Hus för oss dödliga

"glimten66 " sa:
Kan kan du göra men som du vet e det olagligt för oss att arbeta gäller även klippa din egen gräsmatta om man ska va noga själv så gör ja mer än man får beror nog lite vart man håller till
Ett visst mått av civil olydnad piggar bara upp :D

man får tänka i andra banor då,tack för svaret glimten66,jag följer ert husbygge med späning,hoppas att du fortsätter att ta kort på projektet mvh karraten :D

Här kommer va som hänt nu under dagen

ImageUploadedByTapatalk1342003459.930354.jpg

ImageUploadedByTapatalk1342003684.289874.jpg

ImageUploadedByTapatalk1342003897.576793.jpg

ImageUploadedByTapatalk1342004169.164888.jpg

ImageUploadedByTapatalk1342004272.966023.jpg

ImageUploadedByTapatalk1342004481.167113.jpg

ImageUploadedByTapatalk1342004593.148224.jpg

ImageUploadedByTapatalk1342004718.646166.jpg

"glimten66 " sa:
Här kommer va som hänt nu under dagen
Hur många sitter och övervakar och hur många jobbar ???
Ser för jädra kul ut med damerna på sina pinnstolar. Tror inte att jag skulle uppskatta det om jag var jobbare.

"Bossej " sa:
Detta är mitt hus som jag lät en lokal byggmästare bygga for ca tre år sedan.
Huset är på ca 135 kvm och kostade ca 750.000 baht.

Vi har tre sovrum, två toaletter med dusch, stort vardagsrum, kok inne plus kok ute,
samt en terass på 35 kvm, och ett rum uppe på 25 kvm.

Hej Legolas.....jag menade detta hus som BosseJ har byggt..jag vet inte var han byggt men..medge att det ser bra ut och ....stor kostnadsskillnad...

Hej LasseJ o Legolas

Misstänker att i Legolas 2,4 miljoner ingår även tomtkostnaden, mur och kanske trädgård.
Mina 750.000 avser endast själva huset.

Jag bor i sodra Buriramprovinsen, i utkanten av en by ca 5 minuter med bil från småstaden Nang Rong och en timme från storstaden Korat på fyrfiliga highway 24.

Vi valde att satsa mest på att hitta en bra tomt som passar oss.
Dvs stor tomt for trädgård , lugnt läge, bredband, bra väg till stan, och på lagom avstånd från hennes familj, ca 15 km.
Vår tomt på två rai, dvs 3200 kvm kostade 500.000 baht.

Det fanns andra tomter till salu häromkring med pris från 80.000 baht for två rai, men som vi valde bort pga ej chanot papper och sämre läge.

Bifogar en bild från husbygget, och en bild från vår terass idag.

Vi valde att bygga ett ganska enkelt men modernt hus utan direkt lyx.

_2530.jpg

2401.jpg

Ni har fina hus allihopa, mina herrar. Det är inte utan att man blir avundsjuk, vårt gamla är inget vidare längre och bl a angripet av termiter.

Än så länge har vi inte råd att bygga nytt, men den dag frugan börjar jobba så kommer det säkerligen att bli av. Och då är det gott att denna och andra trådar finns, goda råd kan man aldrig få tillräckligt av så tack för det.

Vi kan dock simma lugnt, det kommer att ta minst sex år innan jag pensionerar mig och sedan ytterligare lika länge innan ungarna är "flygfärdiga". Innan dess blir det inte aktuellt att flytta ner på heltid.

"Berralund " sa:
Ni har fina hus allihopa, mina herrar. Det är inte utan att man blir avundsjuk, vårt gamla är inget vidare längre och bl a angripet av termiter.

Än så länge har vi inte råd att bygga nytt, men den dag frugan börjar jobba så kommer det säkerligen att bli av. Och då är det gott att denna och andra trådar finns, goda råd kan man aldrig få tillräckligt av så tack för det.

Vi kan dock simma lugnt, det kommer att ta minst sex år innan jag pensionerar mig och sedan ytterligare lika länge innan ungarna är "flygfärdiga". Innan dess blir det inte aktuellt att flytta ner på heltid.
Jag förstår dina tankegångar, tror jag i alla fall. Ungarna ska gå i skola i Sverige och ni vill inte flytta ner innan dem blivit så pass gamla att dom klarar sig själva i Sverige, om dem inte väljer att följa med.
Vi brottas själva med liknande tankar. Min skönhet har en dotter på åtta år och om hon kommer med till Sverige, börjar skolan här så är det inte så lätt att ta henne tillbaks till Thailand om några år. Varken jag eller mamman vill lämna henne till släktingar i hemlandet utan vill att hon ska vara en del av vår familj, just som du har ordnat det med era ungar.
Karma åt dig Berra för juste hanterande av din kära och hennes barn.
O.K., det blev ett litet sidospår i en byggtråd men på något vis hör det ihop.

I dag va aluminium gänget här samma gäng som gjort våran inglasning
Dom ska göra våran garderob samt Jaks stora dörr garderoben blir ända upp till taket bilder kommer på den i morgon

Jaks 3X3 meters dörr i glas kostar 12,000 bath

"Sir One " sa:
Jag förstår dina tankegångar, tror jag i alla fall. Ungarna ska gå i skola i Sverige och ni vill inte flytta ner innan dem blivit så pass gamla att dom klarar sig själva i Sverige, om dem inte väljer att följa med.
Vi brottas själva med liknande tankar. Min skönhet har en dotter på åtta år och om hon kommer med till Sverige, börjar skolan här så är det inte så lätt att ta henne tillbaks till Thailand om några år. Varken jag eller mamman vill lämna henne till släktingar i hemlandet utan vill att hon ska vara en del av vår familj, just som du har ordnat det med era ungar.
Karma åt dig Berra för juste hanterande av din kära och hennes barn.
O.K., det blev ett litet sidospår i en byggtråd men på något vis hör det ihop.

Du har så rätt där, sir. Det är precis så vi tänker. Det är inte rätt att rycka upp barnen med rötterna ännu en gång, speciellt inte när dom trivs så bra i Sverige.

Men när vi väl flyttar ner, med eller utan barn, så skall det vara till ett fint och modernt hus i frugans hemby. Något annat blir inte aktuellt.

Så då e alla fönster på plats
Där det stora hålet e ska glaspartiet i sen

ImageUploadedByTapatalk1342088051.222074.jpg

ImageUploadedByTapatalk1342088321.275281.jpg

ImageUploadedByTapatalk1342088581.928877.jpg

ImageUploadedByTapatalk1342088721.353737.jpg

Härliga bilder Glimten66 :thumbsup:

Hoppas du aldrig slutar :wai: Längtar varje gång jag loggar in på att se nya bilder från ditt hus. Tyvärr kan jag bara ge dig en karma. Hade jag kunnat hade du fått 100 :)

Love från /Ann i Cebu

"Ann64 " sa:

Hoppas du aldrig slutar :wai: Längtar varje gång jag loggar in på att se nya bilder från ditt hus. Tyvärr kan jag bara ge dig en karma. Hade jag kunnat hade du fått 100 :)

Love från /Ann i Cebu

Kloka ord Ann :thumbsup: ( Din karmakvots% säger det mesta om dina inlägg :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: )

/(Länk till "gazton" skall ses över inom kort)

Piskar du byggjobbarna?
Det var fasligt vad det går undan med bygget.
Kan du avvara några? Vi behöver fler knegare på firman...

"Sir One " sa:
Piskar du byggjobbarna?

Får vad man betalar för ;D ;D ;D
Glimtens stora fickor :thumbsup:

"Ann64 " sa:

Love från /Ann i Cebu

Tack så mycke Ann Lovar att fortsätta ett tag till :)

"Sir One " sa:
Piskar du byggjobbarna?

Behövs ingen piska dom har allti vart bra att ga att göra me sen vet dom ju att när dan e slut så vankas det öl o whiskey

Men nu e dom lite stressade för dom har stora jobb på gång i templet me

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar