proshield som han rekommenderade där.

Tyckte även vi skulle grunda med quick primer först så verkar vettigt.

Här är lite intressant att läsa ifall någon är intresserad. Har du målat om huset nu?

https://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:643316/FULLTEXT01.pdf

http://www.sciencemag.org/news/2017/02/cheap-plastic-film-cools-whatever-it-touches-10-c

Få se hur länge mitt gröna hus i Roi-et är grönt :-)

34199268_2106094462753226_5532265666519760896_n.jpg

Mycket att läsa men är för lat för att läsa allt.
Antar att det fungerar med färg för att få lite mindre värme.

Det ser inte ut som jag får igång släkten för att måla så lätt.
Kanske tycker de att jag är för snål?
Senaste budet var i våras att när grabben kommer hem från militära så skall det målas.
Har egentligen inte bråttom då det är relativt nybyggd mer att om det ändock skall målas.

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar
3 K