Hus för oss dödliga

"Jonas " sa:
Beror ju på vilken typ av hus man bygger, själv hade jag 2 firmor la bud på ett fastpris, 2.3 millioner baht för huset inkluderar allt utan köket för jag skall ha IKEA kök. Då är det på ca180-190m2 boyta.

Men går klart att bygga billigare med, byggde en øvervåning hos sværførældrarna + nytt tak på uteplatsen och nytt tak øver den del sværførældrarna bor i på undervåningen.

Skall bara till betongvæggar på undervåningen så blir det ett helt nytt hus. Det har gått på ca 400 000-500 000 baht nær allt ær klart då har markhøjning och ett riktigt dass med dusch ingått + all el.

Øvervåningen ær ju den jag och frugan har haft i 2 år den består av 1 sovrum och stort vardagsrum + ett litet utrymme dær vi har garderober ca 80m2. I sovrummet ær det dubbelvæggar før bættre isolering eftersom vi har AC dær

Då rev dom ju ner allt det gamla och byggde nytt så blir i stort sett ett helt nytt hus. . Totalt kanske det kommer bli ca. 130m2 boyta men ær ju klar skillnad på hus. Detta blir Thaistandard med betong undervåning och træ øvervåning.

Bara før en liknelse betongpelarna på mitt hus ær lika tjocka som om man slår ihop 4 st pelare av dom som brukas anvænda vid husbyggen i Thailand + istællet før 1.5 meter ner i marken så ær mina 6 meter ner i marken med en stor betongklump runt pelarana 1.5 meter ner.
Ær som sagt stor skillnad på byggen.
Farsan ær byggnadsarbetare och han kollade på vårat husbygge och tyckte det såg riktigt stabilt och bra byggt ut æven jæmført med Svenska byggen.

Fått lite nya bilder idag, om 1 1/2 vecka får man se hur det ser ut IRL.

Framsidan.jpg

Nedre vardagsrum.jpg

Baksidan.jpg

Bigs rum.jpg

Tagit lång tid kan inte anklaga dom för att vara världens snabbaste byggnadsarbetare. 10 månader nu, men men får hoppas det blir bra i slutändan så är man nöjd och har passat bra, bygget har flytit på i takt med inkomsterna så har inte behövt stoppa för man inte haft råd att fortsätta.

Nu är det på gång. Vårt bygge skall igång i slutet av nästa månad på svärfars gamla tomt, den skriver han över på frugan när vi kommer ner nästa sommar. Tyvärr kommer det att bli svårt att lägga in bilder, men jag skall göra mitt bästa.

Brunnen är borrad och det skall pålas för förstärkning nu. Fortsättning följer!! :thumbsup:

"Berralund " sa:
Nu är det på gång. Vårt bygge skall igång i slutet av nästa månad på svärfars gamla tomt, den skriver han över på frugan när vi kommer ner nästa sommar. Tyvärr kommer det att bli svårt att lägga in bilder, men jag skall göra mitt bästa.

Brunnen är borrad och det skall pålas för förstärkning nu. Fortsättning följer!! :thumbsup:

Lycka till med bygget Berra !

Mvh Mats

tv
"Jonas " sa:
Beror ju på vilken typ av hus man bygger, själv hade jag 2 firmor la bud på ett fastpris, 2.3 millioner baht för huset inkluderar allt utan köket för jag skall ha IKEA kök. Då är det på ca180-190m2 boyta.
[/quot

190 km , då antar jag att det blir två våningar vilket fördyrar det hela betydligt, Jag påstår mig Veta att ett hus på 90 m2 enplan med normalstandard på kök ,ej farankök inräknat bygger du lätt för under 600000 thbt .. detta tror jag inte utan har kollat med åskilliga smarta farnger som byggt för dessa slnatar och lägre ändå....

"Phonta " sa:
tv
"Jonas " sa:
[/quot

190 km , då antar jag att det blir två våningar vilket fördyrar det hela betydligt, Jag påstår mig Veta att ett hus på 90 m2 enplan med normalstandard på kök ,ej farankök inräknat bygger du lätt för under 600000 thbt .. detta tror jag inte utan har kollat med åskilliga smarta farnger som byggt för dessa slnatar och lägre ändå....

Nu blev ju aldrig huset klart men det var lite extra. Priset du säger inga problem att bygga ett fint beboeligt hus för. Kompisen byggde 2 våningar 800 000 baht, allt beror ju på vad man vill ha.

Takkonstruktionen var nog lite dyrare än snittet , i övrigt tycker jag att det ser ganska normalt ut, min fru tillex har krossad marmor i mönster på golven , grymt snyggt och enligt Thailändska mått det dyraste alternativet , ändock kostade detta hus på 87m2 endast 120000 svkr

Bara inredningen i badrummen kostade 200 000 baht på homepro sen filter varmvatten ljus etc på Thaiwatsandu 100 000 baht detta inhandla jag själv. Kunde ju köpt ett handfat och en toalett för 10 000 baht, men jag var inte ute efter ett billigt alternativ. Jag ville ha ett lyxigt hus. Nu blev det inget hus av förståeliga skäl. Har prata med polischefen och som det ser ut nu kommer det gå till försäljning, kärringen kan inte stoppa försäljningen då svärföräldrarna tagit hand om papprena och polischefen har pratat med dom och är villiga att gå med på försäljning. Men vi får se hur denna såpa slutar dom kan ta allt bara jag slipper skiten rätt trött på allt för tillfället.

"Bossej " sa:
Jonas Sålde du huset som du investerat så mycket i?

Vem bor i ditt hus nu?

Hur har du fått för dig att jag investerat så mycket i det? Byggde ju aldrig klart det, jag la ca. 1 million bath på huset innan jag stoppade bygget, det var 6 veckors arbete på sjön inkluderat 2 veckors övertid. Så ingen större skada skedd ekonomiskt för min del

När jag var uppe och skillde mig i April såg det fortsatt ut som på bilden tror ingen bor i det för dom har knappast råd att bygga klart det.

Hoppas dom kan få sålt det så har dom pengar iallafall att leva på, själv är jag inte intresserad av huset.

Men har ingen aning vad som skett då jag inte har någon kontakt med dom, men som sagt hoppas dom får gjort något med det.
Bästa hade nog varit om dom fick sålt det och fick kontanta medel för bortkastat om dom skall försöka göra iordning det och bo i det.
Dom skulle inte har råd med kostnaden för att bo i ett sånt hus då dom är rätt lusfattiga.

Men ex-frun bor nog inte där iallafall för det sista jag hörde när vi skrev på skillsmässopapperena så blev hon utkastade hemifrån bor nu i Kao Kho med ungen hon fick med den hon var otrogen med i hans föräldrars hem om jag fattat det rätt.
Ex-svärmor tog huset ifrån henne etc. etc.

Hon får komma och hälsa på hos föräldrarna men då får hon inte ta med sig barnet eller nya killen för dom vill inte se ungen eller han pga. vad hon gjorde.

Den infon fick jag av chauförren upp när vi skillde oss, han pratade med ex-svärmor och han kände inte till situationen sen innan.
Han berättade detta för mig på tillbaksvägen till Bangkok och det var samma info jag hade som hon gav honom.

Men som sagt mer vet jag inte och kan väl säga att jag bryr mig inte något direkt heller.

"Jonas " sa:
Hur har du fått för dig att jag investerat så mycket i det? Byggde ju aldrig klart det, jag la ca. 1 million bath på huset innan jag stoppade bygget, det var 6 veckors arbete på sjön inkluderat 2 veckors övertid. Så ingen större skada skedd ekonomiskt för min del

När jag var uppe och skillde mig i April såg det fortsatt ut som på bilden tror ingen bor i det för dom har knappast råd att bygga klart det.

Hoppas dom kan få sålt det så har dom pengar iallafall att leva på, själv är jag inte intresserad av huset.

Men har ingen aning vad som skett då jag inte har någon kontakt med dom, men som sagt hoppas dom får gjort något med det.
Bästa hade nog varit om dom fick sålt det och fick kontanta medel för bortkastat om dom skall försöka göra iordning det och bo i det.
Dom skulle inte har råd med kostnaden för att bo i ett sånt hus då dom är rätt lusfattiga.

Men ex-frun bor nog inte där iallafall för det sista jag hörde när vi skrev på skillsmässopapperena så blev hon utkastade hemifrån bor nu i Kao Kho med ungen hon fick med den hon var otrogen med i hans föräldrars hem om jag fattat det rätt.
Ex-svärmor tog huset ifrån henne etc. etc.

Hon får komma och hälsa på hos föräldrarna men då får hon inte ta med sig barnet eller nya killen för dom vill inte se ungen eller han pga. vad hon gjorde.

Den infon fick jag av chauförren upp när vi skillde oss, han pratade med ex-svärmor och han kände inte till situationen sen innan.
Han berättade detta för mig på tillbaksvägen till Bangkok och det var samma info jag hade som hon gav honom.

Men som sagt mer vet jag inte och kan väl säga att jag bryr mig inte något direkt heller.

Tjänar du 250000kr på 6 veckor inklusive övertid 2 veckor på sjön med dagens kurs på thb Jonas?

Nä var kursen då i Norska kronor.
Kör jag 6 vekor har jag +210.000 Norska kronor ut med 1:1 och övertid.

4 veckor normal tid +60 000 1:1 det jag jobbat in för den lediga månaden +60.000 och 2 veckors övertid +90.000.

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar
3 K