Sen säger man behöver inte det i Thailand. Är väl ett land om något det behövs isolera ut värmen ventilation driva ut fukt riktigt avloppsystem. Är ju fan dyrare med hus här vid havet än fiskebäck om du jämför vad du får.
Jag vet inte om jag missförstått dig Jonas, men vad är bättre ventilation än att ha dörrar och fönster öppna hela dagarna, året runt? I Sverige kan vi ha det i ett par veckor (av naturliga skäl) om året i bästa fall, så bra ventilation är A och O där.
Sen är vi alla naturligtvis olika. Jag lämnade Sverige för jag ville inte ha det som där. Jag sitter inte inomhus på dagarna medan det finns dom som trivs med det och då är det all ide med ventilation, isolering för att kunna ha dörrar o fönster stängda medan AC'n tuggar på.
Tog en paus från skrivandet och såg nu en massa nya inlägg. Du verkar bitter Jonas

, jag blev intresserad av denna tråden "Hus för oss dödliga" just för att jag är en sådan och gillar enkelhet och ville dela med mig mina erfarenheter. Sen kan man visst importera takpannor från Höganäs (nu tog jag i lite för att få fram min poäng) men det tror jag inte var tänkt av trådskaparen.
Tror inte ett enda hus här i Thailand hade klarat sig i Sverige (ngn nämnde ordet fuskbygge) men å andra sida så skulle nog inte en svensk villa klara sig så bra här heller. Olika klimat, olika skadedjur osv...
Fuktskador och mögel? Döm min förvåning när jag låste mitt hus, återvänder efter 1,5 år och befarade det värsta med dålig lukt, mögel och frostsprängda vattenledningar (den hoppas jag ni förstår var ett skämt

). Öppnar dörren o går in. Det var som om jag bara var borta över helgen!!! Sopa bort lite geckoskit that's it! Kläderna i garderoben var dock inte så frächa. Hade en sådan billig garderob med laminat o det limmet luktar inte gott. Undvik dom.
Sen finns det naturligtvis byggare o byggare här precis som "hemma". Jag hade kanske turen att dom hade en bauta vibrator till betongen men dom hade inte koll på allt. När det var dax att gjuta balkarna över pelarna så hade dom för sig att dela upp det på två dagar men där sa jag no no inga "cold joints", det om ngt är en svaghet så det blev en dag och allt blev gjutet i en enhet. Jag var med och hjälpte till på den gjutningen. Fy fan säger jag bara att slita i gassande sol. Jag var inte stöddig dagen efter

.
Nä nu får jag posta inlägget...