A
anonymous
Gäst
"Jonas " sa:Beror ju på vilken typ av hus man bygger, själv hade jag 2 firmor la bud på ett fastpris, 2.3 millioner baht för huset inkluderar allt utan köket för jag skall ha IKEA kök. Då är det på ca180-190m2 boyta.
Men går klart att bygga billigare med, byggde en øvervåning hos sværførældrarna + nytt tak på uteplatsen och nytt tak øver den del sværførældrarna bor i på undervåningen.
Skall bara till betongvæggar på undervåningen så blir det ett helt nytt hus. Det har gått på ca 400 000-500 000 baht nær allt ær klart då har markhøjning och ett riktigt dass med dusch ingått + all el.
Øvervåningen ær ju den jag och frugan har haft i 2 år den består av 1 sovrum och stort vardagsrum + ett litet utrymme dær vi har garderober ca 80m2. I sovrummet ær det dubbelvæggar før bættre isolering eftersom vi har AC dær
Då rev dom ju ner allt det gamla och byggde nytt så blir i stort sett ett helt nytt hus. . Totalt kanske det kommer bli ca. 130m2 boyta men ær ju klar skillnad på hus. Detta blir Thaistandard med betong undervåning och træ øvervåning.
Bara før en liknelse betongpelarna på mitt hus ær lika tjocka som om man slår ihop 4 st pelare av dom som brukas anvænda vid husbyggen i Thailand + istællet før 1.5 meter ner i marken så ær mina 6 meter ner i marken med en stor betongklump runt pelarana 1.5 meter ner.
Ær som sagt stor skillnad på byggen.
Farsan ær byggnadsarbetare och han kollade på vårat husbygge och tyckte det såg riktigt stabilt och bra byggt ut æven jæmført med Svenska byggen.