Själva husbygget kommer kosta 2.300000 Baht färdigt hus, Tycker priset är ok hade 2 byggbolag som budade på bygget. Skiljde sig 150 000 baht mellan slutbudet från dom 2 bolagen. Kommer ju ha tegelväggar istället för betong, 16 mm armeringsjärn i pelarna istället för vanlig thai standard 6-9 mm, Sen har vi ju pelare 6 meter ner i marken (eller rättare sagt 6 meters pelare 7.5m ner sen en betong klump gjuten uppe på det 1.5 meter ner och pelare igen) sånt kostar väl på lite extra antar jag.
Ritningarna var billiga en på Amphoen som gjorde dom åt oss för 8000 baht, vi printade bara ut bilderna ifrån smilehomes så gjorde han ritningar efter det, hade jag köpt dom på smilehomes hade dom kostat 80,000 Baht.
Men sen vill vi ha ett IKEA kök så kommer gå på lite extra där men det får vi dra av ifrån husbygget för ett kök är medräknat i slutpriset, vill ha ett riktigt kök nu efter att stått utomhus och kokat mat över en gasplatta i över 1 år.
Marken var dyr 1 million baht, 1 rai och 10 Wha (om det var wha 6m2 hette) 40*41.5 meter (Chanote).
Kollade på andra marker ifrån 200 000 baht per Rai (chanote), men det var denna marken jag gillade bäst så fick bli den även om den kosta lite extra för den har väldigt bra läge enligt mig, och fin utsikt över den stora bergskedjan som skiljer oss och Iisan åt.
300m ifrån mig går huvudvägen där ligger det internetcafeé, bank + vi skall få en Tesco extra där nu, men ligger träd + lgnhts hus imellan så jag märker och ser inte den. Så centralt men känns ocentralt (Om man nu kan kalla Ban-Tio centralt) väldigt tyst område och ingen trafik runt huset.
Betalar av 220 000 Baht per steg som blir klart, nu har det blivit lite försinkelse med så förhoppningsvis kommer jag ha råd att göra klart huset utan något stopp.