Hua Hin eller Pattaya, var är det bäst att bo permanent?

Nej, Rayong är en fin och förhållandevis ren stad, även den har ju sina delar som kan förbättras, men avser du raffinaderier och luft samt markmiljö så är den ju hårt ansatt då det titt som tätt sker utsläpp både i luft och mark men den är välordnad och rena fina gator osv.
Ja jag tänkte mer på luft och utsläpp inte staden i sig, sådana städer brukar vara välordnade, men hört att luften, vattnet etc. är dåligt just i själva staden?

Ja jag tänkte mer på luft och utsläpp inte staden i sig, sådana städer brukar vara välordnade, men hört att luften, vattnet etc. är dåligt just i själva staden?

Ja tyvärr är det ju saker man inte ser med blotta ögat så som smog eller annat ser man ju, men man vet ju inte vad de har för utsläppskrav t ex när det gäller alla dessa raffianderier.

Ja, minst beror ju helt på trafik. Sen finns ju det en närmare ö om man nu vill åka till en ö:)

Koh Samet en ö oxå ligger i Rayong ca 15 min till båten från där vi bor som tar än ut till ön.
Båtresan kostar pengar, hamnavgiften då du anländer kostar pengar, sedan blir du stoppad på väg till beachen för att erlägga en avgift som finasierar kostnader för ön . Man måste ta en bil som kör än till Bechen då det är långt att gå och det kostar pengar. Vi besökte ön två ggr och varje gång så var det att betala. Vi avstår nu från den ön.

Eller så skiter man i att betala, jag har aldrig betalat en avgift på mina kanske 10 besök där.
Men någon sa att jag skulle betala nationalparks avgift på 7/11 sist vi var där men vi sket i det och gick till taxin och den kosta ju såklart pengar men det är väl vanligt, fast har iofs bott på hotell där med där dom plockar upp en vid hamnen så taxi och färja ingår i hotelkostnaden.

Jag gillar Koh Samet för en natt max 2 sen blir det tråkigt.

Koh Samet en ö oxå ligger i Rayong ca 15 min till båten från där vi bor som tar än ut till ön.
Båtresan kostar pengar, hamnavgiften då du anländer kostar pengar, sedan blir du stoppad på väg till beachen för att erlägga en avgift som finasierar kostnader för ön . Man måste ta en bil som kör än till Bechen då det är långt att gå och det kostar pengar. Vi besökte ön två ggr och varje gång så var det att betala. Vi avstår nu från den ön.

Du bor inte i Rayong utan Ban Phe antagligen, men Ban Phe har postadress Rayong. Misstänkte att du bor i Ban Phe.

Har aldrig betalat något för att komma in i Koh Samet, om du bor där och bara gör dagsutflykter så har du aldrig en massa resväskor med dig och ingen kommer att fråga dig för de tror att du bara varit ute och gått utanför nationalparken.

Båt kostar men det är småpengar om du betalar direkt till Skippern och inte köper en biljett. Avgiften som betalas på Koh Samet är för att delar av den är nationalpark Khao Laem Ya-Mu Ko Samet, en del är på fastlandet också vid Ban Kon Ao.

Man behöver inte ta saamloo till checkpoint, är ju ingen bit att gå om du inte skall till Tub Thim eller Silversand eller liknande skall du bara till Sai Keow så går man ju lätt dit.

Du säger 15 minuter, bor du på Pinery Park Suan Son eller är det Hat Mae Ramphung, men det borde ta lite längre än 15 minuter?

Senast redigerad av en moderator:
Eller så skiter man i att betala, jag har aldrig betalat en avgift på mina kanske 10 besök där.
Men någon sa att jag skulle betala nationalparks avgift på 7/11 sist vi var där men vi sket i det och gick till taxin och den kosta ju såklart pengar men det är väl vanligt, fast har iofs bott på hotell där med där dom plockar upp en vid hamnen så taxi och färja ingår i hotelkostnaden.

Jag gillar Koh Samet för en natt max 2 sen blir det tråkigt.

Ja grejen är ju också att tar man taxi vet ju de att du är nyanländ och har du dessutom massa resväskor med dig är du körd. Som sagt har aldrig heller betalt och båten om du inte tar speed boat kan du sticka till skippern en 20-40 bath när du går ombord, har till och med haft motorcykeln på båten till Koh Samet flera gånger har aldrig betalt något extra där heller.

Men det är klart är man ny i landet t ex och inte känner till saker så är ju risken stor och som ny bråkar man ju inte, lättare då om man kan språket och känner till hur saker och ting fungerar, så Owe om han skal bo där bör nog undersöka ett och annat:).

Nä, man måste akta sig, för alla försöker bara tjäna pengar på dig och en resa på 30 minuter kan bli jäkligt dyr om man inte ser upp, det har ju hänt att man betalar för biljett och sen när de kommer till båten får de betala en gång till och sen när de kommer i hamn en gång till osv och det har hänt att de måste betala avgift för checkpoint när de köper båtbiljett och sen får de betala en gång till på Koh samet.

Samma här stannar bara över natten eller högst 2 dar sen tillbaka.

Du bor inte i Rayong utan Ban Phe antagligen, men Ban Phe har postadress Rayong. Misstänkte att du bor i Ban Phe.

Har aldrig betalat något för att komma in i Koh Samet, om du bor där och bara gör dagsutflykter så har du aldrig en massa resväskor med dig och ingen kommer att fråga dig för de tror att du bara varit ute och gått utanför nationalparken.

Båt kostar men det är småpengar om du betalar direkt till Skippern och inte köper en biljett. Avgiften som betalas på Koh Samet är för att delar av den är nationalpark Khao Laem Ya-Mu Ko Samet, en del är på fastlandet också vid Ban Kon Ao.

Man behöver inte ta saamloo till checkpoint, är ju ingen bit att gå om du inte skall till Tub Thim eller Silversand eller liknande skall du bara till Sai Keow så går man ju lätt dit.

Du säger 15 minuter, bor du på Pinery Park Suan Son eller är det Hat Mae Ramphung, men det borde ta lite längre än 15 minuter?

Lyco ! du undrar vad vi bor ! helt rätt att Ban Phe är den plats man tar båten till ön, riktigt ska vara riktigt.
Vi bor inom ett område som heter Banchan ett villaområde ca 15 min bilresa till BanPhe.
När vi vill till badet så väljer vi beachen som ligger ca 10 min bilresa från där vi bor, toppenplats / Owe

Vi bor i Rayong , nära beachen ca 10 min med bil . Bara ca två tim bilresa till Bangkok . Nära populära Koh chang ca 10 mil. Sedan har beg. hus bra priser i Rayong . Vi köpte vårt hus för ca 5 år sedan till ett pris av 1 160 000 Bath 2 sovr stort vardags rum europakök m.m. Vi tycker vi valt rätt plats då vi tycker det är lagom avstånd till det mesta / Owe
I Rayong, finns ju absolut ingenting att göra där mer än golf. Plus att ni har Map Ta Phut alldeles för nära...

Jepp klart dom bara sitter å rullar tummarna allihop.

Du som bor där kan väl berätta om alla roliga aktiviteter ni har i Rayong.

hehe..., men tycker alla sådana här diskussioner om "boendeplats" är ganska meningslösa. Var man trivs är högst personliga och vilka värden man lägger i det.

En del föredrar lugnet på landsbygden, en del stadslivet med dess puls, en del med havet, en del med berg och skog, jakt, en del med mycket uteliv, restauranger och annan förnöjelse.

Aktiviteter kan ju för någon vara att man helt enkelt bara är till och deltar i samhället med andra människor som jag själv och man måste ju inte ha några speciella intressen eller delta i aktiviteter förutom det.

Min vardag i Thailand när jag är där skiljer sig inte mycket från den vardag jag har hemma i Malmö och i Malmö finns ju mängder av aktiviteter och utbud samt närheten till Köpenhamn och Malmö inte skulle räcka, men jag lever ganska lugnt och har inte så stort behov att delta i alla dessa aktiviteter och utbud.

När jag är i Ban Phe är jag mest hemma med min familj och där vi har barnbarn som hela tiden är hemma hos oss och det är fullt upp varje dag, finns barn i närheten har man ju aldrig tråkigt.:)

Rayong/Ban Phe och området där omkring har för mig sedan 1994 varit min plats som jag trivs i och jag själv har inga stora behov av att ha en massa aktiviteter omkring mig och intresse styr ju aktiviteten.

Varför gillar jag detta område? Jo för att jag tycker det är vackert med denna långa kustremsa ända från Rayong till Lae Mae Phim. Området och städerna omkring är lagom stora och närheten till Bangkok och Pattaya, Sattahip, Bang Chan, Chantaburi, Trat och en vacker ö strax utanför, samt inte minst för allt gott från havet har gjort att det passar mig alldeles som handen i handsken.

Rayong är ju Thailands mecka när det gäller produkter från haver och 99 % av all fisksås tillverkas i Thailand tillverkas i Rayong. Jag är ju som du kanske vet kock i botten och här får jag verkligen utlopp för min smak för havets delikatesser.

Sen är jag ju från Göteborg och havet har för mig alltid varit ett måste, kan inte bo mitt i skogen där jag bara ser himlen, utan vill se horisonten.

Så vi behöver inte tävla om viken plats som är bäst, det som är viktigt är vad som är bäst för en själv och alla platser är lika bra. Men jag antar efter att ha känt dig i detta forum ett tag och vet hur du skriver att du antagligen bara vill jäklas lite och det är väl okey.:rolleyes:

Och med facit i hand så vet vi ju tyvärr idag att Hua Hin inte är en så bra plats att bo på , inte heller Phuket ..:(

Min förhoppning är att Pattya är för långt från bomblandet i söder ...

Som tur i eländet som verkade dom ju iaf inte varit ute efter att ha ihjäl många människor, då hade dom valt en annan plats och tidpunkt för dåden. Men otäckt är det absolut.
Glad att jag inte äger en bostad i Thailand och nu ännu mer övertygad att jag inte ska köpa nån.

hehe..., men tycker alla sådana här diskussioner om "boendeplats" är ganska meningslösa. Var man trivs är högst personliga och vilka värden man lägger i det.

En del föredrar lugnet på landsbygden, en del stadslivet med dess puls, en del med havet, en del med berg och skog, jakt, en del med mycket uteliv, restauranger och annan förnöjelse.

Aktiviteter kan ju för någon vara att man helt enkelt bara är till och deltar i samhället med andra människor som jag själv och man måste ju inte ha några speciella intressen eller delta i aktiviteter förutom det.

Min vardag i Thailand när jag är där skiljer sig inte mycket från den vardag jag har hemma i Malmö och i Malmö finns ju mängder av aktiviteter och utbud samt närheten till Köpenhamn och Malmö inte skulle räcka, men jag lever ganska lugnt och har inte så stort behov att delta i alla dessa aktiviteter och utbud.

När jag är i Ban Phe är jag mest hemma med min familj och där vi har barnbarn som hela tiden är hemma hos oss och det är fullt upp varje dag, finns barn i närheten har man ju aldrig tråkigt.:)

Rayong/Ban Phe och området där omkring har för mig sedan 1994 varit min plats som jag trivs i och jag själv har inga stora behov av att ha en massa aktiviteter omkring mig och intresse styr ju aktiviteten.

Varför gillar jag detta område? Jo för att jag tycker det är vackert med denna långa kustremsa ända från Rayong till Lae Mae Phim. Området och städerna omkring är lagom stora och närheten till Bangkok och Pattaya, Sattahip, Bang Chan, Chantaburi, Trat och en vacker ö strax utanför, samt inte minst för allt gott från havet har gjort att det passar mig alldeles som handen i handsken.

Rayong är ju Thailands mecka när det gäller produkter från haver och 99 % av all fisksås tillverkas i Thailand tillverkas i Rayong. Jag är ju som du kanske vet kock i botten och här får jag verkligen utlopp för min smak för havets delikatesser.

Sen är jag ju från Göteborg och havet har för mig alltid varit ett måste, kan inte bo mitt i skogen där jag bara ser himlen, utan vill se horisonten.

Så vi behöver inte tävla om viken plats som är bäst, det som är viktigt är vad som är bäst för en själv och alla platser är lika bra. Men jag antar efter att ha känt dig i detta forum ett tag och vet hur du skriver att du antagligen bara vill jäklas lite och det är väl okey.:rolleyes:
Massa text om Rayong men inte en enda kul aktivitet lyckades du klämma in [emoji6]

Massa text om Rayong men inte en enda kul aktivitet lyckades du klämma in [emoji6]

Poängen är ju just att för att trivas måste det inte finnas en massa aktiviteter skapade av andra och intresse avgör aktiviteterna och inte aktiviteterna i sig. Det finns massor av aktiviteter i ett samhälle, men jag behöver ju inte delta i dem för det.

jag sa ju att jag gillar att umgås med familjen och barnbarnen och gilar det stora utbudet av havets läckerheter.

Vad vill du jag skall göra, stolpa upp:

Gå på restaurang, ja det finns massor av restauranger i området i alla smaker.
Kultur, ja är man intreserad av det finns massor av tempel och andra kulturhistoriska mål.
Nöjesliv, ja det finns massor av utbud för nöjesliv (avgörs utav vad man är intresserad av)
bada sola, ja det finna fina tillfällen till detta.

...osv eller vad vill du, skall jag precisera affärer, restauranger, danspalats eller vad vill du.

Alla de så kallade aktiviteter du antagligen avser finns överallt och i området jag befinner mig i kanske har något som skiljer från Hua Hin, men 99 % av alla aktiviteter är likvärdiga vart man än kommer.

Min bästa och den aktivitet som ger mig bäst är det som jag redan nämt!

Senast redigerad av en moderator:
Poängen är ju just att för att trivas måste det inte finnas en massa aktiviteter och intresse avgör aktiviteterna och inte aktiviteterna i sig. Det finns massor av aktiviteter i ett samhälle, men jag behöver ju inte delta i dem för det.
Ok tolkar det som att du håller med mig då om att det inte finns nåt kul å göra i Rayong, fast du trivs ändå.

Liknande trådar

A
Svar
14
Visningar
4 K
Anonyma
A
A
Svar
33
Visningar