Hus för oss dödliga

"Jonas " sa:
Ja lite tokiga är vi kanske, själv drog jag ner efter att vaknat upp på morgonen 4 veckors ledighet "vax skall jag göra nu" hitta en resa till Thailand och här bor jag nu.

Gött, Jonas ja så är det, min resa kanske inte var så snabb, men du vet trägen ger sig aldrig :D :D :D

Insayt

Varit och tagit lite foton idag på huset dom sista innan jag flyger ut och jobbar i 4 veckor imorgon.

022.jpg

030.jpg

1 mitt och frugans sovrum fin utsikt att vakna upp till blir glasdörrar mellan sovrummet och tillhörande balkong.
2 Tv-rummet och köket.

056.jpg

033.jpg

"Jonas " sa:
För min del var det ju inte risfälten jag sträva efter var mer en slump att jag hamna här i Thailand och mötte tanten % sett kunde det hänt var som helst, drömmen var ju att segla runt karibien och glida. Usch va pessimistisk jag lät älskar min fru men från en man som mest haft båtdäck istället för fast mark under fötterna sen han var 16 tar det tid att vänja sig vid risfält o sumpmarker.

Du får la änna göra som jag har planerat för: jag har just varit nere och grävt för tomten, familjen är ännu kvar. Vi skall bygga på frugans rismark och nu har vi grävt upp två stora hål som blir dammar. Sedan behövde vi inte mer jord, men det skall bli en stor damm till och de tre dammarna skall senare grävas ihop till en stor. Marken runt dammarna skall höjas 50cm, så man kan plantera träd och buskar utan att dom drunknar (själva tomten är upplagd till 150cm). Dammen blir, som färdig, rätt stor och kröker sig runt en del av tomten.
När jag blir gammal och senil kan jag sitta där i en liten båt (duger nog med en plastbalja) med en vegasmäck på huvut och en SaengSom i näven och med en bytta saltvatten på toften och så kan jag sjunga "en sjöman älskar havets våg" mens jag skvätter saltvatten i ansiktet och dricker SaengSom och låtsas att jag just passerar Vinga på kurs mot England.....

"Birger " sa:
Du får la änna göra som jag har planerat för: jag har just varit nere och grävt för tomten, familjen är ännu kvar. Vi skall bygga på frugans rismark och nu har vi grävt upp två stora hål som blir dammar. Sedan behövde vi inte mer jord, men det skall bli en stor damm till och de tre dammarna skall senare grävas ihop till en stor. Marken runt dammarna skall höjas 50cm, så man kan plantera träd och buskar utan att dom drunknar (själva tomten är upplagd till 150cm). Dammen blir, som färdig, rätt stor och kröker sig runt en del av tomten.
När jag blir gammal och senil kan jag sitta där i en liten båt (duger nog med en plastbalja) med en vegasmäck på huvut och en SaengSom i näven och med en bytta saltvatten på toften och så kan jag sjunga "en sjöman älskar havets våg" mens jag skvätter saltvatten i ansiktet och dricker SaengSom och låtsas att jag just passerar Vinga på kurs mot England.....

Hahaha ;D ;D :thumbsup: låter som en bra plan.

Imorrn kommer man hem och skall få se på husbygget skall lägga upp lite nya bilder.
Tyvvär så har det varit problem med takläggningen nu när man varit på sjön, visade sig att han som gjort ritningarna räknat fel på vinkeln på ett ställe så högsta punkten på taket var för låg.
Typiskt nog så var det när den sista biten av stål-läkten skulle läggas som det uppdagades för det gick helt enkelt inte :( Nu har dom fått rivit ner hela stålramen för eftersom det var den högsta punkten så påverkade det hela taket och idag skall dom svetsa upp en ny. På Fred får vi förhoppninsvis takpannorna. Blir en extra kostnad på 68000 baht varav jag får stå för 34000 baht och polischefen för 34000 baht, så antagligen var det bara en total extrakostnad på 34000 baht :-X han vill bara få det att låta som han står för hälften.
Men vi får skylla oss själva när vi sparade in på ritningen och lät en på Amphoen göra den, men lönat sig än sålänge då originalritningen skulle kosta 80 000 baht och dom gjorde den på Amphoen för 8000 baht. Får vi se i slutändan om det lönade sig med :)
Passade bra med får jag lite extra tid på mig att få ihop pengar till bygget behöver jag inte stoppa byggandet än.

Trist med taket! Det är mycket som kan gå fel och jag kan väl säga att man får lita på folk när det gäller sådant, man sitter inte och granskar ritningar man får. Taket var ju även här det enda problem hittills med läckaget, vi får väl se var det slutar.

Vad har du för tak? Jag fick rådet av min far som är byggnadsarbetare att använda betongpannor inte tegelpannor. Han sa att Betonpannorna är mer lätt arbetade, bättre tyngd, billigare och med tegel får du problem med underhåll i efterhand regnöring av växtlighet etc.
Jag skall ha Prestige pewter gray betongpannor.

Prisskillnaden var betongpannan ca.15 baht motsvarande tegelpanna ca.77 eller om det var 87 baht.

Jag har betongpannor, ganska naturligt eftersom de var billigare...
Har nog inte sett tegelpannor i Thailand, i alla fall inte på landet.

"Jonas " sa:
Han sa att Betonpannorna är mer lätt arbetade, bättre tyngd, billigare och med tegel får du problem med underhåll i efterhand regnöring av växtlighet etc.
Jag trodde det var tvärtom, att det är när man har betongpannor man måste rengöra (om du nu inte menar som du skriver regngöring) då betongpannorna, i varje fall förr i tiden, hade en strävar yta. Detta gäller Sverige, kanske annorlunda i Thailand, eller har jag fått det om bakfoten? :-\

"Jonas " sa:
Imorrn kommer man hem och skall få se på husbygget skall lägga upp lite nya bilder.
Tyvvär så har det varit problem med takläggningen nu när man varit på sjön, visade sig att han som gjort ritningarna räknat fel på vinkeln på ett ställe så högsta punkten på taket var för låg.
Typiskt nog så var det när den sista biten av stål-läkten skulle läggas som det uppdagades för det gick helt enkelt inte :( Nu har dom fått rivit ner hela stålramen för eftersom det var den högsta punkten så påverkade det hela taket och idag skall dom svetsa upp en ny. På Fred får vi förhoppninsvis takpannorna. Blir en extra kostnad på 68000 baht varav jag får stå för 34000 baht och polischefen för 34000 baht, så antagligen var det bara en total extrakostnad på 34000 baht :-X han vill bara få det att låta som han står för hälften.
Men vi får skylla oss själva när vi sparade in på ritningen och lät en på Amphoen göra den, men lönat sig än sålänge då originalritningen skulle kosta 80 000 baht och dom gjorde den på Amphoen för 8000 baht. Får vi se i slutändan om det lönade sig med :)
Passade bra med får jag lite extra tid på mig att få ihop pengar till bygget behöver jag inte stoppa byggandet än.

Hur gick det med taket?
har du varit där ock kollat hur det ser ut?
En fråga vad kostade det dig när bygget stoppade upp,har du ett
fast pris på färdigt eller?

"Janne " sa:
Jag trodde det var tvärtom, att det är när man har betongpannor man måste rengöra (om du nu inte menar som du skriver regngöring) då betongpannorna, i varje fall förr i tiden, hade en strävar yta. Detta gäller Sverige, kanske annorlunda i Thailand, eller har jag fått det om bakfoten? :-\

Detta gälde i Sverige farsan vet inget om byggmaterial i Thailand, en takläggare som var på samma bygge som farsan angående betong vs tegel.

"magnusjansson " sa:
Hur gick det med taket?
har du varit där ock kollat hur det ser ut?
En fråga vad kostade det dig när bygget stoppade upp,har du ett
fast pris på färdigt eller?

Har fast pris så kostar inget extra, gjorde klart i början att vi kommer få stoppa nån gång under bygget beroende på hur fort dom bygger eftersom jag inte har något sparat sen innan och måste få in pengar till att betala varje steg. Nu har bygget gått långsammare en sagt så har inte behövt stoppa och bara 700 000 baht igen så är huset betalt.
Var och kollade taket nu och skall nog kunna bli klart om en vecka.
Men dem har ju levererat fel takpannor fått classic gray (ljusgråa pannor) skulle ha pewter gray (svarta pannor med grå intoning). Får jag se hur jag skall göra här var 2 månaders leveranstid på pannorna och vill ju ha det lagt innan regnsäsongen.

Nya bilder från frugan idag.
Visa sig att dom bara hade gjutit 1meter upp på muren sen satt tegel mellan pelarna, missförstånd pga brist på Eng kunskaper för dom och brist på thai ifrån min sida.
Var inga bra bilder gryniga och mörka.

923229_568240916544022_1552161264_n.jpg

944561_568241139877333_1854591849_n.jpg

945807_568241479877299_1534352277_n.jpg

182958_568240759877371_1452342801_n.jpg

182932_568241009877346_578332177_n.jpg

"legolas " sa:
Bilderna är gryniga p.gr.a. att hon tog bilderna i skymningen..... värdelöst ljus att fota då. :wai:

legolas

+ Att hon har tagit bilderna med Tableten ser jag den har ingen bra kamera.
Jag har köpt mig en systemkamera den får jag riktigt bra bilder med även vid skymning och natt.

"Jonas " sa:
+ Att hon har tagit bilderna med Tableten ser jag den har ingen bra kamera.
Jag har köpt mig en systemkamera den får jag riktigt bra bilder med även vid skymning och natt.
Panasonic Lumix DMC-FT5, Olympus TG2 och Nikon AW110
Här har ni tre väldigt bra allroundkameror. Inga systemkameror men ni kan dyka med dem till mellan 12 och 18 meters djup.
Jag har ett gäng systemkameror och en Nikon kompakt och funderar på att utöka samlingen med en av dessa för dykningens skull. ( Om jag skulle återuppta denna hobby nångon gång) Pris på Panasonicen är c:a 3600 SKR

P1040023.jpg

"Sir One " sa:
Panasonic Lumix DMC-FT5, Olympus TG2 och Nikon AW110
Här har ni tre väldigt bra allroundkameror. Inga systemkameror men ni kan dyka med dem till mellan 12 och 18 meters djup.
Jag har ett gäng systemkameror och en Nikon kompakt och funderar på att utöka samlingen med en av dessa för dykningens skull. ( Om jag skulle återuppta denna hobby nångon gång) Pris på Panasonicen är c:a 3600 SKR

Har du systemkamera så är det väl bättre att köpa sig ett undervattenshus?

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar
3 K