Hus för oss dödliga

Tänk på när du köper Jonas att du kan inte ångra dig sen, så tänk över noga så du verkligen blir nöjd, låter du snålheten bedra visheten så blir du bitter på det sen. Därför jag inte vill köpa hus här, risken att jag känner för att flytta efter några år är skitstor å skulle bli tokig då på att sitta med ett hus som i stort sett är omöjligt att sälja. Men vi är alla olika. Bara säger..

Vi tog high five jag och frugan och sa nu slutar vi vela och köper här i Patalett som vi var och kollade på http://www.poompatta.co.th/en/pattalet-1-8-home_inside

Från 3 millioner bath 150m2 3 sovrum, vardagsrum, kök och 3 toaletter, vi behöver inte mer.

Men men så är jag som jag är, så har man ju också varit och kollat på deras andra village jämter med dyrare hus Patta village och Patta prime, blir man ju sugen på dom istället och då är man uppe ifrån 6 milioner och upp.

Men skall väl dunka huvudet i väggen och fatta att vi behöver inget 6-10 millioners hus jag, frugan och ungen, dom 3 miljoner var lika fina fast lite mindre men i perfekt storlek för oss.

Får se vad jag gör i Augusti och om man fått lite extra arbete ;) Var och kollade på 2 som passade perfekt för oss det ena färdig möblerat 3.6 miljoner och det andra med större hörn tomt för 3.6 miljoner bath.

Så om jag bara kan få 7 miljoners huset ur tankarna så kanske, är ju igentligen bara mer städyta och antagligen oanvänd yta, använder ju inte ens hela huset vi bor i nu ;)
Satsa på den större hörntomten mer plats för barnet och ev. hund och ett litet förråd och lite odling m hustrun gillar det. Tomtvalet går inte att ångra men möbler går att köpa lite då och då när man vet vad man vill ha.

Tänk på när du köper Jonas att du kan inte ångra dig sen, så tänk över noga så du verkligen blir nöjd, låter du snålheten bedra visheten så blir du bitter på det sen. Därför jag inte vill köpa hus här, risken att jag känner för att flytta efter några år är skitstor å skulle bli tokig då på att sitta med ett hus som i stort sett är omöjligt att sälja. Men vi är alla olika. Bara säger..

Låter mer som det är omöjligt att sälja hus i Hua Hin, i Pattaya så verkar dom som går för rimliga priser allt gå åt, och då menar jag Pattaya inte Jomtien eller andra gränsområden, samma gäller Condos, är inte i Pattaya det står massa tomma osålda eller outhyrda som i jomtien, 2 olika marknader.

Som mäklaren sa, han skulle aldrig rekomendera någon han kände att köpa i jomtien jäkla skitområde och ryssområde som han tyckte, condos i Ryssområdena sliter dom med nu men hus det har dom svårt att få tag på bra hus till kunderna, han försöker själv köpa huset han hyr men ägaren vägrar sälja.

Var det bara i allmän diskussion för har inte pratat om husköp än, jag har varit runt och kollat själv men kollar nog upp priserna och hittar hus så får han sköta affären kanske, har varit nöjd med hur han hanterat allt innan när jag hyrt, fast hyr inte genom dom nu dom kunde inte hitta ett hus som jag ville ha, allt uthyrt.
Svårt att hitta bra hus här dom är alla uthyrda och tro inte det finns hus bara för ni ser skyltar, dom sitter många gånger bara kvar som reklam, sen finns ju mindre gammla ej välhållna områden men det intresserar mig inte.

Behöver inte sälja det för mer än jag köpte det efter tex. 10 år för att gå i vinst, på 10 år har jag betalat lika mycket i hyra på huset jag hyr nu som jag inte kan göra vad jag vill med och hälften av den standarden.
Så räcker jag säljer för omkostnaderna för att gå +-0 efter 10 år, som sagt köper jag hus är det inte för investering och vilket som i många av dom bra villagen har priserna här gått upp på 10 år, sen är det många village med som förfaller och inte ens är en village efter 10 år, därför jag kollar på just det här bolaget då jag har varit i en av deras village som säkert har 20 år på nacken men fortfarande är i fint skick och fullt av liv, tänkte hyra där men priserna för hyra var för höga inte ett hus under 50k i månaden.
Dom äger grann villagen med, blev färdig byggd nu, bara lekplatsen kvar och lite upp putsning hade bara 3 hus kvar till salu alla andra sålda.

Den villagen jag kollade på där det var hus från 3.1 miljoner blir väl klar i år, höll på och bygga klubbhuset och poolen när jag var där.

husen är lika och områdena är lika, stora skillnaden är storleken, om dessa var på 120-150m2 så var dom andra i den dyrare villagen runt +200m2, men husen ser likadana ut.

Sen så är det väl inte hela världen om jag har jobb, om jag får jobba extra nu som jag vill så är jag 500.000 bath ifrån att ha jobbat ihop ett sånt 3.1 miljoners hus på 5 månader, är ju inte så att jag slänger ut ett helt livs besparing, allt är ju relativt.

Sen så är det väl inte hela världen om jag har jobb, om jag får jobba extra nu som jag vill så är jag 500.000 bath ifrån att ha jobbat ihop ett sånt 3.1 miljoners hus på 5 månader, är ju inte så att jag slänger ut ett helt livs besparing, allt är ju relativt.

Ja, lite övertid kan fort skrapa ihop en bra summa med pengar.
Så gjorde jag när huset byggdes.
Hade jag inte byggt hus så hade pengarna säkert varit bortblåsta.

I dagsläget så är det ingen övertid eller extra pengar att snacka om, så det är tur att man har gjort bort dessa dumheter.

Bra att det går att sälja i ditt område Jonas, just nu.. vem vet hur det är om 10 år..
Lycka till [emoji3]

Senast redigerad av en moderator:
Bra att det går att sälja i ditt område Jonas, just nu.. vem vet hur det är om 10 år..
Lycka till
Nä ingen vet hur det är om 10 år, sitt du på din hög med pengar det gör dig säkert jättelycklig.
Jag vill ha ett hem där jag kan göra som jag vill inredningsmässigt det gör mig lycklig.
Jag delar inte din tanke i att hyra och bara tänka investering och få igen, det är du jag är ute efter ett hem.

Du säger ju att du bara är här på besök och tänkt dra vidare, jag har inga planer på att dra vidare, jag är inte trött på landet som du, jag tycker inte Thai är puckade eller bryr mig direkt om politiken sålänge jag får stanna, slänger dom ut mig är det en annan sak men det överlever jag.

Bättre att räkna i tid än pengar, tar det mig ett halvår att få ihop pengarna så har huset kostat mig ett halvår, vissa kanske det kostar 10 år, kostnad är relativt till vad du tjänar.
Som sagt var det motsvarar 10 års hyra av ett hus i mycket lägre standard (det jag hyr nu).

I huset som jag hyr nu har dom fått fixa golvet i köket för det släppt, det har villagen fått ordna, så hoppas du rapporterat till ägaren att kaklet eller vad det var måste läggas om i huset som du skrev tidigare för ett tag sen angående kostnader, om det är pga. byggfel så han inte väntar för länge och sen får stå för det själv.

Lycka till

Så länge man inte har en skuld på huset så är det väl skitsamma.
Eftersom det är Jonas permanenta bostad så tror jag inte att han köper den i investeringssyfte. Han köper nog ett hus för att han vill bo där.

Ska man investera kan man väl köpa aktier, guld eller annat som går att sälja av i smådelar om man behöver pengar.

Om jag investerar 3,6miljoner och sedan behöver få loss 0,9miljoner, så kan jag inte sälja 1/4 av huset.

Sätter jag pengarna på aktier eller guld så kan jag portionera ut uttagen precis som jag vill.

Varför bekymrar du dig över Jonas ekonomi?
Jag tror du har nog bekymmer med din egna ekonomi.

Edit: Såg att Jonas hade svarat och mina antaganden var ganska korrekta.

Kan ju också säga så att jag hade aldrig jobbat extra nu om jag inte funderade på hus så det är bara lite av min tid som går, vanliga vardagsutgifter behöver jag inte jobba extra för och hade inte slösat bort extra tid på att lägga pengarna på hög.
När jag köpt ett hus är jag nog klar, då har jag köpt en condo, ett hus och en bil, sen vill jag ha något mer så kan jag spara ihop till det i normal takt utan extra arbete ;)

Å jag bekymrar mig inte alls över Jonas ekonomi eller någon annans heller, bryr mig bara om min egen och den är välmående.

Givet köper man ett hus för att man vill bo där, bara det att den känslan kan svänga väldigt snabbt och inte minst Jonas har ju visat ofta att han har fullt av myror i rumpan. Nu påstår ju Jonas att husen går som smör i solsken i de områden han vill bo och det är ju kanon då. Vet själv inget om just dessa områden, bara att det rent generellt är förbaskat svårt att sälja ett beg hus i Thailand, Thai vill inte köpa dom, Thai vill ha nytt pga rädsla för spöken.

Så jag tror att när dessa områden som nu går åt som smör har några år på nacken kan läget vara lite annorlunda men det är min personliga tro och åsikt.

Vill Jonas köpa ett hus så gör han det och absolut nånting som jag inte bryr mig ett dugg om, men en åsikt har jag och är väl det forum är till för, att uttrycka och dela åsikter.
Irl skulle jag aldrig lägga mig i någons husköp, bara säga å vilket fint hus, grattis. Men här kan man vara lite öppnare på gott och ont.

Senast redigerad av en moderator:
Kan ju också säga så att jag hade aldrig jobbat extra nu om jag inte funderade på hus så det är bara lite av min tid som går, vanliga vardagsutgifter behöver jag inte jobba extra för och hade inte slösat bort extra tid på att lägga pengarna på hög.
När jag köpt ett hus är jag nog klar, då har jag köpt en condo, ett hus och en bil, sen vill jag ha något mer så kan jag spara ihop till det i normal takt utan extra arbete ;)
Värdesätter frihet att göra vad jag vill med min tid mycket mer än prylar.

Tycker det är överdrivet med myror i rumpan har förklarat mina flytt tidigare.

Från Lomsak till Condo i Pattaya pga. Skiljsmässa.

Från Condo till hus. Är man fler än 1 så blir condo för trångt och är man 3 går det inte.

1st huset, fel på avloppet var mer en nödflytt, ringde mäklaren på morgonen nytt hus vid lunch och utflyttade på kvällen, tog 4 månader att reparera avloppen i det huset, hade inga planer på att flytta annars.

2nd huset, var igentligen enda anledningen ville inte sitta och glo in i betongmuren, liten tomt men hög mur annars fint hus, hade det inte vart för muren hade detta huset allt jag ville ha, saknar huset och poolen men inte isoleringen som muren gav.

3rd huset, skit hus och riktigt skit för pengarna, enda huset jag inte vart nöjd med.

Huset nu är nöjd med området och trivs kommer bo kvar här tills vi hittar eget om vi inte blir utkörda om tex. ägaren själv skall bo där eller sälja.

Nu har jag ju testat på det mesta här nere i Pattaya området och jag vill bo runt här jag bor nu gillar det, kan vi sova över i condon om vi har en utekväll på stan, för det är ju trots allt på landet jag bor och kollar på hus nu ;)

Condo och bil har jag inte jobbat extra för det går på min vanliga ekonomi, så dom timmarna hade jag varit tvungen att jobba ändå ;)

Lycka till iaf Jonas men som sagt låt inte snålheten bedra visheten för även om nu mäklaren gör sitt jobb och säger att husen går åt så finns risken att du blir sittande i huset i 10 år. Bättre med för stort än för litet och pengarna är ju inget bekymmer.. [emoji6]

Du kommer ju inte att sitta i ett stort hus och avundsjukt sukta efter grannens mindre...

Du kommer ju inte att sitta i ett stort hus och avundsjukt sukta efter grannens mindre...
Jo när det skall städas ;)
Det stora huset vi hade i Pratumnak blev ju bara ödsligt.

Såhär ser husen ut där dom kostar 3.1 miljoner och upp, inte så jäkla små.
20160128_135407.jpg

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar