Hus för oss dödliga

"Sir One " sa:
Är detta gängse sätt att bygga hus på i Thailand? Upp med väggarna och sedan gjuta ett tunt lager på underliggande mark? Inget bärlager i form av macadam?
I mitt stilla sinne har jag tänkt mig en gjuten platta på ett bärlager på vilken man sedan reser väggarna. Inga bärande stolpar som man kan springa in i utan bärande väggar med ett ovanliggande betongbjälklag. Fast jag är väl miljöskadad här hemma.
Detta är Thailand, inte sverige
Golvet är 9-10 cm tjockt, hade det varit ett thai hus så hade det varit 0.5-1 cm, dom bara tittade på mig när jag ville ha 1dm tjockt golv och sedan sa dom att det blir dyrt ;)

Precis ;)
men säger man åt dom att man vill ha något så tittar dom på en och sen säger dom bara att vi vet hur man bygger hus och då får man bara säga att man inte vill ha thai standard, sen brukar dom ge med sig

Dagsfärska bilder på bygget, nu skall dom påbörja takbygget.

Hus4.jpg

Hus5.jpg

Hus6.jpg

Hus7.jpg

1. Det tænkta slutresultatet førhoppningsvis.
2. Baksidan, bygger en mur dær før stabilisering av marken då det skiljer sig 1.5 meter mellan vår mark och risfæltet. Førhoppningsvis får vårat hus stå kvar :) Huset står på grova betongpelare som sticker 6 meter ner i marken skall førhoppningvis hålla. Och marken har fått packa ihop sig i ett år nu efter vi højde upp den 30-50 cm.

Slut resultat.jpg

Hus8.jpg

Blir samma storlek då, ræknar jag bort balkongerna, terassen och bara tar ren øppen yta inomhus och ræknar på alla rummen så blir mitt med 190m2.

Själva husbygget kommer kosta 2.300000 Baht färdigt hus, Tycker priset är ok hade 2 byggbolag som budade på bygget. Skiljde sig 150 000 baht mellan slutbudet från dom 2 bolagen. Kommer ju ha tegelväggar istället för betong, 16 mm armeringsjärn i pelarna istället för vanlig thai standard 6-9 mm, Sen har vi ju pelare 6 meter ner i marken (eller rättare sagt 6 meters pelare 7.5m ner sen en betong klump gjuten uppe på det 1.5 meter ner och pelare igen) sånt kostar väl på lite extra antar jag.
Ritningarna var billiga en på Amphoen som gjorde dom åt oss för 8000 baht, vi printade bara ut bilderna ifrån smilehomes så gjorde han ritningar efter det, hade jag köpt dom på smilehomes hade dom kostat 80,000 Baht.

Men sen vill vi ha ett IKEA kök så kommer gå på lite extra där men det får vi dra av ifrån husbygget för ett kök är medräknat i slutpriset, vill ha ett riktigt kök nu efter att stått utomhus och kokat mat över en gasplatta i över 1 år.

Marken var dyr 1 million baht, 1 rai och 10 Wha (om det var wha 6m2 hette) 40*41.5 meter (Chanote).
Kollade på andra marker ifrån 200 000 baht per Rai (chanote), men det var denna marken jag gillade bäst så fick bli den även om den kosta lite extra för den har väldigt bra läge enligt mig, och fin utsikt över den stora bergskedjan som skiljer oss och Iisan åt.
300m ifrån mig går huvudvägen där ligger det internetcafeé, bank + vi skall få en Tesco extra där nu, men ligger träd + lgnhts hus imellan så jag märker och ser inte den. Så centralt men känns ocentralt (Om man nu kan kalla Ban-Tio centralt) väldigt tyst område och ingen trafik runt huset.

Betalar av 220 000 Baht per steg som blir klart, nu har det blivit lite försinkelse med så förhoppningsvis kommer jag ha råd att göra klart huset utan något stopp.

På smilehomes hemsida så var prisrekomendationen 2.9-3.6 millioner Baht för husbygget.

"glimten66 " sa:
för dom stålarna hade jag kunnat bygga ett slott inkl alla rai vi köpt ;=

Ja det hade jag med kunnat göra om jag hade bytt byggmaterial och satt en lägre standard, teglet tex är väl dubbelt så dyrt minst än den ihåliga betongsten som man kan smula sönder med händerna.
Eller om man använder den tunna plåten till tak som jag själv sett här nere hur den ser ut efter några år. Så visst går det att komma billigt undan
Jag har byggt om Svärföräldrarnas hus det var bara en plåtlåda innan det kostade inte många baht men så är det skillnad på kvalitet. Tror deras husbygge när jag är klar med det kommer ha gått på runt 300 000 Baht, skall göra undervåning åt dom när jag är klar med mitt hus eftersom dom låtit mig bo där så länge.

Hade jag flyttat lite mer avsides så fanns det 10 rai att köpa för 500 000 Baht allt beror på vad man är ute efter läge, utsikt, närhet etc.
Jag bygger ingen semesterstuga jag bygger ett hus jag skall tillbringa resten av mitt liv i och jag har förhoppningsvis över halva livet igen. Men alla har olika smak detta är vad jag vill ha.

Men som sagt 2.9-3.6 var deras rekomendation och för 3.6 så hade jag ju fått ett halvt hus till då jag betala 2.3 så hade med blivit ett slott :)

Fel tråd :) Hus för oss dödlig är det ju.
Detta tenderar att bli en lyxvilla, jäkligt fint ser det ut att bli.
Men fy för att städa :)
Där kan du njuta av ditt återstående liv.
Bra jobbat :thumbsup: :thumbsup:

"Rolf " sa:
Fel tråd :) Hus för oss dödlig är det ju.
Detta tenderar att bli en lyxvilla, jäkligt fint ser det ut att bli.
Men fy för att städa :)
Där kan du njuta av ditt återstående liv.
Bra jobbat :thumbsup: :thumbsup:

Kan bara hålla me fy fan för att städa vet ju hur dammet kommer in i vårat hus var eviga da

men visst vackert blir det
O röteglet e man ju tvungen o ha där man ska ha hängande saker så som badrum o kök så det har nog alla till viss gräns i sina hus

Han hade 2 alternativ på væggar antingen tegel eller kompakt betongblocksten, ingen ihålig, funderar på att ha den till innervæggarna, men inte bestæmt æn om allt skall vara tegel eller om vi skall anvænda oss av betongblocken priset blir det samma før mig. kan vara lættare att borra i och sætta upp saker i den betongstenen æn teglet + ingen ihålighet som sagt var.
Den ihåliga betongstenen ville dom inte anvænda sig av men annars ær det la bara att fylla ihåligheterna så går det væl fæsta hyllor i dom væggarna med?

Kanonsnyggt och det kommer säkert att se ut som på bilden ,det har jag sett flera gånger , ( utom bilen :-)) men den skaffar du eller hur ( Lego du skal ju inte ha en sportbil ? :-)) lycka till :thumbsup:

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar
3 K