Hus för oss dödliga

Är det någon som vet vad som är rätt pris på termoblock 40x20x7 är, jag har fått pris på 24 B/st men jag tycker det låter dyrt.

Hej på er

vanliga block ca 4,90 btt styck
cement säckar 85 btt styck
trä är dyrt i thai mått men även i våra mått räknat beroende på trä..
om du tittar tidigare i tråden så ser du lite va ja betalt för lite oli8ka material

nu e köket helt klart men ja har inte fått sista bilderna på de nu när de e helt klart men ja ska lägga in några utan vasken

glimten66 :wai:'

Thailanddec2010507.jpg

Thailanddec2010508.jpg

Thailanddec2010511.jpg

Thailanddec2010524.jpg

så här kommer då äntligen lite bilder ha till godo

glimten66 :wai:

Herrejäklar,

Vilket snyggt kök :thumbsup: Köksluckorna och bänkskivorna ser ut at vara i samma material, vilket får det att matcha.

Hoppas på fler bilder /.. Gazton ;)

<a href="http://s795.photobucket.com/albums/yy239/glimten66/?action=view&amp;current=Thailanddec2010656.jpg" target="_blank">
th_Thailanddec2010656.jpg
</a>

Hej Glimten.
Jag håller på att bygga i Korat. Vi har inte kommit så långt ännu men jag har en fråga hur har du grundlagt huset flytande platta eller nedgrävda pålar, i det senare fallet hur stora fötter har du under pålarna, vad har du för armering i pålarna och vilken dim. håller de.
Även intressant hur du lagt golvet på nedervåningen direkt på jorden (grusbädd) eller om du använt betongplank med ventilerat luftutrymme under.
Jag har fått ritningar på pålfot och påle, foten 1,3x1,3m c/c 3,5 m, pålen 20x20 med 4x16mm kamstål.
Vi bygger samma stil som erat hus men övervåningen blir väggarna av termoblock mot betongstolpar på betonggolv, takstolar av stål och taket samma som er.
Huset blir en box på 10,5x10,5 meter.
Det vore intressant för mig att se en skiss på din stomme, för att jämföra med mina ritningar, som jag tycker de har överdimensionerat.

"pi-mi " sa:
Hej Glimten.
Jag håller på att bygga i Korat. Vi har inte kommit så långt ännu men jag har en fråga hur har du grundlagt huset flytande platta eller nedgrävda pålar, i det senare fallet hur stora fötter har du under pålarna, vad har du för armering i pålarna och vilken dim. håller de.
Även intressant hur du lagt golvet på nedervåningen direkt på jorden (grusbädd) eller om du använt betongplank med ventilerat luftutrymme under.
Jag har fått ritningar på pålfot och påle, foten 1,3x1,3m c/c 3,5 m, pålen 20x20 med 4x16mm kamstål.
Vi bygger samma stil som erat hus men övervåningen blir väggarna av termoblock mot betongstolpar på betonggolv, takstolar av stål och taket samma som er.
Huset blir en box på 10,5x10,5 meter.
Det vore intressant för mig att se en skiss på din stomme, för att jämföra med mina ritningar, som jag tycker de har överdimensionerat.

Hej PI-MI
ska se om ja kan hjälpa di lite stolparna e 7:or som dom säger i thailanddom kommer färdiga bara att gräva ett stort hål o stoppa ner dom o fylla me cementen radie på 1 met.ungefär

efter de så byggdes plattan i mellan alla stolpar ungefär 40-50 cm tjock..me armering på grus bädd...

tänk på att bygger du en över våning me betong golv kommer du att behöva tjockare stolpar än va vi har för de blir tungt ska du veta..

har tyvär ingen ritning på huset ja skissade bara lite för dom o talade om mått o avstånd mm mm

om du går in på min photo bucket så finns det ven del bilder under byggets gång
glimten66
DSC02741.jpg

Hej här kommer en bild på disk hon som tanten ville ha
hon e me lite galen i trä...

sony ericsson 703.jpg

sony ericsson 702.jpg

"dibobal " sa:
Hej Glimten!

Så du köpte prefabricerade stolpar vad jag fick reda på så är det rätt dålig kvalitè på dem de håller ej så länge,bättre att låta byggarna gjuta stolparna på plats eller som i mitt fall lätt jag dem gjuta i runda betong rör.Varför valde du bänkskivor i trä och inte granit eller marmor som har en längre livslängd,sen har du trä karmar i dina fönster och inte aluminium ramar samma sak där livslängden och passform försämmras.Jag förstår att ni gillar trä men hur har ni tänkt när det gäller livslängd på huset eller det är något ni medvetet gett avkall på för er förkärlek för trä.Det är ingen negativ kritik utan bara en undran varför vissa väljer det ena eller det andra.

Mvh

Dibobal

Hej ja dom kanska inte har samma livslängd men tror nog att dom stolparna håller så länge ja bor i huset
o sen att vi valde trä runt fönster å så beror på att vi gillar trä mer än alu..
lika dant me bänk skivan i köket går allti o byta ut när dom e slitna inga större pengar ska du veta komplrtt kök kostade mi mindre än en freda kväll ute ska du veta

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar