hehe..., men tycker alla sådana här diskussioner om "boendeplats" är ganska meningslösa. Var man trivs är högst personliga och vilka värden man lägger i det.
En del föredrar lugnet på landsbygden, en del stadslivet med dess puls, en del med havet, en del med berg och skog, jakt, en del med mycket uteliv, restauranger och annan förnöjelse.
Aktiviteter kan ju för någon vara att man helt enkelt bara är till och deltar i samhället med andra människor som jag själv och man måste ju inte ha några speciella intressen eller delta i aktiviteter förutom det.
Min vardag i Thailand när jag är där skiljer sig inte mycket från den vardag jag har hemma i Malmö och i Malmö finns ju mängder av aktiviteter och utbud samt närheten till Köpenhamn och Malmö inte skulle räcka, men jag lever ganska lugnt och har inte så stort behov att delta i alla dessa aktiviteter och utbud.
När jag är i Ban Phe är jag mest hemma med min familj och där vi har barnbarn som hela tiden är hemma hos oss och det är fullt upp varje dag, finns barn i närheten har man ju aldrig tråkigt.
Rayong/Ban Phe och området där omkring har för mig sedan 1994 varit min plats som jag trivs i och jag själv har inga stora behov av att ha en massa aktiviteter omkring mig och intresse styr ju aktiviteten.
Varför gillar jag detta område? Jo för att jag tycker det är vackert med denna långa kustremsa ända från Rayong till Lae Mae Phim. Området och städerna omkring är lagom stora och närheten till Bangkok och Pattaya, Sattahip, Bang Chan, Chantaburi, Trat och en vacker ö strax utanför, samt inte minst för allt gott från havet har gjort att det passar mig alldeles som handen i handsken.
Rayong är ju Thailands mecka när det gäller produkter från haver och 99 % av all fisksås tillverkas i Thailand tillverkas i Rayong. Jag är ju som du kanske vet kock i botten och här får jag verkligen utlopp för min smak för havets delikatesser.
Sen är jag ju från Göteborg och havet har för mig alltid varit ett måste, kan inte bo mitt i skogen där jag bara ser himlen, utan vill se horisonten.
Så vi behöver inte tävla om viken plats som är bäst, det som är viktigt är vad som är bäst för en själv och alla platser är lika bra. Men jag antar efter att ha känt dig i detta forum ett tag och vet hur du skriver att du antagligen bara vill jäklas lite och det är väl okey.