Hus för oss dödliga

Ja, det beror nog på att du inte nöjer dig med något för 1,5- 2 mille.
Och det hade nog inte jag heller gjort om jag hade spanat på något i pattaya.

Vi tog high five jag och frugan och sa nu slutar vi vela och köper här i Patalett som vi var och kollade på http://www.poompatta.co.th/en/pattalet-1-8-home_inside

Från 3 millioner bath 150m2 3 sovrum, vardagsrum, kök och 3 toaletter, vi behöver inte mer.

Men men så är jag som jag är, så har man ju också varit och kollat på deras andra village jämter med dyrare hus Patta village och Patta prime, blir man ju sugen på dom istället och då är man uppe ifrån 6 milioner och upp.

Men skall väl dunka huvudet i väggen och fatta att vi behöver inget 6-10 millioners hus jag, frugan och ungen, dom 3 miljoner var lika fina fast lite mindre men i perfekt storlek för oss.

Får se vad jag gör i Augusti och om man fått lite extra arbete ;) Var och kollade på 2 som passade perfekt för oss det ena färdig möblerat 3.6 miljoner och det andra med större hörn tomt för 3.6 miljoner bath.

Så om jag bara kan få 7 miljoners huset ur tankarna så kanske, är ju igentligen bara mer städyta och antagligen oanvänd yta, använder ju inte ens hela huset vi bor i nu ;)

Senast redigerad av en moderator:
Vi tog high five jag och frugan och sa nu slutar vi vela och köper här i Patalett som vi var och kollade på http://www.poompatta.co.th/en/pattalet-1-8-home_inside

Från 3 millioner bath 150m2 3 sovrum, vardagsrum, kök och 3 toaletter, vi behöver inte mer.

Men men så är jag som jag är jag som jag är så har man ju också varit och kollat på deras andra village jämter med dyrare hus Patta village och Patta prime, blir man ju sugen på dom istället och då är man uppe ifrån 6 milioner och upp.

Men skall väl dunka huvudet i väggen och fatta att vi behöver inget 6-10 millioners hus jag, frugan och ungen, dom 3 miljoner var lika fina fast lite mindre men i perfekt storlek för oss.

Får se vad jag gör i Augusti och om man fått lite extra arbete ;) Var och kollade på 2 som passade perfekt för oss det ena färdig möblerat 3.6 miljoner och det andra med större hörn tomt för 3.6 miljoner bath.

Så om jag bara kan få 7 miljoners huset ur tankarna så kanske, är ju igentligen bara mer städyta och antagligen oanvänd yta, använder ju inte ens hela huset vi bor i nu ;)

Kör på det mindre omöblerade för 3,6.
Då kan ni välja möbler själv och en större tomt är aldrig fel.

Stort hus innebär bara att man kommer att använda halva huset som förråd och att man samlar på sig onödigt mycket skrot.

Kör på det mindre omöblerade för 3,6.
Då kan ni välja möbler själv och en större tomt är aldrig fel.

Stort hus innebär bara att man kommer att använda halva huset som förråd och att man samlar på sig onödigt mycket skrot.
Precis så som vi gör nu, halva huset står och samlar damm och används som förråd och det är mindre än dom för 3.6 miljoner ;)

För att dom kan?

Sedan så bor dom väl där när dom är på semester.

Varför köper folk sommarstugor för 1.500.000 till 2.000.000. SEK när dom inte bor där?

Nåja, dom kanske bor där under 4 veckor. De fyra veckorna som kallas sommar i Sverige och som var och vartannat år regnar bort.
Nu har vi ju sommarhuset 25 minuter bort och vi är där nästan varje helg i ett halvår och hela sommaren!

I Thailand ser jag inget behov, duger inte svärföräldrarnas bor jag på hotell eller bygger till dem men inte till oss som inte ska flytta än på ett tag!

Får se vad jag gör i Augusti och om man fått lite extra arbete ;)

Ifall jag inte missförstått, eller minns fel (har varit på forumet förut anonymt) så är du väl på sjön? Hur är det med ledigheten? För mej som vanlig anställd på ett företag, har jag 4 veckors semester + en vecka vinterledighet. Inte mycket att hänga i julgranen det. Nu får man den bilden att ni bor i Pattaya, är det så?

jag tjänar väl ungefär som dig men betalar skatt med ett leende då barnen är på dagis och skolan, fru studerar och mamma är gammal och behöver vård ...
Ja jag betalar skatt genom att stå för dom utgifterna själv och med ett leende för jag kan välja skola och känns som vi får mer skola här för pengarna än skatten i Sverige gett oss i dagens läge;)
Och mer pengar över när skolan och försäkringar är betalda än jag haft i Sverige ;)
Hade jag bott i Sverige hade ju 48% gått till skatten om jag inte haft några avdrag, det jag låg på när jag flyttade.

Ifall jag inte missförstått, eller minns fel (har varit på forumet förut anonymt) så är du väl på sjön? Hur är det med ledigheten? För mej som vanlig anställd på ett företag, har jag 4 veckors semester + en vecka vinterledighet. Inte mycket att hänga i julgranen det. Nu får man den bilden att ni bor i Pattaya, är det så?
4 veckor ombord 4 veckor hemma osv.

Ja jag betalar skatt genom att stå för dom utgifterna själv och med ett leende för jag kan välja skola och känns som vi får mer skola här för pengarna än skatten i Sverige gett oss i dagens läge;)
Och mer pengar över när skolan och försäkringar är betalda än jag haft i Sverige ;)
Hade jag bott i Sverige hade ju 48% gått till skatten om jag inte haft några avdrag, det jag låg på när jag flyttade.
Nja 48% marginalskatt kanske knappast 48% skatt på totalen?

Själv har jag nog 56% tror jag på marginalen, men tror ca 40% på totalen!

Som sagt var på Bahamas båt, inte samma rättigheter med avdrag etc. som andra Svenskar, drogs 48% i månaden i skatt och fick bara rætt till garantipension på det, ingen rätt till sjukpeng, pappa peng och allt vad man kan få i Sverige.
Finns väl en anledning till att man flyttade, betala men inte få igen och samma rättigheter som andra Svenssons fast man betala mer i skatt gjorde en bara sur varje månad.

Nu sköter jag allt själv.

Det beror ju på hur mycket "skit" man köpet på sig, men det kan ju vara bra att ha ett stort "förråd" om man inte använder mer än en bråkdel av huset ;)
Huset vi hyrde i Pratumnak var nog på runt 250m2 använde nog knappt 25% yta förutom när vi hade besök.
Lite dyrt förråd var det och det mesta som förvarades i extra utrymmet var dammråttor ;)
120m2-150m2 är nog perfekt för oss 3 och då finns det utrymme för en 4:de om en sån skulle ploppa ut ;)
Men då boyta invändigt inte hus yta som många verkar räkna här nere.

Huset vi hyrde i Pratumnak var nog på runt 250m2 använde nog knappt 25% yta förutom när vi hade besök.
Lite dyrt förråd var det och det mesta som förvarades i extra utrymmet var dammråttor ;)
120m2-150m2 är nog perfekt för oss 3 och då finns det utrymme för en 4:de om en sån skulle ploppa ut ;)
De ploppar inte ut utan vidare ... satsa nu!

Nu har vi ju sommarhuset 25 minuter bort och vi är där nästan varje helg i ett halvår och hela sommaren!

I Thailand ser jag inget behov, duger inte svärföräldrarnas bor jag på hotell eller bygger till dem men inte till oss som inte ska flytta än på ett tag!

25 minuter fungerar fint då man har pendlingsavstånd till jobbet.

Nej, något behov finns väl inte direkt av att ha ett hus i Thailand. Men det är rätt bekvämt att ha en fast punkt.
Det hade varit billigare med hotell och hyrbil, men samtidigt så gillar jag "egna" saker.

Nu nyttjar ju fruns bror och hans flickvän huset mycket mer än jag. Men det är betalt och kostar mig inget.

Själv räknar jag inte med att bo där när jag blir pensionär då det i runda slängar är ca 30år kvar.

Dammråttor vill man ju inte betala för. 120-150 m2 är nog helt ok för 3-4 stycken. Naturligtvis får man räkna boytan.

25 minuter fungerar fint då man har pendlingsavstånd till jobbet.

Nej, något behov finns väl inte direkt av att ha ett hus i Thailand. Men det är rätt bekvämt att ha en fast punkt.
Det hade varit billigare med hotell och hyrbil, men samtidigt så gillar jag "egna" saker.

Nu nyttjar ju fruns bror och hans flickvän huset mycket mer än jag. Men det är betalt och kostar mig inget.

Själv räknar jag inte med att bo där när jag blir pensionär då det i runda slängar är ca 30år kvar.
Jo att ha egna saker saknar jag i Thailand ... funderar iofs på en condo ...

Senast när jag försökte jobba utomlands (ej Norge) och jobba åt norsk firma, så ville Sverige ha 53% i skatt av mig.
Dessa skattepengar gav mig mindre rättigheter än en litauisk inbrottstjuv i Sverige.

Jag sket i det jobbet och lallade på i Stavanger, där jag tjänade bättre.

Jo att ha egna saker saknar jag i Thailand ... funderar iofs på en condo ...
Även om vi hyr kan man lämna kvar/köpa saker och ha en fast punkt är gött, bor ju frugans pappa mfl där dessutom.
Blir ju inte samma om man skulle bott på hotell (blir ju dyrare än hyran också som ligger på 2000thb/mån).

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar